Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Publikacje cyfrowe

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: pg-2s-st-d-pc-3s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Publikacje cyfrowe
Jednostka: Wydział Projektowy
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 15.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

Założenia i cele przedmiotu:

Poznanie umiejętności rozwiązywania problemów i zagadnień projektowych w zakresie publikacji cyfrowych oraz szeroko rozumianej identyfikacji wizualnej. Rozwój świadomości projektowej oraz kreatywnego myślenia w zakresie projektowania publikacji cyfrowych oraz wizerunku medialnego. Poznanie narzędzi oraz zasad rządzących tymi zagadnieniami.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Steve Krug, Nie każ mi myśleć. O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych, Helion, 2006.

2. Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2006.

3. W. Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2006.

Literatura uzupełniająca:

1. Erica Ries, The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses, Crown Business, 2011.

2. David Allen, Getting Things Done: The Art of Stress-Free Productivity, Penguin Books, 2001.

3. Ryszard W. Kluszczyński, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001.

4. Randall Stross, Planeta Google, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009.

*Odpowiednio dobrana do realizowanego projektu dyplomowego, ustalana indywidualnie a rekomendacje przekazywane

podczas konsultacji lub za pomocą Google classroom.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

W 01 (W7S_WG) Zna i rozumie etapy złożonego procesu projektowego z obszaru projektowania graficznego lub multimediów wraz z elementami jego wdrożenia, oraz możliwości jego modyfikacji w zależności od kontekstu (etapy procesu, metody i narzędzia projektowe). Przedmiotowe: Zna i rozumie specyfikę projektowania użytecznych interfejsów publikacji cyfrowych oraz narzędzia służące do ich wdrażania.

W 02 (W7S_WG) Zna i rozumie w stopniu pogłębionym uwarunkowania procesu projektowego (konstrukcyjne, technologiczne, użytkowe, estetyczne, percepcyjne, kulturowe, rynkowe). Przedmiotowe: Wie, czym jest proces projektowy, potrafi właściwie zdiagnozować potrzebę oraz wyznaczać cele komunikacyjne przekazu niewerbalnego, jak i opracować adekwatną koncepcję rozwiązania projektowego.

W 03 (P7S_WG) Posiada pogłębioną wiedzę o metodach i narzędziach projektowych, umożliwiające swobodę i niezależność. Przedmiotowe: Potrafi stworzyć własną, adekwatną do specyfiki rozwiązywanego problemu projektowego, metodykę. Dysponuje podstawową wiedzą pozwalającą

odróżnić kreatywność od oryginalności oraz decyzje racjonalne od tych opartych na intuicji. Potrafi świadomie dokonać wyboru.

W 06 (P7S_WG) Rozumie zależności pomiędzy projektowaniem a wybranymi aspektami psychologii, socjologii, antropologii kultury i technologii.

Przedmiotowe: Potrafi korzystać z niezbędnej do realizacji i wdrożenia projektu wiedzy m.in. z obszaru prawa i nauk społecznych lub współpracować z przedstawicielami innych dyscyplin.

W 07 (P7S_WG) Zna aspekty ekonomiczne i prawne prowadzenia działalności projektowej, prawa autorskiego, ochrony własności oraz wdrażania projektów, produktów, usług. Przedmiotowe: Jest świadom ekonomicznych i prawnych aspektów działalności projektowej. Potrafi pracować z harmonogramem i budżetem. Jest świadomy ochrony jaka przysługuje jego twórczości i twórczości innych z tytułu praw autorskich.

W zakresie umiejętności:

U 01 (P7S_UW) Potrafi samodzielnie lub zespole interdyscyplinarnym przeprowadzić proces projektowy z obszaru projektowania graficznego lub

multimediów oraz nadzorować jego wdrożenie. Przedmiotowe: Wie, czym jest proces projektowy, potrafi właściwie zdiagnozować potrzebę oraz wyznaczać cele komunikacyjne przekazu niewerbalnego, jak i opracować adekwatną koncepcję rozwiązania projektowego

U 02 (P7S_UW) Potrafi samodzielnie definiować problem projektowy, opracowywać i zweryfikować założenia projektowe, następnie świadomie

realizować je w procesie projektowym z obszaru projektowania graficznego i multimediów. Przedmiotowe: Potrafi odróżnić realną potrzebę od

potrzeby wygenerowanej i oczekiwań użytkownika. Zna proces projektowy i potrafi zweryfikować poszczególne jego etapy w odniesieniu do rozwiązywanego problemu projektowego.

U 04 (P7S_UW) Potrafi umiejętnie dobierać źródła wiedzy i informacji z nich pochodzących oraz dokonywać analizy i syntezy tych informacji w procesie projektowym. Przedmiotowe: Potrafi dokonać właściwej analizy i syntezy informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystać je w

projekcie.

U 05 (P7S_UW) Potrafi przeprowadzić szeroką, pogłębioną analizę kontekstów właściwych dla projektu, w szczególności rynkowych oraz oraz oceniać skutki jego wdrożenia. Przedmiotowe: Potrafi dokonać właściwej analizy i syntezy zbliżonych problemowo rozwiązań pochodzących również z innych dziedzin projektowania, a wyniesione wnioski logicznie przełożyć i wykorzystać w swojej pracy.

U 06 (P7S_UW) Potrafi opracować złożoną dokumentację projektową, obejmującą część prezentacyjną oraz dokumentację wykonawczą z zakresu projektowania graficznego i multimediów. Przedmiotowe: Wie, czym jest dokumentacja projektowa komunikatu wizualnego, jaka jest jej rola, kontekst odbioru, co musi zawierać i kto jest jej odbiorcą.

U 07 (P7S_UW) (P7S_UU) Potrafi świadomie posługiwać się specjalistycznymi narzędziami projektanta, adekwatnymi technologiami i technikami

oraz potrafi samodzielnie rozwijać te kompetencje. Przedmiotowe: Potrafi wykorzystać poznane narzędzia i techniki, a w sytuacji, kiedy specyfika

projektu wymaga skorzystania z innych, w których nie czuje się kompetentny – wie pośród których profesji znajdzie skuteczną pomoc.

U 08 (P7S_UW) (P7S_UU) Cechuje go kreatywność oraz dojrzałe i samodzielne podejście do projektowania. Potrafi realizować innowacyjne prace

projektowe w odpowiedzi na potrzeby odbiorcy. Przedmiotowe: Potrafi bez problemu odróżnić wartość bazową od wartości dodanej projektu

oraz twórczo rozwiązać problem projektowy w odpowiedzi na potrzeby odbiorcy.

U 09 (P7S_UK) Potrafi odpowiedzialnie podchodzić do publicznych wystąpień. Potrafi komunikatywnie prezentować projekty, stosując język, terminologię i narzędzia odpowiednie do rodzaju komunikacji i kompetencji odbiorcy. Przedmiotowe: Potrafi dyskutować, prezentować

publicznie etapy i końcową realizację swojego projektu, logicznie uzasadniać swoje decyzje oraz konstruktywnie odnosić się do uwag odbiorców

(klientów, współpracowników).

U 11 (P7S_UK) Potrafi komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (zarówno specjalistami z innych dziedzin jak i z użytkownikami proponowanego rozwiązania projektowego). Przedmiotowe: Potrafi współpracować z osobami zróżnicowanymi pod względem: kompetencji, wiedzy, doświadczenia, profesji, stanowiska (klient, współprojektant), kompetencji społecznych, różnic kulturowych.

W zakresie kompetencji społecznych:

KS 01 (P7S_KR) Jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji projektowych z obszaru projektowania graficznego i multimediów. Przedmiotowe: Posiada wystarczającą wiedzę i umiejętności pozwalające samodzielnie pracować: przeprowadzać proces projektowy, podejmować decyzje projektowe, opracowywać koncepcję oraz ją wdrożyć w programach do prototypowania publikacji cyfrowych. Jest również świadomy swoich ewentualnych ograniczeń kompetencyjnych i wie, przedstawicieli jakich profesji zaprosić do współpracy, żeby skutecznie zrealizować projekt.

KS 02 (P7S_KR) Jest gotów do przeprowadzania konstruktywnej krytyki, przyjmowania krytyki oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy. Przedmiotowe: Potrafi prezentować, wyjaśniać, logicznie argumentować, dyskutować na temat swojego projektu, w dowolnym momencie jego realizacji. Potrafi słuchać i rozwijać projekt w oparciu o uwagi.

KS 03 (P7S_KR) Jest gotów do poszukiwania i poznawania nowych dla siebie zjawisk i łączenia zdobytej wiedzy z własnymi doświadczeniami.

Przedmiotowe: Potrafi ustawicznie się kształcić i rozwijać, nie ograniczając się wyłącznie do dziedziny projektowej, w której się specjalizuje.

KS 04 (P7S_KK) Jest gotów do zarządzania złożonymi projektami, opracowywania wyceny projektu oraz harmonogramu prac. Przedmiotowe: Z odpowiedzialnością i rzetelnością podchodzi o planowania, realizacji i weryfikacji projektu, uwzględniając własne możliwości, ograniczenia

czasowe i budżetowe, dostępne media oraz specyfikę odbiorcy i kontekstu odbioru komunikatu.

KS 05 (P7_KK P7S_KO) Jest gotów do zarządzania i pracy w interdyscyplinarnym zespole projektowym. Jest świadomy swoich ewentualnych

ograniczeń kompetencyjnych i wie jakich przedstawicieli profesji zaprosić do współpracy, żeby skutecznie

zrealizować projekt. Potrafi nimi pokierować i zbudować kapitał społeczny

KS 07 (P7S_KO) (P7S_KR) Jest gotów do wypełniania roli społecznej projektanta i rozumie społeczne, naukowe i etyczne aspekty związane ze swoją pracą. Przedmiotowe: Jest gotów do wypełniania roli społecznej projektanta i rozumie społeczne, naukowe i etyczne aspekty

związane ze swoim zawodem.

KS 08 (P7S_KO) (P7S_KR) Jest gotów do realizowania etycznie uzasadnionych projektów. Chce i potrafi budować nowe narzędzia pogłębiające wiedzę na temat potrzeb społecznych i zrównoważonego rozwoju. Przedmiotowe: Jest świadomy społecznej roli projektowania oraz wiążącej się z tym odpowiedzialności projektanta. Swoją działalnością zawodową potrafi w konstruktywny sposób wpływać na rzeczywistość z poszanowaniem interesu społecznego i środowiska naturalnego.

KS 09 (P7S_KK) Jest gotów samodzielnie uczyć się i motywować innych do nauki nowych umiejętności. Przedmiotowe: Jest świadomy wagi nieustannego rozwoju kompetencji, szczególnie w zakresie komunikatywności, kooperacji, krytycznego myślenia i kreatywności. Potrafi ustawicznie się kształcić i rozwijać, nie ograniczając się wyłącznie do dziedziny projektowej, w której się wyspecjalizowal.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

35% Problemowe podejście do tematu kreatywność, proponowanie założeń oraz rozwiązań, przestrzeganie procesu, praca z dokumentem

projektowym, posługiwanie się odpowiednimi przykładami, dobór odpowiednich metod i narzędzi, zdolność analitycznego myślenia.

35% Wykonane ćwiczenia i zadania końcowe: oryginalność, kreatywność, jakość poszczególnych ćwiczeń, umiejętność doboru środków wyrazu, umiejętność praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy, estetyka oraz jakość planszy w wersji elektronicznej i drukowanej kultura wypowiedzi, poprawność techniczna.

20% Zaangażowanie: frekwencja, sumienność, samodzielność, uważność, terminowość, aktywność, obecność na zajęciach.

10% Praca zespołowa: praca w grupie, otwarta postawa, gotowość do dawania oraz odbierania konstruktywnego feedbacku, klarowna komunikacja, kultura słowa, współpraca, transparencja pracy.

Zajęcia w cyklu "2022-2023 Semestr zimowy" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 150 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną

Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr zimowy" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 150 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: (brak danych)
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)