Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia malarstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ma-jm-st-hm-6s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia malarstwa
Jednostka: Wydział Artystyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Przekazywanie wiedzy z zakresu historii malarstwa, prezentowanej w ujęciu problemowym.

Przedstawienie najnowszych tendencji w badaniach nad sztuką współczesną.

Rozbudzanie potrzeby bezpośredniego kontaktu z dziełem sztuki realizowane w ramach zajęć terenowych.

Kształtowanie krytycznej postawy wobec dzieła sztuki, skutkujące umiejętnością samodzielnej analizy i interpretacji dzieła sztuki w szerokim kontekście socjologicznym i filozoficznym.

Przedmiotem wykładu jest medium obrazu badane w relacji do procesów społecznych, geopolitycznych i kulturowych. Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy na temat historii malarstwa poprzez przybliżenie i scharakteryzowanie najważniejszych dla danego okresu zjawisk z uwzględnieniem ich przyczyn oraz konsekwencji odzwierciedlonych w sposobach obrazowania.

Pełny opis:

Przekazywanie wiedzy z zakresu historii malarstwa, prezentowanej w ujęciu problemowym.

Przedstawienie najnowszych tendencji w badaniach nad sztuką współczesną.

Rozbudzanie potrzeby bezpośredniego kontaktu z dziełem sztuki realizowane w ramach zajęć terenowych.

Kształtowanie krytycznej postawy wobec dzieła sztuki, skutkujące umiejętnością samodzielnej analizy i interpretacji dzieła sztuki w szerokim kontekście socjologicznym i filozoficznym.

Przedmiotem wykładu jest medium obrazu badane w relacji do procesów społecznych, geopolitycznych i kulturowych. Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy na temat historii malarstwa poprzez przybliżenie i scharakteryzowanie najważniejszych dla danego okresu zjawisk z uwzględnieniem ich przyczyn oraz konsekwencji odzwierciedlonych w sposobach obrazowania.

Wymagania wstępne:

Student posiada podstawową wiedzę z historii sztuki. Student wykazuje chęć poznania relacji historii sztuki wobec innych dyscyplin humanistycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

K. Hessel. Historia sztuki bez mężczyzn, Warszawa 2024.

B. O’Doherty, Biały sześcian od wewnątrz. Ideologia przestrzeni galerii, Gdańsk 2015.

H. Foster, Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, Kraków 201

Literatura uzupełniająca:

Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1997.

H. Belting, Antropologia obrazu, Kraków 2007.

W.J.T. Mitchell, Czego chcą obrazy?, Warszawa 2013.

G. Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko, Kraków 2012.

E. Domańska, Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006.

Efekty uczenia się:

https://docs.google.com/document/d/1Iuj28T4_7Vwonk35Sg2kCl85uBJxgsWk/edit

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

- umiejętność krytycznej lektury tekstów kultury

- umiejętność samodzielnej pracy badawczej nad wybranym zagadnieniem w konkretnej perspektywie metodologicznej

- umiejętność analizy długofalowych procesów zachodzących w sztuce

- umiejętność rekonstrukcji społeczno-kulturowej genezy omawianych zjawisk kulturowych

- obecność na zajęciach

ocena cel. (5,5) - Osoba studiująca inicjuje dyskusje podczas zajęć, pogłębia wiadomości zdobyte w ramach wykładów i poszerza ją w dodatkowych lekturach.

ocena bdb (5) - Osoba studiująca potrafi dokonywać autorskich analiz tekstów kultury na bazie wiedzy z wykładów i informacji zdobytych w trakcie czytania lektur wskazanych w bibliografii do zajęć. Potrafi zreferować autorsko główne wątki wybranej lektury.

ocena db+ (4,5) - Osoba studiująca potrafi odtworzyć treści z wykładów i autorsko zinterpretować wskazany tekst kultury. Potrafi umiejscowić wskazane dzieło w kontekście historycznym i społecznym. Potrafi zreferować autorsko główne wątki wybranej lektury.

ocena db (4) - Osoba studiująca potrafi odtworzyć treści z wykładów i autorsko zinterpretować tekst kultury. Potrafi zreferować główne wątki wybranej lektury.

ocena dst+ (3,5) - Osoba studiująca potrafi odtworzyć większość treści przekazywanych w czasie wykładów.

ocena 3 - Osoba studiująca potrafi odtworzyć w stopniu częściowym treści przekazywanych w czasie wykładów.

ocena 2 - Osoba studiująca nie potrafi odtworzyć większości treści przekazywanych w ramach wykładów.

Warunki zaliczenia:

obecność - Dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze.

pozytywne oceny - Egzamin ustny na bazie wybranej lektury i treści przekazywanych na zajęciach

Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2024-02-10 - 2024-05-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marta Lisok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Wykład - Zaliczenie z oceną

Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marta Lisok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Wykład - Zaliczenie z oceną
Skrócony opis:

Przekazywanie wiedzy z zakresu historii malarstwa, prezentowanej w ujęciu problemowym.

Przedstawienie najnowszych tendencji w badaniach nad sztuką współczesną.

Rozbudzanie potrzeby bezpośredniego kontaktu z dziełem sztuki realizowane w ramach zajęć terenowych.

Kształtowanie krytycznej postawy wobec dzieła sztuki, skutkujące umiejętnością samodzielnej analizy i interpretacji dzieła sztuki w szerokim kontekście socjologicznym i filozoficznym.

Przedmiotem wykładu jest medium obrazu badane w relacji do procesów społecznych, geopolitycznych i kulturowych. Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy na temat historii malarstwa poprzez przybliżenie i scharakteryzowanie najważniejszych dla danego okresu zjawisk z uwzględnieniem ich przyczyn oraz konsekwencji odzwierciedlonych w sposobach obrazowania.

Pełny opis:

Przekazywanie wiedzy z zakresu historii malarstwa, prezentowanej w ujęciu problemowym.

Przedstawienie najnowszych tendencji w badaniach nad sztuką współczesną.

Rozbudzanie potrzeby bezpośredniego kontaktu z dziełem sztuki realizowane w ramach zajęć terenowych.

Kształtowanie krytycznej postawy wobec dzieła sztuki, skutkujące umiejętnością samodzielnej analizy i interpretacji dzieła sztuki w szerokim kontekście socjologicznym i filozoficznym.

Przedmiotem wykładu jest medium obrazu badane w relacji do procesów społecznych, geopolitycznych i kulturowych. Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy na temat historii malarstwa poprzez przybliżenie i scharakteryzowanie najważniejszych dla danego okresu zjawisk z uwzględnieniem ich przyczyn oraz konsekwencji odzwierciedlonych w sposobach obrazowania.

Wymagania wstępne:

Student posiada podstawową wiedzę z historii sztuki. Student wykazuje chęć poznania relacji historii sztuki wobec innych dyscyplin humanistycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

K. Hessel. Historia sztuki bez mężczyzn, Warszawa 2024.

B. O’Doherty, Biały sześcian od wewnątrz. Ideologia przestrzeni galerii, Gdańsk 2015.

H. Foster, Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, Kraków 201

Literatura uzupełniająca:

Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1997.

H. Belting, Antropologia obrazu, Kraków 2007.

W.J.T. Mitchell, Czego chcą obrazy?, Warszawa 2013.

G. Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko, Kraków 2012.

E. Domańska, Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006.

Zajęcia w cyklu "2025-2026 Semestr letni" (jeszcze nie rozpoczęty)

Okres: 2026-02-10 - 2026-05-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marta Lisok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)