Edytorstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | pg-2s-st-edy-4s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Edytorstwo |
Jednostka: | Wydział Projektowy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Celem przedmiotu jest rozwój i poszerzanie kompetencji studenta w zakresie edytorstwa. Zajęcia mają na celu wyposażenie studenta w praktyczne umiejętności dotyczące organizacji pracy nad projektem wydawniczym, składem i edycją materiałów tekstowych i ilustracyjnych, przygotowaniem projektu do druku lub publikacji elektronicznej. Zasadniczą część programu stanowi indywidualna praca studenta nad kompleksowym projektem publikacji od określenia koncepcji i opracowania projektu, po przygotowanie finalnego wydruku i kompletnej makiety introligatorskiej lub interaktywnej publikacji ekranowej. Program zajęć koncentruje się na analizie kluczowych etapów realizacji projektu wydawniczego, odnosząc się zarówno do tradycyjnych zasad projektowania publikacji drukowanych, jak i do wspierających je nowych technologii. W trakcie pracy nad projektem studenci uzyskują szereg praktycznych wskazówek. Prowadzący wspierają realizację projektów organizując pracę zespołową, wskazując źródła wiedzy specjalistycznej oraz omawiając bieżące problemy realizacyjne wskazane przez studentów. Studenci I roku realizują obowiązkowe ćwiczenie wprowadzające, trwające 1 semestr. Jest to zestaw 3 szybkich zadań projektowych (druku i publikacji ekranowej), pozwalający zorientować się w poziomie kompetencji edytorskich studenta. Ćwiczenie można zrealizować w 1 lub 2 semestrze zajęć. W kolejnych semestrach studenci pracują nad indywidualnie określonym kompleksowym projektem publikacji. Publikacja zrealizowana w trakcie zajęć może służyć wsparciu projektu dyplomowego lub stanowić realizację niezależną od dyplomu. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: - Mitchell M., Wightman S. Typografia książki, D2D, Kraków, 2012 - Mitchell M., Wightman S. Book typography: a designer’s manual, Libanus Press, Marlborough, 2005 - Dębowski P., Mrowczyk J. Widzieć/Wiedzieć wybór najważniejszych tekstów o designie, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2011 T- schichold J. Nowa Typografia, Recto Verso, Łódź 2011 Zasady WCAG https://www.w3.org/Translations/WCAG21-pl/ Zasady projektowania publikacji cyfrowych https://m3.material.io/ Literatura uzupełniająca: - Hochuli J., Detal w typografii, D2D / Kraków, 2009 - Tschichold, J. The form of the book: essays on the morality of good design / HARTLEY and MARKS, Publishers, 1991 - Heller S., Vienne V., 100 idei które zmieniły projektowanie graficzne, Top Mark Centre / Raszyn, 2012 - Heller S., Vienne V., One hundred ideas that changed graphic design, Laurence King Publishing / London 2019 - Chwałowski R. Typografia typowej książki, Helion / Gliwice, 2002 - French N., InDesign i tekst, APN Promise SA / Warszawa, 2017 - Mrowczyk J., Warda M., PGR, Projektowanie graficzne w Polsce, Karakter / Kraków, 2010 - Kwartalnik sztuki projektowej 2+3D (numery archiwalne) *Literatura uzupełniana i dobierana indywidualnie w zależności od realizowanego tematu a rekomendacje przekazywane podczas konsultacji lub za pomocą Google classroom. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: W 02 (W7S_WG) Zna i rozumie w stopniu pogłębionym uwarunkowania procesu projektowego (konstrukcyjne, technologiczne, użytkowe, estetyczne, percepcyjne, kulturowe, rynkowe). Przedmiotowe: Zna i rozumie w stopniu pogłębionym uwarunkowania technologiczne, użytkowe, estetyczne, percepcyjne, kulturowe, rynkowe związane z projektowaniem form wydawniczych. Zna tradycyjne i współczesne procedury technologiczne towarzyszące procesom wydawniczym. W 03 (P7S_WG) Posiada pogłębioną wiedzę o metodach i narzędziach projektowych, umożliwiające swobodę i niezależność. Przedmiotowe: Zna metodologię procesów projektowych i potrafi zastosować ją w realizacji projektu wydawniczego. Potrafi opracować i zrealizować oryginalne koncepcje wydawnicze. W 06 (P7S_WG) Rozumie zależności pomiędzy projektowaniem a wybranymi aspektami psychologii, socjologii, antropologii kultury i technologii. Przedmiotowe: Rozumie wpływ czynników psychologicznych, socjologicznych i technologicznych na odbiór formy edytorskiej i potrafi zastosować tę wiedzę w realizowanym przez siebie projekcie. W zakresie umiejętności: U 03 (P7S_UW) Potrafi łączyć intuicyjne i metodyczne podejście w pracy projektowej. Wykorzystuje lub samodzielnie modyfikuje metody i narzędzia projektowe do potrzeb. Przedmiotowe: Potrafi zaproponować oryginalną formę edytorską, modyfikując metody i narzędzia projektowe adekwatnie do potrzeb. U 07 (P7S_UW) (P7S_UU) Potrafi świadomie posługiwać się specjalistycznymi narzędziami projektanta, adekwatnymi technologiami i technikami oraz potrafi samodzielnie rozwijać te kompetencje. Przedmiotowe: Potrafi określić założenia i realizować oryginalne projekty wydawnicze o złożonej strukturze odpowiadające potrzebom odbiorcy lub indywidualnym koncepcjom realizacyjnym. Kreatywnie wykorzystuje technologie cyfrowe i techniki rzemieślnicze związane z projektowaniem form wydawniczych. U 09 (P7S_UK) Potrafi odpowiedzialnie podchodzić do publicznych wystąpień. Potrafi komunikatywnie prezentować projekty, stosując język, terminologię i narzędzia odpowiednie do rodzaju komunikacji i kompetencji odbiorcy. Przedmiotowe: Potrafi komunikatywnie publicznie zaprezentować założenia i rezultaty zrealizowanych projektów edytorskich, stosując język, terminologię i narzędzia W zakresie kompetencji społecznych: KS 03 (P7S_KR) Jest gotów do poszukiwania i poznawania nowych dla siebie zjawisk i łączenia zdobytejwiedzy z własnymi doświadczeniami. Przedmiotowe: Jest gotów do poszukiwania i poznawania nowych dla siebie zjawisk i łączenia zdobytej wiedzy z własnymi doświadczeniami. Kreatywnie wykorzystuje i łączy doświadczenia projektując formy wydawnicze. KS 09 (P7S_KK) Jest gotów samodzielnie uczyć się i motywować innych do nauki nowych umiejętności. Przedmiotowe: Jest gotów samodzielnie pogłębiać i przekazywać wiedzę i umiejętności związane z problematyką realizowanego projektu. Dostrzega społeczny aspekt projektowania i potrafi wykorzystać go w aspekcie grafiki wydawniczej. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: • wiedza na temat kluczowych etapów realizacji projektu wydawniczego • znajomość procedur związanych z pracą nad projektem wydawniczym, składem i edycją materiałów tekstowych i ilustracyjnych, przygotowaniem materiału do druku lub publikacji elektronicznej • umiejętność praktycznego zastosowania posiadanej wiedzy w realizowanych zadaniach • adekwatność doboru środków wyrazu, zgodność projektu z założeniami • oryginalność i innowacyjność proponowanych rozwiązań • jakość doboru dodatkowych materiałów wizualnych (np. ilustracje, fotografie) • kompetencje w zakresie obsługi programów graficznych • właściwy dobór parametrów technologicznych (dobór papieru, oprawy introligatorskiej itd.) • stopień zaangażowania w realizację programu zajęć • rzetelność wykonywania zadań • aktywność w trakcie dyskusji w pracowni, umiejętność dzielenia się wiedzą i pracy w grupie • frekwencja |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2024-02-10 - 2024-05-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Kopaczewska, Bogna Otto-Węgrzyn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR cw
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Bogna Otto-Węgrzyn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.