Ilustracja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | wz-2s-st-ilu-3s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ilustracja |
Jednostka: | Wydział Projektowy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych w zakresie tworzenia obrazu w projekcie graficzny, z uwzględnienie indywidualnej formy wypowiedzi plastycznej oraz umiejętności zmierzenia się z różnorodnymi tematycznie wyzwaniami projektowymi. Celem jest również świadome posługiwanie się obrazem w projektowaniu oraz rozwijanie indywidualnej formy wypowiedzi w narracji obrazem w stopniu zaawansowanym. Temat własny, może być powiązany z pracą dyplomową realizowaną w innej pracowni. Indywidualna praca nad koncepcją pracy. Reaserch, analiza tematu, sprawozdawanie treści wynikających z reaserchu. Kontakty zewnętrzne studenta z ekspertami, grupą docelową projektu. Wstępne koncepcje graficzne. Analiza wybranych środków graficznych, szukanie indywidualnych rozwiązań. Testowanie na grupie docelowej. Przygotowanie makiety, wydruku plansz, inne formy prac. |
Pełny opis: |
Zakres zadań dla studentów wybierających pracownię jako uzupełniającą: Temat własny, może być powiązany z pracą dyplomową realizowaną w innej pracowni. Indywidualna praca nad koncepcją pracy. Reaserch, analiza tematu, sprawozdawanie treści wynikających z reaserchu. Kontakty zewnętrzne studenta z ekspertami, grupą docelową projektu. Wstępne koncepcje graficzne. Analiza wybranych środków graficznych, szukanie indywidualnych rozwiązań. Testowanie na grupie docelowej. Przygotowanie makiety, wydruku plansz, inne formy prac. SZKICOWNIK Obowiązuje każdego studenta przez cały rok, należy okazywać go przy każdej korekcie, na zawartych w nim swobodnych rysunkach, bazują realizacje wszystkich zadań. 1) KOMIKS O ZBIGIEWIE CYBULSKIM Komiks, według własnego scenariusza, ma ogólnie za zadanie popularyzować dorobek artysty wśród nowych grup odbiorców i przedstawiać sylwetkę aktora szczególnie jako buntownika. Projekt planszy komiksowej o formacie 190 x 70 cm. Technika i kolorystyka – dowolne. 2) PROJEKT KSIĄŻKI DLA DZIECI NON-FICTION Projekt obejmujący wykonanie zestawu ilustracji (rozkładówek) lub całej książki/picturebooka dla dzieci. Książka ma opowiadać (z naciskiem na narrację obrazem, a nie tekstem, który ma być ograniczony do niezbędnego minimum) o życiu i dokonaniach powszechnie znanej postaci, wybitnej w swojej dziedzinie (historycznej lub współczesnej). W przypadku zestawu – musi on zawierać przynajmniej 5 ilustracji. Format, technika i kolorystyka – dowolne – adekwatne do podjętego tematu i odbiorcy. Zgłoszenie książki do konkursu „Książka dobrze zaprojektowana…”, będzie podstawą do wyróżnienia. 3) TEMAT WŁASNY Dowolny projekt własny, który po konsultacji i akceptacji prowadzących powinien objąć przynajmniej 5 ilustracji. Studenci, którzy wybrali pracownię jako wspomagającą dyplom realizują tematy ustalane indywidualne, powiązane z tematem dyplomu. Tematy 1 i 2 mogą zostać zastąpione własnymi koncepcjami, każdorazowo skonsultowanymi z prowadzącym. |
Literatura: |
Wykaz literatury, literatura podstawowa: Illustration now! vol. 1–5; Julius Wiedeman; Koln; 2007–2015 Ilustracja w książkach dla dzieci i młodzieży; Stefan Szuman; Kraków; 1951 Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci; Irena Słońska; Warszawa; Wykaz literatury, literatura uzupełniająca: Nie ma się co obrażać; Patryk Mogilnicki; Kraków; 2017 Ten łokieć źle się zgina. Rozmowy o ilustracji; Sebastian Frąckiewicz; Kraków; 2017 Twórcze ilustrowanie; Lawrence Zeegen/Crush ; [tł. Joanna Hübner-Wojciechowska]; Warszawa; 2008 Stacja ilustracja. Polska ilustracja książkowa 1950-1980: artystyczne kreacje i realizacje; Anita Wincencjusz-Patyna; Wrocław, 2008 The Encyclopedia of Writing and Illustrating Children’s Books: From Creating Charaktcters to developing Stories; Desdemona McCannon; Sue Thornton; Yadzia Williams; London; 2008 Look! Polish picturebook!; Małgorzata Cackowska; Anita Wincencjusz-Patyna; Gdańsk; 2016 50 lat ilustracji; Lawrence Zeegen; Caroline Roberts; London; 2014 How to be an illustrator; Darrel Rees; London; 2012 Artyści polskiej książki; 50 lat konkursu PTWK; Warszawa; 2009 Komiks: świat przerysowany; Jerzy Szyłak; Słowo/obraz/terytoria; 2010 Komiks w kulturze ikonicznej XX wieku: wstęp do poetyki komiksu; Jerzy Szyłak; słowo/obraz/terytoria; 1999 Zrozumieć komiks; Scott McCloud; Kultura gniewu; 2015 Powieści graficzne. Leksykon; red. Sebastian Jakub Konefał; Warszawa 2015 Sztuka komiksu. Próba definicji nowego gatunku artystycznego; Krzysztof Teodor Toeplitz; Czytelnik; 1985 Little big books. Illustration for children's books; Berlin; 2012 Kurs tworzenia storyboardów : zasady, ćwiczenia i techniki:podstawowy przewodnik dla artystów, reżyserów, producentów, kierowników produkcji i scenarzystów; Giuseppe Cristiano; 2008 Ilustrowane książki dla dzieci, katalogi rysunku satyrycznego, komiksy, prasa ilustrowana – z zasobów pracowni Ilustracji |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia, sposoby weryfikacji efektów kształcenia oraz forma i warunki zaliczenia przedmiotu: wiedza K_W01 Efekty z matrycy efektów kształcenia: Posiada podstawową wiedzę z zakresu kreowania przekazu plastycznego oraz zna metody służące do rozwiązania problemu rysunkowego/ projektowego korekta ćwiczenia, wykład K_W02 Efekty z matrycy efektów kształcenia: ma wiedzę na temat procesu projektowego i sposobów jego planowania korekta ćwiczenia, wykład K_W05 Efekty z matrycy efektów kształcenia: ma wiedzę na temat procesu projektowania produktu, włącznie z uwarunkowaniami konstrukcyjnymi, użytkowymi, etc. korekta ćwiczenia, wykład K_W06 Efekty z matrycy efektów kształcenia: ma wiedzę na temat przebiegu procesu projektowania komunikacji wizualnej korekta ćwiczenia, wykład K_W07 Efekty z matrycy efektów kształcenia: Ma świadomość funkcjonowania w określonych realiach kulturowych, estetycznych a także historycznych korekta ćwiczenia, wykład umiejętności K_U01 Efekty z matrycy efektów kształcenia: swobodnie posługuje się warsztatem projektowym, sam oraz we współpracy z innymi podmiotami korekta ćwiczenia, wykład K_U04 Efekty z matrycy efektów kształcenia: samodzielnie podejmuje decyzje projektowe korekta ćwiczenia, wykład K_U06 Efekty z matrycy efektów kształcenia: potrafi samodzielnie przeprowadzić proces analizy projektu oraz wyciągnąć odpowiednie wnioski korekta ćwiczenia, wykład K_U08 Efekty z matrycy efektów kształcenia: potrafi samodzielnie wykonać dokumentację projektową korekta ćwiczenia, wykład kompetencje społeczne K_K01 Efekty z matrycy efektów kształcenia: poszukuje innowacyjnych rozwiązań korekta ćwiczenia, wykład K_K02 Efekty z matrycy efektów kształcenia: potrafi współpracować w zespole korekta ćwiczenia, wykład |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena cel (5,5) : znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych ocena bdb (5,0) : bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych ocena db+ (4,5) : więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych ocena db (4,0) : dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych ocena dst+ (3,5) : więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych ocena dst (3,0) : zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych ocena ndst (2,0) : niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne uzyskane w trakcie realizacji treści programowych Ocenia podlegają: realizacja wszystkich ustalonych z prowadzącymi zadań i założeń projektu kreatywność i zaangażowanie w realizowane zadania, proponowanie oryginalnych rozwiązań czynne i regularne uczestnictwo w zajęciach oraz przeglądach (krytykach) etapów zaawansowania prac dyplomowych |
Zajęcia w cyklu "2022-2023 Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2022-10-01 - 2023-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Machwic, Justyna Szklarczyk-Lauer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Justyna Szklarczyk-Lauer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.