Zagadnienia współczesnej sztuki i dizajnu
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | pg-1s-st-zwsid-3s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Zagadnienia współczesnej sztuki i dizajnu |
Jednostka: | Wydział Projektowy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Przedmiotem zajęć są wybrane zagadnienia sztuki współczesnej i muzealnictwa badane w relacji do procesów społecznych, geopolitycznych i kulturowych. Zajęcia poświęcone są formułom prezentacji sztuki współczesnej, zarówno w kontekście instytucjonalnym, jak i z uwzględnieniem pozainstytucjonalnych formatów wystawienniczych. W czasie trwania kursu uczestnicy zdobywają wiedzę na temat historii muzealnictwa i krytyki instytucjonalnej, krytyki idei muzeum od XX-wiecznych awangard do współczesności, nowej muzeologii, ideologii przestrzeni wystawienniczej, statusu artysty w polu sztuki współczesnej, działalności instytucji sztuki w kontekście zrównoważonego rozwoju. Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie egzaminu ustnego, którego zakres obejmuje problematykę poruszaną podczas wykładów. |
Literatura: |
Literatura uzupełniająca 1. Muzeum sztuki. Od Luwru do Bilbao, pod red. Maria Popczyk, Katowice 2006. 2. B. O’Doherty, Biały sześcian od wewnątrz. Ideologia przestrzeni galerii, przeł. A. Szyłak, Gdańsk 2015. 3. Awangarda w perspektywie postmodernizmu, red. Grzegorz Dziamski, Poznań 1996. 4. P. Sikora, Krytyka instytucjonalna w Polsce w latach 2000-2010, Wrocław 2015. 5. Groundswell: Women of Land Art, red. L. Arnold, 2023. 6. Przezroczystość w kulturze, red. A. Smaga, B. Pawłowska-Jędrzejczyk, Warszawa 2020. 7. B. Colomina, X-RAY Architecture, Zurich 2019. 8. J. Pallasmaa, Materia, haptyczność i czas. Wyobraźnia materialna i głos materii, tłum. M. Choptiany, „Autoportret” 2015. 9. C. Vezzoli, Design for Environmental Sustainability: Life Cycle Design of Products, London 2018. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: W 03 (P6S_WG) Zna i rozumie wybrane fakty i zjawiska stanowiące podstawową wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin artystycznych. / Przedmiotowe: Posiada wiedzę z zakresu historii sztuki współczesnej, potrafi omówić środki wyrazu typowe dla poszczególnych tendencji w sztuce awangardowej. W 05 (P6S_WG) Zna i rozumie zależności pomiędzy kontekstem historycznym, kulturowym, społeczno-ekonomicznym a rozwojem dziedziny sztuk projektowych wraz z etycznymi uwarunkowaniami. / Przedmiotowe: Posiada umiejętność krytycznej refleksji na temat społecznych i estetycznych aspektów związanych z działaniami w obszarze sztuki i dizajnu. W zakresie umiejętności: U 01 (P6S_UW) Potrafi umiejętnie dobierać źródła wiedzy i informacji z nich pochodzących oraz dokonywać analizy i syntezy tych informacji właściwej dla kontekstu zastosowania. / Przedmiotowe: Potrafi zastosować zdobytą wiedzę w analizach współczesnych tekstów kultury. U 09 (P6S_UK) Potrafi przygotowywać prace pisemne z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i różnych źródeł. / Przedmiotowe: Potrafi w autorski sposób łączyć i popularyzować zjawiska kultury. W zakresie kompetencji społecznych: KS 03 (P6S_KR) Jest gotów do odkrywania nowych zjawisk, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania wiedzy i doświadczeń. / Przedmiotowe: Potrafi interpretować teksty kultury u ujmować je w szerokim kontekście filozoficznym, antropologicznym i politycznym. |
Metody i kryteria oceniania: |
● wiedza na temat historii sztuki współczesnej i muzealnictwa ● umiejętność krytycznej lektury tekstów kultury ● umiejętność samodzielnej pracy badawczej nad wybranym zagadnieniem w konkretnej perspektywie metodologicznej ● umiejętność analizy długofalowych procesów zachodzących w sztuce ● umiejętność rekonstrukcji społeczno-kulturowej genezy omawianych zjawisk w historii sztuki ● obecność na zajęciach ocena cel. (5,5) znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. Osoba studiująca uzyskała max. ilość punktów. ocena bdb (5) bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. Osoba studiująca uzyskała 90 % punktów. ocena db+ (4,5) więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. Osoba studiująca uzyskała 80 % punktów. ocena db (4) dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. Osoba studiująca uzyskała 75 % punktów. ocena dst+ (3,5) więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. Osoba studiująca uzyskała 70 % punktów. ocena dst (3,0) zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. Osoba studiująca uzyskała 65 % punktów. ocena ndst (2,0) niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne. Osoba studiująca uzyskała poniżej 65 % punktów Dwie dopuszczalne nieobecności w semestrze. Udział w dyskusjach prowadzonych na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Irma Kozina, Wojciech Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR cw
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Zofia Małysa-Janczy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.