Pismo i znak
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | pg-2s-st-piz-4s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Pismo i znak |
Jednostka: | Wydział Projektowy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Założenia i cele przedmiotu Opis Przedmiot pismo i znak jest przedmiotem, koncentrującym się na rozwoju zainteresowań i kompetencji dotyczących projektowania pisma oraz systemów nie alfabetycznych lub wspierającym realizację pracy dyplomowej. CEL: Podniesienie świadomości typograficznej oraz kompetencji z zakresu projektowania systemów znaków (alfabetycznych i nie alfabetycznych). TREŚCI KSZTAŁCENIA: ➔ projektowanie rozwiązań systemowych – krojów pisma (dziełowych i akcydensowych) i systemów nie alfabetycznych (systemy znaków / piktogramów) w oparciu o brief projektowy skonstruowany we współpracy ze studentem, ➔ zdobywanie wiedzy dotyczącej budowy liter i systemów pisma, ➔ kształtowanie umiejętności obserwacji i doboru odpowiedniego kroju pisma do rozwiązania. METODY I NARZĘDZIA: ➔ warsztat manualny, praca ręczna na zajęciach w oparciu o narzędzia kaligraficzne, ➔ digitalizacja z użyciem najpopularniejszych programów do edycji fontów: Font Lab i Glyphs, ➔ praca koncepcyjna z briefem projektowym, ➔ korekty grupowe, dyskusje. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: ● Cheng K., Designing Type, Laurence King Publishing (obydwa wydania). ● Henestrosa C., Meseguer L., Scaglione J., Jak projektować kroje pisma, d2d.pl, Kraków 2019. ● Pohlen J., Letter Fountain – the anatomy of type, Taschen, 2011. Literatura uzupełniająca: ● Ahrens T. and Mugikura S., Size-specific adjustments to type design. An investigation of the principles guiding the design of optical sizes, Just Another Foundry. ● Małecka A., Oslislo Z. ed., The Insects Project Problems of Diacritic Design for Central European Languages, Academy of Fine Arts and Design in Katowice, 2017. ● Olocco R. and Patanè M., Designing type revivals. Handbook for a historical approach to typeface design, Lazy Dog Publishing, 2022. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: W 02 (W7S_WG) Zna i rozumie w stopniu pogłębionym uwarunkowania procesu projektowego (konstrukcyjne, technologiczne, użytkowe, estetyczne, percepcyjne, kulturowe, rynkowe). Przedmiotowe: Student zna różne modele procesów projektowych lub potrafi na bazie wiedzy, którą posiadł zaproponować swój model adekwatny do specyfiki projektu i na podstawie wybranego realizuje zadanie/zadania projektowe uwzględniając wszystkie jego składowe. W 03 (P7S_WG) Posiada pogłębioną wiedzę o metodach i narzędziach projektowych, umożliwiające swobodę i niezależność. Przedmiotowe: Student wie jak analizować i porządkować wiedzę oraz doświadczenia by swobodnie realizować projekty fontów zarówno od strony metodycznej jak i narzędziowej. W 06 (P7S_WG) Rozumie zależności pomiędzy projektowaniem a wybranymi aspektami psychologii, socjologii, antropologii kultury i technologii. Przedmiotowe: Student zna zależności pomiędzy projektowaniem a wybranymi aspektami psychologii, socjologii, technologii i rozumie ich wpływ na doświadczenie czytania komunikatów tekstowych. W zakresie umiejętności: U 03 (P7S_UW) Potrafi łączyć intuicyjne i metodyczne podejście w pracy projektowej. Wykorzystuje lub samodzielnie modyfikuje metody i narzędzia projektowe do potrzeb. Przedmiotowe: Potrafi swobodnie posługiwać się własnym językiem uwzględniając zasady i relacje niezbędne w kontekście projektowania krojów pisma. Dostosowuje narzędzia i metody dążąc do właściwego rozwiązania. U 07 (P7S_UW) (P7S_UU) Potrafi świadomie posługiwać się specjalistycznymi narzędziami projektanta, adekwatnymi technologiami i technikami oraz potrafi samodzielnie rozwijać te kompetencje. Przedmiotowe: Student posiada umiejętność posługiwania sięnarzędziami/oprogramowaniem/ technologiami niezbędnymi do realizacji kroju pisma oraz jego cyfrowej wersji (fontu) a także potrafi te kompetencje rozwijać. U 09 (P7S_UK) Potrafi odpowiedzialnie podchodzić do publicznych wystąpień. Potrafi komunikatywnie prezentować projekty, stosując język, terminologię i narzędzia odpowiednie do rodzaju komunikacji i kompetencji odbiorcy. Przedmiotowe: Potrafi w sposób odpowiedni dla realizowanego zadania zaprezentować projekt kroju pisma (realizację), towarzyszący mu proces oraz przedstawić i uzasadnić jego wynik. W zakresie kompetencji społecznych: KS 03 (P7S_KR) Jest gotów do poszukiwania i poznawania nowych dla siebie zjawisk i łączenia zdobytej wiedzy z własnymi doświadczeniami. Nieustannie uzupełnia wiedzę, poznaje nowe zjawiska i trendy w projektowaniu krojów pisma oraz korzysta ze zdobytej wiedzy we własnych rozwiązaniach. KS 09 (P7S_KK) Jest gotów samodzielnie uczyć się i motywować innych do nauki nowych umiejętności. Jest przygotowany do samodzielnej pracy i podnoszenia kwalifikacji własnych oraz motywuje swoje otoczenie do aktywnej postawy w odniesieniu do dynamicznie rozwijającego się otoczenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: ➔ proces – projekt przechodzi przez wszystkie etapy – od koncepcji do realizacji i jest odpowiednio do tematu i jego zakresu dokumentowany. Osoba studiująca współpracuje i konsultuje w zespole. ➔ adekwatność rozwiązania – projekt jest odpowiedzią na założenia projektowe, osoba studiująca stosuje właściwe metody i narzędzia (technologie). ➔ innowacyjność – eksploracja opcji, badanie możliwości w odniesieniu do założeń (środki wyrazu czy metoda). ➔ wykonanie techniczne – poprawność realizacji pod kątem warsztatowym (również jeśli chodzi o pracę w programach graficznych). ➔ aktywność – frekwencja i zaangażowanie osoby studiującej w projekt własny oraz współpracę w zespołach i konsultacje w zespołach. |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2024-02-10 - 2024-05-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Agnieszka Małecka-Kwiatkowska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Robert Jarzec, Zofia Oslislo-Piekarska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.