Druk wklęsły
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ma-jm-st-dwk-10s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Druk wklęsły |
Jednostka: | Wydział Artystyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
0 LUB
9.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
- Kształcenie oparte na wszechstronnym warsztacie technik druku wklęsłego, przygotowujące studentów do samodzielnej pracy twórczej. - Wspieranie rozwoju ich kreatywności, inwencji i odpowiedzialności. - Pomoc w poszukiwaniu indywidualnego języka graficznego, umożliwiającego oryginalne wyrażenie własnej tożsamości artystycznej. |
Pełny opis: |
- Kształcenie oparte na wszechstronnym warsztacie technik druku wklęsłego, przygotowujące studentów do samodzielnej pracy twórczej. - Wspieranie rozwoju ich kreatywności, inwencji i odpowiedzialności. - Pomoc w poszukiwaniu indywidualnego języka graficznego, umożliwiającego oryginalne wyrażenie własnej tożsamości artystycznej. Program przedmiotu realizowany jest poprzez indywidualne korekty, dostosowane do możliwości i predyspozycji studentów oraz uwzględniające ich charakter, temperament twórczy i aktywność. Jego celem jest systematyczne doskonalenie warsztatu, rozwijanie umiejętności interpretacji i pogłębianie wiedzy o technikach graficznych. Po zapoznaniu się z warsztatem graficznym student opracowuje własny projekt artystyczny i tłumaczy go na język graficzny. Konsultacje projektowe pozwalają na dobór najbardziej adekwatnej techniki, dzięki czemu możliwa jest spójna i świadoma realizacja zamierzeń artystycznych. Wymagania wstępne: Podstawowe umiejętności warsztatowe z zakresu rysunku i kompozycji. Umiejętność świadomego zastosowania posiadanego warsztatu niezbędna do tworzenia pierwszych prób graficznych. Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu form i struktur wizualnych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J. Catafal, C. Oliva, Techniki graficzne, Arkady, 2004 A. Krejca, Techniki sztuk graficznych, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1984 Praca zbiorowa, Grafika warsztatowa: podręcznik technik graficznych, MJM grafika sp. z o.o., Poznań 2006 Praca zbiorowa, Grafika artystyczna, podręcznik warsztatowy, ASP w Poznaniu, Wydział Grafiki, 2007 B. Grabowski, B. Fick, Grafika, techniki i materiały; przewodnik, Universitas, Kraków, 2011 Literatura uzupełniająca: Malraux A. Nierzeczywiste, Nadprzyrodzone, Ponadczasowe, Warszawa, 1985 Petrajova L. Albin Brunovsky, Bratysława, 1990 Grońska M. Grafika w książce, tece i albumie, Wrocław, 1994 Wróblewska D. „Polska Grafika Współczesna”, Warszawa, 1986 J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa-Kraków, 1985 A. Jurkiewicz, Podręcznik metod grafiki artystycznej, Arkady, Warszawa, 1975 R. Noyce, Contemporary graphic art. in Poland, Craftsman House, 1997 I. Kurz, P. Kwiatkowska, M. Szcześniak, Ł. Zaremba, Kultura Wizualna w Polsce. Tom I: Fragmenty, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa, 2017 R. Lewandowski, Efekt Pasażu. Konfrontacje i negocjacje tożsamości we współczesnych praktykach artystycznych, ASP Katowice, 2018 A.Frutiger, Człowiek i jego znaki, d2d.pl, Kraków, 2015 H. Foster, R. Krauss, Y. Bois, B. H. D. Buchloh, D. Joselit, Sztuka po 1900 roku: modernizm, antymodernizm, postmodernizm, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2023 R. Leaf, Etching, engraving and other intaglio printmaking techniques, Dover Publications, Nowy Jork, 201 |
Efekty uczenia się: |
https://docs.google.com/document/d/1u6mjPZsnzjsbPiftYlI8RBxOh_eRhJm8/edit |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: ocena cel. (5,5) - 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena bdb (5) - 81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db+ (4,5) - 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db (4) - 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena dst+ (3,5) - 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 3 - 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 2 - 31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne Warunki zaliczenia: obecność - ważna / Obecność studenta na zajęciach jest niezbędnym warunkiem zaliczenia przedmiotu. pozytywne oceny - ważne / Uzyskanie pozytywnej oceny w trakcie egzaminu końcowego jest niezbędnym warunkiem zaliczenia przedmiotu. aktywność studenta - ważna / Aktywność studenta w trakcie zajęć jest jednym z elementów ocenianych podczas egzaminu końcowego udział w przeglądzie - ważny / Udział studenta w przeglądzie zaliczeniowym jest niezbędnym warunkiem zaliczenia przedmiotu. |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2024-02-10 - 2024-05-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Białas, Maciej Cholewa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marcin Białas, Maciej Cholewa | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
|
Skrócony opis: |
- Kształcenie oparte na wszechstronnym warsztacie technik druku wklęsłego, przygotowujące studentów do samodzielnej pracy twórczej. - Wspieranie rozwoju ich kreatywności, inwencji i odpowiedzialności. - Pomoc w poszukiwaniu indywidualnego języka graficznego, umożliwiającego oryginalne wyrażenie własnej tożsamości artystycznej. |
|
Pełny opis: |
- Kształcenie oparte na wszechstronnym warsztacie technik druku wklęsłego, przygotowujące studentów do samodzielnej pracy twórczej. - Wspieranie rozwoju ich kreatywności, inwencji i odpowiedzialności. - Pomoc w poszukiwaniu indywidualnego języka graficznego, umożliwiającego oryginalne wyrażenie własnej tożsamości artystycznej. Program przedmiotu realizowany jest poprzez indywidualne korekty, dostosowane do możliwości i predyspozycji studentów oraz uwzględniające ich charakter, temperament twórczy i aktywność. Jego celem jest systematyczne doskonalenie warsztatu, rozwijanie umiejętności interpretacji i pogłębianie wiedzy o technikach graficznych. Po zapoznaniu się z warsztatem graficznym student opracowuje własny projekt artystyczny i tłumaczy go na język graficzny. Konsultacje projektowe pozwalają na dobór najbardziej adekwatnej techniki, dzięki czemu możliwa jest spójna i świadoma realizacja zamierzeń artystycznych. Wymagania wstępne: Podstawowe umiejętności warsztatowe z zakresu rysunku i kompozycji. Umiejętność świadomego zastosowania posiadanego warsztatu niezbędna do tworzenia pierwszych prób graficznych. Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu form i struktur wizualnych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: J. Catafal, C. Oliva, Techniki graficzne, Arkady, 2004 A. Krejca, Techniki sztuk graficznych, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1984 Praca zbiorowa, Grafika warsztatowa: podręcznik technik graficznych, MJM grafika sp. z o.o., Poznań 2006 Praca zbiorowa, Grafika artystyczna, podręcznik warsztatowy, ASP w Poznaniu, Wydział Grafiki, 2007 B. Grabowski, B. Fick, Grafika, techniki i materiały; przewodnik, Universitas, Kraków, 2011 Literatura uzupełniająca: Malraux A. Nierzeczywiste, Nadprzyrodzone, Ponadczasowe, Warszawa, 1985 Petrajova L. Albin Brunovsky, Bratysława, 1990 Grońska M. Grafika w książce, tece i albumie, Wrocław, 1994 Wróblewska D. „Polska Grafika Współczesna”, Warszawa, 1986 J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa-Kraków, 1985 A. Jurkiewicz, Podręcznik metod grafiki artystycznej, Arkady, Warszawa, 1975 R. Noyce, Contemporary graphic art. in Poland, Craftsman House, 1997 I. Kurz, P. Kwiatkowska, M. Szcześniak, Ł. Zaremba, Kultura Wizualna w Polsce. Tom I: Fragmenty, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa, 2017 R. Lewandowski, Efekt Pasażu. Konfrontacje i negocjacje tożsamości we współczesnych praktykach artystycznych, ASP Katowice, 2018 A.Frutiger, Człowiek i jego znaki, d2d.pl, Kraków, 2015 H. Foster, R. Krauss, Y. Bois, B. H. D. Buchloh, D. Joselit, Sztuka po 1900 roku: modernizm, antymodernizm, postmodernizm, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2023 R. Leaf, Etching, engraving and other intaglio printmaking techniques, Dover Publications, Nowy Jork, 201 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.