Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologia rysunku i malarstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ma-jm-st-trim-2s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Technologia rysunku i malarstwa
Jednostka: Wydział Artystyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Założeniem zajęć jest zyskanie umiejętności swobodnego wyrażania się w różnych technikach malarskich – organicznych i mineralnych, oraz łatwość w ich najwłaściwszym doborze. Student sam buduje podobrazie malarskie, zaczynając od podłoża poprzez zaprawy i grunty, sam świadomie decyduje o trwałości swojej pracy. W wybranej technice samodzielnie wykonuje prace według własnego projektu z samodzielnie przygotowanych materiałów malarskich w tym farby. Celem zajęć jest poznanie uniwersalnych zasad, które mają zastosowanie w większości technik.

Pełny opis:

Założenia i cele przedmiotu:

Założeniem zajęć jest zyskanie umiejętności swobodnego wyrażania się w różnych technikach malarskich – organicznych i mineralnych, oraz łatwość w ich najwłaściwszym doborze. Student sam buduje podobrazie malarskie, zaczynając od podłoża poprzez zaprawy i grunty, sam świadomie decyduje o trwałości swojej pracy. W wybranej technice samodzielnie wykonuje prace według własnego projektu z samodzielnie przygotowanych materiałów malarskich w tym farby. Celem zajęć jest poznanie uniwersalnych zasad, które mają zastosowanie w większości technik.

Wymagania wstępne:

Zaawansowane umiejętności w dziedzinie malarstwa i rysunku. Potrzeba tworzenia dzieła trwałego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Max Doerner „Materiały malarskie i ich zastosowanie”, Arkady, 2017.

Władysław Ślesiński „Techniki malarskie – spoiwa organiczne”, Arkady, 1984.

Władysław Ślesiński „Techniki malarskie – spoiwa mineralne”, Arkady, 1984.

Jerzy Werner „Technologia malarstwa i grafiki”, PWN, 1981.

Literatura uzupełniająca:

Cennino Cennini „Rzecz o malarstwie”, Ossolineum, 1955.

Jan Hopliński „Farby i spoiwa malarskie”, Ossolineum, 1990.

Bodo Jaxtheimer „Zarys technologii malarstwa”, PWN, 1953.

Efekty uczenia się:

https://docs.google.com/document/d/1nOPilUZ4hg3iiNW4ACqgZbJgXp6v1wp2/edit

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

ocena cel. (5,5) - 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena bdb (5) - 81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db+ (4,5) - 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db (4) - 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena dst+ (3,5) - 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena 3 - 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena 2 - 31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2024-02-10 - 2024-05-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Rzeźniczek, Agnieszka Trzos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną

Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Rzeźniczek, Agnieszka Trzos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną
Skrócony opis:

Założeniem zajęć jest zyskanie umiejętności swobodnego wyrażania się w różnych technikach malarskich – organicznych i mineralnych, oraz łatwość w ich najwłaściwszym doborze. Student sam buduje podobrazie malarskie, zaczynając od podłoża poprzez zaprawy i grunty, sam świadomie decyduje o trwałości swojej pracy. W wybranej technice samodzielnie wykonuje prace według własnego projektu z samodzielnie przygotowanych materiałów malarskich w tym farby. Celem zajęć jest poznanie uniwersalnych zasad, które mają zastosowanie w większości technik.

Pełny opis:

Założenia i cele przedmiotu:

Założeniem zajęć jest zyskanie umiejętności swobodnego wyrażania się w różnych technikach malarskich – organicznych i mineralnych, oraz łatwość w ich najwłaściwszym doborze. Student sam buduje podobrazie malarskie, zaczynając od podłoża poprzez zaprawy i grunty, sam świadomie decyduje o trwałości swojej pracy. W wybranej technice samodzielnie wykonuje prace według własnego projektu z samodzielnie przygotowanych materiałów malarskich w tym farby. Celem zajęć jest poznanie uniwersalnych zasad, które mają zastosowanie w większości technik.

Wymagania wstępne:

Zaawansowane umiejętności w dziedzinie malarstwa i rysunku. Potrzeba tworzenia dzieła trwałego.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Max Doerner „Materiały malarskie i ich zastosowanie”, Arkady, 2017.

Władysław Ślesiński „Techniki malarskie – spoiwa organiczne”, Arkady, 1984.

Władysław Ślesiński „Techniki malarskie – spoiwa mineralne”, Arkady, 1984.

Jerzy Werner „Technologia malarstwa i grafiki”, PWN, 1981.

Literatura uzupełniająca:

Cennino Cennini „Rzecz o malarstwie”, Ossolineum, 1955.

Jan Hopliński „Farby i spoiwa malarskie”, Ossolineum, 1990.

Bodo Jaxtheimer „Zarys technologii malarstwa”, PWN, 1953.

Uwagi:

Zagadnienia i tematy ćwiczeń:

Kopia technologiczna martwej natury w typie holenderskim poprzedzona wykładem na temat techniki olejnej dawnych mistrzów. Studenci w ramach ćwiczeń sami przygotowują podłoże malarskie – składają krosna, naciągają płótno, zakładają przygotowane samodzielnie barwione zaprawy kredowo - klejowe, zyskują w ten sposób wiedzę na temat klejów glutynowych, kred, płócien i chłonności gruntów. Przygotowaniem do pracy jest wykonanie rysunku, który przenoszony jest różnymi metodami na opracowane podłoże. Studenci malują monochromatyczną światłocieniową podmalówkę suchymi pigmentami w spoiwie temperowym, sporządzonym w pracowni, zyskując wiedzę o różnicach w spoiwochłonności barwników i budowie podmalówki, z zależności od koloru zaprawy. Ten etap pracy porównywany jest do współczesnej techniki akrylowej. Jeśli czas i umiejętności studenta na to pozwalają, warstwy barwne wykonywane są w technice olejnej, a w końcowym etapie olejno – żywicznej. Studenci poznają zasady sfumato i nakładania laserunków, użycia barwionych werniksów w międzywarstwach. Werniksowanie końcowe odbywa się samodzielnie przygotowanym werniksem.

Studenci sporządzają sztywne podłoże, zdobywając wiedzę na temat budowy drewnianych podobrazi. Wykonują ryt kompozycji

lub ornamentu w zaprawie, która w zależności od wybranej techniki pozłotniczej jest różnie przygotowywana. Poznają różnice między pozłotnictwem z użyciem materiałów szlachetnych a z zastosowaniem folii metalowych oraz metody zabezpieczania metalu przed oksydowaniem. Studenci uczą się także sposobów patynowania i zabezpieczenia warstw pozłotniczych.

Każdego słuchacza obowiązuje wykonanie pracy w wybranej technice malarskiej i krótkie, wygłoszone w formie referatu, sformułowanie jej wad i zalet oraz opis narzędzi, materiałów koniecznych do realizacji zadania.

Zajęcia w cyklu "2025-2026 Semestr letni" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-10 - 2026-05-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Rzeźniczek, Agnieszka Trzos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)