Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Seminarium dyplomowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: wz-2s-st-sd-3s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Seminarium dyplomowe
Jednostka: Wydział Projektowy
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 3.00 LUB 7.00 (zmienne w czasie) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Seminarium jest ukierunkowane na przysposobienie studentów do pisania tekstów związanych z ich pracą twórczą, pogłębionych o refleksję humanistyczną oraz zapoznanie studentów z metodologią badań naukowych rozumianych jako forma pracy twórczej związana z umiejętnością odzwierciedlania rzeczywistości (poznawania, stwierdzania i weryfikowania i tez wynikających z chęci odkrywania prawdy). Ważnym celem jest przedstawienie studentom sposobów konstruowania pojęć lub modeli charakterystycznych dla dyskursywnego odnoszenia się do projektowania

Pełny opis:

Seminarium ukierunkowane jest na przygotowanie studentów do napisania tekstów związanych z ich pracą twórczą i projektową, pogłębionych o refleksję humanistyczną w ścisłym powiązaniu z tematami ich prac warsztatowych [projektowych] podejmowanych w pracowniach dyplomujących. Seminarium ma na celu znaczne poszerzenie i pogłębienie wiedzy studentów oraz stworzenie szerokiego kontekstu teoretycznego dla tematu lub zadania projektowego podejmowanego przez nich w pracy dyplomowej. Treści programowe dotyczą nauki podstawowych zasad redagowania pracy pisemnej, tworzenia odsyłaczy i odniesień bibliograficznych, wprowadzenie do krytycznej analizy tekstów, zapoznanie z kanonem lektur z zakresu piśmiennictwa branżowego konweniującego z tematem pracy dyplomowej. W efekcie nauka samodzielnego formułowania sądów i wypowiedzi pisemnych odnoszących się do własnej pracy projektowej.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. M. Bal, Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik, tłum. M. Bucholc, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2012

2. K. Sawicki, P.P.Grzybowski, Pisanie prac i sztuka ich prezentacji, Kraków 2013

3. P. Pioterek, B.Zieleniecka, Technika pisania prac dyplomowych, Poznań 2013

4. I. Protasowicki, Technika pisania prac dyplomowych: podręcznik metodologiczny, Rzeszów 2017

5. C. Kalita, Zasady pisania licencjackich i magisterskich prac badawczych. Poradnik dla studentów, Warszawa 2011

Literatura uzupełniająca:

W zależności od podejmowanych konkretnych tematów prac

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

W 04 (W7S_WG) Posiada wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin artystycznych i w pogłębionym stopniu zna wybrane zagadnienia oraz trendy

właściwe dla dziedziny projektowania. Przedmiotowe: Posiada wiedzę dotyczącą historii wzornictwa światowego i polskiego oraz sztuki, potrafi naszkicować kształtujące sztukę i wzornictwo nurty i tendencje, rozumie znaczenie historycznych zjawisk wpływających na rozwój dizajnu i zna

podstawową literaturę przedmiotu. Potrafi wykorzystywać uzyskaną wiedzę przedmiotową w zakresie historii dizajnu i projektowania graficznego do własnych działań projektowych.

W 05 (P7S_WG) Rozumie zależności pomiędzy kontekstem historycznym, kulturowym, społeczno-ekonomicznym a rozwojem dziedziny

projektowania wraz z jego etycznymi uwarunkowaniami. Przedmiotowe: Jest w stanie powiązać przeobrażenia w zakresie techniki, rozwoju technologicznego czy gospodarki ze zmianami w obrębie projektowania, potrafi naszkicować kontekst społeczno-kulturowy wybranych zjawisk z

historii projektowania.

W 06 (P7S_WG) Rozumie zależności pomiędzy projektowaniem a wybranymi aspektami psychologii, socjologii, antropologii kultury i technologii.

Przedmiotowe: Potrafi korzystać z dorobku intelektualnego różnych dziedzin humanistyki przez przywoływanie tekstów źródłowych: od

klasycznych po współczesne. Potrafi zastosować wiedzę z antropologii kultury, socjologii, psychologii w swoich badaniach i analizach, uwzględniając kontekst kulturowy odbiorców. Potrafi prześledzić wpływ nowych technologii na rozwój projektowania.

W zakresie umiejętności:

U 04 (P7S_UW) Potrafi umiejętnie dobierać źródła wiedzy i informacji z nich pochodzących oraz dokonywać analizy i syntezy tych informacji

w procesie projektowym. Przedmiotowe: Wykazuje zdolność do krytycznego myślenia oraz samodzielnego formułowania wniosków, które są oparte na rzetelnej ocenie dostępnych materiałów i danych.

U 05 (P7S_UW) Potrafi przeprowadzić szeroką, pogłębioną analizę kontekstów właściwych dla projektu, w tym rynkowych, oraz oceniać skutki

jego wdrożenia (aspekt etyczny, społeczny, prawny). Przedmiotowe: Posiada zdolność podejmowania profesjonalnej negocjacji i dojrzałej polemiki

w obszarze własnej aktywności projektowej

U 08 (P6S_UU) Cechuje go niezależne podejście do projektowania, kreatywność, potrafi realizować prace projektowe o wysokim stopniu oryginalności, w odpowiedzi na potrzeby odbiorcy. Przedmiotowe: Wykazuje umiejętność tworzenia i proponowania rozwiązań projektowych

dopasowanych do specyficznych potrzeb użytkowników, samodzielnie planując i realizując projekty wykorzystujące nowatorskie techniki i narzędzia projektowe adekwatne do wyzwań stawianych przez odbiorców. Potrafi łączyć refleksję nad stroną estetyczną z funkcjonalnością i

uwzględnieniem szerokiego kontekstu użytkowego.

U 09 (P7S_UK) Potrafi odpowiedzialnie podchodzić do publicznych wystąpień. Potrafi komunikatywnie prezentować projekty, stosując język,

terminologię i narzędzia odpowiednie do rodzaju komunikacji i kompetencji odbiorcy. Przedmiotowe: W sposób profesjonalny przygotowuje oraz

przedstawia prezentacje autopromocyjne, także wystąpienia publiczne związane z własną aktywnością profesjonalną. Potrafi różnicować sposób przedstawiania tematu zależnie od publiczności i kontekstu kulturowego.

U 10 (P7S_UK) Potrafi przygotowywać rozbudowane prace pisemne z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i różnorodnych źródeł.

Przedmiotowe: Wykazuje zdolność do formułowaniaklarownych argumentów, stosowania właściwych metod badawczych i analiz, a

także prezentowania wyników w sposób logiczny i uporządkowany. Rozumie zasady rzetelnego cytowania i odniesień do źródeł.

W zakresie kompetencji społecznych:

KS 02 (P7S_KR) Jest gotów do przeprowadzania konstruktywnej krytyki, przyjmowania krytyki oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy.

Przedmiotowe: Potrafi krytycznie ocenić omawiane informacje i przykłady. Potrafi w klarowny sposób formułować wypowiedzi na temat

wzornictwa. Potrafi odnieść się do argumentów i kontrargumentów przytaczanych przez inne osoby.

KS 07 (P7S_KO) (P7S_KR) Jest gotów do wypełniania roli społecznej projektanta i rozumie społeczne, naukowe i etyczne aspekty związane ze swoją pracą. Przedmiotowe: Ma wypracowaną świadomość uwarunkowań i konieczności wypełniania roli zawodowej projektanta jako uczestnika

życia społecznego.

KS 09 (P7S_KK) Jest gotów samodzielnie uczyć się i motywować innych do nauki nowych umiejętności. Przedmiotowe: Ma wypracowaną świadomość konieczności edukacji permanentnej jako warunku poprawnego wykonywania roli zawodowej. Wykazuje gotowość do pogłębiania wiedzy poprzez samodzielne przyglądanie się dyskursowi i zjawiskom kształtującym współczesną kulturę.

Metody i kryteria oceniania:

• ocena poziomu merytorycznego i technicznego wykonania prac

• ocena stopnia zaangażowania w realizację programu

• ocena poziomu publicznej prezentacji

• rzetelność wykonywania zadań

• frekwencja

Warunkiem zaliczenia seminarium teoretycznego jest ustalenie tematu pracy, przedłożenie prowadzącej seminarium teoretycznego konspektu pisemnej pracy dyplomowej a na dalszych etapach seminarium przygotowanie całościowej pracy teoretycznej, która będzie przedkładana prowadzącej w celu oceny i weryfikacji m.in. konstrukcji pracy, treści, przypisów, bibliografii.

Zajęcia w cyklu "2022-2023 Semestr zimowy" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Aleksandra Giełdoń-Paszek, Mieczysław Juda, Irma Kozina, Marta Lisok, Patrycja Rudnicka, Karolina Wojtasik
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr zimowy" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Seminarium, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Mieczysław Juda, Irma Kozina, Roman Lewandowski, Marta Lisok, Patrycja Rudnicka
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr zimowy" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Małgorzata Jędrzejczyk, Mieczysław Juda, Marta Lisok, Patrycja Rudnicka, Wojciech Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)