Ilustracja [pg-2s-st-u-ilu-3s]
2018-2019 Semestr zimowy
Ćwiczenia,
grupa nr 1
Przedmiot: | Ilustracja [pg-2s-st-u-ilu-3s] |
Zajęcia: |
2018-2019 Semestr zimowy [2018-2019-z]
(zakończony)
Ćwiczenia [cw], grupa nr 1 [pozostałe grupy] |
Termin i miejsce:
|
(brak danych) |
Liczba osób w grupie: | 0 |
Limit miejsc: | 15 |
Zaliczenie: | Zaliczenie z oceną |
Prowadzący: | Anna Machwic, Justyna Szklarczyk-Lauer |
Literatura: |
Illustration now! vol. 1–5; Julius Wiedeman; Koln; 2007–2015 Ilustracja w książkach dla dzieci i młodzieży; Stefan Szuman; Kraków; 1951 Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci; Irena Słońska; Warszawa; 1969 Nie ma się co obrażać; Patryk Mogilnicki; Kraków; 2017 Ten łokieć źle się zgina. Rozmowy o ilustracji; Sebastian Frąckiewicz; Kraków; 2017 Twórcze ilustrowanie; Lawrence Zeegen/Crush ; [tł. Joanna Hübner-Wojciechowska]; Warszawa; 2008 Stacja ilustracja. Polska ilustracja książkowa 1950-1980: artystyczne kreacje i realizacje; Anita Wincencjusz-Patyna; Wrocław, 2008 The Encyclopedia of Writing and Illustrating Children’s Books: From Creating Charaktcters to developing Stories; Desdemona McCannon; Sue Thornton; Yadzia Williams; London; 2008 Look! Polish picturebook!; Małgorzata Cackowska; Anita Wincencjusz-Patyna; Gdańsk; 2016 50 lat ilustracji; Lawrence Zeegen; Caroline Roberts; London; 2014 How to be an illustrator; Darrel Rees; London; 2012 Artyści polskiej książki; 50 lat konkursu PTWK; Warszawa; 2009 Komiks: świat przerysowany; Jerzy Szyłak; Słowo/obraz/terytoria; 2010 Komiks w kulturze ikonicznej XX wieku: wstęp do poetyki komiksu; Jerzy Szyłak; słowo/obraz/terytoria; 1999 Zrozumieć komiks; Scott McCloud; Kultura gniewu; 2015 Powieści graficzne. Leksykon; red. Sebastian Jakub Konefał; Warszawa 2015 Sztuka komiksu. Próba definicji nowego gatunku artystycznego; Krzysztof Teodor Toeplitz; Czytelnik; 1985 Little big books. Illustration for children's books; Berlin; 2012 Kurs tworzenia storyboardów : zasady, ćwiczenia i techniki:podstawowy przewodnik dla artystów, reżyserów, producentów, kierowników produkcji i scenarzystów; Giuseppe Cristiano; 2008 Ilustrowane książki dla dzieci, katalogi rysunku satyrycznego, komiksy, prasa ilustrowana – z zasobów pracowni Ilustracji |
Zakres tematów: |
Semestr zimowy: Studenci, którzy wybrali przedmiot jako uzupełniający: Wybierają dwa spośród poniższych tematów: 1. Udział w konkursie Jasnowidze, ogłoszonym przez Wydawnictwo Dwie Siostry na koncepcję i projekt książki dla dzieci (zasady konkursu na stronie www.wydawnictwodwiesiostry.pl) 2. Zestaw narzędzi wspomagających potencjał twórczy, aktywnie resocjalizującą świetlicę więzienną w Zakładzie Karnym w Raciborzu. Projekt realizowany we współpracy z Państwową Wyższą Szkołą Zawodową w Raciborzu (Pedagogika resocjalizacyjna) i Zakładem Karnym w Raciborzu. 3. Komiks na planszy B1, poruszający zagadnienia związane z ekologią (zmianą klimatu, globalnym ociepleniam). Komiks będzie pokazywany na wystawie towarzyszącej Szczytowi Klimatycznemu ONZ 2018 w Katowicach. |
Metody dydaktyczne: |
Indywidualna praca ze studentem, dostosowana do koncepcji studenta zaakceptowanej przez prowadzącego zawierająca elementy: 1. Mind mapping – mapa myśli Student opracowując temat dyplomu rozpoczyna tworzenie mapy myśli na formacie B1. Mapa myśli rozwijana i uzupełniana jest przez cały czas pracy nad dyplomem, aż do momentu przystąpienia do realizacji projektu. 2. Research – student jest zobowiązany do przeprowadzenia szerokiego researchu podczas pracy nad dyplomem. Dotyczy on analizy podobnych rozwiązań, inspiracji, referencji, poszukiwania informacji związanych z merytoryczną i projektową stroną projektu dyplomowego. 3. Szkicownik i storyboarding – każdy student realizuje szkice oraz storyboard projektu, które są etapem generowania pomysłów i nadawania im kompozycji 4. Konsultacje z odbiorcą – podczas realizacji projektu, na kilku etapach student konsultuje swój projekt z potencjalnymi odbiorcami 5. ShipIt! – Studenci na początku semestru letniego opracowują test Ship It!, który pozwala im opracować harmonogram realizacji w ostatnim semestrze pracy nad dyplomem, świadomie podjąć decyzję o zakresie realizacji i jest pomocny w organizacji pracy. 6. Praca warsztatowa w interdyscyplinarnych grupach 7. Użycie oprogramowania ADOBE Illustrator i ADOBE Photoshop w procesie tworzenia ilustracji w ramach zajęć w Pracowni Ilustracji. Studenci Pracowni Ilustracji realizują prace w zakresie ilustracji, które uczą ich różnych technik ilustracyjnych. Zaczynając od mediów tradycyjnych (ołówek, tusz, markery, akwarele, kredki, cienkopisy i inne), przechodzą do mediów cyfrowych. Podstawowymi programami, w których studenci realizują prace są ADOBE Illustrator i ADOBE Photoshop. Studenci niezależnie od tego, w jakiej technice się doskonalą, są zobligowani, aby ostatecznie swoje prace zeskanować oraz przygotować do prezentacji ekranowej lub wydruku cyfrowego. Opracowanie ilustracji, jej ostateczna obróbka, przygotowanie do druku odbywają się w programie ADOBE Photoshop. Proste ilustracje wektorowe realizowane są w programie ADOBE Illustrator. W semestrze zimowym będzie realizowane zadanie GIF animowany, przy użyciu programu ADOBE Photoshop, które poprzedzą warsztaty dla studentów pokazujące jak stworzyć prostą animowaną ilustrację przy użyciu programu Photoshop. Studenci Pracowni Ilustracji są zobligowanie do znajomości programów ADOBE Illustrator i ADOBE Photoshop jako niezbędnych narzędzi współczesnego warsztatu ilustratorskiego. 8. Użycie oprogramowania ADOBE Indesign oraz projektowanie krojów Ostatecznym etapem, wieńczącym pracę w Pracowni Ilustracji jest zazwyczaj projekt książki. Zawiera on zazwyczaj obok oprócz narracji zbudowane za pomocą obrazu, również tekst. Projekty książek realizowane są przy użyciu programu ADOBE Indesign. Studenci również często realizują książki przy użyciu własnego, zaprojektowanego przez nich kroju. Kroje te często oparte są na piśmie odręcznym, pisankach. Prowadzący Pracownię Ilustracji stale podnoszą kompetencje w zakresie znajomości tych programów podczas specjalistycznych kursów, tak aby służyć pomocą i doświadczeniem studentom. |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena cel (5,5) : znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych ocena bdb (5) : bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych ocena db+ (4,5) : więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych ocena db (4) : dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych ocena dst+ (3,5) : więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych ocena dst (3) : zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych ocena ndst (2) : niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych Ocenia podlegają: - realizacja wszystkich ustalonych z prowadzącymi zadań i założeń projektu - kreatywność i zaangażowanie w realizowane zadania, proponowanie oryginalnych rozwiązań - czynne i regularne uczestnictwo w zajęciach oraz przeglądach (krytykach) etapów zaawansowania prac dyplomowych |
Uwagi: |
brak |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.