Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Grafika - interpretacje literatury [ma-jm-st-gil-8s] 2024-2025 Semestr letni
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Grafika - interpretacje literatury [ma-jm-st-gil-8s]
Zajęcia: 2024-2025 Semestr letni [2024-2025-l] (w trakcie)
Ćwiczenia [cw], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: (tylko po angielsku) 0
Limit miejsc: (brak danych)
Zaliczenie: Zaliczenie z oceną
Prowadzący: Grzegorz Hańderek, Małgorzata Szandała
Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jerzy Ludwiński: „Sztuka w epoce postartystycznej”

Stephen Wright: „Toward a Lexicon of Usership” („W stronę leksykonu użytkowania”)

„Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Literatura uzupełniająca:

1. Sontag S.: „Przeciw interpretacji i inne eseje”, Wydawnictwo Karakter, Kraków, 2012

2. „Antropologia słowa. Zagdanienia i wybór tekstów”. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2003

3. Marc Auge: „Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności”

4. „Nieposłuszeństwo. Teoria i praktyka”, Format P (wyd.: Bęc Zmiana)

5. Andrzej Leder: „Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej”

6. „Prawda jest konkretna. Artystyczne strategie w polityce. Podręcznik” Redakcja: Florian Malzacher

7. „Humanistyka prewencyjna” praca zbiorowa (wyd.: MSN)

8. „Sztuka ze społecznością” oprac. zbiorowe

9. Jacques Ranciere: „Dzielenie postrzegalnego”

10. Jolanta Brach-Czaina: „Błony umysłu”

11. Jolanta Brach-Czaina: „Szczeliny istnienia”

12. Judith Butler: „Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka peformatywu”

13. Zygmunt Bauman: „Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość”

14. Zygmunt Bauman: „Obcy u naszych drzwi”

15. Michał Książek: „Atlas dziur i szczelin”

16. Anna Burzyńska: „Dekonstrukcja, polityka i performatyka”

17. Ewa Bińczyk: „Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu”

18. Marc Auge: „Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności”

19. Theodor Schwenk: „Sensitive Chaos. The Creation of Flowing Forms in Water and Air

20. Daniel Heller-Roazen: „Echolalie. O zapominaniu języka”

21. Claire Bishop „Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni”

22. Juhani Pallasma „Oczy skóry. Architektura i zmysły”

23. Martin Pollack „Skażone krajobrazy”

24. Artur Żmijewski „Drżące ciała. Rozmowy z artystami”

25. Timothy Morton „Mroczna ekologia. Ku logice przyszłego współistnienia”

26. Andrzej Marzec „Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata”

27. Monika Bakke „Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu”

28. Marek Krajewski „Są w życiu rzeczy… Szkice z socjologii przedmiotów”

29. Maciej Robert „Rzeki, których nie ma”

30. Filip Springer „Zaczyn: o Zofii i Oskarze Hansenach”

Zakres tematów:

1. Słowo

Pierwsze ćwiczenie - wprowadzenie w metodologię

Ćwiczenie polega na subiektywnej, opartej na własnym doświadczeniu, wizualnej interpretacji wylosowanego pojęcia; poprzedzone jest pogłębioną analizą (językową, symboliczną, kulturową, itp.) potencjału znaczeń, jakie niesie z sobą dane pojęcie. Stanowi wprowadzenie w metodę pracy polegającą na przejściu przez cały proces, na który składa się: praca indywidualna nad wylosowanym hasłem: research / tworzenie mapy myśli / wypracowanie idei projektu / dobór metody realizacji, środków i materiałów / wykonanie pracy

2. Projekt w przestrzeni miejskiej/publicznej

Zadanie realizowane indywidualnie lub grupowo obejmujące wszelkie działania w przestrzeni miejskiej lub publicznej. Proces pracy nad zagadnieniem (własnym lub propozycją prowadzących) obejmuje badania teoretyczne i risercz, badania terenowe, pracę z kontekstem kulturowym, historycznym, społecznym, architektonicznym, przyrodniczym etc. Realizacje o szerokim spektrum: interwencje w przestrzeni, działania efemeryczne, instalacje site-specific, działania performatywne, działania angażujące różne podmioty zewnętrzne itd.

Materiały wprowadzające do tematu prowadzący udostępniają odpowiednio wcześniej przed rozpoczęciem zadania.

Dodatkowe wytyczne:

- poszukiwanie miejsca na realizację projektów poza uczelnią lub podjęcie ewentualnej współpracy z instytucjami zewnętrznymi, organizacjami, (społecznymi) lub osobami prywatnymi bądź grupą,

3. Temat własny

Praca nad zagadnieniem zaproponowanym przez studentkę/studenta. Proces przebiega tak samo, jak w przypadku pierwszego ćwiczenia.

Metody dydaktyczne:

Przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

ocena cel. (5,5) - 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena bdb (5) - 81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db+ (4,5) - 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db (4) - 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena dst+ (3,5) - 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena 3 - 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena 2 - 31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Warunki zaliczenia:

obecność - 20%

pozytywne oceny - 10%

aktywność studenta - 50%

udział w przeglądzie - 20%

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)