Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Malarstwo [pg-1s-st-mal-2s] 2018-2019 Semestr letni
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Malarstwo [pg-1s-st-mal-2s]
Zajęcia: 2018-2019 Semestr letni [2018-2019-l] (zakończony)
Ćwiczenia [cw], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie z oceną
Prowadzący: Filip Ciślak, Magdalena Kilarska
Literatura:

Albers Josef Interaction of Color, Yale University Press, 1975

Arnheim Rudolf Sztuka i percepcja wzrokowa, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004

Berger John Sposoby widzenia, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 1997

Berger John O patrzeniu, Fundacja Aletheia, Warszawa 1999

Gage John Kolor i Kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Universitas, Kraków 2008

Gage John Kolor i znaczenie. Sztuka, nauka i symbolika, Universitas, Kraków 2010

Hockney David Wiedza tajemna, Universitas, Kraków 2006

Hornung David Kolor. Kurs dla artystów i projektantów, Universitas, Kraków 2009

Sutton Tina & Whelan Bridge M. The complete Color Harmony, RockPort Publishers 2004

Clark Kenneth Akt. Studium idealnej formy, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1998

Ecco Umberto Historia piękna, Dom Wydawniczy REBIS Poznań 2006

Ecco Umberto Historia brzydoty, Dom Wydawniczy REBIS Poznań 2007

Itten Johannes The Elements of Color, Chapman & Hall, Londyn 1997

Popek Stanisław Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2003

Rzepińska Maria Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Arkady, Warszawa 1989

Wölfflin Heinrich Podstawowe pojęcia historii sztuki, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006

Zausznica Adam Nauka o barwie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1959

Zeugner Gerhard Barwa i człowiek, Arkady, Warszawa 1965

da Vinci Leonardo Traktat o malarstwie, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006

Zakres tematów:

I semestr

Trzy kolory

Zadanie wprowadzające, pozwalające określić nabyte do tej pory umiejętności warsztatowe studenta. Martwa natura malowana wyłącznie z użyciem tzw. kolorów podstawowych i farby białej.

Obraz monochromatyczny

Martwa natura w monochromatycznej skali o zdefiniowanych proporcjach formatu.

Figura i światło

Martwa natura i postać z silnym źródłem światła. Nacisk na budowanie przestrzeni i modelunek z wykorzystaniem kontrastu walorowego. Omówienie maniery chiaroscuro i związanych z nią technik malarskich.

Kadr filmowy

Interpretacja kadru filmowego przy użyciu środków malarskich. Technika, wymiary i ilość kompozycji są ustalane indywidualnie w trakcie pierwszych korekt. Student samodzielnie określa zakres inspiracji wybranym ujęciem np.: kolor, kompozycja, ekspresja.

II semestr

Litera obrazem.

Martwa natura, której motywem przewodnim jest forma litery – zarówno tej zaprojektowanej w ramach kroju pisma jak i wykonanej ręcznie.

Kolor lokalny / kolor relatywny

Martwa natura z wykorzystaniem przedmiotów przezroczystych i odbijających światło. Nacisk w ćwiczeniu położony na malarską interpretację kolorowych refleksów, cieni i odblasków.

Postać

Przedstawienie figuratywne – praca z modelem.

Pismo asemiczne

Temat realizowany na jednodniowych warsztatach. Kompozycja malarsko-kaligraficzna inspirowana pismem asemicznym, czyli pismem bez semantycznej wartości. Forma i rytm tekstu jako motyw przewodni zadania.

Pejzaż miejski

Temat realizowany w domu. Szkice malarskie inspirowane scenerią uliczną, architekturą, strukturą i życiem miasta. Dozwolone dowolne techniki malarskie.

Metody dydaktyczne:

Prezentacja przykładowych realizacji tematu.

Indywidualne rozwiązywanie zadań przez studenta.

Realizacja prac malarskich podczas ćwiczeń oraz w postaci prac domowych.

Systematyczny przegląd prac z indywidualną korektą obrazów oraz innych opracowanych koncepcji przez studenta.

Zespołowe omawianie problemów, projektów.

Dyskusja.

Pokaz finalizujący dane ćwiczenie.

Warsztaty z wybranych zagadnień treści programowych.

Metody i kryteria oceniania:

ST

Kryteria oceny:

ocena cel. (5,5) propozycja opisu, można zmienić: 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena bdb (5) propozycja opisu, można zmienić: 81–90 pkt – b. dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db+ (4,5) propozycja opisu, można zmienić: 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db (4) propozycja opisu, można zmienić: 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena dst+ (3,5) propozycja opisu, można zmienić: 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności

i kompetencje społeczne

ocena 3 propozycja opisu, można zmienić: 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena 2 propozycja opisu, można zmienić: 31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Ocena cel. (5,5)

Realizuje wszystkie zadane prace w I i II semestrze.

Prace i ćwiczenia wykonuje estetycznie i starannie, a jego rozwiązania malarskie cechuje oryginalność.

Wykonuje prace na wysokim poziomie technicznym i artystycznym.

Celowo wykorzystuje wiedzę o środkach formalnych do własnej ekspresji.

Wykazuje się pełnym przyswojeniem wiadomości objętych programem, a także posiada wiedzę wykraczającą poza jego ramy.

Jest zainteresowany malarstwem w wysokim stopniu – zawsze bierze udział w dyskusjach.

Wyraża poglądy, formułuje własne wnioski dotyczące określonych zagadnień.

Z sukcesem angażuje się w nieobowiązkowe inicjatywy, bierze udział w zewnętrznych konkursach malarskich.

Aktywnie uczestniczy w życiu pracowni (m.in. współuczestniczy w organizowaniu wewnątrzpracownianych wystaw).

Wykazuje się dużym poczuciem odpowiedzialności za działania własne i grupowe.

Ocena bdb (5)

Realizuje wszystkie zadane prace w I i II semestrze.

Wykazuje się pełnym przyswojeniem wiadomości objętych programem.

Stosuje wiedze i umiejętności wymagających kreatywności.

Biegle posługuje się narzędziami i technikami malarskimi, dobierając je w zależności od charakteru zadania.

Aktywnie i z zaangażowaniem rozwiązuje problemy malarskie.

Samodzielnie poszukuje nowych narzędzi, technik i środków wyrazu, eksperymentuje i twórczo podchodzi do wyznaczonych zadań.

Zawsze bierze udział w dyskusjach, wyraża poglądy i formułuje wnioski.

Potrafi porządkować własną wiedzę – kojarzy fakty i dostrzega analogie.

Estetycznie i starannie wykonuje prace, poszukuje oryginalnych rozwiązań plastycznych.

Efekt końcowy jego pracy twórczej zawsze jest zgodny z jej założeniami i tematem.

Wykazuje się poczuciem odpowiedzialności za działania własne i grupowe.

Ocena db (4)

Zawsze jest przygotowany do ćwiczeń, posiada wymagane materiały malarskie.

Posługuje się zróżnicowanymi narzędziami i technikami malarskimi, wybierając środki wyrazu stosowne do charakteru zadania.

Posiada wiedzę z zakresu objętego programem nauczania – jego luki w wiadomościach mają charakter szczegółowy

Bierze udział w dyskusjach, najczęściej formułuje poprawne wnioski, kojarzy fakty i dostrzega analogie.

Wykazuje się zaangażowaniem w działalność twórczą, systematycznie i starannie wykonuje zadane prace.

Twórczo korzysta z uwag prowadzącego.

W niektórych zadaniach wykazuje się samodzielnością w rozwiazywaniu postawionego problemu.

Efekt końcowy jego pracy twórczej nie zawsze jest zgodny z założeniami i tematem.

Ocena dst. (3)

Najczęściej jest przygotowany do zajęć: posiada wymagane materiały plastyczne.

Posiada niepełną wiedzę z zakresu objętego programem nauczania z szansą jej uzupełnienia.

Rzadko bierze udział w dyskusjach, ma problemy z formułowaniem poprawnych wniosków, kojarzeniem faktów i dostrzeganiem analogii

Poprawnie wykonuje ćwiczenia obligatoryjne, ale nie wykazuje się systematycznością i zaangażowaniem.

Nie zawsze stosuje się do uwag prowadzącego.

Podczas pracy w grupach jest biernym członkiem zespołu.

Nie zawsze dba o estetykę i staranność pracy plastycznej.

Nie wykazuje szczególnego zainteresowania działalnością malarską, nie współtworzy życia kulturalnego grupy i uczelni.

Ocena ndst. (2)

Podczas egzaminu nie wykazuje zadanych realizacji z I lub II semestru.

Zdarza się, że jest nieobecny na ćwiczeniach bez usprawiedliwienia.

Często nie posiada wymaganych materiałów plastycznych.

Wykazuje minimalne zaangażowanie w działania malarskie podczas zajęć.

Posiada fragmentaryczną wiedzę z zakresu wiadomości objętych programem.

Ćwiczenia oraz prace plastyczne wykonuje rzadko, niestarannie i niezgodnie z tematem.

Nie wykazuje woli poprawy oceny i nie interesuje się procesem dydaktycznym.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.1.0-3 (2024-02-26)