Filozofia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | pg-1s-st-fil-1s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Filozofia |
Jednostka: | Wydział Projektowy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Poznawcze – wprowadzenie studentów w dziedzictwo i tradycję intelektualną kultury europejskiej w zakresie kształtowania się filozoficznej koncepcji człowieka od momentu pojawienia się jej w greckim antyku aż po współczesność, także w zakresie rozumienia i samorozumienia kategorii filozoficznych; Dydaktyczne – ogólnokształcące |
Pełny opis: |
szczegółowy opis programu zajęć (wykaz tematów wykładów): 1. Pojęcie i sens filozofii. 2. Filozofia starożytna: Jończycy i jońska szkoła filozofii przyrody. 3. Istota przedsokratycznego sporu o arché. 4. Zwrot humanistyczny – Sokrates i narodziny filozofii człowieka. 5. Platon. 6. Arystoteles. 7. Greckie szkoły życia. 8. Okres synkretyczny. 9. Neoplatonizm i henadologia Plotyna. 10.Gnostycy i apologeci. 11. Gnoza wczesnochrześcijańska a powstanie filozofii chrześcijańskiej. 12. Początki filozofii średniowiecznej. 13. Średniowieczny spór o uniwersalia i okres systemów średniowiecznych. 14. Teistyczna filozofia św. Tomasza i powstanie tomizmu. 15. Via antiqua i via moderna: okres krytyki średniowiecznej. 16. Początki filozofii nowożytnej. 17. Powstanie systemów nowożytnych: empiryzm Bacona i racjonalizm Kartezjusza. 18. Syntezy nowożytności – Leibniz i Spinoza. 19. Empiryzm angielski doby Oświecenia. 20.Rozum, prawo natury i francuscy les philosophes. 21. Oświecenie niemieckie i powstanie klasycznej filozofii niemieckiej. 22.Transcendentalizm I.Kanta. 23. G.F.W.Hegel, szkoła heglowska i marksizm. 24.Filozofia samowiedzy egzystencjalnej. 25. Pozytywistyczna idea filozofii, neopozytywizm, filozofia analityczna. 26.Neokantyzm. 27. Fenomenologia E.Husserla i egzystencjalny zwrot M.Heideggera. 28.Hermeneutyka H.G.Gadamera. 29.Filozofia dialogu: E. Levinas, M.Buber, F.Rosenzweig. 30.Filozofia końca filozofii – J.Derrida, M.Foucault, J.F.Lyotard. |
Literatura: |
Wykaz literatury: literatura podstawowa: G.Reale, Historia filozofii starożytnej, t.1–5 Lublin 1993–2002. B.Russel, Dzieje filozofii Zachodu, Warszawa 2000. S.Swieżawski, Dzieje europejskiej filozofii klasycznej, Warszawa–Wrocław 2000. literatura uzupełniająca: J.M.Bocheński, Zarys historii filozofii, Komorów 2009. E.Craig, Filozofia, Łódź 2022. J.Hartman, Filozofia, Warszawa 2024. M.Heller, Elementy filozofii przyrody, Kraków 2014. R.Scruton, Zielona filozofia: jak poważnie myśleć naszej planecie, Poznań 2017. W.Stróżewski, Istnienie i sens, Kraków 1994. J.Tischner, Myślenie według wartości, Kraków 2002. B.Wolniewicz, W stronę rozumu [DVD], Warszawa 2015. J.Życiński, Elementy filozofii nauki, Warszawa 2015. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: W 05 (P6S_WG) Zna i rozumie zależności pomiędzy kontekstem historycznym, kulturowym, społeczno-ekonomicznym a rozwojem dziedziny sztuk projektowych wraz z etycznymi uwarunkowaniami / Przedmiotowe: Potrafi rozpoznawać i właściwie lokować treści całego dziedzictwa kultury umysłowej od greckiego antyku po współczesność. W zakresie umiejętności: U 01 (P6S_UW) Potrafi umiejętnie dobierać źródła wiedzy i informacji z nich pochodzących oraz dokonywać analizy i syntezy tych informacji właściwej dla kontekstu zastosowania / Przedmiotowe: Posiada umiejętności poszukiwania adekwatnych informacji i konfrontowania ich w perspektywie rozpoznawania relacji prawda–fałsz. U 09 (P6S_UK) Potrafi przygotowywać prace pisemne z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i różnych źródeł / Przedmiotowe: Posiada faktyczne sprawności prezentowania i obrony własnego zdania [stanowiska] w interesujących kwestiach tak ogólnych, jak zawodowych. W zakresie kompetencji społecznych: KS 03 (P6S_KR) Jest gotów do odkrywania nowych zjawisk, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania wiedzy i doświadczeń. / Przedmiotowe: Wykazuje postawy allocentryczne, posiada umiejętność pracy w grupie, potrafi odnosić własne oczekiwania i możliwości ich osiągania do kontekstów relacyjnych. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny • frekwencja • umiejętność uzasadniania wykorzystywanych środków i adekwatność doboru środków wyrazu • aktywność na konwersatoriach i dyskusjach dydaktycznych • adekwatność do tematyki zadań ocena cel. (5,5) 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena bdb (5) 81–90 pkt – b. dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db+ (4,5) 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db (4) 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena dst+ (3,5) 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 3 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 2 0–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne Forma i warunki zaliczenia przedmiotu: wysłuchanie wykładu i pozytywne przejście końcowego testu sprawdzającego; dla końcowej oceny 5.0 [bdb] zaliczenie testu co najmniej na ocenę 4.0 [db] oraz złożenie i zaliczenie końcowej pracy seminaryjnej na jeden z tematów do wyboru: 1. Filozofia jako strategia (samo)świadomości. 2. Scholastyczna reguła fides quaerens intellectum a myśl św. Tomasza. 3. Filozofia XX i XXI w. dekonstrukcja metafizyki, czy destrukcja filozofii? Wymogi pracy: A. charakter pracy – esej; B. rozmiar – ok.10 stron znormalizowanego maszynopisu (według standardu – 1800 znaków na stronie wraz ze spacjami); C. technika pisania – konieczność przywoływania źródeł (literatury) poprzez stosowanie przypisów tak w raportowanej treści jak w szczególności w cytowanych fragmentach; D. format przypisu – dowolny (konwencja dowolna), byle pełny, tj. przypis musi zawierać co najmniej imię i nazwisko autora, tytuł dzieła, miejsce i rok wydania oraz stronę z której pochodzi przywoływana treść lub cytat; E. bibliografia – spis literatury jako mapa problemu dołączany na końcu pracy; bibliografia zawiera obligatoryjnie spis źródeł cytowanych w tekście jak również odnoszących się do tytułowego problemu, a w pracy bezpośrednio niepowoływanych; format adresu bibliograficznego poszczególnych pozycji bibliografii identyczny jak format przypisu z pominięciem wskazywania stron; F. termin oddania pracy: czerwiec 2025. |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Juda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-02 |
Przejdź do planu
PN cw
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Juda | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.