Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Informacja wizualna [pg-1s-st-infw-5s] 2018-2019 Semestr zimowy
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Informacja wizualna [pg-1s-st-infw-5s]
Zajęcia: 2018-2019 Semestr zimowy [2018-2019-z] (zakończony)
Ćwiczenia [cw], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 20
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie z oceną
Prowadzący: Jacek Mrowczyk, Justyna Szklarczyk-Lauer
Literatura:

Mollerup Per; „Data Design: Visualising Quantities, Locations, Connections”; Bloomsbury; 2015

Rendgen Sandra, Wiedemann Julius; „Information Graphics”, Taschen 2015

Rendgen Sandra, Wiedemann Julius; „Understanding the world: the Atlas of Infographics”; Koln; 2014

Tufte Edward R.; „The Visual Display of Quantitative Information”.

Tufte Edward R.; „Envisioning information”; Cheshire; 1990

Lenk Krzysztof; „Pokazać. Wyjaśnić. Prowadzić. : wystawa projektów studentów profesora Krzysztofa Lenka z dziedziny informacji Wydział Projektowania Graficznego Rhode Island School of Design Providence, Rhode Island USA”.; Śląski Zamek Sztuki i Przedsiębiorczości (Cieszyn); 2010

Lenk Korzysztof; Projects and Doodles_Projekty i bazgroty; wyd. Słowo/obraz terytoria; 2009

Schwesinger, Borries, „The Form Book. Creating Forms for Printed and Online Use”. Thames&Hudson, 2010

2+3d nr 56; Krzysztofiak Jasiek „Pan wypełni druczek”.

Monografia rzeki Rawy [red. Jan Psiuk]. Katowice. Rejonowe Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji, 2006

Zakres tematów:

Opanowanie umiejętności porządkowania informacji, rozwiązywanie problemów projektowych metodą analizy, doświadczeń, wyciągania wniosków. Zdobycie umiejętności wizualizowania złożonych informacji. Umiejętność redakcji

i grupowania złożonych treści oraz ustawiania ich w odpowiedniej hierarchii ważności (architektura informacji). Budowanie spójnych przekazów za pomocą liczbowych, słownych, graficznych i ikonicznych przedstawień. Wykorzystanie statycznej i dynamicznej metody do wizualizacji różnych form prezentacji informacji dostosowane do wymogów współczesnych tendencji. Projektowanie w sposób maksymalnie klarowny, czytelny i estetyczny. Nauka pracy w zespole oraz współpracy ze specjalistami z innych dyscyplin naukowych.

Podczas cyklu kształcenia w pracowni Informacji wizualnej studenci poznają następujące treści programowe:

– narracja wizualna/instrukcja

– wizualizacja danych statystycznych

– formularze

– ilustracja naukowa

– ilustracja informacyjna

– architektura informacji

– typografia – dobór do funkcji

– umiejętność budowania systemu

– interfejs użytkownika

– podstawowe metody służące weryfikacji prawidłowego działania projektu

– definicja funkcji w kontekście (otoczenia)

– przyjazność, dostępność

– współpraca interdyscyplinarna

– realność (współpraca z klientem), kontakt z otoczeniem

– zaangażowanie społeczne (dostrzeganie i rozwiązywanie problemów)

Podstawowa wiedza w zakresie percepcji wizualnej. Podstawowa wiedza w zakresie semiotyki i komunikacji wizualnej. Podstawowa wiedza na temat historii i współczesnych form komunikacji wizualnej. Zasady formułowania podstawowych form komunikatu wizualnego, z zastosowaniem tekstu, obrazu statycznego i grafiki dynamicznej z elementami interakcji.

W zależności od semestru nauki (5,6 lub 7 - dyplomowy) treści te są wprowadzane na wyższym etapie zaawansowania.

5 i 6 semestr studiów:

Nacisk położony jest na umiejętność operowania podstawowymi środkami wizualizacji różnych rodzajów informacji, oraz ich odpowiedni dobór do przekazywanych treści.

7 semestr studiów:

Nacisk położony jest na umiejętność dostrzegania i rozwiązywania problemów, zaangażowanie społeczne, umiejętność zdefiniowania funkcji w kontekście otoczenia oraz powstawanie skomplikowanych, wielopłaszczyznowych i często stanowiących serię komunikatów wizualnych, których komponenty stanowią wcześniej poznane metody wizualizacji informacji. Studenci pracują nad projektem dyplomowym, tematy są zindywidualizowane.

Metody dydaktyczne:

Wykłady, ćwiczenia, korekty indywidualne i grupowe, prezentacje, przegląd i ocena zrealizowanych prac.

Studenci w ramach wykładów i ćwiczeń praktycznych, które poddawane są indywidualnym korektom, zdobywa wiedzę na temat różnych dziedzin ilustracji i rozwija praktyczne umiejętności w tej dziedzinie.

Praca ze studentem jest zindywidualizowana, zadania dostosowywane są do zagadnień poruszanych na innych zajęciach. Nauczyciel czuwa nad rozwojem studenta monitorując jego postępy i dostosowując zadania do jego predyspozycji.

Studenci wykonują ćwiczenia w postaci prac domowych. Podczas zadań realizowanych na zajęciach, nauczyciel akademicki udziela indywidualnych konsultacji. Zadania są tak skonstruowane, aby student sam musiał je doprecyzować badając i rozwijając przy tym swoje preferencje twórcze, a także dają możliwość rozwiązania ich na różnym stopniu zaawansowania. Pedagog sprawdza prace domowe wskazując na ewentualne błędy lub braki, wyjaśnia z czego one wynikają i jaką wiedzę należy uzupełnić oraz wskazuje kierunek dalszego rozwoju.

W ramach metod dydaktycznych w semestrze letnim stosowane są elementy Design Thinking, uwzględniające wiedzę zdobytą podczas Zaawansowanego Kursu Projektowania Usług, w tym w szczególności:

Studenci realizujący pracę dyplomową obowiązkowo stosują poniżej wymienione narzędzia design thinking. Narzędzia te są stosowane przez cały okres realizacji pracy dyplomowej. Wszystkie te narzędzia są realizowane przez każdego studenta/dyplomanta. Praca w obrębie tych narzędzi odbywa się indywidualnie ze studentem, zgodnie z charakterem zajęć na studiach licencjackich.

1. Mind mapping – mapa myśli

Student opracowując temat dyplomu rozpoczyna tworzenie mapy myśli. Mapa myśli rozwijana i uzupełniana jest przez cały czas pracy nad dyplomem, aż do momentu przystąpienia do realizacji projektu.

2. Research – student jest zobowiązany do przeprowadzenia szerokiego researchu podczas pracy nad dyplomem. Dotyczy on analizy podobnych rozwiązań, inspiracji, referencji, poszukiwania informacji związanych z merytoryczną i projektową stroną projektu dyplomowego.

3. Szkicownik i storyboarding – każdy student realizuje szkice oraz storyboard projektu, które są etapem generowania pomysłów i nadawania im kompozycji

4. Konsultacje z odbiorcą – podczas realizacji projektu, na kilku etapach student konsultuje swój projekt z potencjalnymi odbiorcami

5. ShipIt! – Studenci na początku semestru letniego opracowują test Ship It!, który pozwala im opracować harmonogram realizacji w ostatnim semestrze pracy nad dyplomem, świadomie podjąć decyzję o zakresie realizacji i jest pomocny w organizacji pracy.

Wszystkie prace są finałowo wykonywane w programie Adobe InDesign oraz Adobe Illustrator, ze szczególnym wykorzystanie stylów znakowych i akapitowych, tabel, liczb tabelarycznych oraz opcji automatycznej wizualizacji danych. Na przeglądzie studenci prezentują wydruki prac.

Metody i kryteria oceniania:

ocena cel (5,5) : znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych

ocena bdb (5) : bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych

ocena db+ (4,5) : więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych

ocena db (4) : dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych

ocena dst+ (3,5) : więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych

ocena dst (3) : zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych

ocena ndst (2) : niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych

Ocenia podlegają:

- realizacja wszystkich ustalonych z prowadzącymi zadań i założeń projektu, z uwzględnieniem korekt

- kreatywność i zaangażowanie w realizowane zadania, proponowanie oryginalnych rozwiązań

- czynne i regularne uczestnictwo w zajęciach

Uwagi:

Szczegółowy wykaz tematów i ćwiczeń:

semestr zimowy:

1. Projekt zestawu dokumentów nadawczych Poczty Polskiej / Zaprojektowanie spójnego zestawu dokumentów nadawczych Poczty Polskiej na podstawie istniejących druków

2. Rzeka Rawa w ujęciu fizycznym, historycznym i socjologicznym / Przygotowanie materiału wizualnego ilustrującego fakty na temat rzeki Rawy przeznaczonego dla mieszkańców miast, przez które przepływa oraz dla osób odwiedzających Katowice.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.1.0-3 (2024-02-26)