Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ilustracja [pg-2s-st-u-ilu-3s] 2018-2019 Semestr zimowy
Ćwiczenia, grupa nr 1

Przejdź do planu zaznaczono terminy wyświetlanej grupy
To jest strona grupy zajęciowej. Jeśli szukasz opisu przedmiotu, zobacz stronę przedmiotu
Przedmiot: Ilustracja [pg-2s-st-u-ilu-3s]
Zajęcia: 2018-2019 Semestr zimowy [2018-2019-z] (zakończony)
Ćwiczenia [cw], grupa nr 1 [pozostałe grupy]
Termin i miejsce: Podana informacja o terminie jest orientacyjna. W celu uzyskania pewnej informacji obejrzyj kalendarz roku akademickiego lub skontaktuj się z wykładowcą (nieregularności zdarzają się przede wszystkim w przypadku zajęć odbywających się rzadziej niż co tydzień). (brak danych)
Liczba osób w grupie: 0
Limit miejsc: 15
Zaliczenie: Zaliczenie z oceną
Prowadzący: Anna Machwic, Justyna Szklarczyk-Lauer
Literatura:

Illustration now! vol. 1–5; Julius Wiedeman; Koln; 2007–2015

Ilustracja w książkach dla dzieci i młodzieży; Stefan Szuman; Kraków; 1951

Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci; Irena Słońska; Warszawa; 1969

Nie ma się co obrażać; Patryk Mogilnicki; Kraków; 2017

Ten łokieć źle się zgina. Rozmowy o ilustracji; Sebastian Frąckiewicz; Kraków; 2017

Twórcze ilustrowanie; Lawrence Zeegen/Crush ; [tł. Joanna Hübner-Wojciechowska]; Warszawa; 2008

Stacja ilustracja. Polska ilustracja książkowa 1950-1980: artystyczne kreacje i realizacje; Anita Wincencjusz-Patyna; Wrocław, 2008

The Encyclopedia of Writing and Illustrating Children’s Books: From Creating Charaktcters to developing Stories; Desdemona McCannon; Sue Thornton; Yadzia Williams; London; 2008

Look! Polish picturebook!; Małgorzata Cackowska; Anita Wincencjusz-Patyna; Gdańsk; 2016

50 lat ilustracji; Lawrence Zeegen; Caroline Roberts; London; 2014

How to be an illustrator; Darrel Rees; London; 2012

Artyści polskiej książki; 50 lat konkursu PTWK; Warszawa; 2009

Komiks: świat przerysowany; Jerzy Szyłak; Słowo/obraz/terytoria; 2010

Komiks w kulturze ikonicznej XX wieku: wstęp do poetyki komiksu; Jerzy Szyłak; słowo/obraz/terytoria; 1999

Zrozumieć komiks; Scott McCloud; Kultura gniewu; 2015

Powieści graficzne. Leksykon; red. Sebastian Jakub Konefał; Warszawa 2015

Sztuka komiksu. Próba definicji nowego gatunku artystycznego; Krzysztof Teodor Toeplitz; Czytelnik; 1985

Little big books. Illustration for children's books; Berlin; 2012

Kurs tworzenia storyboardów : zasady, ćwiczenia i techniki:podstawowy przewodnik dla artystów, reżyserów, producentów, kierowników produkcji i scenarzystów; Giuseppe Cristiano; 2008

Ilustrowane książki dla dzieci, katalogi rysunku satyrycznego, komiksy, prasa ilustrowana – z zasobów pracowni Ilustracji

Zakres tematów:

Semestr zimowy:

Studenci, którzy wybrali przedmiot jako uzupełniający:

Wybierają dwa spośród poniższych tematów:

1. Udział w konkursie Jasnowidze, ogłoszonym przez Wydawnictwo Dwie Siostry na koncepcję i projekt książki dla dzieci (zasady konkursu na stronie www.wydawnictwodwiesiostry.pl)

2. Zestaw narzędzi wspomagających potencjał twórczy, aktywnie resocjalizującą świetlicę więzienną w Zakładzie Karnym w Raciborzu. Projekt realizowany we współpracy z Państwową Wyższą Szkołą Zawodową w Raciborzu (Pedagogika resocjalizacyjna) i Zakładem Karnym w Raciborzu.

3. Komiks na planszy B1, poruszający zagadnienia związane z ekologią (zmianą klimatu, globalnym ociepleniam). Komiks będzie pokazywany na wystawie towarzyszącej Szczytowi Klimatycznemu ONZ 2018 w Katowicach.

Metody dydaktyczne:

Indywidualna praca ze studentem, dostosowana do koncepcji studenta zaakceptowanej przez prowadzącego zawierająca elementy:

1. Mind mapping – mapa myśli

Student opracowując temat dyplomu rozpoczyna tworzenie mapy myśli na formacie B1. Mapa myśli rozwijana i uzupełniana jest przez cały czas pracy nad dyplomem, aż do momentu przystąpienia do realizacji projektu.

2. Research – student jest zobowiązany do przeprowadzenia szerokiego researchu podczas pracy nad dyplomem. Dotyczy on analizy podobnych rozwiązań, inspiracji, referencji, poszukiwania informacji związanych z merytoryczną i projektową stroną projektu dyplomowego.

3. Szkicownik i storyboarding – każdy student realizuje szkice oraz storyboard projektu, które są etapem generowania pomysłów i nadawania im kompozycji

4. Konsultacje z odbiorcą – podczas realizacji projektu, na kilku etapach student konsultuje swój projekt z potencjalnymi odbiorcami

5. ShipIt! – Studenci na początku semestru letniego opracowują test Ship It!, który pozwala im opracować harmonogram realizacji w ostatnim semestrze pracy nad dyplomem, świadomie podjąć decyzję o zakresie realizacji i jest pomocny

w organizacji pracy.

6. Praca warsztatowa w interdyscyplinarnych grupach

7. Użycie oprogramowania ADOBE Illustrator i ADOBE Photoshop w procesie tworzenia ilustracji w ramach zajęć w Pracowni Ilustracji.

Studenci Pracowni Ilustracji realizują prace w zakresie ilustracji, które uczą ich różnych technik ilustracyjnych. Zaczynając od mediów tradycyjnych (ołówek, tusz, markery, akwarele, kredki, cienkopisy i inne), przechodzą do mediów cyfrowych. Podstawowymi programami, w których studenci realizują prace są ADOBE Illustrator i ADOBE Photoshop. Studenci niezależnie od tego, w jakiej technice się doskonalą, są zobligowani, aby ostatecznie swoje prace zeskanować oraz przygotować do prezentacji ekranowej lub wydruku cyfrowego. Opracowanie ilustracji, jej ostateczna obróbka, przygotowanie do druku odbywają się w programie ADOBE Photoshop. Proste ilustracje wektorowe realizowane są w programie ADOBE Illustrator.

W semestrze zimowym będzie realizowane zadanie GIF animowany, przy użyciu programu ADOBE Photoshop, które poprzedzą warsztaty dla studentów pokazujące jak stworzyć prostą animowaną ilustrację przy użyciu programu Photoshop.

Studenci Pracowni Ilustracji są zobligowanie do znajomości programów ADOBE Illustrator i ADOBE Photoshop jako niezbędnych narzędzi współczesnego warsztatu ilustratorskiego.

8. Użycie oprogramowania ADOBE Indesign oraz projektowanie krojów

Ostatecznym etapem, wieńczącym pracę w Pracowni Ilustracji jest zazwyczaj projekt książki. Zawiera on zazwyczaj obok oprócz narracji zbudowane za pomocą obrazu, również tekst.

Projekty książek realizowane są przy użyciu programu ADOBE Indesign. Studenci również często realizują książki przy użyciu własnego, zaprojektowanego przez nich kroju. Kroje te często oparte są na piśmie odręcznym, pisankach.

Prowadzący Pracownię Ilustracji stale podnoszą kompetencje w zakresie znajomości tych programów podczas specjalistycznych kursów, tak aby służyć pomocą i doświadczeniem studentom.

Metody i kryteria oceniania:

ocena cel (5,5) : znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych

ocena bdb (5) : bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych

ocena db+ (4,5) : więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych

ocena db (4) : dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych

ocena dst+ (3,5) : więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych

ocena dst (3) : zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych

ocena ndst (2) : niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych

Ocenia podlegają:

- realizacja wszystkich ustalonych z prowadzącymi zadań i założeń projektu

- kreatywność i zaangażowanie w realizowane zadania, proponowanie oryginalnych rozwiązań

- czynne i regularne uczestnictwo w zajęciach oraz przeglądach (krytykach) etapów zaawansowania prac dyplomowych

Uwagi:

brak

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)