Rzeźba i modelowanie
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | wz-1s-st-rim-3s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Rzeźba i modelowanie |
Jednostka: | Wydział Projektowy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
W wyniku zaliczenia przedmiotu student poznaje terminy, jakie występują w rzeźbie oraz współczesnej przestrzennej kreacji artystycznej, zdobywa podstawową wiedzę dotyczącą pracy z podstawowymi materiałami rzeźbiarskimi oraz twórczego działania w realnej przestrzeni. |
Pełny opis: |
W oparciu o wiedzę teoretyczną zdobywaną na zajęciach jak i podczas samodzielnej pracy z zadanymi lekturami, oglądaniu wystaw oraz śledzeniu zdarzeń artystycznych student zdobywa stopniowo umiejętność profesjonalnego werbalizowania interesujących go problemów. Praca w realnej trójwymiarowej przestrzeni, świadoma jej kreacja oraz zrozumienie powinno spowodować poszerzenie jego percepcji, która w dzisiejszych czasach w związku z rozwojem wirtualnych mediów opartych na dwóch wymiarach spowodowała znaczne zubożenie doświadczania otaczającej przestrzeni. Zajęcia w Pracowni Rzeźby poza nabyciem manualnych umiejętności powinny owocować więc także rozszerzeniem pola percepcji o kontekst i przestrzeń. Szczegółowy wykaz tematów i ćwiczeń: Proszę wybrać jeden z poniższych cytatów, który powinien stać się impulsem do realizacji przestrzennej: a) "Największa głębia, gdzie zamieszkuje NIKT, Gdzie nie przedostaje się nic, co wyróżnione” Mistrz Eckhart b) "Jedynym głębokim doświadczeniem jest to, które uzyskujemy w samotności. Doświadczenie będące rezultatem kontaktu jest powierzchowne - doświadczenie nicości nie może być grupowe." Emil Cioran c) "Istnieje tylko cierpienie, a nie cierpiący; Istnieje czyn, a nie czyniący; Istnieje nirwana, a nie ten, kto jej szuka; Istnieje Droga, a nie ten, kto nią podąża" streszczenie nauk Buddy d) "...Piękno jest jedynie przerażenia początkiem (...) Każdy Anioł straszny..." R. M. Rilke |
Literatura: |
Wykaz literatury, literatura podstawowa: 1. Władysław Strzemiński; Teoria widzenia 2. Adam Kotula, Piotr Krakowski; Rzeźba współczesna 3. Leszek Brogowski; Sztuka i człowiek 4. Leszek Brogowski; Sztuka w obliczu przemian 5. Wasilij Kandyński; Punkt i linia a płaszczyzna Wykaz literatury, literatura uzupełniająca: 1. Wasilij Kandyński; O duchowości w sztuce 2. Andrzej Turowski, Konstruktywizm polski 3. Katarzyna Kobro w setną rocznicę urodzin 1898-1951 4. Roczniki i Kwartalniki Orońskie wydawane przez Centrum Rzeźby Polskiej w Orońsku 5. Czasopisma o sztuce – krajowe i zagraniczne (Exit, Format, Czas Kultury, Opcje, Arteon, Flash Art, Kunstforum, Art in America, Sculpture) 6. Katalogi wystaw krajowych i zagranicznych |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia, sposoby weryfikacji efektów kształcenia oraz forma i warunki zaliczenia przedmiotu: WIEDZA K_W04 Zna problematykę anatomiczną, fizjologiczną i psychologiczną ludzkiego organizmu w kontekście projektowania. Swoją wiedzę potrafi twórczo odnieść do realizacji będących odpowiedzią na zadane tematy. Metoda sprawdzenia: przegląd śródsemestralny prac Forma prowadzenia zajęć: zajęcia praktyczne artystyczne, zajęcia praktyczne projektowe K_W08 Zna podstawowe pojęcia dotyczące kształtowania przestrzeni oraz elementów na nią wpływających. Posiada ogólną wiedzę w zakresie zjawisk zachodzących w kulturze i sztuce współczesnej, oraz wzorców leżących u ich podstaw, niezbędną do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień w procesie twórczym. Metoda sprawdzenia: przegląd prac Forma prowadzenia zajęć: Zajęcia praktyczne artystyczne, zajęcia praktyczne projektowe K_W09 Zna podstawowe uwarunkowania konstrukcyjne, technologiczne, użytkowe, estetyczne, posiada podstawową wiedzę na temat rzeźby i modelowania. We własnej praktyce swobodnie i świadomie korzysta z doświadczeń i wzorców leżących u podstaw kreacji artystycznej. Metoda sprawdzenia: przegląd prac Forma prowadzenia zajęć: zajęcia praktyczne artystyczne, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_W12 Zna zasady bezpiecznego korzystania z narzędzi ręcznych oraz mechanicznych a także z przestrzeni pracy. Posiada wiedzę dotyczącą zastosowania poszczególnych narzędzi w praktyce rzeźbiarskiej. Metoda sprawdzenia: przegląd prac Forma prowadzenia zajęć: zajęcia praktyczne artystyczne, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela UMIEJĘTNOŚCI K_U01 Posiada umiejętności projektowe oraz umiejętności pracy w zespołach interdyscyplinarnych. Potrafi twórczo rozwijać własną osobowość artystyczną, poprzez realizowanie i wyrażanie własnych koncepcji artystycznych. Metoda sprawdzenia: przegląd prac, prace kontrolne Forma prowadzenia zajęć: zajęcia praktyczne artystyczne, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U02 Potrafi dostrzec, opisać i zdefiniować problem projektowy. W sposób świadomy i twórczy wykorzystuje tradycyjne i współczesne środki artykulacji z obszaru sztuk plastycznych we własnej praktyce artystycznej. Metoda sprawdzenia: przegląd prac Forma prowadzenia zajęć: zajęcia praktyczne artystyczne, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U05 Potrafi podejmować samodzielne decyzje odnośnie realizacji własnych prac projektowych i artystycznych. Potrafi łączyć różne sposoby artystycznej artykulacji, adekwatnie do powziętej idei artystycznej. Metoda sprawdzenia: przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki Forma prowadzenia zajęć: zajęcia praktyczne artystyczne, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U06 Posiada umiejętności zrozumienia uwarunkowań technicznych, technologicznych i konstrukcyjnych. Umiejętności te pozwalają na tworzenie dojrzałych realizacji artystycznych. Metoda sprawdzenia: przegląd prac Forma prowadzenia zajęć: zajęcia praktyczne artystyczne, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U17 Posiada umiejętność obsługi podstawowych maszyn wykorzystywanych do modelowania według zasad BHP oraz szeroki zakres umiejętności warsztatowych umożliwiających realizację własnych koncepcji projektowych. Metoda sprawdzenia: przegląd prac, prace kontrolne Forma prowadzenia zajęć: zajęcia praktyczne artystyczne, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela KOMPETENCJE SPOŁECZNE K_K01 Cechuje go kreatywne podejście do projektowania i sztuki, poszukuje innowacyjnych rozwiązań wspierając swoje działania różnorodnymi inspiracjami. Ma świadomość wzajemnych związków poszczególnych dziedzin sztuki i potrafi je twórczo wykorzystać w swojej praktyce. Metoda sprawdzenia: przegląd prac Forma prowadzenia zajęć: Zajęcia praktyczne artystyczne, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_K02 Jest przygotowany do pracy w zespole. Cechuje się samodzielnym myśleniem w celu rozwiązywania problemów oraz w samodzielnej pracy artystycznej i kulturotwórczej. Metoda sprawdzenia: przegląd prac Forma prowadzenia zajęć: Zajęcia praktyczne artystyczne, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_K03 Odznacza się wysoką kulturą osobistą, wyraża swoje myśli w sposób zrozumiały, uporządkowany, reaguje na uwagi, wykazuje się elastycznością. Metoda sprawdzenia: przegląd prac Forma prowadzenia zajęć: Zajęcia praktyczne artystyczne, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
Udział w przeglądzie w pracowni - ocena prac semestralnych. Udział w przeglądzie semestralnym organizowanym przez kierunek. ocena cel. (5,5) 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, samodzielność i zaangażowanie w pracę, znakomite efekty projektowe oraz dyscyplina pracy ocena bdb (5) 81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, samodzielność i zaangażowanie w pracę, bardzo dobre efekty projektowe oraz dyscyplina pracy ocena db+ (4,5) 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne zaangażowanie w pracę, dobre efekty projektowe oraz dyscyplina pracy ocena db (4) 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, umiarkowane zaangażowanie w pracę, poprawne efekty projektowe oraz dyscyplina pracy na przeciętnym poziomie ocena dst+ (3,5) 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, umiarkowane zaangażowanie w pracę, poprawne efekty projektowe oraz niezadowalająca dyscyplina pracy ocena dst 3 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, umiarkowane zaangażowanie w pracę, słabe efekty projektowe oraz poważne uchybienia w dyscyplinie pracy ocena ndst 2 31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, brak zaangażowania w pracę, niezadowalające efekty projektowe oraz brak dyscypliny pracy |
Zajęcia w cyklu "2022-2023 Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Sławomir Brzoska, Piotr Kossakowski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.