Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Druk wklęsły

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ma-jm-st-dwk-10s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Druk wklęsły
Jednostka: Wydział Artystyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 9.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

- Kształcenie oparte na wszechstronnym warsztacie technik druku wklęsłego, przygotowujące studentów do samodzielnej pracy twórczej.

- Wspieranie rozwoju ich kreatywności, inwencji i odpowiedzialności.

- Pomoc w poszukiwaniu indywidualnego języka graficznego, umożliwiającego oryginalne wyrażenie własnej tożsamości artystycznej.

Pełny opis:

- Kształcenie oparte na wszechstronnym warsztacie technik druku wklęsłego, przygotowujące studentów do samodzielnej pracy twórczej.

- Wspieranie rozwoju ich kreatywności, inwencji i odpowiedzialności.

- Pomoc w poszukiwaniu indywidualnego języka graficznego, umożliwiającego oryginalne wyrażenie własnej tożsamości artystycznej.

Program przedmiotu realizowany jest poprzez indywidualne korekty, dostosowane do możliwości i predyspozycji studentów oraz uwzględniające ich charakter, temperament twórczy i aktywność. Jego celem jest systematyczne doskonalenie warsztatu, rozwijanie umiejętności interpretacji i pogłębianie wiedzy o technikach graficznych.

Po zapoznaniu się z warsztatem graficznym student opracowuje własny projekt artystyczny i tłumaczy go na język graficzny. Konsultacje projektowe pozwalają na dobór najbardziej adekwatnej techniki, dzięki czemu możliwa jest spójna i świadoma realizacja zamierzeń artystycznych.

Wymagania wstępne:

Podstawowe umiejętności warsztatowe z zakresu rysunku i kompozycji. Umiejętność

świadomego zastosowania posiadanego warsztatu niezbędna do tworzenia pierwszych prób graficznych. Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu form i struktur wizualnych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

J. Catafal, C. Oliva, Techniki graficzne, Arkady, 2004

A. Krejca, Techniki sztuk graficznych, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1984

Praca zbiorowa, Grafika warsztatowa: podręcznik technik graficznych, MJM grafika sp. z o.o., Poznań 2006

Praca zbiorowa, Grafika artystyczna, podręcznik warsztatowy, ASP w Poznaniu, Wydział Grafiki, 2007

B. Grabowski, B. Fick, Grafika, techniki i materiały; przewodnik, Universitas, Kraków, 2011

Literatura uzupełniająca:

Malraux A. Nierzeczywiste, Nadprzyrodzone, Ponadczasowe, Warszawa, 1985 Petrajova L. Albin Brunovsky, Bratysława, 1990

Grońska M. Grafika w książce, tece i albumie, Wrocław, 1994

Wróblewska D. „Polska Grafika Współczesna”, Warszawa, 1986

J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa-Kraków, 1985

A. Jurkiewicz, Podręcznik metod grafiki artystycznej, Arkady, Warszawa, 1975

R. Noyce, Contemporary graphic art. in Poland, Craftsman House, 1997

I. Kurz, P. Kwiatkowska, M. Szcześniak, Ł. Zaremba, Kultura Wizualna w Polsce. Tom I: Fragmenty, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa, 2017

R. Lewandowski, Efekt Pasażu. Konfrontacje i negocjacje tożsamości we współczesnych praktykach artystycznych, ASP Katowice, 2018

A.Frutiger, Człowiek i jego znaki, d2d.pl, Kraków, 2015

H. Foster, R. Krauss, Y. Bois, B. H. D. Buchloh, D. Joselit, Sztuka po 1900 roku: modernizm, antymodernizm,

postmodernizm, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2023

R. Leaf, Etching, engraving and other intaglio printmaking techniques, Dover Publications, Nowy Jork, 201

Efekty uczenia się:

https://docs.google.com/document/d/1u6mjPZsnzjsbPiftYlI8RBxOh_eRhJm8/edit

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

ocena cel. (5,5) - 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena bdb (5) - 81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db+ (4,5) - 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db (4) - 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena dst+ (3,5) - 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena 3 - 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena 2 - 31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Warunki zaliczenia:

obecność - ważna / Obecność studenta na zajęciach jest niezbędnym warunkiem zaliczenia przedmiotu.

pozytywne oceny - ważne / Uzyskanie pozytywnej oceny w trakcie egzaminu końcowego jest niezbędnym warunkiem zaliczenia przedmiotu.

aktywność studenta - ważna / Aktywność studenta w trakcie zajęć jest jednym z elementów ocenianych podczas egzaminu końcowego

udział w przeglądzie - ważny / Udział studenta w przeglądzie zaliczeniowym jest niezbędnym warunkiem zaliczenia przedmiotu.

Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2024-02-10 - 2024-05-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Białas, Maciej Cholewa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną

Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marcin Białas, Maciej Cholewa
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną
Skrócony opis:

- Kształcenie oparte na wszechstronnym warsztacie technik druku wklęsłego, przygotowujące studentów do samodzielnej pracy twórczej.

- Wspieranie rozwoju ich kreatywności, inwencji i odpowiedzialności.

- Pomoc w poszukiwaniu indywidualnego języka graficznego, umożliwiającego oryginalne wyrażenie własnej tożsamości artystycznej.

Pełny opis:

- Kształcenie oparte na wszechstronnym warsztacie technik druku wklęsłego, przygotowujące studentów do samodzielnej pracy twórczej.

- Wspieranie rozwoju ich kreatywności, inwencji i odpowiedzialności.

- Pomoc w poszukiwaniu indywidualnego języka graficznego, umożliwiającego oryginalne wyrażenie własnej tożsamości artystycznej.

Program przedmiotu realizowany jest poprzez indywidualne korekty, dostosowane do możliwości i predyspozycji studentów oraz uwzględniające ich charakter, temperament twórczy i aktywność. Jego celem jest systematyczne doskonalenie warsztatu, rozwijanie umiejętności interpretacji i pogłębianie wiedzy o technikach graficznych.

Po zapoznaniu się z warsztatem graficznym student opracowuje własny projekt artystyczny i tłumaczy go na język graficzny. Konsultacje projektowe pozwalają na dobór najbardziej adekwatnej techniki, dzięki czemu możliwa jest spójna i świadoma realizacja zamierzeń artystycznych.

Wymagania wstępne:

Podstawowe umiejętności warsztatowe z zakresu rysunku i kompozycji. Umiejętność

świadomego zastosowania posiadanego warsztatu niezbędna do tworzenia pierwszych prób graficznych. Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu form i struktur wizualnych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

J. Catafal, C. Oliva, Techniki graficzne, Arkady, 2004

A. Krejca, Techniki sztuk graficznych, Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1984

Praca zbiorowa, Grafika warsztatowa: podręcznik technik graficznych, MJM grafika sp. z o.o., Poznań 2006

Praca zbiorowa, Grafika artystyczna, podręcznik warsztatowy, ASP w Poznaniu, Wydział Grafiki, 2007

B. Grabowski, B. Fick, Grafika, techniki i materiały; przewodnik, Universitas, Kraków, 2011

Literatura uzupełniająca:

Malraux A. Nierzeczywiste, Nadprzyrodzone, Ponadczasowe, Warszawa, 1985 Petrajova L. Albin Brunovsky, Bratysława, 1990

Grońska M. Grafika w książce, tece i albumie, Wrocław, 1994

Wróblewska D. „Polska Grafika Współczesna”, Warszawa, 1986

J. Werner, Podstawy technologii malarstwa i grafiki, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa-Kraków, 1985

A. Jurkiewicz, Podręcznik metod grafiki artystycznej, Arkady, Warszawa, 1975

R. Noyce, Contemporary graphic art. in Poland, Craftsman House, 1997

I. Kurz, P. Kwiatkowska, M. Szcześniak, Ł. Zaremba, Kultura Wizualna w Polsce. Tom I: Fragmenty, Fundacja Bęc Zmiana, Warszawa, 2017

R. Lewandowski, Efekt Pasażu. Konfrontacje i negocjacje tożsamości we współczesnych praktykach artystycznych, ASP Katowice, 2018

A.Frutiger, Człowiek i jego znaki, d2d.pl, Kraków, 2015

H. Foster, R. Krauss, Y. Bois, B. H. D. Buchloh, D. Joselit, Sztuka po 1900 roku: modernizm, antymodernizm,

postmodernizm, Wydawnictwo Arkady, Warszawa, 2023

R. Leaf, Etching, engraving and other intaglio printmaking techniques, Dover Publications, Nowy Jork, 201

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)