Działania multimedialne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | pg-2s-st-u-dm-4s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Działania multimedialne |
Jednostka: | Wydział Projektowy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
LUB
4.00
(w zależności od programu)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Interdyscyplinarna pracownia, która wprowadza w zagadnienia szeroko rozumianych multimediów. Zakres wiedzy i umiejętności na podstawowym ogólnoplastycznym poziomie pozwalają wdrożyć studenta w projekty multimedialne związane z opanowaniem technologii oraz nowoczesnych sposobów kreacji i komunikacji. Wyposażenie studentów w podstawową wiedzę w zakresie architektury przekazu multimedialnego (obraz ruchomy, dźwięk, interakcja). Wprowadzenie w podstawy procesu autorskiego oprogramowania służącego do zarządzania środowiskiem wizualnym. Duży nacisk kładziony jest na dobór adekwatnych środków konstruujących multimedialny przekaz w kontekście rozwiązywanego problemu projektowego lub eksperymentalnego. Kreowanie przekazów bazujących na narracji w czasie (time based media). Tworzenie autorskich interfejsów oraz narzędzi służących do zarządzania środowiskiem wizualnym cyfrowym i analogowym. Programowanie w środowisku Pure Data, Max MSP, Processing, P5.js, Touch Designer, OsciStudio oraz MadMapper. Wykorzystywanie mikrokomputerów (Arduino, Teensy)w instalacjach multimedialnych oraz/interaktywnych, w tym podstawy z zakresu elektroniki. Zaawansowane techniki postprodukcji obrazu ruchomego. Duży nacisk kładziony jest na dobór adekwatnych środków konstruujących multimedialny przekaz w kontekście rozwiązywanego problemu projektowego lub działań eksperymentalnych. Zaawansowane techniki udźwiękowienia obrazu (synchronizacja, dobór odpowiednich dźwięków do obrazu) w tym obszar dźwięku przestrzennego 3D z uwzględnieniem wielokanałowego ruchomego sound designu i wielokanałowych instalacji bazujących na dźwięku . Zagadnienia związane z miksowaniem obrazu na żywo (VJ) oraz obsługa świateł scenicznych. Procesy i techniki twórcze umożliwiające pracę w czasie rzeczywistym (realtime) na potrzeby wyżej wymienionych zagadnień. Kreatywne zastosowanie greenboxa. Zaawansowane działania postprodukcyjne z uwzględnieniem techniki filmowej oraz technologii kreowania obrazu cyfrowego. Celem przedmiotu jest również poszerzanie umiejętności z zakresu komunikacji wielu środowisk cyfrowych i/lub analogowych poprzez protokoły (MIDI, DMX, OSC, Serial). Poszukiwania nowych rozwiązań audiowizualnych z wykorzystaniem technologii VR/AR oraz łączenie najnowszych cyfrowych technologii z rozwiązaniami analogowymi. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. Piotr Zawojski „Sztuka obrazu i obrazowania w epoce nowych mediów" (Oficyna Naukowa, 2012), Warszawa 2012 2. “Coding Art: A Guide to Unlocking Your Creativity with the Processing Language and p5.js in Four Simple Steps” (Apress) 2021 3. Chritopher Vogler „Podróżautora” (Wydawnictwo Wojciech Marzec,, wydanie I), Warszawa 2010 Literatura uzupełniająca (Odpowiednio dobrana do realizowanego projektu dyplomowego): 1. Procedural Audio: Interview with Andy Farnell (MIT Press, 2010) 2. Arduino for Artists: How to Create Stunning Multimedia Art with Electronics (New Degree Press, 2021) 3. Scott Fitzgerald & Michael Shiloh : Arduino Projects Book (Arduino, EN) 4. Processing: A Programming Handbook for Visual Designers, Second Edition (The MIT Press) 5. Coding Art: A Guide to Unlocking Your Creativity with the Processing Language and p5.js in Four Simple Steps (Apress) 6. Electronic Music and Sound Design - Theory and Practice with Max 8 - Volume 2 (Third Edition) (Contemponet, 2020) 7. Generative Design: Visualize, Program, and Create with JavaScript in p5.js (Princeton Architectural Press, 2018) 8. Mieke Bal „Narratologia. Wprowadzenie do teorii narracji”; *Literatura uzupełniana i dobierana indywidualnie w zależności od realizowanego tematu a rekomendacje przekazywane podczas konsultacji lub za pomocą Google classroom. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: W 02 (W7S_WG) Zna i rozumie w stopniu pogłębionym uwarunkowania procesu projektowego (konstrukcyjne, technologiczne, użytkowe, estetyczne, percepcyjne, kulturowe, rynkowe). Przedmiotowe: Zna i rozumie w stopniu pogłębionym metodykę procesu projektowania narracji. W 03 (P7S_WG) Posiada pogłębioną wiedzę o metodach i narzędziach projektowych, umożliwiające swobodę i niezależność. Przedmiotowe: Posiada pogłębioną wiedzę o warsztacie i technologii multimediów, animacji i edycji dźwięku. W 06 (P7S_WG) Rozumie zależności pomiędzy projektowaniem a wybranymi aspektami psychologii, socjologii, antropologii kultury i technologii. Przedmiotowe: Rozumie zależności pomiędzy projektowaniem a wybranymi zagadnieniami psychologii, antropologii kultury i technologii. W zakresie umiejętności: U 03 (P7S_UW) Potrafi łączyć intuicyjne i metodyczne podejście w pracy projektowej. Wykorzystuje lub samodzielnie modyfikuje metody i narzędzia projektowe do potrzeb. Przedmiotowe: Potrafi łączyć intuicyjne i metodyczne podejście w pracy projektowej oraz łączyć pracę w różnych oprogramowaniach w zależności od założeń. Wykorzystuje lub samodzielnie modyfikuje metody i narzędzia do potrzeb. Potrafi prototypować własne narzędzia do działań multimedialnych, których kompleksowość lub obszary działania są poza zakresem dostępnych narzędzi. U 07 (P7S_UW) (P7S_UU) Potrafi świadomie posługiwać się specjalistycznymi narzędziami projektanta, adekwatnymi technologiami i technikami oraz potrafi samodzielnie rozwijać te kompetencje. Przedmiotowe: Potrafi świadomie posługiwać się specjalistycznymi narzędziami multimedialisty, adekwatnymi technologiami i technikami oraz potrafi samodzielnie rozwijać te kompetencje. KS 09 (P7S_KK) Jest gotów samodzielnie uczyć się i motywować innych do nauki nowych umiejętności. Przedmiotowe: Jest gotów samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i motywować innych w tym zakresie w odniesieniu do dynamicznie rozwijającego się otoczenia związanego z realizacją animacji. W zakresie kompetencji społecznych: KS 03 (P7S_KR) Jest gotów do poszukiwania i poznawania nowych dla siebie zjawisk i łączenia zdobytej wiedzy z własnymi doświadczeniami. Przedmiotowe: Jest otwarty na nowe doświadczenia i eksperymenty z dziedziny sztuk multimediów oraz innych obszarów projektowych. KS 09 (P7S_KK) Jest gotów samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie i motywować innych w tym zakresie w odniesieniu do dynamicznie rozwijającego się otoczenia. Przedmiotowe: Samodzielnie planuje i realizuje własne uczenie się przez całe życie i motywuje innych w tym zakresie. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: • ocena poziomu projektowego i technicznego wykonania prac • ocena stopnia zaangażowania w realizację programu • ocena poziomu publicznej prezentacji • samodzielność • rzetelność wykonywania zadań • frekwencja • umiejętność uzasadniania wykorzystywanych środków i adekwatność doboru środków wyrazu • aktywność na konwersatoriach i dyskusjach dydaktycznych • umiejętność praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy w zadaniach projektowych • oryginalność i innowacyjność realizacji zadań |
Zajęcia w cyklu "2022-2023 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Piotr Ceglarek, Ksawery Kaliski, Marian Oslislo, Krzysztof Zygalski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2024-02-10 - 2024-05-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Ksawery Kaliski, Marian Oslislo | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.