Kompozycja [pg-1s-st-kom-1s]
2017-2018 Semestr zimowy
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Kompozycja [pg-1s-st-kom-1s] |
Zajęcia: |
2017-2018 Semestr zimowy [2017-2018-z]
(zakończony)
Ćwiczenia [cw], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie z oceną |
Prowadzący: | Magdalena Kilarska, Magdalena Nazarkiewicz |
Literatura: |
LITERATURA PODSTAWOWA: Ambrose/Harris, Layout. Zasady/kompozycja/zastosowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008 Barthes R., Imperium znaków, Wydawnictwo KR, Warszawa 1999 Kandinsky W., Punkt i Linia a Płaszczyzna – Przyczynek do Analizy Elementów Malarskich, PIW 1986 Praca zbiorowa Punkt po Punkcie Twarz, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2000 Read H., O pochodzeniu formy w sztuce, PIW 1973 LITERATURA UZUPEŁNIAJĄCA: Ambrose/Harris Layout; Grids, AVA Publishing 2005; 2008 Barthes R., Światło obrazu. Uwagi o fotografii, Wydawnictwo Aletheia, Warszawa 2008 Mrowczyk J., Warda M., PGR. Projektowanie graficzne w Polsce, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2010 Naylor G., Bauhaus, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe 1977 Praca zbiorowa WIDZIEĆ/WIEDZIEĆ Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011 Rypson P., Nie gęsi. Polskie projektowanie graficzne 1919–1949, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011 Thackara J., Na grzbiecie fali. O projektowaniu w złożonym świecie, Wydawnictwo Academica, Warszawa 2010 |
Zakres tematów: |
studia I stopnia stacjonarne i zaoczne / semestr I 1. PORTRET/AUTOPORTRET/JA i... Studium, analiza formy biologicznej twarzy. Kompozycja w technikach manualnych. Przetworzenie i interpretacja portretu (w tym portretu z atrybutem i autoportretu) poprzez różne techniki, t.j. kolaż, fotomontaż, zapis cyfrowy, fotografia i inne. Ja i... – alegoria portretu. Portret jako wizerunek plastyczny przedstawiający pojęcie, ideę, myśl, wydarzenie, przy pomocy obrazu o charakterze przenośnym lub symbolicznym. Seria, zestaw 6 prac. Wykłady: • O kompozycji. Zasady tworzenia układu kompozycyjnego. • Historia Portretu. • Współczesny Portret w designie. 2. METAMORFOZA Trójelementowy cykl kompozycji o charakterze surrealistyczno–metaforycznym. Forma pracy w ściśle określonych wymiarach – zestaw 3 kompozycji o wymiarach 30x30 cm. Wykład: Metafora. Synteza. Interpretacja. studia I stopnia stacjonarne i zaoczne / semestr II 1. GEOMETRIA ULICY Kompozycja wykorzystująca układ form abstrakcyjnych. Technika cyfrowa. Format pracy: kwadrat, prostokąt. 2. ŻYCIE NA KRAWĘDZI Kompozycja plastyczna poszukująca znaczenia symbolicznego, metaforycznego jako elementu składowego kompozycji wizualnej definiującej jej wartości komunikacyjne oraz funkcjonalne. Forma pracy dowolna: pojedyncze prace stanowiące zestaw, serię lub cały skład edytorsko-wizualny tj. książka, publikacja w dowolnym formacie, plakat, ilustracja etc. |
Metody dydaktyczne: |
• Podstawową metodą jest wykład wprowadzający do zadania dydaktycznego z wykorzystaniem rzutnika multimedialnego prezentacją pokazu przykładowych slajdów. • Prezentacja przypadków. • Dyskusja. • Zespołowe omawianie problemów, projektów. • Regularna korekta indywidualna koncepcji opracowanych przez studenta • Warsztaty finalizujące dane ćwiczenie. Zaliczenie i ocena na podstawie systematycznej pracy, określonej ilości korekt oraz przeglądu–egzaminu. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena cel. (5,5) 1. Realizuje wszystkie zadane prace w I i II semestrze. 2. Prace i ćwiczenia wykonuje estetycznie i starannie, a jego rozwiązania układu kompozycyjnego cechuje oryginalność. 3. Wykonuje prace na wysokim poziomie technicznym i koncepcyjnym. 4. Wykazuje się pełnym przyswojeniem wiadomości objętych programem, a także posiada wiedzę wykraczającą poza jego ramy. 5. Jest zainteresowany przedmiotem – zawsze bierze udział w dyskusjach. 6. Wyraża poglądy, formułuje własne wnioski dotyczące określonych zagadnień. 7. Aktywnie uczestniczy w życiu pracowni (m.in. współuczestniczy w organizowaniu wewnątrzpracownianych wystaw). 8. Wykazuje się dużym poczuciem odpowiedzialności za działania własne i grupowe. Ocena bdb (5) 1. Realizuje wszystkie zadane prace w I i II semestrze. 2. Wykazuje się pełnym przyswojeniem wiadomości objętych programem. 3. Stosuje wiedze i umiejętności wymagających kreatywności. 4. Biegle posługuje się narzędziami i technologią konieczną do wykonania zadania, dobierając je w zależności od charakteru zadania. 5. Aktywnie i z zaangażowaniem rozwiązuje problemy ćwiczeń wokół zagadnień układu kompozycyjnego. 6. Samodzielnie poszukuje nowych narzędzi, technik i środków wyrazu, eksperymentuje i twórczo podchodzi do wyznaczonych zadań. 7. Zawsze bierze udział w dyskusjach, wyraża poglądy i formułuje wnioski. 8. Potrafi porządkować własną wiedzę – kojarzy fakty i dostrzega analogie. 9. Estetycznie i starannie wykonuje prace, poszukuje oryginalnych rozwiązań plastycznych. 10. Efekt końcowy jego pracy twórczej zawsze jest zgodny z jej założeniami i tematem. 11. Wykazuje się poczuciem odpowiedzialności za działania własne i grupowe. Ocena db (4) 1. Zawsze jest przygotowany do ćwiczeń, posiada wymagane materiały do pracy. 2. Posługuje się zróżnicowanymi narzędziami i technikami, wybierając środki wyrazu stosowne do charakteru zadania. 3. Posiada wiedzę z zakresu objętego programem nauczania – jego luki w wiadomościach mają charakter szczegółowy 4. Bierze udział w dyskusjach, najczęściej formułuje poprawne wnioski, kojarzy fakty i dostrzega analogie. 5. Wykazuje się zaangażowaniem w działalność twórczą, systematycznie i starannie wykonuje zadane prace. 6. Twórczo korzysta z uwag prowadzącego. 7. W niektórych zadaniach wykazuje się samodzielnością w rozwiązywaniu postawionego problemu. 8. Efekt końcowy jego pracy twórczej nie zawsze jest zgodny z założeniami i tematem. Ocena dst. (3) 1. Najczęściej jest przygotowany do zajęć: posiada wymagane materiały plastyczne. 2. Posiada niepełną wiedzę z zakresu objętego programem nauczania z szansą jej uzupełnienia. 3. Rzadko bierze udział w dyskusjach, ma problemy z formułowaniem poprawnych wniosków, kojarzeniem faktów i dostrzeganiem analogii 4. Poprawnie wykonuje ćwiczenia obligatoryjne, ale nie wykazuje się systematycznością i zaangażowaniem. 5. Nie zawsze stosuje się do uwag prowadzącego. 6. Podczas pracy w grupach jest biernym członkiem zespołu. 7. Nie zawsze dba o estetykę i staranność pracy plastycznej. 8. Nie wykazuje szczególnego zainteresowania działalnością malarską, nie współtworzy życia kulturalnego grupy i uczelni. Ocena ndst. (2) 1. Podczas egzaminu nie wykazuje zadanych realizacji z I lub II semestru. 2. Zdarza się, że jest nieobecny na ćwiczeniach bez usprawiedliwienia. 3. Często nie posiada wymaganych materiałów plastycznych. 4. Wykazuje minimalne zaangażowanie w działania kreacyjne podczas zajęć. 5. Posiada fragmentaryczną wiedzę z zakresu wiadomości objętych programem. 6. Ćwiczenia oraz prace plastyczne wykonuje rzadko, niestarannie i niezgodnie z tematem. 7. Nie wykazuje woli poprawy oceny i nie interesuje się procesem dydaktycznym. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.