Projektowanie komunikacji wizualnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | wz-2s-st-pkw-3s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie komunikacji wizualnej |
Jednostka: | Wydział Projektowy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
9.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy w zakresie teoretycznego i praktycznego podejścia do projektowania komunikacji wizualnej ze szczególnym uwzględnieniem problematyki tożsamości wizualnej i informacji wizualnej, wykształcenie pogłębionych kompetencji w zakresie projektowania systemu identyfikacji wizualnej oraz jego profesjonalnej dokumentacji i prezentacji, a także poszerzenie kompetencji projektowych w dziedzinie opakowań, ilustracji naukowej, konstruowania komunikatów wizualnych w obszarze kampanii społecznych. Główne założenia to: praca w oparciu o realny, istniejący podmiot, analiza merytoryczna zagadnienia według reguł metodyki projektowania, współpraca z podmiotem zewnętrznym (jeśli to możliwe), uwzględnianie postulatu użyteczności społecznej projektu. |
Pełny opis: |
Treści programowe: Realizacja pracy dyplomowej, praca indywidualna pod kierunkiem promotora. 1. analiza tematu, część badawcza i teoretyczna 3. projektowanie wstępne 4. rozwinięcie projektu 5. dokumentacja i prezentacja projektu 6. przygotowanie do obrony 1. Wykład: komunikacja wizualna w ujęciu wieloaspektowym - prezentacja przykładów 2. Wykład: metodyka projektowania w różnych obszarach komunikacji wizualnej. Omówienie na podstawie przykładów Wykaz tematów ćwiczeń do wyboru czas realizacji - sześć zajęć dydaktycznych (wybór jednego tematu z zestawu z uwzględnieniem indywidualnych zainteresowań studenta): 1. Ćwiczenie: opakowanie 2. Ćwiczenie: redizajn znaku graficznego, aplikacje znaku na różnych nośnikach, opis znaku 3. Ćwiczenie: transpozycja informacji tekstowej na obraz 4. Ćwiczenie: identyfikacja wizualna poprzez kod kolorystyczny/kod typograficzny 5. Ćwiczenie: interpretacja przestrzenna znaku graficznego Ćwiczenie obowiązkowe dla wszystkich Ćwiczenie: prezentacja procesu projektowego w formie multimedialnej i drukowanej |
Literatura: |
Wykaz literatury, literatura podstawowa: 1. Kmita A; Identyfikacja firmy – system komunikatów wizualnych. Oficyna wydawnicza, Wyższa Szkoła Humanitas, Sosnowiec, 2006 2. Sarzyńska-Putowska J.: Komunikacja wizualna, wybrane zagadnienia. Wydział Form Przemysłowych, Akademia Sztuk Pięknych im Jana Matejki w Krakowie, Kraków 2002 3. Stopa-Pielesz E.: Corporate design, czyli, jak sprawić by estetyka pracowała na sukces firmy. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 2002 4. Stopa-Pielesz E.: Wykłady. Wydawnictwo ASP Katowice, Katowice 2009 Wykaz literatury, literatura uzupełniająca: 1. Schmitt Bernd, Simonson A: Estetyka w marketingu. Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1999 Promińska Urszula: Ustawa o znakach towarowych, komentarz PWN, Warszawa 1998 2. Śliwka Karol: Agencja Wydawnicza Agar, Warszawa 2011 3. Mc Dermott Catherine: Sztuka projektowania XX wiek. Wydawnictwo Prowincja, Lesko 1999 4. Ogólnopolski Kwartalnik Projektowy 2+3D, Fundacja Rzecz Piękna WFP Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie, Kraków (wszystkie numery) |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia, sposoby weryfikacji efektów kształcenia oraz forma i warunki zaliczenia przedmiotu: wiedza K_W01 z zakresu metodyki: zna zasady racjonalnych działań prowadzących do rozwiązywania problemów projektowych oraz metody realizacji wytyczonych zadań Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: analiza, wybrane metody badawcze w tym kryteria oceny zjawisk Przegląd prac Wykłady ćwiczenia K_W02 w zakresie znajomości procesu projektowego: wykazuje pogłębioną znajomość procedur projektowych Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: analiza problemu, wnioski, określenie grupy odbiorców, celu, zakresu i założeń projektu przegląd prac Wykłady ćwiczenia K_W03 z zakresu typografii: ma szczegółową wiedzę z zakresu typografii, zna złożoną problematykę stosowania typografii w kontekście funkcjonalnym i estetycznym Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: rodzaje krojów pisma, zasady składu typograficznego, środki typograficzne Przegląd prac Ćwiczenia Samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_W06 z zakresu komunikacji wizualnej: zna złożone uwarunkowania funkcjonalne i estetyczne oraz kontekst kulturowy, posiada wiedzę na temat dokonywania studium projektowego i pełnej dokumentacji projektu Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: znajomość trendów estetycznych i kulturowych we współczesnej komunikacji wizualnej, znajomość ograniczeń i uwarunkowań technicznych oraz ekonomicznych w zakresie podjętych zagadnień projektowych Referaty Indywidualnie ustalone warunki Wykłady Samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela np. zwiedzanie wystawy, udział w warsztatach bądź w konferencji umiejętności K_U01 w zakresie wykonywania zawodu projektanta: posiada wysoko rozwinięte umiejętności projektowe oraz umiejętności współpracy z podmiotami rynkowymi Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: w.w. umiejętności zakresie Komunikacji wizualnej przegląd ćwiczenia K_U02 w zakresie umiejętność tworzenia planu pracy: posiada zdolność trafnego szacowania czasu i nakładu pracy, a także tworzenia programu realizacji zamierzonych działań Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: utworzenie indywidualnego planu pracy w odniesieniu do ćwiczenia projektowego/semestralnego przegląd Ćwiczenia Samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U03 w zakresie definiowania problemów projektowych: potrafi dostrzec, opisać i zdefiniować kompleksowy problem projektowy Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: w zakresie komunikacji wizualnej przegląd ćwiczenia Samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U05 w zakresie podejmowania zagadnień ekonomicznych: posiada umiejętność podjęcia rynkowych zagadnień ekonomicznych dotyczących realizowanego projektu Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: w zakresie komunikacji wizualnej np. wycena Przegląd prac Samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U06 w zakresie przeprowadzania analizy procesu użytkowego i potrzeb użytkownika: umiejętność przeprowadzania analiz dotyczących projektu oraz jego kontekstu, potrafi samodzielnie dokonać wnioskowania w istotny sposób wspierającego proces projektowy Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: umiejętność analizy, oceny i sformułowania wniosków dotyczących czytelności, efektywności oddziaływania i estetyki komunikatów wizualnych Przegląd prac ćwiczenia K_U07 w zakresie syntezy: posiada umiejętność syntezy cech funkcjonalnych, ergonomicznych, eksploatacyjnych i wizualnych w odniesieniu do projektowanych produktów, struktur użytkowych i komunikacji wizualnej Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: umiejętność syntezy czytelności i estetyki komunikatu wizualnego Przegląd prac Referaty ćwiczenia K_U08 w zakresie opracowania dokumentacji projektowej:posiada umiejętność przygotowania złożonej dokumentacji projektowej obejmującej część prezentacyjną oraz dokumentację wykonawczą Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: opracowanie księgi znaku, zaprojektowanie ekranowej prezentacji semestralnej, zaprojektowanie i przygotowanie do druku plakatu/planszy prezentacyjnej Przegląd prac Wykłady ćwiczenia K_U09 w zakresie form przekazu: umiejętnie dobiera formy przekazu i prezentacji do charakterystyki projektu, posiada umiejętności werbalne usprawniające wystąpienia publiczne oraz umiejętności poprawnego konstruowania wypowiedzi pisemnej Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: umiejętności w zakresie fotografii i typografii oraz opracowania komentarza tekstowego części teoretycznej opracowania semestralnego/dyplomowego Przegląd prac Referaty ćwiczenia K_U10 w zakresie prognozowania: posiada umiejętność ustalania kryteriów sukcesu pozwalających ocenić projekt Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: umiejętności w zakresie testowania czytelności i oddziaływania na odbiorcę komunikatów wizualnych Przegląd prac Samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela kompetencje społeczne K_K01 w aspekcie twórczego myślenia: cechuje go niezależne podejście do projektowana, poszukuje innowacyjnych rozwiązań wspierając swoje działania inspiracjami Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: odwoływanie się do pierwotnych źródeł inspiracji w obszarze kultury i natury Referat przegląd Samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_K03 w aspekcie odpowiedzialności: jest wrażliwy na społeczne aspekty projektowania, projektowanie skutków i zagadnienia zrównoważonego rozwoju Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: podejmowanie tematów projektowych społecznie użytecznych przegląd ćwiczenia K_K05 w zakresie projektowania komunikacji społecznej: - rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób - osiąga popartą doświadczeniem pewność w komunikowania się i umiejętność życia w społeczeństwie, szczególnie przez: (1) Inicjowanie i pracę z innymi osobami przy wspólnym projektach i działaniach; (2) przewodniczenie pewnym działaniom, prace zespołową, prowadzenie negocjacji i właściwą organizację działań; (3) integrację z innymi osobami w ramach różnych przedsięwzięć społecznych. Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: kultura osobista, systematyczność pracy, obecność na zajęciach, punktualność, zaangażowanie w działania dydaktyczne pracowni przegląd Warsztaty Praca w grupie Samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena cel. (5,5) znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne samodzielność i zaangażowanie w pracę, ponadprzeciętne efekty projektowe oraz dyscyplina pracy ocena bdb (5) b. dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne samodzielność i zaangażowanie w pracę, b. dobre efekty projektowe oraz dyscyplina pracy ocena db+ (4,5) więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne zaangażowanie w pracę, dobre efekty projektowe oraz dyscyplina pracy ocena db (4) dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne umiarkowane zaangażowanie w pracę, poprawne efekty projektowe oraz dyscyplina pracy na przeciętnym poziomie ocena dst+ (3,5) więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne umiarkowane zaangażowanie w pracę, poprawne efekty projektowe oraz niezadowalająca dyscyplina pracy ocena 3 zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne umiarkowane zaangażowanie w pracę, słabe efekty projektowe oraz poważne uchybienia w dyscyplinie pracy ocena 2 3niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne brak zaangażowania w pracę, niezadowalające efekty projektowe oraz brak dyscypliny pracy |
Zajęcia w cyklu "2022-2023 Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Hanna Sitarz-Pietrzak, Ewa Stopa-Pielesz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Hanna Sitarz-Pietrzak, Ewa Stopa-Pielesz | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.