Działania multigraficzne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ma-jm-st-dmg-3s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Działania multigraficzne |
Jednostka: | Wydział Artystyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Pracownia Działań Multigraficznych jest pracownią otwartą na każdą wypowiedź artystyczną. W programie zakłada się korzystanie i łączenie wszystkich technik graficznych z fotografią, obiektem przestrzennym, instalacją, performancem. Program dopuszcza wszystkie sposoby wizualnej wypowiedzi artystycznej. Zadania starają się poszerzać możliwości kreatywnego myślenia, pobudzać wyobraźnię twórczą łamiąc granice stereotypowych pojęć. |
Pełny opis: |
Podstawową zasadą Pracowni Działań Multigraficznych jest: „Jak czynić sztukę w świecie płynnych podziałów, względności kryteriów, konieczności indywidualnego podejmowania decyzji odnoszących się do wartości.” Ważnym elementem w budowaniu przesłania artystycznego jest werbalne i logiczne uzasadnienie wybranej formy plastycznej (płaskiej czy też przestrzennej). Umiejętność posługiwania się podstawowym warsztatem artysty – grafika. Umiejętność wyboru różnorodnych artystycznych koncepcji oraz umiejętność krytycznych dyskusji w obszarze sztuki i mediów. |
Literatura: |
literatura obowiązkowa: Preferowana jest literatura związana z wydawnictwami dotyczącymi szeroko pojętej sztuki, grafiki oraz najnowszymi wydarzeniami artystycznymi w kraju i na świecie. Znajomość wydawnictw artystycznych takich jak: Sztuka.pl, Arteon, Format, Opcje, Fa-art, Art&Business itp. Oliva C. , Catafal J., Techniki graficzne, ARKADY, 2003 Oprac. zespołowe, Grafika artystyczna. Podręcznik warsztatowy, ASP Poznań, 2007 Poprzęcka M., Sztuka patrzenia, Stentor, 2003 Kowalska B., Sztuka w poszukiwaniu mediów, Wiedza Powszechna, 1985 Rzepińska M., Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, ARKADY, reprint 2009 oprac. Lis D., Sławińska K., Ryszard Horowitz Życie niebywałe Wspomnienia fotokompozytora, Znak, Kraków 2014 literatura uzupełniająca: Żmijewski A., Drżące ciała. Rozmowy z artystami, Wydawnictwo: Krytyki Politycznej, I wydanie 2007, II wydanie 2008 Read H., Sztuka a przemysł, PWN, Warszawa 1964 Czapski J., Patrząc (notatki artystyczne), ZNAK, 2004 Czapski J., Czytając, ZNAK, 1990 Rottenberg A., Przeciąg, Open Art Projects, Warszawa 2009 Gelb M. J., Myśleć jak Leonardo da Vinci, , Rebis Dom Wydawniczy, 2010 Sontag S., O fotografii, Wydawnictwo: Karakter, 2009 Sontag S., Odrodzona Dzienniki, tom 1. 1947-1963, , przeł. David Rieff, Wydawnictwo: Karakter, 2012 de Beauvoir S., DRUGA PŁEĆ, Wydawnictwo: Jacek Santorski, 2003 de Beauvoir S., Mandaryni, Wydawnictwo: Czarna Owca, 2009 praca zbiorowa, Tadeusz Różewicz Zofia i Jerzy Nowosielscy Korespondencja, Wydawnictwo: Literackie, 2009 Poprzęcka M., Inne obrazy. Oko, widzenie, sztuka. Od Albertiego do Duchampa, Słowo/Obraz Terytoria, Sopot 2009 Murphy J., Potęga podświadomości, Świat Książki, 2008 |
Efekty uczenia się: |
wiedza wiedza podstawowa K_W02 Ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych w dziedzinach uzupełniających warsztat malarski. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_W03 Ma podstawową wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w technikach malarskich i pokrewnych dyscyplinach artystycznych. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_W06 Posiada podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych z różnorodnymi środkami ekspresji. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_W07 Posiada podstawową wiedzę o projektowaniu i współczesnej technologii informatycznej. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_W09 Posiada podstawową wiedzę w zakresie technologii w obszarze technik graficznych. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ wiedza i rozumienie kontekstu sztuk plastycznych K_W12 Ma szczegółową wiedzę w zakresie dotyczącym obszarów sztuki i nauki, w odniesieniu do malarstwa i współczesnych działań twórczych na pograniczu dyscyplin artystycznych. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ wiedza w zakresie umiejętności kreatywnych K_W18 Ma wiedzę umożliwiającą realizację prac o wyjątkowej oryginalności. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_W19 Posiada szeroki zakres wiedzy w zakresie sztuki i nauki potrzebnej do rozwiązywania i prezentacji zagadnień związanych z wybraną dyscypliną artystyczną. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_W20 Ma szeroki zakres wiedzy dotyczący środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w prezentowanej dyscyplinie artystycznej. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_W21 Ma wiedzę umożliwiającą rozumienie zależności pomiędzy teorią a praktyką w realizacji prac plastycznych. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_W22 Zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ umiejętności umiejętności podstawowe K_U02 Posiada umiejętności konieczne do realizowania własnych koncepcji. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_U03 Ma umiejętność posługiwania się w dobrym stopniu współczesnymi mediami komputerowymi i mediami elektronicznymi, oraz twórczego wykorzystania powyższych w działaniach artystycznych. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_U04 Posiada umiejętność tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych w oparciu o różnorodne techniki i media. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_U07 Umiejętnie dobiera właściwą technologię i technikę do realizowanej pracy. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_U08 Posiada umiejętność tworzenia i realizowania własnych koncepcji w wybranych technikach graficznych. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ umiejętności ekspresji i kreacji K_U10 Tworzy, realizuje i wyraża własne koncepcje artystyczne w oparciu o rozbudowaną osobowość artystyczną. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_U12 Umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie wybranych dyscyplin artystycznych. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_U13 Umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_U14 Posiada umiejętność współpracy z innymi osobami w ramach działań zespołowych. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_U15 Posiada obszerny zakres umiejętności warsztatowych i ma świadomość konieczności ich ciągłego rozwijania. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_U16 Potrafi przyjąć rolę koordynatora i prowadzącego w działaniach zespołowych. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_U17 Posiada umiejętność podejmowania samodzielnych decyzji odnośnie projektowania i realizacji prac artystycznych, w odniesieniu do własnych motywacji, oraz umiejętność indywidualnego postrzegania i obrazowania rzeczywistości. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_U18 Potrafi wypracować własną wizję artystyczną popartą osobistym komentarzem. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_U19 Posiada umiejętność kreacji w oparciu o niezależną i swobodną wypowiedź artystyczną. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ umiejętności werbalne K_U22 W sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami artystycznymi. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ kompetencje społeczne K_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_K02 Potrafi skutecznie wykorzystać nabytą wiedzę do nowych i kompleksowych działań. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_K03 Posiada umiejętność pracy opartej na wyobraźni, intuicji, twórczym myśleniu, umiejętności adaptacji do nowych okoliczności. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_K04 Potrafi krytycznie odnieść się do twórczości własnej i innych. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_K05 Potrafi w sposób pewny komunikować się w relacjach społecznych. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_K06 Potrafi inicjować współpracę z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_K07 Potrafi integrować się w grupie w ramach wspólnych działań kulturalnych. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ K_K08 Posiada umiejętność syntetycznego podejścia do skomplikowanych zadań. przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela ¬¬ |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena cel. (5,5) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena bdb (5) – b. dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db+ (4,5) – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db (4) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena dst+ (3,5) – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena dst (3) – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena ndst (2) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne Po przestudiowaniu przedmiotu student/ka cechuje się postępującą dojrzałością postawy twórczej, postępującą samodzielnością, kreatywnością, odwagą i zaangażowaniem widocznym we własnych działaniach artystycznych. Forma zaliczenia przedmiotu: przegląd prac. Warunki zaliczenia przedmiotu: obecność na zajęciach, realizacja zadań określonych w wyniku indywidualnych konsultacji. |
Zajęcia w cyklu "2022-2023 Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Judyta Bernaś, Paulina Tarara, Ewa Zawadzka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.