Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Pismo i znak

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: pg-2s-st-piz-4s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Pismo i znak
Jednostka: Wydział Projektowy
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

Założenia i cele przedmiotu

Opis

Przedmiot pismo i znak jest przedmiotem, koncentrującym się na rozwoju zainteresowań i kompetencji dotyczących projektowania pisma oraz systemów nie alfabetycznych lub wspierającym realizację pracy dyplomowej.

CEL:

Podniesienie świadomości typograficznej oraz kompetencji z zakresu projektowania systemów znaków (alfabetycznych i nie alfabetycznych).

TREŚCI KSZTAŁCENIA:

➔ projektowanie rozwiązań systemowych – krojów pisma (dziełowych i akcydensowych) i systemów nie alfabetycznych (systemy znaków / piktogramów) w oparciu o brief projektowy skonstruowany we współpracy ze studentem,

➔ zdobywanie wiedzy dotyczącej budowy liter i systemów pisma,

➔ kształtowanie umiejętności obserwacji i doboru odpowiedniego kroju pisma do rozwiązania.

METODY I NARZĘDZIA:

➔ warsztat manualny, praca ręczna na zajęciach w oparciu o narzędzia kaligraficzne,

➔ digitalizacja z użyciem najpopularniejszych programów do edycji fontów: Font Lab i Glyphs,

➔ praca koncepcyjna z briefem projektowym,

➔ korekty grupowe, dyskusje.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

● Cheng K., Designing Type, Laurence King Publishing (obydwa wydania).

● Henestrosa C., Meseguer L., Scaglione J., Jak projektować kroje pisma, d2d.pl, Kraków 2019.

● Pohlen J., Letter Fountain – the anatomy of type, Taschen, 2011.

Literatura uzupełniająca:

● Ahrens T. and Mugikura S., Size-specific adjustments to type design. An investigation of the principles guiding the design of optical sizes, Just Another Foundry.

● Małecka A., Oslislo Z. ed., The Insects Project Problems of Diacritic Design for Central European Languages, Academy of Fine Arts and Design in Katowice, 2017.

● Olocco R. and Patanè M., Designing type revivals. Handbook for a historical approach to typeface design, Lazy Dog Publishing, 2022.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

W 02 (W7S_WG) Zna i rozumie w stopniu pogłębionym uwarunkowania procesu projektowego (konstrukcyjne, technologiczne, użytkowe,

estetyczne, percepcyjne, kulturowe, rynkowe). Przedmiotowe: Student zna różne modele procesów projektowych lub potrafi na bazie wiedzy, którą posiadł zaproponować swój model adekwatny do specyfiki projektu i na podstawie wybranego realizuje zadanie/zadania projektowe uwzględniając wszystkie jego składowe.

W 03 (P7S_WG) Posiada pogłębioną wiedzę o metodach i narzędziach projektowych, umożliwiające swobodę i niezależność. Przedmiotowe: Student wie jak analizować i porządkować wiedzę oraz doświadczenia by swobodnie realizować projekty fontów zarówno od strony metodycznej jak i narzędziowej.

W 06 (P7S_WG) Rozumie zależności pomiędzy projektowaniem a wybranymi aspektami psychologii, socjologii, antropologii kultury i technologii.

Przedmiotowe: Student zna zależności pomiędzy projektowaniem a wybranymi aspektami psychologii, socjologii, technologii i rozumie ich wpływ na doświadczenie czytania komunikatów tekstowych.

W zakresie umiejętności:

U 03 (P7S_UW) Potrafi łączyć intuicyjne i metodyczne podejście w pracy projektowej. Wykorzystuje lub samodzielnie modyfikuje metody i narzędzia projektowe do potrzeb. Przedmiotowe: Potrafi swobodnie posługiwać się własnym językiem uwzględniając zasady i relacje niezbędne

w kontekście projektowania krojów pisma. Dostosowuje narzędzia i metody dążąc do właściwego rozwiązania.

U 07 (P7S_UW) (P7S_UU) Potrafi świadomie posługiwać się specjalistycznymi narzędziami projektanta, adekwatnymi technologiami i technikami oraz potrafi samodzielnie rozwijać te kompetencje. Przedmiotowe: Student posiada umiejętność posługiwania sięnarzędziami/oprogramowaniem/ technologiami niezbędnymi do realizacji kroju pisma oraz jego cyfrowej wersji (fontu) a także potrafi te kompetencje rozwijać.

U 09 (P7S_UK) Potrafi odpowiedzialnie podchodzić do publicznych wystąpień. Potrafi komunikatywnie prezentować projekty, stosując język, terminologię i narzędzia odpowiednie do rodzaju komunikacji i kompetencji odbiorcy. Przedmiotowe: Potrafi w sposób odpowiedni dla

realizowanego zadania zaprezentować projekt kroju pisma (realizację), towarzyszący mu proces oraz przedstawić i uzasadnić jego wynik.

W zakresie kompetencji społecznych:

KS 03 (P7S_KR) Jest gotów do poszukiwania i poznawania nowych dla siebie zjawisk i łączenia zdobytej wiedzy z własnymi doświadczeniami. Nieustannie uzupełnia wiedzę, poznaje nowe zjawiska i trendy w projektowaniu krojów pisma oraz korzysta ze zdobytej wiedzy we własnych rozwiązaniach.

KS 09 (P7S_KK) Jest gotów samodzielnie uczyć się i motywować innych do nauki nowych umiejętności. Jest przygotowany do samodzielnej pracy i podnoszenia kwalifikacji własnych oraz motywuje swoje otoczenie do aktywnej postawy w odniesieniu do dynamicznie rozwijającego się otoczenia.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

➔ proces – projekt przechodzi przez wszystkie etapy – od koncepcji do realizacji i jest odpowiednio do tematu i jego zakresu dokumentowany. Osoba studiująca współpracuje i konsultuje w zespole.

➔ adekwatność rozwiązania – projekt jest odpowiedzią na założenia projektowe, osoba studiująca stosuje właściwe metody i narzędzia (technologie).

➔ innowacyjność – eksploracja opcji, badanie możliwości w odniesieniu do założeń (środki wyrazu czy metoda).

➔ wykonanie techniczne – poprawność realizacji pod kątem warsztatowym (również jeśli chodzi o pracę w programach graficznych).

➔ aktywność – frekwencja i zaangażowanie osoby studiującej w projekt własny oraz współpracę w zespołach i konsultacje w zespołach.

Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2024-02-10 - 2024-05-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Agnieszka Małecka-Kwiatkowska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną

Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Robert Jarzec, Zofia Oslislo-Piekarska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)