Historia malarstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ma-jm-st-hm-6s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia malarstwa |
Jednostka: | Wydział Artystyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Przekazywanie wiedzy z zakresu historii malarstwa, prezentowanej w ujęciu problemowym. Przedstawienie najnowszych tendencji w badaniach nad sztuką współczesną. Rozbudzanie potrzeby bezpośredniego kontaktu z dziełem sztuki realizowane w ramach zajęć terenowych. Kształtowanie krytycznej postawy wobec dzieła sztuki, skutkujące umiejętnością samodzielnej analizy i interpretacji dzieła sztuki w szerokim kontekście socjologicznym i filozoficznym. Przedmiotem wykładu jest medium obrazu badane w relacji do procesów społecznych, geopolitycznych i kulturowych. Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy na temat historii malarstwa poprzez przybliżenie i scharakteryzowanie najważniejszych dla danego okresu zjawisk z uwzględnieniem ich przyczyn oraz konsekwencji odzwierciedlonych w sposobach obrazowania. |
Pełny opis: |
Przekazywanie wiedzy z zakresu historii malarstwa, prezentowanej w ujęciu problemowym. Przedstawienie najnowszych tendencji w badaniach nad sztuką współczesną. Rozbudzanie potrzeby bezpośredniego kontaktu z dziełem sztuki realizowane w ramach zajęć terenowych. Kształtowanie krytycznej postawy wobec dzieła sztuki, skutkujące umiejętnością samodzielnej analizy i interpretacji dzieła sztuki w szerokim kontekście socjologicznym i filozoficznym. Przedmiotem wykładu jest medium obrazu badane w relacji do procesów społecznych, geopolitycznych i kulturowych. Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy na temat historii malarstwa poprzez przybliżenie i scharakteryzowanie najważniejszych dla danego okresu zjawisk z uwzględnieniem ich przyczyn oraz konsekwencji odzwierciedlonych w sposobach obrazowania. Wymagania wstępne: Student posiada podstawową wiedzę z historii sztuki. Student wykazuje chęć poznania relacji historii sztuki wobec innych dyscyplin humanistycznych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: K. Hessel. Historia sztuki bez mężczyzn, Warszawa 2024. B. O’Doherty, Biały sześcian od wewnątrz. Ideologia przestrzeni galerii, Gdańsk 2015. H. Foster, Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, Kraków 201 Literatura uzupełniająca: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1997. H. Belting, Antropologia obrazu, Kraków 2007. W.J.T. Mitchell, Czego chcą obrazy?, Warszawa 2013. G. Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko, Kraków 2012. E. Domańska, Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006. |
Efekty uczenia się: |
https://docs.google.com/document/d/1Iuj28T4_7Vwonk35Sg2kCl85uBJxgsWk/edit |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: - umiejętność krytycznej lektury tekstów kultury - umiejętność samodzielnej pracy badawczej nad wybranym zagadnieniem w konkretnej perspektywie metodologicznej - umiejętność analizy długofalowych procesów zachodzących w sztuce - umiejętność rekonstrukcji społeczno-kulturowej genezy omawianych zjawisk kulturowych - obecność na zajęciach ocena cel. (5,5) - Osoba studiująca inicjuje dyskusje podczas zajęć, pogłębia wiadomości zdobyte w ramach wykładów i poszerza ją w dodatkowych lekturach. ocena bdb (5) - Osoba studiująca potrafi dokonywać autorskich analiz tekstów kultury na bazie wiedzy z wykładów i informacji zdobytych w trakcie czytania lektur wskazanych w bibliografii do zajęć. Potrafi zreferować autorsko główne wątki wybranej lektury. ocena db+ (4,5) - Osoba studiująca potrafi odtworzyć treści z wykładów i autorsko zinterpretować wskazany tekst kultury. Potrafi umiejscowić wskazane dzieło w kontekście historycznym i społecznym. Potrafi zreferować autorsko główne wątki wybranej lektury. ocena db (4) - Osoba studiująca potrafi odtworzyć treści z wykładów i autorsko zinterpretować tekst kultury. Potrafi zreferować główne wątki wybranej lektury. ocena dst+ (3,5) - Osoba studiująca potrafi odtworzyć większość treści przekazywanych w czasie wykładów. ocena 3 - Osoba studiująca potrafi odtworzyć w stopniu częściowym treści przekazywanych w czasie wykładów. ocena 2 - Osoba studiująca nie potrafi odtworzyć większości treści przekazywanych w ramach wykładów. Warunki zaliczenia: obecność - Dopuszczalne dwie nieobecności w semestrze. pozytywne oceny - Egzamin ustny na bazie wybranej lektury i treści przekazywanych na zajęciach |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2024-02-10 - 2024-05-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marta Lisok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Wykład - Zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT wyk
|
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marta Lisok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Wykład - Zaliczenie z oceną |
|
Skrócony opis: |
Przekazywanie wiedzy z zakresu historii malarstwa, prezentowanej w ujęciu problemowym. Przedstawienie najnowszych tendencji w badaniach nad sztuką współczesną. Rozbudzanie potrzeby bezpośredniego kontaktu z dziełem sztuki realizowane w ramach zajęć terenowych. Kształtowanie krytycznej postawy wobec dzieła sztuki, skutkujące umiejętnością samodzielnej analizy i interpretacji dzieła sztuki w szerokim kontekście socjologicznym i filozoficznym. Przedmiotem wykładu jest medium obrazu badane w relacji do procesów społecznych, geopolitycznych i kulturowych. Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy na temat historii malarstwa poprzez przybliżenie i scharakteryzowanie najważniejszych dla danego okresu zjawisk z uwzględnieniem ich przyczyn oraz konsekwencji odzwierciedlonych w sposobach obrazowania. |
|
Pełny opis: |
Przekazywanie wiedzy z zakresu historii malarstwa, prezentowanej w ujęciu problemowym. Przedstawienie najnowszych tendencji w badaniach nad sztuką współczesną. Rozbudzanie potrzeby bezpośredniego kontaktu z dziełem sztuki realizowane w ramach zajęć terenowych. Kształtowanie krytycznej postawy wobec dzieła sztuki, skutkujące umiejętnością samodzielnej analizy i interpretacji dzieła sztuki w szerokim kontekście socjologicznym i filozoficznym. Przedmiotem wykładu jest medium obrazu badane w relacji do procesów społecznych, geopolitycznych i kulturowych. Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy na temat historii malarstwa poprzez przybliżenie i scharakteryzowanie najważniejszych dla danego okresu zjawisk z uwzględnieniem ich przyczyn oraz konsekwencji odzwierciedlonych w sposobach obrazowania. Wymagania wstępne: Student posiada podstawową wiedzę z historii sztuki. Student wykazuje chęć poznania relacji historii sztuki wobec innych dyscyplin humanistycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: K. Hessel. Historia sztuki bez mężczyzn, Warszawa 2024. B. O’Doherty, Biały sześcian od wewnątrz. Ideologia przestrzeni galerii, Gdańsk 2015. H. Foster, Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, Kraków 201 Literatura uzupełniająca: Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1997. H. Belting, Antropologia obrazu, Kraków 2007. W.J.T. Mitchell, Czego chcą obrazy?, Warszawa 2013. G. Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko, Kraków 2012. E. Domańska, Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006. |
Zajęcia w cyklu "2025-2026 Semestr letni" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-10 - 2026-05-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marta Lisok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.