Zagadnienia współczesnej sztuki i dizajnu [pg-2s-st-zwsid-3s]
2018-2019 Semestr zimowy
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Zagadnienia współczesnej sztuki i dizajnu [pg-2s-st-zwsid-3s] |
Zajęcia: |
2018-2019 Semestr zimowy [2018-2019-z]
(zakończony)
Wykład [wyk], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie |
Prowadzący: | Aleksandra Giełdoń-Paszek |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. G.Dziamski , Od awangardy do postmodernizmu, Poznań (1996). 2. G. Dziamski G., Awangarda po awangardzie, Poznań 1995. 3. R. Lewandowski, Efekt pasażu. Konfrontacje i negocjcje tożsamości we współczesnych praktykach artystycznych, Katowic 2018. 4. W. Szymański, Argonauci. Postminimalizm i sztuka po nowoczesności, Kraków 2015. 5. R.W. Kluszczyński , Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Warszawa 2002. Literatura uzupełniająca: Piotrowski P., Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999 Benjamin W., Twórca jako wytwórca. Poznań 1975. Zawojski P., Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii. Warszawa 2010 Giżycki M., Słownik kierunków, ruchów i kluczowych pojęć sztuki II połowy XX wieku, Gdańsk 2002. Rottenberg A., Sztuka w Polsce 1945-2005, Warszawa 2005. Guidot R., Design 1940-1990, Warszawa 1998. |
Zakres tematów: |
1. Wprowadzenie do problematyki sztuki ponowoczesnej i współczesnego dizajnu. 2. Chronologia sztuki po II wojnie. Podsumowanie dotychczasowej wiedzy o sztuce współczesnej. Czym jest postmodernizm i jego estetyka – kierunki i nurty. 3. Transgresje w sztuce współczesnej. 4. Źródła współczesnego designu. 5. Design i sztuka projektowa dwóch ostatnich dekad. 6. Feminizm i postfeminizm w sztuce. 7. Postpamięć w sztukach wizualnych. 8. Nowy ekspresjonizm – od lat 80 do współczesności. 9. Sacrum w sztuce ponowoczesnej. 10. Nurty i trendy współczesnej architektury. 11. Sztuka w sieci. 12. Sztuka w przestrzeni publicznej. Sztuka społeczna i zaangażowana. 13. Bio art. 14. Transhumanizm w sztukach wizualnych. |
Metody dydaktyczne: |
Zajęcia odbywają się w formule wykładów i konwersatorium, ilustrowanych prezentacjami multimedialnymi, a w miarę potrzeb – filmami. Zajęcia będą opierać się na prezentacji dzieł egzemplarycznych i towarzyszyć im będzie analiza dzieła sztuki pod względem: formalnym, percepcyjnym, treściowym. |
Metody i kryteria oceniania: |
Egzamin pisemny (pytania otwarte i zamknięte, oraz krótki esej będący krytyczną wypowiedzią studenta) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.