Malarstwo [pg-1s-st-mal-2s]
2018-2019 Semestr letni
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Malarstwo [pg-1s-st-mal-2s] |
Zajęcia: |
2018-2019 Semestr letni [2018-2019-l]
(zakończony)
Ćwiczenia [cw], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie z oceną |
Prowadzący: | Filip Ciślak, Magdalena Kilarska |
Literatura: |
Albers Josef Interaction of Color, Yale University Press, 1975 Arnheim Rudolf Sztuka i percepcja wzrokowa, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2004 Berger John Sposoby widzenia, Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 1997 Berger John O patrzeniu, Fundacja Aletheia, Warszawa 1999 Gage John Kolor i Kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji, Universitas, Kraków 2008 Gage John Kolor i znaczenie. Sztuka, nauka i symbolika, Universitas, Kraków 2010 Hockney David Wiedza tajemna, Universitas, Kraków 2006 Hornung David Kolor. Kurs dla artystów i projektantów, Universitas, Kraków 2009 Sutton Tina & Whelan Bridge M. The complete Color Harmony, RockPort Publishers 2004 Clark Kenneth Akt. Studium idealnej formy, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa 1998 Ecco Umberto Historia piękna, Dom Wydawniczy REBIS Poznań 2006 Ecco Umberto Historia brzydoty, Dom Wydawniczy REBIS Poznań 2007 Itten Johannes The Elements of Color, Chapman & Hall, Londyn 1997 Popek Stanisław Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin 2003 Rzepińska Maria Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Arkady, Warszawa 1989 Wölfflin Heinrich Podstawowe pojęcia historii sztuki, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006 Zausznica Adam Nauka o barwie, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1959 Zeugner Gerhard Barwa i człowiek, Arkady, Warszawa 1965 da Vinci Leonardo Traktat o malarstwie, Wydawnictwo słowo/obraz terytoria, Gdańsk 2006 |
Zakres tematów: |
I semestr Trzy kolory Zadanie wprowadzające, pozwalające określić nabyte do tej pory umiejętności warsztatowe studenta. Martwa natura malowana wyłącznie z użyciem tzw. kolorów podstawowych i farby białej. Obraz monochromatyczny Martwa natura w monochromatycznej skali o zdefiniowanych proporcjach formatu. Figura i światło Martwa natura i postać z silnym źródłem światła. Nacisk na budowanie przestrzeni i modelunek z wykorzystaniem kontrastu walorowego. Omówienie maniery chiaroscuro i związanych z nią technik malarskich. Kadr filmowy Interpretacja kadru filmowego przy użyciu środków malarskich. Technika, wymiary i ilość kompozycji są ustalane indywidualnie w trakcie pierwszych korekt. Student samodzielnie określa zakres inspiracji wybranym ujęciem np.: kolor, kompozycja, ekspresja. II semestr Litera obrazem. Martwa natura, której motywem przewodnim jest forma litery – zarówno tej zaprojektowanej w ramach kroju pisma jak i wykonanej ręcznie. Kolor lokalny / kolor relatywny Martwa natura z wykorzystaniem przedmiotów przezroczystych i odbijających światło. Nacisk w ćwiczeniu położony na malarską interpretację kolorowych refleksów, cieni i odblasków. Postać Przedstawienie figuratywne – praca z modelem. Pismo asemiczne Temat realizowany na jednodniowych warsztatach. Kompozycja malarsko-kaligraficzna inspirowana pismem asemicznym, czyli pismem bez semantycznej wartości. Forma i rytm tekstu jako motyw przewodni zadania. Pejzaż miejski Temat realizowany w domu. Szkice malarskie inspirowane scenerią uliczną, architekturą, strukturą i życiem miasta. Dozwolone dowolne techniki malarskie. |
Metody dydaktyczne: |
Prezentacja przykładowych realizacji tematu. Indywidualne rozwiązywanie zadań przez studenta. Realizacja prac malarskich podczas ćwiczeń oraz w postaci prac domowych. Systematyczny przegląd prac z indywidualną korektą obrazów oraz innych opracowanych koncepcji przez studenta. Zespołowe omawianie problemów, projektów. Dyskusja. Pokaz finalizujący dane ćwiczenie. Warsztaty z wybranych zagadnień treści programowych. |
Metody i kryteria oceniania: |
ST Kryteria oceny: ocena cel. (5,5) propozycja opisu, można zmienić: 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena bdb (5) propozycja opisu, można zmienić: 81–90 pkt – b. dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db+ (4,5) propozycja opisu, można zmienić: 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db (4) propozycja opisu, można zmienić: 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena dst+ (3,5) propozycja opisu, można zmienić: 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 3 propozycja opisu, można zmienić: 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 2 propozycja opisu, można zmienić: 31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne Ocena cel. (5,5) Realizuje wszystkie zadane prace w I i II semestrze. Prace i ćwiczenia wykonuje estetycznie i starannie, a jego rozwiązania malarskie cechuje oryginalność. Wykonuje prace na wysokim poziomie technicznym i artystycznym. Celowo wykorzystuje wiedzę o środkach formalnych do własnej ekspresji. Wykazuje się pełnym przyswojeniem wiadomości objętych programem, a także posiada wiedzę wykraczającą poza jego ramy. Jest zainteresowany malarstwem w wysokim stopniu – zawsze bierze udział w dyskusjach. Wyraża poglądy, formułuje własne wnioski dotyczące określonych zagadnień. Z sukcesem angażuje się w nieobowiązkowe inicjatywy, bierze udział w zewnętrznych konkursach malarskich. Aktywnie uczestniczy w życiu pracowni (m.in. współuczestniczy w organizowaniu wewnątrzpracownianych wystaw). Wykazuje się dużym poczuciem odpowiedzialności za działania własne i grupowe. Ocena bdb (5) Realizuje wszystkie zadane prace w I i II semestrze. Wykazuje się pełnym przyswojeniem wiadomości objętych programem. Stosuje wiedze i umiejętności wymagających kreatywności. Biegle posługuje się narzędziami i technikami malarskimi, dobierając je w zależności od charakteru zadania. Aktywnie i z zaangażowaniem rozwiązuje problemy malarskie. Samodzielnie poszukuje nowych narzędzi, technik i środków wyrazu, eksperymentuje i twórczo podchodzi do wyznaczonych zadań. Zawsze bierze udział w dyskusjach, wyraża poglądy i formułuje wnioski. Potrafi porządkować własną wiedzę – kojarzy fakty i dostrzega analogie. Estetycznie i starannie wykonuje prace, poszukuje oryginalnych rozwiązań plastycznych. Efekt końcowy jego pracy twórczej zawsze jest zgodny z jej założeniami i tematem. Wykazuje się poczuciem odpowiedzialności za działania własne i grupowe. Ocena db (4) Zawsze jest przygotowany do ćwiczeń, posiada wymagane materiały malarskie. Posługuje się zróżnicowanymi narzędziami i technikami malarskimi, wybierając środki wyrazu stosowne do charakteru zadania. Posiada wiedzę z zakresu objętego programem nauczania – jego luki w wiadomościach mają charakter szczegółowy Bierze udział w dyskusjach, najczęściej formułuje poprawne wnioski, kojarzy fakty i dostrzega analogie. Wykazuje się zaangażowaniem w działalność twórczą, systematycznie i starannie wykonuje zadane prace. Twórczo korzysta z uwag prowadzącego. W niektórych zadaniach wykazuje się samodzielnością w rozwiazywaniu postawionego problemu. Efekt końcowy jego pracy twórczej nie zawsze jest zgodny z założeniami i tematem. Ocena dst. (3) Najczęściej jest przygotowany do zajęć: posiada wymagane materiały plastyczne. Posiada niepełną wiedzę z zakresu objętego programem nauczania z szansą jej uzupełnienia. Rzadko bierze udział w dyskusjach, ma problemy z formułowaniem poprawnych wniosków, kojarzeniem faktów i dostrzeganiem analogii Poprawnie wykonuje ćwiczenia obligatoryjne, ale nie wykazuje się systematycznością i zaangażowaniem. Nie zawsze stosuje się do uwag prowadzącego. Podczas pracy w grupach jest biernym członkiem zespołu. Nie zawsze dba o estetykę i staranność pracy plastycznej. Nie wykazuje szczególnego zainteresowania działalnością malarską, nie współtworzy życia kulturalnego grupy i uczelni. Ocena ndst. (2) Podczas egzaminu nie wykazuje zadanych realizacji z I lub II semestru. Zdarza się, że jest nieobecny na ćwiczeniach bez usprawiedliwienia. Często nie posiada wymaganych materiałów plastycznych. Wykazuje minimalne zaangażowanie w działania malarskie podczas zajęć. Posiada fragmentaryczną wiedzę z zakresu wiadomości objętych programem. Ćwiczenia oraz prace plastyczne wykonuje rzadko, niestarannie i niezgodnie z tematem. Nie wykazuje woli poprawy oceny i nie interesuje się procesem dydaktycznym. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.