Teoria komunikowania, teoria mediów [pg-2s-st-tktm-3s]
2018-2019 Semestr zimowy
Wykład,
grupa nr 1
Przedmiot: | Teoria komunikowania, teoria mediów [pg-2s-st-tktm-3s] |
Zajęcia: |
2018-2019 Semestr zimowy [2018-2019-z]
(zakończony)
Wykład [wyk], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 14 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie z oceną |
Prowadzący: | Karolina Wojtasik |
Literatura: |
Briggs A., Burke P.: Społeczna historia mediów. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2010. Pisarek W.: Wstęp do nauki o komunikowaniu. Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne. Warszawa 2008. Goban-Klas T.: Media i komunikowanie masowe. Wydawnictwo Naukowe PWN Warszawa 2009. McQuail D.: Teoria komunikowania masowego. Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 2008. Lister M., Dover J., Giddings S., Grant I., Kelly K.: Nowe media. Wprowadzenie. Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego. Kraków 2009. |
Zakres tematów: |
-pojęcie komunikacji -język w komunikacji (wyjątkowość języka, jako wzór referencyjny, ograniczenia modelu językowego) -podstawowy schemat komunikacyjny nadawca-przekaz-odbiorca i odpowiadające im sfery badań, pojęcie kodu, kontekstu i kontaktu (kanału) schemat Jacobsona -znak w komunikacji (semiotyka a teoria komunikacji) -kompetencja komunikacyjna a inne formy kompetencji (językowa, kulturowa, artystyczna) -formy i typy komunikacji -modele aktów komunikacji -rodzaje mediów i ich społeczny kontekst Treści wystąpień obejmują: - Druk i jego konteksty (druk i jego konsekwencje na poziomie społeczno-historycznym i na poziomie teoretycznym, rozwój mediów drukowanych: książka, prasa i ich czytelnicy, rola prasy (zmienność w kontekście historycznym) - Radio i telewizja (radio i telewizja a prasa, konsekwencje społeczno-historyczne proliferacji przekazów radiowych i telewizyjnych, dominacja obrazu, zjawisko mediatyzaji, telewizja publiczna i prywatna, telewizja kablowa, satelitarna i cyfrowa, teoretyczne aspekty telewizji w tym gatekeperzy) - Komunikacja osobista (poczta, telegraf, telefon, telefon komórkowy, smartfon – historyczne i społeczne przemiany komunikacji; teoretyczne aspekty dedystancjacji, - Internet i cyberprzestrzeń (istota rewolucji komunikacji internetowej na poziomie społecznym historycznym i teoretycznym, dematerializacja komunikacji, druk w świecie cyfrowym, radio w dobie internetu, telewizja a internet, konwergencja mediów poprzez internet) |
Metody dydaktyczne: |
W ramach przedmiotu studenci uczestniczą w zajęciach o charakterze wykładowym i warsztatowym. Pierwsza część zajęć w semestrze to wykłady poświęcone teorii komunikowania, druga część zajęć ma charakter warsztatów (prezentacje przygotowane przez studentów + dyskusja) poświęcona jest teorii i historii mediów. |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena z wystąpienia jest oceną ważoną, gdzie ½ oceny końcowej obejmuje treść wystąpienia (selekcja materiału, kompletność, orientacja w tematyce), 1/3 oceny końcowej stanowi sposób prezentowania (samodzielność prezentacji, swoboda wypowiedzi, konstrukcja narracyjna wypowiedzi) a 1/6 oceny ocena prezentacji multimedialnej (czytelność, sposób prezentacji treści) ocela cel. (5,5) powyżej 95% wymagań – doskonała wiedza wykraczająca poza oczekiwania ocena bdb (5) powyżej 90% do 95% wymagań – znakomita, pełna wiedza z określonego zakresu ocena db+ (4,5) powyżej 85% do 90% wymagań – b. dobra wiedza ocena db (4) powyżej 75% do 85% wymagań – dobra wiedza ocena dst+ (3,5) powyżej 66% do 75% wymagań – więcej niż zadowalająca wiedza ocena dst (3) powyżej 50% do 66% wymagań – zadowalająca wiedza ocena ndst 50% i mniej wymagań – niezadowalająca wiedza |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.