Seminarium dyplomowe
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | wz-2s-st-sd-3s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Seminarium dyplomowe |
Jednostka: | Wydział Projektowy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
LUB
7.00
(zmienne w czasie)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Seminarium jest ukierunkowane na przysposobienie studentów do pisania tekstów związanych z ich pracą twórczą, pogłębionych o refleksję humanistyczną oraz zapoznanie studentów z metodologią badań naukowych rozumianych jako forma pracy twórczej związana z umiejętnością odzwierciedlania rzeczywistości (poznawania, stwierdzania i weryfikowania i tez wynikających z chęci odkrywania prawdy). Ważnym celem jest przedstawienie studentom sposobów konstruowania pojęć lub modeli charakterystycznych dla dyskursywnego odnoszenia się do projektowania |
Pełny opis: |
Seminarium ukierunkowane jest na przygotowanie studentów do napisania tekstów związanych z ich pracą twórczą i projektową, pogłębionych o refleksję humanistyczną w ścisłym powiązaniu z tematami ich prac warsztatowych [projektowych] podejmowanych w pracowniach dyplomujących. Seminarium ma na celu znaczne poszerzenie i pogłębienie wiedzy studentów oraz stworzenie szerokiego kontekstu teoretycznego dla tematu lub zadania projektowego podejmowanego przez nich w pracy dyplomowej. Treści programowe dotyczą nauki podstawowych zasad redagowania pracy pisemnej, tworzenia odsyłaczy i odniesień bibliograficznych, wprowadzenie do krytycznej analizy tekstów, zapoznanie z kanonem lektur z zakresu piśmiennictwa branżowego konweniującego z tematem pracy dyplomowej. W efekcie nauka samodzielnego formułowania sądów i wypowiedzi pisemnych odnoszących się do własnej pracy projektowej. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. M. Bal, Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik, tłum. M. Bucholc, Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2012 2. K. Sawicki, P.P.Grzybowski, Pisanie prac i sztuka ich prezentacji, Kraków 2013 3. P. Pioterek, B.Zieleniecka, Technika pisania prac dyplomowych, Poznań 2013 4. I. Protasowicki, Technika pisania prac dyplomowych: podręcznik metodologiczny, Rzeszów 2017 5. C. Kalita, Zasady pisania licencjackich i magisterskich prac badawczych. Poradnik dla studentów, Warszawa 2011 Literatura uzupełniająca: W zależności od podejmowanych konkretnych tematów prac |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: W 04 (W7S_WG) Posiada wiedzę ogólną z zakresu dyscyplin artystycznych i w pogłębionym stopniu zna wybrane zagadnienia oraz trendy właściwe dla dziedziny projektowania. Przedmiotowe: Posiada wiedzę dotyczącą historii wzornictwa światowego i polskiego oraz sztuki, potrafi naszkicować kształtujące sztukę i wzornictwo nurty i tendencje, rozumie znaczenie historycznych zjawisk wpływających na rozwój dizajnu i zna podstawową literaturę przedmiotu. Potrafi wykorzystywać uzyskaną wiedzę przedmiotową w zakresie historii dizajnu i projektowania graficznego do własnych działań projektowych. W 05 (P7S_WG) Rozumie zależności pomiędzy kontekstem historycznym, kulturowym, społeczno-ekonomicznym a rozwojem dziedziny projektowania wraz z jego etycznymi uwarunkowaniami. Przedmiotowe: Jest w stanie powiązać przeobrażenia w zakresie techniki, rozwoju technologicznego czy gospodarki ze zmianami w obrębie projektowania, potrafi naszkicować kontekst społeczno-kulturowy wybranych zjawisk z historii projektowania. W 06 (P7S_WG) Rozumie zależności pomiędzy projektowaniem a wybranymi aspektami psychologii, socjologii, antropologii kultury i technologii. Przedmiotowe: Potrafi korzystać z dorobku intelektualnego różnych dziedzin humanistyki przez przywoływanie tekstów źródłowych: od klasycznych po współczesne. Potrafi zastosować wiedzę z antropologii kultury, socjologii, psychologii w swoich badaniach i analizach, uwzględniając kontekst kulturowy odbiorców. Potrafi prześledzić wpływ nowych technologii na rozwój projektowania. W zakresie umiejętności: U 04 (P7S_UW) Potrafi umiejętnie dobierać źródła wiedzy i informacji z nich pochodzących oraz dokonywać analizy i syntezy tych informacji w procesie projektowym. Przedmiotowe: Wykazuje zdolność do krytycznego myślenia oraz samodzielnego formułowania wniosków, które są oparte na rzetelnej ocenie dostępnych materiałów i danych. U 05 (P7S_UW) Potrafi przeprowadzić szeroką, pogłębioną analizę kontekstów właściwych dla projektu, w tym rynkowych, oraz oceniać skutki jego wdrożenia (aspekt etyczny, społeczny, prawny). Przedmiotowe: Posiada zdolność podejmowania profesjonalnej negocjacji i dojrzałej polemiki w obszarze własnej aktywności projektowej U 08 (P6S_UU) Cechuje go niezależne podejście do projektowania, kreatywność, potrafi realizować prace projektowe o wysokim stopniu oryginalności, w odpowiedzi na potrzeby odbiorcy. Przedmiotowe: Wykazuje umiejętność tworzenia i proponowania rozwiązań projektowych dopasowanych do specyficznych potrzeb użytkowników, samodzielnie planując i realizując projekty wykorzystujące nowatorskie techniki i narzędzia projektowe adekwatne do wyzwań stawianych przez odbiorców. Potrafi łączyć refleksję nad stroną estetyczną z funkcjonalnością i uwzględnieniem szerokiego kontekstu użytkowego. U 09 (P7S_UK) Potrafi odpowiedzialnie podchodzić do publicznych wystąpień. Potrafi komunikatywnie prezentować projekty, stosując język, terminologię i narzędzia odpowiednie do rodzaju komunikacji i kompetencji odbiorcy. Przedmiotowe: W sposób profesjonalny przygotowuje oraz przedstawia prezentacje autopromocyjne, także wystąpienia publiczne związane z własną aktywnością profesjonalną. Potrafi różnicować sposób przedstawiania tematu zależnie od publiczności i kontekstu kulturowego. U 10 (P7S_UK) Potrafi przygotowywać rozbudowane prace pisemne z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i różnorodnych źródeł. Przedmiotowe: Wykazuje zdolność do formułowaniaklarownych argumentów, stosowania właściwych metod badawczych i analiz, a także prezentowania wyników w sposób logiczny i uporządkowany. Rozumie zasady rzetelnego cytowania i odniesień do źródeł. W zakresie kompetencji społecznych: KS 02 (P7S_KR) Jest gotów do przeprowadzania konstruktywnej krytyki, przyjmowania krytyki oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy. Przedmiotowe: Potrafi krytycznie ocenić omawiane informacje i przykłady. Potrafi w klarowny sposób formułować wypowiedzi na temat wzornictwa. Potrafi odnieść się do argumentów i kontrargumentów przytaczanych przez inne osoby. KS 07 (P7S_KO) (P7S_KR) Jest gotów do wypełniania roli społecznej projektanta i rozumie społeczne, naukowe i etyczne aspekty związane ze swoją pracą. Przedmiotowe: Ma wypracowaną świadomość uwarunkowań i konieczności wypełniania roli zawodowej projektanta jako uczestnika życia społecznego. KS 09 (P7S_KK) Jest gotów samodzielnie uczyć się i motywować innych do nauki nowych umiejętności. Przedmiotowe: Ma wypracowaną świadomość konieczności edukacji permanentnej jako warunku poprawnego wykonywania roli zawodowej. Wykazuje gotowość do pogłębiania wiedzy poprzez samodzielne przyglądanie się dyskursowi i zjawiskom kształtującym współczesną kulturę. |
Metody i kryteria oceniania: |
• ocena poziomu merytorycznego i technicznego wykonania prac • ocena stopnia zaangażowania w realizację programu • ocena poziomu publicznej prezentacji • rzetelność wykonywania zadań • frekwencja Warunkiem zaliczenia seminarium teoretycznego jest ustalenie tematu pracy, przedłożenie prowadzącej seminarium teoretycznego konspektu pisemnej pracy dyplomowej a na dalszych etapach seminarium przygotowanie całościowej pracy teoretycznej, która będzie przedkładana prowadzącej w celu oceny i weryfikacji m.in. konstrukcji pracy, treści, przypisów, bibliografii. |
Zajęcia w cyklu "2022-2023 Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Aleksandra Giełdoń-Paszek, Mieczysław Juda, Irma Kozina, Marta Lisok, Patrycja Rudnicka, Karolina Wojtasik | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Seminarium, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Mieczysław Juda, Irma Kozina, Roman Lewandowski, Marta Lisok, Patrycja Rudnicka | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Seminarium - Zaliczenie |
Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-02 |
Przejdź do planu
PN cw
WT ŚR cw
cw
CZ cw
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Małgorzata Jędrzejczyk, Mieczysław Juda, Marta Lisok, Patrycja Rudnicka, Wojciech Szymański | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.