Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Zagadnienia współczesnej sztuki i dizajnu

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ma-jm-st-zwsid-3s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Zagadnienia współczesnej sztuki i dizajnu
Jednostka: Wydział Artystyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: Polski
Skrócony opis:

1. Nabycie szczegółowej wiedzy o sztuce współczesnej,

2. Zdobycie narzędzi metodologicznych do interpretacji utworów multi- i intermedialnych i osadzanie ich w aktualnym kontekście kulturowym oraz społecznym,

3. Umiejętność świadomej, zobiektywizowanej analizy funkcjonowania dzieł multi- i intermedialnych,

4. Integracja wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin i łączenie ich w procesie twórczym.

Pełny opis:

Wykłady prezentują sztukę drugiej połowy XX i XXI w. przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Słuchacze będą mogli zaznajomić się z wiodącymi stylami i kierunkami w zakresie sztuk wizualnych i dizajnu na przestrzeni XX w., z dziełami i twórczością najbardziej reprezentatywnych artystów oraz poznać opiniotwórcze i kreatywne ośrodki, galerie oraz muzea.

Kurs obejmuje wykłady dot. sztuki współczesnej w 2 aspektach:

- historycznym - od kubizmu do happeningu i fluxusu

- kontekstualnym – poprzez analogie i różnice (np. estetyki lub problematyki dzieła)

Aspekt historyczny proponuje uporządkowanie diachroniczne, natomiast aspekt kontekstualny (najważniejszy) proponuje ogląd synchroniczny i kładzie nacisk na prezentację problematyki sztuki w perspektywie socjologicznej, antropologicznej i filozoficznej oraz estetyki medium. W tym rozumieniu jest to prezentacja sztuki uwzględniająca kontekst kulturowy ( np. polityczny, społeczny i in.) oraz kontekst językowy i semiotyczny.

Wykłady prezentują sztukę drugiej połowy XX i XXI w. przy uwzględnieniu rozmaitych uwarunkowań związanych z jej powstawaniem, funkcjonowaniem, a także oddziaływaniem na odbiorcę. Słuchacze będą mogli zaznajomić się

z wiodącymi stylami i kierunkami w zakresie sztuk wizualnych i dizajnu na przestrzeni XX w., z dziełami i twórczością najbardziej reprezentatywnych artystów oraz poznać opiniotwórcze i kreatywne ośrodki, galerie oraz muzea.

Kurs obejmuje wykłady dot. sztuki współczesnej w 2 aspektach:

– historycznym – od pop-artu do cyber art i sztuki sieci

– kontekstualnym – poprzez analogie i różnice (np. estetyki lub problematyki dzieła)

Aspekt historyczny proponuje uporządkowanie diachroniczne, natomiast aspekt kontekstualny (najważniejszy) proponuje ogląd synchroniczny i kładzie nacisk na prezentację problematyki sztuki w perspektywie socjologicznej, antropologicznej i filozoficznej oraz estetyki medium. W tym rozumieniu jest to prezentacja sztuki uwzględniająca kontekst kulturowy ( np. polityczny, społeczny i in.) oraz kontekst językowy i semiotyczny (dla którego kluczowymi są: konceptualizm, postkonceptualizm, sztuka interaktywna i sztuka sieci.

Literatura:

literatura podstawowa:

Dziamski G., Od awangardy do postmodernizmu (1996)

Czartoryska U., Od pop-artu do sztuki konceptualnej, Warszawa 1973

W. Szymański, Argonauci. Postminimalizm i sztuka po nowoczesności, Kraków 2015

Kluszczyński R.W., Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów (2002)

Dębowski P., Mrowczyk P. (red.), Widzieć/Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, Kraków 2012

literatura uzupełniająca:

Piotrowski P., Znaczenia modernizmu. W stronę historii sztuki polskiej po 1945 roku, Poznań 1999

Benjamin W., Twórca jako wytwórca. Poznań 1975.

Zawojski P., Cyberkultura. Syntopia sztuki, nauki i technologii. Warszawa 2010

Efekty uczenia się:

wiedza

wiedza podstawowa

K_W01 Ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac malarskich. Indywidualnie ustalone warunki Wykłady, konwersatorium

K_W06 Posiada podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych z różnorodnymi środkami ekspresji. Indywidualnie ustalone warunki Wykłady, konwersatorium

wiedza i rozumienie kontekstu sztuk plastycznych

K_W12 Ma szczegółową wiedzę w zakresie dotyczącym obszarów sztuki i nauki, w odniesieniu do malarstwa i współczesnych działań twórczych na pograniczu dyscyplin artystycznych. Indywidualnie ustalone warunki Wykłady, konwersatorium

K_W14 Ma szeroką wiedzę dotyczącą historii sztuki i kultury. Indywidualnie ustalone warunki Wykłady, konwersatorium

K_W16 Ma szeroką wiedzę dotyczącą historii sztuki współczesnej i projektowania. Indywidualnie ustalone warunki Wykłady, konwersatorium

wiedza w zakresie umiejętności kreatywnych

K_W21 Ma wiedzę umożliwiającą rozumienie zależności pomiędzy teorią a praktyką w realizacji prac plastycznych. Indywidualnie ustalone warunki Wykłady, konwersatorium

K_W22 Zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej. Indywidualnie ustalone warunki Wykłady, konwersatorium

umiejętności

umiejętności werbalne

K_U20 Potrafi w oparciu o różne źródła informacji przygotowywać prace pisemne i wypowiedzi ustne. Indywidualnie ustalone warunki Wykłady, konwersatorium

kompetencje społeczne

K_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Indywidualnie ustalone warunki Wykłady, konwersatorium

Metody i kryteria oceniania:

ocena cel. (5,5) znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena bdb (5) b. dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db+ (4,5) więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db (4) dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena dst+ (3,5) więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena dst (3) zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena ndst (2) niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Zajęcia w cyklu "2022-2023 Semestr zimowy" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Irma Kozina
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie

Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr zimowy" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Wojciech Szymański
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie
Wykład - Zaliczenie
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.0.4.0 (2024-04-29)