Informacja wizualna [pg-1s-st-infw-5s]
2018-2019 Semestr zimowy
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Informacja wizualna [pg-1s-st-infw-5s] |
Zajęcia: |
2018-2019 Semestr zimowy [2018-2019-z]
(zakończony)
Ćwiczenia [cw], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 20 |
Limit miejsc: | (brak danych) |
Zaliczenie: | Zaliczenie z oceną |
Prowadzący: | Jacek Mrowczyk, Justyna Szklarczyk-Lauer |
Literatura: |
Mollerup Per; „Data Design: Visualising Quantities, Locations, Connections”; Bloomsbury; 2015 Rendgen Sandra, Wiedemann Julius; „Information Graphics”, Taschen 2015 Rendgen Sandra, Wiedemann Julius; „Understanding the world: the Atlas of Infographics”; Koln; 2014 Tufte Edward R.; „The Visual Display of Quantitative Information”. Tufte Edward R.; „Envisioning information”; Cheshire; 1990 Lenk Krzysztof; „Pokazać. Wyjaśnić. Prowadzić. : wystawa projektów studentów profesora Krzysztofa Lenka z dziedziny informacji Wydział Projektowania Graficznego Rhode Island School of Design Providence, Rhode Island USA”.; Śląski Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości (Cieszyn); 2010 Lenk Korzysztof; Projects and Doodles_Projekty i bazgroty; wyd. Słowo/obraz terytoria; 2009 Schwesinger, Borries, „The Form Book. Creating Forms for Printed and Online Use”. Thames&Hudson, 2010 2+3d nr 56; Krzysztofiak Jasiek „Pan wypełni druczek”. Monografia rzeki Rawy [red. Jan Psiuk]. Katowice. Rejonowe Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, 2006 |
Zakres tematów: |
Opanowanie umiejętności porządkowania informacji, rozwiązywanie problemów projektowych metodą analizy, doświadczeń, wyciągania wniosków. Zdobycie umiejętności wizualizowania złożonych informacji. Umiejętność redakcji i grupowania złożonych treści oraz ustawiania ich w odpowiedniej hierarchii ważności (architektura informacji). Budowanie spójnych przekazów za pomocą liczbowych, słownych, graficznych i ikonicznych przedstawień. Wykorzystanie statycznej i dynamicznej metody do wizualizacji różnych form prezentacji informacji dostosowane do wymogów współczesnych tendencji. Projektowanie w sposób maksymalnie klarowny, czytelny i estetyczny. Nauka pracy w zespole oraz współpracy ze specjalistami z innych dyscyplin naukowych. Podczas cyklu kształcenia w pracowni Informacji wizualnej studenci poznają następujące treści programowe: – narracja wizualna/instrukcja – wizualizacja danych statystycznych – formularze – ilustracja naukowa – ilustracja informacyjna – architektura informacji – typografia – dobór do funkcji – umiejętność budowania systemu – interfejs użytkownika – podstawowe metody służące weryfikacji prawidłowego działania projektu – definicja funkcji w kontekście (otoczenia) – przyjazność, dostępność – współpraca interdyscyplinarna – realność (współpraca z klientem), kontakt z otoczeniem – zaangażowanie społeczne (dostrzeganie i rozwiązywanie problemów) Podstawowa wiedza w zakresie percepcji wizualnej. Podstawowa wiedza w zakresie semiotyki i komunikacji wizualnej. Podstawowa wiedza na temat historii i współczesnych form komunikacji wizualnej. Zasady formułowania podstawowych form komunikatu wizualnego, z zastosowaniem tekstu, obrazu statycznego i grafiki dynamicznej z elementami interakcji. W zależności od semestru nauki (5,6 lub 7 - dyplomowy) treści te są wprowadzane na wyższym etapie zaawansowania. 5 i 6 semestr studiów: Nacisk położony jest na umiejętność operowania podstawowymi środkami wizualizacji różnych rodzajów informacji, oraz ich odpowiedni dobór do przekazywanych treści. 7 semestr studiów: Nacisk położony jest na umiejętność dostrzegania i rozwiązywania problemów, zaangażowanie społeczne, umiejętność zdefiniowania funkcji w kontekście otoczenia oraz powstawanie skomplikowanych, wielopłaszczyznowych i często stanowiących serię komunikatów wizualnych, których komponenty stanowią wcześniej poznane metody wizualizacji informacji. Studenci pracują nad projektem dyplomowym, tematy są zindywidualizowane. |
Metody dydaktyczne: |
Wykłady, ćwiczenia, korekty indywidualne i grupowe, prezentacje, przegląd i ocena zrealizowanych prac. Studenci w ramach wykładów i ćwiczeń praktycznych, które poddawane są indywidualnym korektom, zdobywa wiedzę na temat różnych dziedzin ilustracji i rozwija praktyczne umiejętności w tej dziedzinie. Praca ze studentem jest zindywidualizowana, zadania dostosowywane są do zagadnień poruszanych na innych zajęciach. Nauczyciel czuwa nad rozwojem studenta monitorując jego postępy i dostosowując zadania do jego predyspozycji. Studenci wykonują ćwiczenia w postaci prac domowych. Podczas zadań realizowanych na zajęciach, nauczyciel akademicki udziela indywidualnych konsultacji. Zadania są tak skonstruowane, aby student sam musiał je doprecyzować badając i rozwijając przy tym swoje preferencje twórcze, a także dają możliwość rozwiązania ich na różnym stopniu zaawansowania. Pedagog sprawdza prace domowe wskazując na ewentualne błędy lub braki, wyjaśnia z czego one wynikają i jaką wiedzę należy uzupełnić oraz wskazuje kierunek dalszego rozwoju. W ramach metod dydaktycznych w semestrze letnim stosowane są elementy Design Thinking, uwzględniające wiedzę zdobytą podczas Zaawansowanego Kursu Projektowania Usług, w tym w szczególności: Studenci realizujący pracę dyplomową obowiązkowo stosują poniżej wymienione narzędzia design thinking. Narzędzia te są stosowane przez cały okres realizacji pracy dyplomowej. Wszystkie te narzędzia są realizowane przez każdego studenta/dyplomanta. Praca w obrębie tych narzędzi odbywa się indywidualnie ze studentem, zgodnie z charakterem zajęć na studiach licencjackich. 1. Mind mapping – mapa myśli Student opracowując temat dyplomu rozpoczyna tworzenie mapy myśli. Mapa myśli rozwijana i uzupełniana jest przez cały czas pracy nad dyplomem, aż do momentu przystąpienia do realizacji projektu. 2. Research – student jest zobowiązany do przeprowadzenia szerokiego researchu podczas pracy nad dyplomem. Dotyczy on analizy podobnych rozwiązań, inspiracji, referencji, poszukiwania informacji związanych z merytoryczną i projektową stroną projektu dyplomowego. 3. Szkicownik i storyboarding – każdy student realizuje szkice oraz storyboard projektu, które są etapem generowania pomysłów i nadawania im kompozycji 4. Konsultacje z odbiorcą – podczas realizacji projektu, na kilku etapach student konsultuje swój projekt z potencjalnymi odbiorcami 5. ShipIt! – Studenci na początku semestru letniego opracowują test Ship It!, który pozwala im opracować harmonogram realizacji w ostatnim semestrze pracy nad dyplomem, świadomie podjąć decyzję o zakresie realizacji i jest pomocny w organizacji pracy. Wszystkie prace są finałowo wykonywane w programie Adobe InDesign oraz Adobe Illustrator, ze szczególnym wykorzystanie stylów znakowych i akapitowych, tabel, liczb tabelarycznych oraz opcji automatycznej wizualizacji danych. Na przeglądzie studenci prezentują wydruki prac. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena cel (5,5) : znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych ocena bdb (5) : bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych ocena db+ (4,5) : więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych ocena db (4) : dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych ocena dst+ (3,5) : więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych ocena dst (3) : zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych ocena ndst (2) : niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych Ocenia podlegają: - realizacja wszystkich ustalonych z prowadzącymi zadań i założeń projektu, z uwzględnieniem korekt - kreatywność i zaangażowanie w realizowane zadania, proponowanie oryginalnych rozwiązań - czynne i regularne uczestnictwo w zajęciach |
Uwagi: |
Szczegółowy wykaz tematów i ćwiczeń: semestr zimowy: 1. Projekt zestawu dokumentów nadawczych Poczty Polskiej / Zaprojektowanie spójnego zestawu dokumentów nadawczych Poczty Polskiej na podstawie istniejących druków 2. Rzeka Rawa w ujęciu fizycznym, historycznym i socjologicznym / Przygotowanie materiału wizualnego ilustrującego fakty na temat rzeki Rawy przeznaczonego dla mieszkańców miast, przez które przepływa oraz dla osób odwiedzających Katowice. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.