Rysunek [pg-1s-st-rys-2s]
2018-2019 Semestr letni
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Rysunek [pg-1s-st-rys-2s] |
Zajęcia: |
2018-2019 Semestr letni [2018-2019-l]
(zakończony)
Ćwiczenia [cw], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie z oceną |
Prowadzący: | Magdalena Kilarska, Magdalena Nazarkiewicz |
Literatura: |
Gombrich E., Sztuka i złudzenie, o psychologii przedstawiania obrazowego, PIW, Warszawa 1981 McCloud S., Zrozumieć Komiks, Kultura Gniewu, Warszawa 2015 Pignatti T., Historia rysunku. Od Altamiry do Picassa, wydawnictwo Arkady, Warszawa 2006 Teissig K., Techniki rysunku, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1982 FIGURAMA, Międzynarodowe Triennale Rysunku Studyjnego (2014, 2017) – katalogi wystaw |
Zakres tematów: |
semestr I RYSUNEK STUDYJNY 1. STUDIUM FORMY BIOLOGICZNEJ /postać/ Analiza, konstrukcja, proporcje, elementy anatomii. Format rysunku: 70x100 cm 2. STUDIUM BRYŁY /postać/ Światłocień, wolumen; relacje figura – tło. Format rysunku: 70x100 cm lub większy 3. STUDIUM PRZESTRZENI /przedmioty, elementy, obiekty, martwa natura/ Perspektywa linearna, plany, proporcje, różne sposoby przedstawiania przestrzeni. Zróżnicowane technologie. Format prac: 30x30 cm, ilość: 6 prac 4. LINEARYZM /postać/ Linie, kreski, kontury. Kierunki, rytmy, kontrasty. Desenie, wzory, rastry. Format rysunku: 70x100 cm lub większy RYSUNEK – ćwiczenia do szkicownika 1. #inktober Realizacja rysunków manualnych atramentem na wybrane hasło z danego dnia miesiąca. 2. POSTAĆ CHARAKTERYSTYCZNA Stworzona postać zaprezentowana w min. 5 odsłonach (mimika, gesty, pozy, wygląd, etc.). Minikomiks (3- lub 1- obrazkowy) wykorzystujący postać charakterystyczną w odniesieniu do dowolnie wybranego fragmentu literatury światowej (np. beletrystyka, kryminał, powieść historyczna, legendy i mitologia, fantastyka, bajki etc.) 3. TEMAT DOWOLNY / WŁASNY Forma pracy dowolna (ołówki, kredki, mazaki, flamastry, pastele, akwarele, tusze, ekoliny, etc.) Ilość realizacji: bez ograniczeń :) semestr II RYSUNEK STUDYJNY 1. STUDIUM W SKALI 1:1 /postać/ Analiza formy wybranego fragmentu, świadome kadrowanie. Technika pracy dowolna. Format rysunku: 70x100 cm lub kwadrat 70x70 cm 2. RYSUNEK I NOWE MEDIA /postać/ Rysunek wykorzystujący elementy grafiki komputerowej lub warsztatowej. Przekształcenie, deformacja, ekspresja wzmocniona śladem graficznym. Zastosowanie technik mieszanych w połączeniu z kolażem, fotomontażem, kaszerowaniem. Format rysunku: 70x100 cm lub większy 3. RYSUNEK I KOLOR Rysunek interpretacyjny. Zagadnienie stylu, konwencji języka autorskiego zaczerpniętego z kameralnego rysunku ze szkicownika. Rysunek wykorzystujący kompozycję figuralną Forma pracy: ołówek, węgiel lub sepia w połączeniu z technikami kolorowymi tj. pastele, kredki, mazaki, farby, etc. Format rysunku: 70x100 cm lub większy SZKICOWNIK Forma pracy dowolna (ołówki, kredki, mazaki, flamastry, pastele, akwarele, tusze, ekoliny, etc.) Ilość realizacji: bez ograniczeń :) KARTKI OKOLICZNOŚCIOWE Projekty kartek okolicznościowych do wybranych nietypowych świąt z kalendarza międzynarodowego. Forma pracy dowolna /techniki mieszane/ Format kartek: 10x15 cm, 15x20 cm lub 15x15 cm |
Metody dydaktyczne: |
Podstawą procesu studiowania jest bezpośredni kontakt z naturą – jej analiza poprzez ćwiczenia praktyczne rysunku w pracowni oraz regularnie prowadzony szkicownik – rysowanie kameralne z natury i wyobraźni. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena cel. (5,5) 1. Realizuje wszystkie zadane prace w I i II semestrze. 2. Prace i ćwiczenia wykonuje estetycznie i starannie, a jego rozwiązania rysunkowe cechuje oryginalność. 3. Wykonuje prace na wysokim poziomie technicznym i artystycznym. 4. Celowo wykorzystuje wiedzę o środkach formalnych do własnej ekspresji. 5. Wykazuje się pełnym przyswojeniem wiadomości objętych programem, a także posiada wiedzę wykraczającą poza jego ramy. 6. Jest zainteresowany malarstwem w wysokim stopniu – zawsze bierze udział w dyskusjach. 7. Wyraża poglądy, formułuje własne wnioski dotyczące określonych zagadnień. 8. Z sukcesem angażuje się w nieobowiązkowe inicjatywy, bierze udział w zewnętrznych konkursach rysunkowych (np. Biennale RyunkuStudenckieo) 9. Aktywnie uczestniczy w życiu pracowni (m.in. współuczestniczy w organizowaniu wewnątrzpracownianych wystaw). 10. Wykazuje się dużym poczuciem odpowiedzialności za działania własne i grupowe. Ocena bdb (5) 1. Realizuje wszystkie zadane prace w I i II semestrze. 2. Wykazuje się pełnym przyswojeniem wiadomości objętych programem. 3. Stosuje wiedze i umiejętności wymagających kreatywności. 4. Biegle posługuje się narzędziami i technikami rysunkowymi, dobierając je w zależności od charakteru zadania. 5. Aktywnie i z zaangażowaniem rozwiązuje problemy rysunkowe. 6. Samodzielnie poszukuje nowych narzędzi, technik i środków wyrazu, eksperymentuje i twórczo podchodzi do wyznaczonych zadań. 7. Zawsze bierze udział w dyskusjach, wyraża poglądy i formułuje wnioski. 8. Potrafi porządkować własną wiedzę – kojarzy fakty i dostrzega analogie. 9. Estetycznie i starannie wykonuje prace, poszukuje oryginalnych rozwiązań plastycznych. 10. Efekt końcowy jego pracy twórczej zawsze jest zgodny z jej założeniami i tematem. 11. Wykazuje się poczuciem odpowiedzialności za działania własne i grupowe. Ocena db (4) 1. Zawsze jest przygotowany do ćwiczeń, posiada wymagane materiały rysunkowe. 2. Posługuje się zróżnicowanymi narzędziami i technikami malarskimi, wybierając środki wyrazu stosowne do charakteru zadania. 3. Posiada wiedzę z zakresu objętego programem nauczania – jego luki w wiadomościach mają charakter szczegółowy 4. Bierze udział w dyskusjach, najczęściej formułuje poprawne wnioski, kojarzy fakty i dostrzega analogie. 5. Wykazuje się zaangażowaniem w działalność twórczą, systematycznie i starannie wykonuje zadane prace. 6. Twórczo korzysta z uwag prowadzącego. 7. W niektórych zadaniach wykazuje się samodzielnością w rozwiązywaniu postawionego problemu. 8. Efekt końcowy jego pracy twórczej nie zawsze jest zgodny z założeniami i tematem. Ocena dst. (3) 1. Najczęściej jest przygotowany do zajęć: posiada wymagane materiały plastyczne. 2. Posiada niepełną wiedzę z zakresu objętego programem nauczania z szansą jej uzupełnienia. 3. Rzadko bierze udział w dyskusjach, ma problemy z formułowaniem poprawnych wniosków, kojarzeniem faktów i dostrzeganiem analogii 4. Poprawnie wykonuje ćwiczenia obligatoryjne, ale nie wykazuje się systematycznością i zaangażowaniem. 5. Nie zawsze stosuje się do uwag prowadzącego. 6. Podczas pracy w grupach jest biernym członkiem zespołu. 7. Nie zawsze dba o estetykę i staranność pracy plastycznej. 8. Nie wykazuje szczególnego zainteresowania działalnością malarską, nie współtworzy życia kulturalnego grupy i uczelni. Ocena ndst. (2) 1. Podczas egzaminu nie wykazuje zadanych realizacji z I lub II semestru. 2. Zdarza się, że jest nieobecny na ćwiczeniach bez usprawiedliwienia. 3. Często nie posiada wymaganych materiałów plastycznych. 4. Wykazuje minimalne zaangażowanie w działania malarskie podczas zajęć. 5. Posiada fragmentaryczną wiedzę z zakresu wiadomości objętych programem. 6. Ćwiczenia oraz prace plastyczne wykonuje rzadko, niestarannie i niezgodnie z tematem. 7. Nie wykazuje woli poprawy oceny i nie interesuje się procesem dydaktycznym. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.