Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Edytorstwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: pg-2s-st-edy-4s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Edytorstwo
Jednostka: Wydział Projektowy
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 5.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

Założenia i cele przedmiotu:

Celem przedmiotu jest rozwój i poszerzanie kompetencji studenta w zakresie edytorstwa. Zajęcia mają na celu wyposażenie studenta w praktyczne umiejętności dotyczące organizacji pracy nad projektem wydawniczym, składem i edycją materiałów tekstowych i ilustracyjnych, przygotowaniem projektu do druku lub publikacji elektronicznej. Zasadniczą część programu stanowi indywidualna praca studenta nad kompleksowym projektem publikacji od określenia koncepcji i opracowania projektu, po przygotowanie finalnego wydruku i kompletnej makiety

introligatorskiej lub interaktywnej publikacji ekranowej. Program zajęć koncentruje się na analizie kluczowych etapów realizacji projektu wydawniczego, odnosząc się zarówno do tradycyjnych zasad projektowania publikacji drukowanych, jak i do wspierających je nowych

technologii. W trakcie pracy nad projektem studenci uzyskują szereg praktycznych wskazówek. Prowadzący wspierają realizację projektów organizując pracę zespołową, wskazując źródła wiedzy specjalistycznej oraz omawiając bieżące problemy realizacyjne wskazane przez studentów.

Studenci I roku realizują obowiązkowe ćwiczenie wprowadzające, trwające 1 semestr. Jest to zestaw 3 szybkich zadań projektowych (druku i publikacji ekranowej), pozwalający zorientować się w poziomie kompetencji edytorskich studenta. Ćwiczenie można zrealizować w 1 lub 2 semestrze zajęć. W kolejnych semestrach studenci pracują nad indywidualnie określonym kompleksowym projektem publikacji.

Publikacja zrealizowana w trakcie zajęć może służyć wsparciu projektu dyplomowego lub stanowić

realizację niezależną od dyplomu.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- Mitchell M., Wightman S. Typografia książki, D2D, Kraków, 2012

- Mitchell M., Wightman S. Book typography: a designer’s manual, Libanus Press, Marlborough, 2005

- Dębowski P., Mrowczyk J. Widzieć/Wiedzieć wybór najważniejszych tekstów o designie, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011

T- schichold J. Nowa Typografia, Recto Verso, Łódź 2011

Zasady WCAG https://www.w3.org/Translations/WCAG21-pl/

Zasady projektowania publikacji cyfrowych https://m3.material.io/

Literatura uzupełniająca:

- Hochuli J., Detal w typografii, D2D / Kraków, 2009

- Tschichold, J. The form of the book: essays on the morality of good design / HARTLEY and MARKS, Publishers, 1991

- Heller S., Vienne V., 100 idei które zmieniły projektowanie graficzne, Top Mark Centre / Raszyn, 2012

- Heller S., Vienne V., One hundred ideas that changed graphic design, Laurence King Publishing / London 2019

- Chwałowski R. Typografia typowej książki, Helion / Gliwice, 2002

- French N., InDesign i tekst, APN Promise SA / Warszawa, 2017

- Mrowczyk J., Warda M., PGR, Projektowanie graficzne w Polsce, Karakter / Kraków, 2010

- Kwartalnik sztuki projektowej 2+3D (numery archiwalne)

*Literatura uzupełniana i dobierana indywidualnie w zależności od realizowanego tematu a

rekomendacje przekazywane podczas konsultacji lub za pomocą Google classroom.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

W 02 (W7S_WG) Zna i rozumie w stopniu pogłębionym uwarunkowania procesu projektowego (konstrukcyjne, technologiczne, użytkowe, estetyczne, percepcyjne, kulturowe, rynkowe). Przedmiotowe: Zna i rozumie w stopniu pogłębionym uwarunkowania technologiczne, użytkowe, estetyczne, percepcyjne, kulturowe, rynkowe związane z projektowaniem form wydawniczych. Zna tradycyjne i współczesne procedury technologiczne towarzyszące procesom wydawniczym.

W 03 (P7S_WG) Posiada pogłębioną wiedzę o metodach i narzędziach projektowych, umożliwiające swobodę i niezależność. Przedmiotowe: Zna metodologię procesów projektowych i potrafi zastosować ją w realizacji projektu wydawniczego. Potrafi opracować i zrealizować oryginalne koncepcje wydawnicze.

W 06 (P7S_WG) Rozumie zależności pomiędzy projektowaniem a wybranymi aspektami psychologii, socjologii, antropologii kultury i technologii.

Przedmiotowe: Rozumie wpływ czynników psychologicznych, socjologicznych i technologicznych na odbiór formy edytorskiej i potrafi zastosować tę wiedzę w realizowanym przez siebie projekcie.

W zakresie umiejętności:

U 03 (P7S_UW) Potrafi łączyć intuicyjne i metodyczne podejście w pracy projektowej. Wykorzystuje lub samodzielnie modyfikuje metody i

narzędzia projektowe do potrzeb. Przedmiotowe: Potrafi zaproponować oryginalną formę edytorską, modyfikując metody i narzędzia projektowe adekwatnie do potrzeb.

U 07 (P7S_UW) (P7S_UU) Potrafi świadomie posługiwać się specjalistycznymi narzędziami projektanta, adekwatnymi technologiami i technikami oraz potrafi samodzielnie rozwijać te kompetencje. Przedmiotowe: Potrafi określić założenia i realizować oryginalne projekty wydawnicze o

złożonej strukturze odpowiadające potrzebom odbiorcy lub indywidualnym koncepcjom realizacyjnym. Kreatywnie wykorzystuje technologie cyfrowe i techniki rzemieślnicze związane z projektowaniem form wydawniczych.

U 09 (P7S_UK) Potrafi odpowiedzialnie podchodzić do publicznych wystąpień. Potrafi komunikatywnie prezentować projekty, stosując język,

terminologię i narzędzia odpowiednie do rodzaju komunikacji i kompetencji odbiorcy. Przedmiotowe: Potrafi komunikatywnie publicznie

zaprezentować założenia i rezultaty zrealizowanych projektów edytorskich, stosując język, terminologię i narzędzia

W zakresie kompetencji społecznych:

KS 03 (P7S_KR) Jest gotów do poszukiwania i poznawania nowych dla siebie zjawisk i łączenia zdobytejwiedzy z własnymi doświadczeniami.

Przedmiotowe: Jest gotów do poszukiwania i poznawania nowych dla siebie zjawisk i łączenia zdobytej wiedzy z własnymi doświadczeniami. Kreatywnie wykorzystuje i łączy doświadczenia projektując formy wydawnicze.

KS 09 (P7S_KK) Jest gotów samodzielnie uczyć się i motywować innych do nauki nowych umiejętności. Przedmiotowe: Jest gotów samodzielnie pogłębiać i przekazywać wiedzę i umiejętności związane z problematyką realizowanego projektu. Dostrzega społeczny aspekt projektowania i

potrafi wykorzystać go w aspekcie grafiki wydawniczej.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

• wiedza na temat kluczowych etapów realizacji projektu wydawniczego

• znajomość procedur związanych z pracą nad projektem wydawniczym, składem i edycją materiałów

tekstowych i ilustracyjnych, przygotowaniem materiału do druku lub publikacji elektronicznej

• umiejętność praktycznego zastosowania posiadanej wiedzy w realizowanych zadaniach

• adekwatność doboru środków wyrazu, zgodność projektu z założeniami

• oryginalność i innowacyjność proponowanych rozwiązań

• jakość doboru dodatkowych materiałów wizualnych (np. ilustracje, fotografie)

• kompetencje w zakresie obsługi programów graficznych

• właściwy dobór parametrów technologicznych (dobór papieru, oprawy introligatorskiej itd.)

• stopień zaangażowania w realizację programu zajęć

• rzetelność wykonywania zadań

• aktywność w trakcie dyskusji w pracowni, umiejętność dzielenia się wiedzą i pracy w grupie

• frekwencja

Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2024-02-10 - 2024-05-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Kopaczewska, Bogna Otto-Węgrzyn
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną

Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Bogna Otto-Węgrzyn
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)