Podstawy intermediów i technik cyfrowych
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | gw-jm-st-piitc-3s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy intermediów i technik cyfrowych |
Jednostka: | Wydział Artystyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
• kształcenie w oparciu o współczesną sztukę, współczesną grafikę eksperymentalno–intermedialną, współczesne idee i szeroko pojęty warsztat związany z grafiką intermedialną, przygotowujące studentów do samodzielnej pracy twórczej; • tworzenie w pracowni intermediów i technik cyfrowych (grafiki intermedialnej) programów kulturalnych, edukacyjnych i badawczych; • wspomaganie rozwoju twórczego - zdolności, kreatywności, inwencji i odpowiedzialności; • tworzenie przestrzeni publicznej dla sztuki graficznej, jej ekspresji i afirmacji wartości kulturalnych i artystycznych; • nowy sposób patrzenia i nowy sposób widzenia i rozumienia sztuki grafiki we współczesnym świecie; • zwrócenie szczególnej uwagi na zjawiska w sztuce związane z rozwojem grafiki intermedialnej. |
Pełny opis: |
• Akcent na doświadczenie w obrazie, intermedialne studium, przykłady, moment, metamorfozę, próbę, cyfrowość.; • Innowacyjny wyraz graficzny i jego miejsce we współczesnym świecie: grafika jako mechaniczne obrazy cyfrowe, w kontekście technik drukarskich; • grafika oparta na technologiach w formie projekcji, animacji; • interwencje związane z procesem – druk, obiekt, instalacja, film; grafika trójwymiarowa, grafika wirtualna i tworzenie obiektów za pomocą technik graficznych; grafika jako proces – nagranie, odtwarzanie w czasie rzeczywistym; grafika jako narzędzie; • Badania różnych zjawisk fizycznych; grafika do dokumentowania eksperymentów artystycznych, naukowych, intermedialnych, społecznych. Zakresy traści programowych dla studentów uczestniczących w zajęciach na wszystkich poziomach opiera się na powyższych założeniach jest dostosowana do poziomu studenta na danym semetrze a poziom zadań stawianych przed studentem jest indywidualnie dostosowywana. |
Literatura: |
Wykaz literatury, literatura podstawowa: • Kluszczyński, Ryszard Waldemar; Sztuka interaktywna/od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa, 2010, ISBN 9788360807736 • Zawojski Piotr; Klasyczne dzieła sztuki nowych mediów; Katowice,2015, ISBN 978-83-63304-93-5; • Bataille, Georges; Historia Oka, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2010, ISBN 9788374539654 • Wiedemann, Julius; Digital Beauties/2D & 3D Generated Digital Models, Virtual Idols and Characters, Wydawnictwo "Taschen", Kolonia, ISBN 3822824100 Wykaz literatury, literatura uzupełniająca: • Schlemmer, Oskar; Eksperymentalna scena Bauhausu/wybór pism, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2010, ISBN 9788374536790 • Wunenburger, Jean Jacques; Filozofia obrazów, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2010, ISBN 9788374530552 • Bataille, Georges; Historia Oka, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2010, ISBN 9788374539654 • Poprzęcka, Maria; Inne obrazy/oko, widzenie, sztuka : od Albertiego do Duchampa, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2008, ISBN 9788374538084 • Arnheim, Rudolf; Myślenie wzrokowe, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2011, ISBN 9788374530569 • Higgins, Dick; Nowoczesność od czasu postmodernizmu oraz inne eseje, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2000, ISBN 8387316911 • Leśniak, Andrzej; Obraz płynny/Georges Didi-Huberman i dyskurs sztuki, Towarzystwo Autorów i Wydawców Prac Naukowych Universitas, Kraków, 2010, ISBN 9788324212736 • Donguy, Jacques; Poezja eksperymentalna/epoka cyfrowa (1953-2007), Słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2014, ISBN 9788374531092 • Brogowski, Leszek; Powidoki i po.../unizm i teoria widzenia Władysława Strzemińskiego, Słowo/obraz terytoria, Gdańsk, 2001, ISBN 8387316288 • Arnheim, Rudolf; Sztuka i percepcja wzrokowa/psychologia twórczego oka, Słowo/obraz terytoria, Warszawa, 2001, ISBN 8374536055 • Czartoryska, Urszula (1934-1998). Red.; Wybory i ryzyka awangardy/studia z teorii awangardy, Państ. Wydaw. Naukowe, Warszawa, 1985, ISBN 8301051736 • Bieczyński, Mateusz. Red.; Agnieszka Mori/Grafika esencjonalna 2005-2013, Uniwersytet Artystyczny w Poznaniu, Poznań, 2014, ISBN 9788363533106 • Arsgrafia/Printart 2009, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Katowice, 2009, ISBN 9788361424086 • Art in print, Chicago artinprint 2016, Online began with: Vol. 1, no. 1 (May-June 2011), 2016, ISSN 2330-5606 • British Council; As is When 1961-1972/boom w brytyjskiej grafice = a boom in british printmaking, British Council, Londyn, 2003, ISBN 0863555179 • Gerstner, Karl. Oprac.; Die neue Graphik = the new graphic art = le nouvel art graphique, Verlag Arthur Niggli, Teufen, 1959 • Wiedemann, Julius; Digital Beauties/2D & 3D Generated Digital Models, Virtual Idols and Characters, Wydawnictwo "Taschen", Kolonia, ISBN 3822824100 • Documenta III/industrial design, graphik, Staatliche Werkkunstschule, Kassel. 1964 • Juda, Mieczysław. Red.; Horyzont/ArsGrafia PrintArt 2012, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, Katowice, 2012, ISBN9788361424123 • Lewandowski, Roman. Red.; Kroki w historii grafiki/Sesja naukowa Jubileuszu 40-lecia Międzynarodowego Triennale Grafiki w Krakowie, SMTG, Kraków, 2006, ISBN 8388890433 |
Efekty uczenia się: |
wiedza wiedza podstawowa K1_W02 Ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych w dziedzinach uzupełniających warsztat malarski. Indywidualnie ustalone warunki Wykłady K1_W03 Ma podstawową wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w technikach malarskich i pokrewnych dyscyplinach artystycznych. Indywidualnie ustalone warunki Wykłady K1_W07 Posiada podstawową wiedzę o projektowaniu i współczesnej technologii informatycznej Indywidualnie ustalone warunki Wykłady umiejętności umiejętności podstawowe K1_U01 Posiada w dobrym stopniu umiejętność posługiwania się współczesnym warsztatem projektowym. Przegląd prac Samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K1_U02 Posiada umiejętności konieczne do realizowania własnych koncepcji. Przegląd prac Samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K1_U03 Potrafi w sposób świadomy wykorzystywać narzędzia warsztatu artystycznego. Przegląd prac Samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K1_U04 Potrafi wykorzystywać w sposób właściwy odpowiednią technikę i technologię w ramach wybranej dyscypliny artystycznej. Przegląd prac Samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K1_U07 Ma umiejętność posługiwania się w dobrym stopniu współczesnymi mediami komputerowymi i mediami elektronicznymi, oraz twórcze wykorzystanie powyższych w działaniach artystycznych. Przegląd prac Samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela kompetencje społeczne K1_K08 Potrafi w sposób klarowny dokonywać prezentacji zadań z użyciem technologii informatycznej. Przegląd prac Samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
Podstawą do zaliczenia i uzyskania oceny jest aktywność studenta, stopień opanowania warsztatu, zaangażowanie i samodzielność w realizacji prac a także oryginalność pomysłów i ich rozwiązań. Skala ocen: 2 do 5,5.: ocena cel. (5,5): znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena bdb (5): b. dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db+ (4,5): więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db (4): dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena dst+ (3,5): więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena dst (3): zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena ndst (2): niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Zajęcia w cyklu "2022-2023 Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-26 |
![]() |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jakub Cikała, Dariusz Gajewski | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.