Publikacje cyfrowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | pg-2s-st-d-pc-3s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Publikacje cyfrowe |
Jednostka: | Wydział Projektowy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
15.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Poznanie umiejętności rozwiązywania problemów i zagadnień projektowych w zakresie publikacji cyfrowych oraz szeroko rozumianej identyfikacji wizualnej. Rozwój świadomości projektowej oraz kreatywnego myślenia w zakresie projektowania publikacji cyfrowych oraz wizerunku medialnego. Poznanie narzędzi oraz zasad rządzących tymi zagadnieniami. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Steve Krug, Nie każ mi myśleć. O życiowym podejściu do funkcjonalności stron internetowych, Helion, 2006. 2. Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2006. 3. W. Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2006. Literatura uzupełniająca: 1. Erica Ries, The Lean Startup: How Today's Entrepreneurs Use Continuous Innovation to Create Radically Successful Businesses, Crown Business, 2011. 2. David Allen, Getting Things Done: The Art of Stress-Free Productivity, Penguin Books, 2001. 3. Ryszard W. Kluszczyński, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2001. 4. Randall Stross, Planeta Google, Wydawnictwo Naukowe PWN, 2009. *Odpowiednio dobrana do realizowanego projektu dyplomowego, ustalana indywidualnie a rekomendacje przekazywane podczas konsultacji lub za pomocą Google classroom. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: W 01 (W7S_WG) Zna i rozumie etapy złożonego procesu projektowego z obszaru projektowania graficznego lub multimediów wraz z elementami jego wdrożenia, oraz możliwości jego modyfikacji w zależności od kontekstu (etapy procesu, metody i narzędzia projektowe). Przedmiotowe: Zna i rozumie specyfikę projektowania użytecznych interfejsów publikacji cyfrowych oraz narzędzia służące do ich wdrażania. W 02 (W7S_WG) Zna i rozumie w stopniu pogłębionym uwarunkowania procesu projektowego (konstrukcyjne, technologiczne, użytkowe, estetyczne, percepcyjne, kulturowe, rynkowe). Przedmiotowe: Wie, czym jest proces projektowy, potrafi właściwie zdiagnozować potrzebę oraz wyznaczać cele komunikacyjne przekazu niewerbalnego, jak i opracować adekwatną koncepcję rozwiązania projektowego. W 03 (P7S_WG) Posiada pogłębioną wiedzę o metodach i narzędziach projektowych, umożliwiające swobodę i niezależność. Przedmiotowe: Potrafi stworzyć własną, adekwatną do specyfiki rozwiązywanego problemu projektowego, metodykę. Dysponuje podstawową wiedzą pozwalającą odróżnić kreatywność od oryginalności oraz decyzje racjonalne od tych opartych na intuicji. Potrafi świadomie dokonać wyboru. W 06 (P7S_WG) Rozumie zależności pomiędzy projektowaniem a wybranymi aspektami psychologii, socjologii, antropologii kultury i technologii. Przedmiotowe: Potrafi korzystać z niezbędnej do realizacji i wdrożenia projektu wiedzy m.in. z obszaru prawa i nauk społecznych lub współpracować z przedstawicielami innych dyscyplin. W 07 (P7S_WG) Zna aspekty ekonomiczne i prawne prowadzenia działalności projektowej, prawa autorskiego, ochrony własności oraz wdrażania projektów, produktów, usług. Przedmiotowe: Jest świadom ekonomicznych i prawnych aspektów działalności projektowej. Potrafi pracować z harmonogramem i budżetem. Jest świadomy ochrony jaka przysługuje jego twórczości i twórczości innych z tytułu praw autorskich. W zakresie umiejętności: U 01 (P7S_UW) Potrafi samodzielnie lub zespole interdyscyplinarnym przeprowadzić proces projektowy z obszaru projektowania graficznego lub multimediów oraz nadzorować jego wdrożenie. Przedmiotowe: Wie, czym jest proces projektowy, potrafi właściwie zdiagnozować potrzebę oraz wyznaczać cele komunikacyjne przekazu niewerbalnego, jak i opracować adekwatną koncepcję rozwiązania projektowego U 02 (P7S_UW) Potrafi samodzielnie definiować problem projektowy, opracowywać i zweryfikować założenia projektowe, następnie świadomie realizować je w procesie projektowym z obszaru projektowania graficznego i multimediów. Przedmiotowe: Potrafi odróżnić realną potrzebę od potrzeby wygenerowanej i oczekiwań użytkownika. Zna proces projektowy i potrafi zweryfikować poszczególne jego etapy w odniesieniu do rozwiązywanego problemu projektowego. U 04 (P7S_UW) Potrafi umiejętnie dobierać źródła wiedzy i informacji z nich pochodzących oraz dokonywać analizy i syntezy tych informacji w procesie projektowym. Przedmiotowe: Potrafi dokonać właściwej analizy i syntezy informacji pochodzących z różnych źródeł i wykorzystać je w projekcie. U 05 (P7S_UW) Potrafi przeprowadzić szeroką, pogłębioną analizę kontekstów właściwych dla projektu, w szczególności rynkowych oraz oraz oceniać skutki jego wdrożenia. Przedmiotowe: Potrafi dokonać właściwej analizy i syntezy zbliżonych problemowo rozwiązań pochodzących również z innych dziedzin projektowania, a wyniesione wnioski logicznie przełożyć i wykorzystać w swojej pracy. U 06 (P7S_UW) Potrafi opracować złożoną dokumentację projektową, obejmującą część prezentacyjną oraz dokumentację wykonawczą z zakresu projektowania graficznego i multimediów. Przedmiotowe: Wie, czym jest dokumentacja projektowa komunikatu wizualnego, jaka jest jej rola, kontekst odbioru, co musi zawierać i kto jest jej odbiorcą. U 07 (P7S_UW) (P7S_UU) Potrafi świadomie posługiwać się specjalistycznymi narzędziami projektanta, adekwatnymi technologiami i technikami oraz potrafi samodzielnie rozwijać te kompetencje. Przedmiotowe: Potrafi wykorzystać poznane narzędzia i techniki, a w sytuacji, kiedy specyfika projektu wymaga skorzystania z innych, w których nie czuje się kompetentny – wie pośród których profesji znajdzie skuteczną pomoc. U 08 (P7S_UW) (P7S_UU) Cechuje go kreatywność oraz dojrzałe i samodzielne podejście do projektowania. Potrafi realizować innowacyjne prace projektowe w odpowiedzi na potrzeby odbiorcy. Przedmiotowe: Potrafi bez problemu odróżnić wartość bazową od wartości dodanej projektu oraz twórczo rozwiązać problem projektowy w odpowiedzi na potrzeby odbiorcy. U 09 (P7S_UK) Potrafi odpowiedzialnie podchodzić do publicznych wystąpień. Potrafi komunikatywnie prezentować projekty, stosując język, terminologię i narzędzia odpowiednie do rodzaju komunikacji i kompetencji odbiorcy. Przedmiotowe: Potrafi dyskutować, prezentować publicznie etapy i końcową realizację swojego projektu, logicznie uzasadniać swoje decyzje oraz konstruktywnie odnosić się do uwag odbiorców (klientów, współpracowników). U 11 (P7S_UK) Potrafi komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (zarówno specjalistami z innych dziedzin jak i z użytkownikami proponowanego rozwiązania projektowego). Przedmiotowe: Potrafi współpracować z osobami zróżnicowanymi pod względem: kompetencji, wiedzy, doświadczenia, profesji, stanowiska (klient, współprojektant), kompetencji społecznych, różnic kulturowych. W zakresie kompetencji społecznych: KS 01 (P7S_KR) Jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji projektowych z obszaru projektowania graficznego i multimediów. Przedmiotowe: Posiada wystarczającą wiedzę i umiejętności pozwalające samodzielnie pracować: przeprowadzać proces projektowy, podejmować decyzje projektowe, opracowywać koncepcję oraz ją wdrożyć w programach do prototypowania publikacji cyfrowych. Jest również świadomy swoich ewentualnych ograniczeń kompetencyjnych i wie, przedstawicieli jakich profesji zaprosić do współpracy, żeby skutecznie zrealizować projekt. KS 02 (P7S_KR) Jest gotów do przeprowadzania konstruktywnej krytyki, przyjmowania krytyki oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy. Przedmiotowe: Potrafi prezentować, wyjaśniać, logicznie argumentować, dyskutować na temat swojego projektu, w dowolnym momencie jego realizacji. Potrafi słuchać i rozwijać projekt w oparciu o uwagi. KS 03 (P7S_KR) Jest gotów do poszukiwania i poznawania nowych dla siebie zjawisk i łączenia zdobytej wiedzy z własnymi doświadczeniami. Przedmiotowe: Potrafi ustawicznie się kształcić i rozwijać, nie ograniczając się wyłącznie do dziedziny projektowej, w której się specjalizuje. KS 04 (P7S_KK) Jest gotów do zarządzania złożonymi projektami, opracowywania wyceny projektu oraz harmonogramu prac. Przedmiotowe: Z odpowiedzialnością i rzetelnością podchodzi o planowania, realizacji i weryfikacji projektu, uwzględniając własne możliwości, ograniczenia czasowe i budżetowe, dostępne media oraz specyfikę odbiorcy i kontekstu odbioru komunikatu. KS 05 (P7_KK P7S_KO) Jest gotów do zarządzania i pracy w interdyscyplinarnym zespole projektowym. Jest świadomy swoich ewentualnych ograniczeń kompetencyjnych i wie jakich przedstawicieli profesji zaprosić do współpracy, żeby skutecznie zrealizować projekt. Potrafi nimi pokierować i zbudować kapitał społeczny KS 07 (P7S_KO) (P7S_KR) Jest gotów do wypełniania roli społecznej projektanta i rozumie społeczne, naukowe i etyczne aspekty związane ze swoją pracą. Przedmiotowe: Jest gotów do wypełniania roli społecznej projektanta i rozumie społeczne, naukowe i etyczne aspekty związane ze swoim zawodem. KS 08 (P7S_KO) (P7S_KR) Jest gotów do realizowania etycznie uzasadnionych projektów. Chce i potrafi budować nowe narzędzia pogłębiające wiedzę na temat potrzeb społecznych i zrównoważonego rozwoju. Przedmiotowe: Jest świadomy społecznej roli projektowania oraz wiążącej się z tym odpowiedzialności projektanta. Swoją działalnością zawodową potrafi w konstruktywny sposób wpływać na rzeczywistość z poszanowaniem interesu społecznego i środowiska naturalnego. KS 09 (P7S_KK) Jest gotów samodzielnie uczyć się i motywować innych do nauki nowych umiejętności. Przedmiotowe: Jest świadomy wagi nieustannego rozwoju kompetencji, szczególnie w zakresie komunikatywności, kooperacji, krytycznego myślenia i kreatywności. Potrafi ustawicznie się kształcić i rozwijać, nie ograniczając się wyłącznie do dziedziny projektowej, w której się wyspecjalizowal. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: 35% Problemowe podejście do tematu kreatywność, proponowanie założeń oraz rozwiązań, przestrzeganie procesu, praca z dokumentem projektowym, posługiwanie się odpowiednimi przykładami, dobór odpowiednich metod i narzędzi, zdolność analitycznego myślenia. 35% Wykonane ćwiczenia i zadania końcowe: oryginalność, kreatywność, jakość poszczególnych ćwiczeń, umiejętność doboru środków wyrazu, umiejętność praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy, estetyka oraz jakość planszy w wersji elektronicznej i drukowanej kultura wypowiedzi, poprawność techniczna. 20% Zaangażowanie: frekwencja, sumienność, samodzielność, uważność, terminowość, aktywność, obecność na zajęciach. 10% Praca zespołowa: praca w grupie, otwarta postawa, gotowość do dawania oraz odbierania konstruktywnego feedbacku, klarowna komunikacja, kultura słowa, współpraca, transparencja pracy. |
Zajęcia w cyklu "2022-2023 Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.