Technologia rysunku i malarstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ma-jm-st-trim-2s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologia rysunku i malarstwa |
Jednostka: | Wydział Artystyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Założeniem zajęć jest zyskanie umiejętności swobodnego wyrażania się w różnych technikach malarskich – organicznych i mineralnych, oraz łatwość w ich najwłaściwszym doborze. Student sam buduje podobrazie malarskie, zaczynając od podłoża poprzez zaprawy i grunty, sam świadomie decyduje o trwałości swojej pracy. W wybranej technice samodzielnie wykonuje prace według własnego projektu z samodzielnie przygotowanych materiałów malarskich w tym farby. Celem zajęć jest poznanie uniwersalnych zasad, które mają zastosowanie w większości technik. |
Pełny opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Założeniem zajęć jest zyskanie umiejętności swobodnego wyrażania się w różnych technikach malarskich – organicznych i mineralnych, oraz łatwość w ich najwłaściwszym doborze. Student sam buduje podobrazie malarskie, zaczynając od podłoża poprzez zaprawy i grunty, sam świadomie decyduje o trwałości swojej pracy. W wybranej technice samodzielnie wykonuje prace według własnego projektu z samodzielnie przygotowanych materiałów malarskich w tym farby. Celem zajęć jest poznanie uniwersalnych zasad, które mają zastosowanie w większości technik. Wymagania wstępne: Zaawansowane umiejętności w dziedzinie malarstwa i rysunku. Potrzeba tworzenia dzieła trwałego. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Max Doerner „Materiały malarskie i ich zastosowanie”, Arkady, 2017. Władysław Ślesiński „Techniki malarskie – spoiwa organiczne”, Arkady, 1984. Władysław Ślesiński „Techniki malarskie – spoiwa mineralne”, Arkady, 1984. Jerzy Werner „Technologia malarstwa i grafiki”, PWN, 1981. Literatura uzupełniająca: Cennino Cennini „Rzecz o malarstwie”, Ossolineum, 1955. Jan Hopliński „Farby i spoiwa malarskie”, Ossolineum, 1990. Bodo Jaxtheimer „Zarys technologii malarstwa”, PWN, 1953. |
Efekty uczenia się: |
https://docs.google.com/document/d/1nOPilUZ4hg3iiNW4ACqgZbJgXp6v1wp2/edit |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: ocena cel. (5,5) - 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena bdb (5) - 81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db+ (4,5) - 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db (4) - 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena dst+ (3,5) - 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 3 - 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 2 - 31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2024-02-10 - 2024-05-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Rzeźniczek, Agnieszka Trzos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT cw
cw
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Rzeźniczek, Agnieszka Trzos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
|
Skrócony opis: |
Założeniem zajęć jest zyskanie umiejętności swobodnego wyrażania się w różnych technikach malarskich – organicznych i mineralnych, oraz łatwość w ich najwłaściwszym doborze. Student sam buduje podobrazie malarskie, zaczynając od podłoża poprzez zaprawy i grunty, sam świadomie decyduje o trwałości swojej pracy. W wybranej technice samodzielnie wykonuje prace według własnego projektu z samodzielnie przygotowanych materiałów malarskich w tym farby. Celem zajęć jest poznanie uniwersalnych zasad, które mają zastosowanie w większości technik. |
|
Pełny opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Założeniem zajęć jest zyskanie umiejętności swobodnego wyrażania się w różnych technikach malarskich – organicznych i mineralnych, oraz łatwość w ich najwłaściwszym doborze. Student sam buduje podobrazie malarskie, zaczynając od podłoża poprzez zaprawy i grunty, sam świadomie decyduje o trwałości swojej pracy. W wybranej technice samodzielnie wykonuje prace według własnego projektu z samodzielnie przygotowanych materiałów malarskich w tym farby. Celem zajęć jest poznanie uniwersalnych zasad, które mają zastosowanie w większości technik. Wymagania wstępne: Zaawansowane umiejętności w dziedzinie malarstwa i rysunku. Potrzeba tworzenia dzieła trwałego. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Max Doerner „Materiały malarskie i ich zastosowanie”, Arkady, 2017. Władysław Ślesiński „Techniki malarskie – spoiwa organiczne”, Arkady, 1984. Władysław Ślesiński „Techniki malarskie – spoiwa mineralne”, Arkady, 1984. Jerzy Werner „Technologia malarstwa i grafiki”, PWN, 1981. Literatura uzupełniająca: Cennino Cennini „Rzecz o malarstwie”, Ossolineum, 1955. Jan Hopliński „Farby i spoiwa malarskie”, Ossolineum, 1990. Bodo Jaxtheimer „Zarys technologii malarstwa”, PWN, 1953. |
|
Uwagi: |
Zagadnienia i tematy ćwiczeń: Kopia technologiczna martwej natury w typie holenderskim poprzedzona wykładem na temat techniki olejnej dawnych mistrzów. Studenci w ramach ćwiczeń sami przygotowują podłoże malarskie – składają krosna, naciągają płótno, zakładają przygotowane samodzielnie barwione zaprawy kredowo - klejowe, zyskują w ten sposób wiedzę na temat klejów glutynowych, kred, płócien i chłonności gruntów. Przygotowaniem do pracy jest wykonanie rysunku, który przenoszony jest różnymi metodami na opracowane podłoże. Studenci malują monochromatyczną światłocieniową podmalówkę suchymi pigmentami w spoiwie temperowym, sporządzonym w pracowni, zyskując wiedzę o różnicach w spoiwochłonności barwników i budowie podmalówki, z zależności od koloru zaprawy. Ten etap pracy porównywany jest do współczesnej techniki akrylowej. Jeśli czas i umiejętności studenta na to pozwalają, warstwy barwne wykonywane są w technice olejnej, a w końcowym etapie olejno – żywicznej. Studenci poznają zasady sfumato i nakładania laserunków, użycia barwionych werniksów w międzywarstwach. Werniksowanie końcowe odbywa się samodzielnie przygotowanym werniksem. Studenci sporządzają sztywne podłoże, zdobywając wiedzę na temat budowy drewnianych podobrazi. Wykonują ryt kompozycji lub ornamentu w zaprawie, która w zależności od wybranej techniki pozłotniczej jest różnie przygotowywana. Poznają różnice między pozłotnictwem z użyciem materiałów szlachetnych a z zastosowaniem folii metalowych oraz metody zabezpieczania metalu przed oksydowaniem. Studenci uczą się także sposobów patynowania i zabezpieczenia warstw pozłotniczych. Każdego słuchacza obowiązuje wykonanie pracy w wybranej technice malarskiej i krótkie, wygłoszone w formie referatu, sformułowanie jej wad i zalet oraz opis narzędzi, materiałów koniecznych do realizacji zadania. |
Zajęcia w cyklu "2025-2026 Semestr letni" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-10 - 2026-05-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Rzeźniczek, Agnieszka Trzos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.