Malarstwo [pg-1s-st-mal-1s]
2017-2018 Semestr zimowy
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Malarstwo [pg-1s-st-mal-1s] |
Zajęcia: |
2017-2018 Semestr zimowy [2017-2018-z]
(zakończony)
Ćwiczenia [cw], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie z oceną |
Prowadzący: | Filip Ciślak, Magdalena Kilarska, Magdalena Nazarkiewicz |
Literatura: |
Literatura podstawowa: Albers J., Interaction of Color, Yale University Press, 1975 Berger J., Sposoby widzenia, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 1997 Gage J., Kolor i znaczenie. Sztuka, nauka i symbolika, Universitas, Kraków 2010 Itten J., Sztuka barwy, wydawnictwo d2d, Kraków 2015 Parramón J., Jak powstaje kolor, Wydawnictwo Galaktyka, Łódź 2001 Strzemiński W., Teoria widzenia, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź 2016 Literatura uzupełniająca: Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004 Berger J., O patrzeniu, Fundacja Aletheia, Warszawa 1999 Gage J., Kolor i Kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Universitas, Kraków 2008 Hockney D., Wiedza tajemna, Universitas, Kraków 2006 Hornung D., Kolor. Kurs dla artystów i projektantów, Universitas, Kraków 2009 Clark K., Akt. Studium idealnej formy, Wydawnictwa artystyczne i filmowe, Warszawa 1998 Ecco U., Historia piękna, Dom Wydawniczy REBIS Poznań 2006 Ecco U., Historia brzydoty, Dom Wydawniczy REBIS Poznań 2007 Popek S., Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja, Wyd. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2003 Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Arkady, Warszawa 1989 Wölfflin H., Podstawowe pojęcia historii sztuki, słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006 Zausznica A., Nauka o barwie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1959 Zeugner G., Barwa i człowiek, Arkady, Warszawa 1965 red. Grosenick U., Holzwarth H., Art Now Vol 1-4, Wydawnictwo Tashen |
Zakres tematów: |
1. TRZY KOLORY krótszy bok obrazu min. 50 cm Zadanie wprowadzające, pozwalające określić nabyte do tej pory umiejętności warsztatowe studenta. Martwa natura malowana wyłącznie z użyciem tzw. kolorów podstawowych i farby białej. 2. OBRAZ MONOCHROMATYCZNY mniejszy bok obrazu min. 70 cm, kwadrat. Martwa natura w monochromatycznej skali o zdefiniowanych proporcjach formatu. 3. FIGURA I ŚWIATŁO krótszy bok obrazu min. 100 cm. Martwa natura i postać z silnym źródłem światła. Nacisk na budowanie przestrzeni i modelunek z wykorzystaniem kontrastu walorowego. Omówienie maniery chiaroscuro i związanych z nią technik malarskich. Tematy studyjne – dodatkowe: Kontrast symultaniczny format a3, minimum 3 kompozycje Badanie zjawiska kontrastu symultanicznego przy pomocy ćwiczeń z wykorzystaniem kolorowych papierów. Harmonie barwne Kompozycje kolorystyczne w oparciu o różnie zdefiniowane skale barwne. Tematy realizowane w domu: MATERIA, FAKTURA, STRUKTURA seria 36 fotografii Obserwacja otoczenia z ukierunkowaniem na abstrakcyjną kompozycję i świadomym selekcjonowaniem odpowiednich kadrów z wykorzystaniem narzędzia i mediów społecznościowych Instagram. Zmysły Format dowolny, 3 kompozycje z jednym bokiem o tej samej długości Kompozycja abstrakcyjna, której inspiracją i motywem wiodącym są interpretacje zmysłów i odbieranych poprzez nie bodźców. Tradycyjny warsztat malarski jako punkt wyjścia do grafiki cyfrowej. studia I stopnia stacjonarne / semestr II LITERA OBRAZEM. Martwa natura, której motywem przewodnim jest forma litery – zarówno tej zaprojektowanej w ramach kroju pisma jak i wykonanej ręcznie. KOLOR LOKALNY / KOLOR RELATYWNY Martwa natura z wykorzystaniem przedmiotów przezroczystych i odbijających światło. Nacisk w ćwiczeniu położony na malarską interpretację kolorowych refleksów, cieni i odblasków. POSTAĆ Przedstawienie figuratywne – praca z modelem. PISMO ASEMICZNE Temat realizowany na jednodniowych warsztatach. Kompozycja malarsko-kaligraficzna inspirowana pismem asemicznym, czyli pismem bez semantycznej wartości. Forma i rytm tekstu jako motyw przewodni zadania. PEJZAŻ MIEJSKI Temat realizowany w domu. Szkice malarskie inspirowane scenerią uliczną, architekturą, strukturą i życiem miasta. Dozwolone dowolne techniki malarskie. |
Metody dydaktyczne: |
⦁Wykład wprowadzający do zadania dydaktycznego z wykorzystaniem rzutnika multimedialnego. ⦁Prezentacja przykładowych realizacji tematu. ⦁Indywidualne rozwiązywanie zadań przez studenta. ⦁Realizacja prac malarskich podczas ćwiczeń oraz w postaci prac domowych. ⦁Systematyczny przegląd prac z indywidualną korektą obrazów oraz innych opracowanych koncepcji przez studenta. ⦁Zespołowe omawianie problemów, projektów. ⦁Dyskusja. ⦁Pokaz finalizujący dane ćwiczenie. ⦁Warsztaty z wybranych zagadnień treści programowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena cel. (5,5) ⦁Realizuje wszystkie zadane prace w I i II semestrze. ⦁Prace i ćwiczenia wykonuje estetycznie i starannie, a jego rozwiązania malarskie cechuje oryginalność. ⦁Wykonuje prace na wysokim poziomie technicznym i artystycznym. ⦁Celowo wykorzystuje wiedzę o środkach formalnych do własnej ekspresji. ⦁Wykazuje się pełnym przyswojeniem wiadomości objętych programem, a także posiada wiedzę wykraczającą poza jego ramy. ⦁Jest zainteresowany malarstwem w wysokim stopniu – zawsze bierze udział w dyskusjach. ⦁Wyraża poglądy, formułuje własne wnioski dotyczące określonych zagadnień. ⦁Z sukcesem angażuje się w nieobowiązkowe inicjatywy, bierze udział w zewnętrznych konkursach malarskich. ⦁Aktywnie uczestniczy w życiu pracowni (m.in. współuczestniczy w organizowaniu wewnątrzpracownianych wystaw). ⦁Wykazuje się dużym poczuciem odpowiedzialności za działania własne i grupowe. Ocena bdb (5) ⦁Realizuje wszystkie zadane prace w I i II semestrze. ⦁Wykazuje się pełnym przyswojeniem wiadomości objętych programem. ⦁ wiedzę i umiejętności wymagających kreatywności. ⦁Biegle posługuje się narzędziami i technikami malarskimi, dobierając je w zależności od charakteru zadania. ⦁Aktywnie i z zaangażowaniem rozwiązuje problemy malarskie. ⦁Samodzielnie poszukuje nowych narzędzi, technik i środków wyrazu, eksperymentuje i twórczo podchodzi do wyznaczonych zadań. ⦁Zawsze bierze udział w dyskusjach, wyraża poglądy i formułuje wnioski. ⦁Potrafi porządkować własną wiedzę – kojarzy fakty i dostrzega analogie. ⦁Estetycznie i starannie wykonuje prace, poszukuje oryginalnych rozwiązań plastycznych. ⦁Efekt końcowy jego pracy twórczej zawsze jest zgodny z jej założeniami i tematem. ⦁Wykazuje się poczuciem odpowiedzialności za działania własne i grupowe. Ocena db (4) ⦁Zawsze jest przygotowany do ćwiczeń, posiada wymagane materiały malarskie. ⦁Posługuje się zróżnicowanymi narzędziami i technikami malarskimi, wybierając środki wyrazu stosowne do charakteru zadania. ⦁Posiada wiedzę z zakresu objętego programem nauczania – jego luki w wiadomościach mają charakter szczegółowy ⦁Bierze udział w dyskusjach, najczęściej formułuje poprawne wnioski, kojarzy fakty i dostrzega analogie. ⦁Wykazuje się zaangażowaniem w działalność twórczą, systematycznie i starannie wykonuje zadane prace. ⦁Twórczo korzysta z uwag prowadzącego. ⦁W niektórych zadaniach wykazuje się samodzielnością w rozwiazywaniu postawionego problemu. ⦁Efekt końcowy jego pracy twórczej nie zawsze jest zgodny z założeniami i tematem. Ocena dst. (3) ⦁Najczęściej jest przygotowany do zajęć: posiada wymagane materiały plastyczne. ⦁Posiada niepełną wiedzę z zakresu objętego programem nauczania z szansą jej uzupełnienia. ⦁Rzadko bierze udział w dyskusjach, ma problemy z formułowaniem poprawnych wniosków, kojarzeniem faktów i dostrzeganiem analogii ⦁Poprawnie wykonuje ćwiczenia obligatoryjne, ale nie wykazuje się systematycznością i zaangażowaniem. ⦁Nie zawsze stosuje się do uwag prowadzącego. ⦁Podczas pracy w grupach jest biernym członkiem zespołu. ⦁Nie zawsze dba o estetykę i staranność pracy plastycznej. ⦁Nie wykazuje szczególnego zainteresowania działalnością malarską, nie współtworzy życia kulturalnego grupy i uczelni. Ocena ndst. (2) ⦁Podczas egzaminu nie wykazuje zadanych realizacji z I lub II semestru. ⦁Zdarza się, że jest nieobecny na ćwiczeniach bez usprawiedliwienia. ⦁Często nie posiada wymaganych materiałów plastycznych. ⦁Wykazuje minimalne zaangażowanie w działania malarskie podczas zajęć. ⦁Posiada fragmentaryczną wiedzę z zakresu wiadomości objętych programem. ⦁Ćwiczenia oraz prace plastyczne wykonuje rzadko, niestarannie i niezgodnie z tematem. ⦁Nie wykazuje woli poprawy oceny i nie interesuje się procesem dydaktycznym. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.