Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Działania multimedialne

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: pg-1s-st-u-dm-5s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Działania multimedialne
Jednostka: Wydział Projektowy
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

Interdyscyplinarna pracownia, zajmująca się działaniami w obszarze multimediów. Zakres wiedzy i umiejętności na podstawowym, ogólnoplastycznym poziomie pozwalają wdrożyć studenta w projekty multimedialne związane z opanowaniem technologii oraz nowoczesnych sposobów kreacji i komunikacji. Wyposażenie studentów w podstawową wiedzę w zakresie architektury przekazu multimedialnego (obraz ruchomy, dźwięk, interakcja). Projektowanie performansów multimedialnych w oparciu o dźwięk generowany w pamięci komputera oraz muzyki

wykorzystującej tradycyjne instrumentarium. Kreowanie przekazów bazujących na narracji w czasie (time based media). Wprowadzenie w podstawy procesu autorskiego programowania służącego do zarządzania środowiskiem wizualnym. Programowanie w środowisku Pure Data, Max MSP, Processing, P5.js, Touch Designer oraz MadMapper. Wykorzystywanie mikrokomputerów (Arduino, Teensy) w instalacjach multimedialnych

oraz/interaktywnych, w tym podstawy z zakresu elektroniki. Zaawansowane techniki postprodukcji obrazu ruchomego. Duży nacisk kładziony jest na dobór adekwatnych środków konstruujących multimedialny przekaz w kontekście rozwiązywanego problemu projektowego lub działań eksperymentalnych. Zaawansowane techniki udźwiękawiania obrazu (synchronizacja, dobór odpowiednich dźwięków do obrazu) w tym obszar dźwięku przestrzennego 3D z uwzględnieniem wielokanałowego ruchomego sounddesignu. Zagadnienia związane z miksowaniem obrazu na żywo (VJ) oraz obsługa świateł scenicznych. Umiejętności związane z posługiwaniem się sprzętem filmowym (kamera, obiektywy, jazdy, światło) w celu kreacji obrazu ruchomego. Organizacja planu filmowego. Kreatywne zastosowanie greenboxa. Zaawansowane działania postprodukcyjne z uwzględnieniem techniki filmowej oraz technologii kreowania obrazu cyfrowego. Procesy i techniki twórcze umożliwiające pracę w czasie rzeczywistym (realtime) na potrzeby wyżej wymienionych zagadnień. Celem przedmiotu jest również nabycie umiejętności z zakresu komunikacji wielu środowisk cyfrowych i/lub analogowych poprzez protokoły (MIDI, DMX, OSC, Serial) oraz budowa i oprogramowanie autorskich interfejsów. Poszukiwania nowych rozwiązań audiowizualnych z wykożystaniem technologii VR/AR oraz łączenie najnowszych cyfrowych technologii z rozwiązaniami analogowymi.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Ryszard W. Kluszczyński Film – wideo – multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej

2. Ryszard W. Kluszczyński, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów (2001, wyd. II 2002), Rabid 2001.

3. Ryszard W. Kluszczyński, Sztuka interaktywna. Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2010

Literatura uzupełniająca:

W zależności od realizowanych projektów możliwa literatura z internetu lub zasobów prowadzących:

1. Procedural Audio: Interview with Andy Farnell (MIT Press, 2010)

2. Arduino for Artists: How to Create Stunning Multimedia Art with Electronics (New Degree Press, 2021)

3. Scott Fitzgerald & Michael Shiloh : Arduino Projects Book (Arduino, EN)

4. Processing: A Programming Handbook for Visual Designers, Second Edition (The MIT Press)

5. Coding Art: A Guide to Unlocking Your Creativity with the Processing Language and p5.js in Four Simple Steps (Apress)

6. Electronic Music and Sound Design - Theory and Practice with Max 8 - Volume 2 (Third Edition) (Contemponet, 2020)

7. Generative Design: Visualize, Program, and Create with JavaScript in p5.js (Princeton Architectural Press, 2018)

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

W 01 (P6S_WG) Zna i rozumie metodyczne postępowanie wykorzystywane w procesie projektowym, twórczym oraz jego etapy i wie jak je efektywnie wykorzystać w realizacji własnych projektów. Przedmiotowe: Zna i rozumie złożoność procesu wybranego obszaru z dziedziny multimediów (film, interakcja, działania przestrzenne, instalacyjne, aplikacje, itp.) Potrafi je weryfikować i wdrażać uwzględniając współpracę z

zewnętrznymi specjalistami.

W zakresie umiejętności:

U 02 (P6S_UW) Potrafi samodzielnie opracować założenia projektowe i świadomie realizować je w procesie projektowym w zakresie projektowania graficznego i

multimediów. Przedmiotowe: Potrafi samodzielnie definiować problem projektowy, opracowywać i zweryfikować założenia projektowe, następnie świadomie realizować je w procesie projektowym z multimediów.

U 03 (P6S_UW) Potrafi łączyć intuicyjne i metodyczne podejście do pracy twórczej i projektowej. Przedmiotowe: Potrafi łączyć intuicyjne i metodyczne podejście w pracy projektowej oraz łączyć pracę w różnych oprogramowaniach w zależności od założeń. Wykorzystuje lub samodzielnie modyfikuje metody i narzędzia do

potrzeb. Potrafi prototypować własne narzędzia do działań multimedialnych, których kompleksowość lub obszary działania są poza zakresem dostępnych narzędzi.

U 04 (P6S_UW) Potrafi opracować projekt wraz z jego umieszczeniem w kontekście rynkowym. Przedmiotowe: Potrafi umiejętnie dobierać źródła wiedzy i informacji z nich pochodzących oraz dokonywać analizy i syntezy tych informacji w procesie projektowym (tutoriale, podręczniki, fora).

U 05 (P6S_UW) Potrafi świadomie posługiwać się podstawowymi narzędziami warsztatu projektanta adekwatnymi technologiami i technikami oraz stosować

efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój. Przedmiotowe: Posiada umiejętności przeprowadzania analizy porównawczej co do zakresu oraz możliwości zastosowania projektu i potrafi określić jego skuteczność.

U 06 (P6S_UW) Potrafi opracować podstawową dokumentację projektową obejmującą część prezentacyjną oraz dokumentację koncepcji. Przedmiotowe: Potrafi przygotować w formie pisemnej skrypt do zrealizowania projektu (film - scenariusz, aplikacja/instalacja multimedialna - struktura logiczna interakcji lub

strategia interakcji, VR - określenie interakcji, przestrzeni 3D oraz scenariusza).

U 07 (P6S_UW) Cechuje go niezależne podejście do projektowania, kreatywność, potrafi realizować prace projektowe o wysokim stopniu oryginalności w odpowiedzi na potrzeby odbiorcy. Przedmiotowe: Potrafi świadomie posługiwać się specjalistycznymi narzędziami multimedialisty, adekwatnymi technologiami i technikami oraz

potrafi samodzielnie rozwijać te kompetencje.

U 08 (P6S_UK) Potrafi opracowywać oraz w komunikatywny sposób publicznie prezentować opracowane rozwiązania projektowe przy zastosowaniu specjalistycznej terminologii oraz wykorzystaniu adekwatnych technik informacyjno-komunikacyjnych. Przedmiotowe: Jest otwarty na eksperyment, zarówno w obszarze kreacji oraz

doboru narzędzi i środków.

W zakresie kompetencji społecznych:

KS 01 (P6S_KR) Jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji projektowych, rozwijania idei i właściwej argumentacji założeń. Przedmiotowe: Potrafi samodzielnie podejmować decyzje z planowanego obszaru multimediów.

KS 03 (P6S_KR) Jest gotów do odkrywania nowych zjawisk, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania wiedzy i doświadczeń.

Przedmiotowe: Jest otwarty na nowe doświadczenia i eksperymenty z dziedziny sztuk multimediów oraz innych obszarów projektowych.

KS 08 (P6S_KK) Jest gotów samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie w odniesieniu do dynamicznie rozwijającego się otoczenia.

Przedmiotowe: Potrafi realizować etycznie uzasadnione projekty oraz budować nowe narzędzia pogłębiające wiedzę na temat potrzeb społecznych i zrównoważonego rozwoju.

Metody i kryteria oceniania:

• ocena poziomu projektowego i technicznego wykonania prac

• ocena stopnia zaangażowania w realizacje programu

• ocena poziomu publicznej prezentacji

• rzetelność wykonywania zadań

• frekwencja

• umiejętność uzasadniania wykorzystywanych środków i adekwatność doboru środków wyrazu

• adekwatność do tematyki zadań

• umiejętność praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy w zadaniach projektowych

• oryginalność i innowacyjność realizacji zadań

Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr zimowy" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Ceglarek, Ksawery Kaliski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną

Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr zimowy" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Piotr Ceglarek, Ksawery Kaliski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną

Zajęcia w cyklu "2025-2026 Semestr zimowy" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2025-10-01 - 2026-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Ksawery Kaliski
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)