Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Grafika edytorska

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: wz-2s-st-ged-1s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Grafika edytorska
Jednostka: Wydział Projektowy
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest dalszy rozwój kompetencji z zakresu grafiki edytorskiej uzyskanych podczas studiów I stopnia. W ramach zajęć studenci poszerzają zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji w obszarze projektowania publikacji, umożliwiających samodzielne podejmowanie złożonych zadań projektowych z dziedziny grafiki wydawniczej. Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności studentów w zakresie świadomego projektowania i wykorzystania form edytorskich wyrażających oryginalne koncepcje autora i kreatywnie odpowiadających na zdefiniowane przez niego problemy projektowe. Zajęcia mają na celu wyposażenie studenta w umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji dotyczących wyboru właściwego warsztatu i dostosowania go do własnych zamierzeń twórczych. W rezultacie programu zajęć student jest w stanie zrealizować oryginalne opracowania edytorskie o wysokich walorach artystycznych i użytkowych, w pełni zgodne z przyjętymi założeniami i adekwatne do potrzeb odbiorcy.

Pełny opis:

Treść programu zajęć z wyboru obejmuje realizację projektów z zakresu grafiki wydawniczej o rosnącym stopniu złożoności.

W trakcie realizacji zadań programowych student doskonali umiejętność kompetentnego posługiwania się zarówno środkami warsztatu tradycyjnego, jak i najnowszymi technologiami, wypracowuje oryginalne formy edytorskie odpowiadające na zróżnicowane potrzeby odbiorcy.

W 1. i 2. semestrze zajęć student realizuje kompleksowe zadanie edytorskie według założeń określonych w programie pracowni.

Student ma możliwość realizacji zadania w oparciu o zawartość merytoryczną w różny sposób definiującą wymagania projektu i charakteryzującą się różnym stopniem strukturalnego zróżnicowania treści. Założenie to pozwala studentowi na dostosowanie zakresu zadania do aktualnego poziomu własnych kompetencji z zakresu grafiki edytorskiej i planowanego kierunku ich rozwoju. Pozwala też na zróżnicowanie stopnia trudności zadania dla różnych grup studentów. W toku praktycznej realizacji zadania student ma możliwość rozwijania szeroko pojętych umiejętności warsztatowych, łączących wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin projektowania graficznego oraz z obszaru DTP i technologii wydawniczych. Uczestnicząc w wykładach i dyskusjach podczas korekt student ma możliwość odniesienia proponowanych przez siebie rozwiązań do szerszych aspektów historycznych i teoretycznych z obszaru grafiki edytorskiej.

Zajęcia z wyboru

Studenci realizują zadanie indywidualnie.

Zadanie: Kompleksowe opracowanie projektu wybranej publikacji w formie realizowanej drukiem.

Zadanie obejmuje powiązane ze sobą tematy realizowane kolejno w I i II semestrze studiów.

Pierwszy semestr studiów przewiduje realizację tematu zadania w formie publikacji drukowanej (książki) i obejmuje druk (cyfrowy) całości zaprojektowanych materiałów oraz realizację kompletnej makiety introligatorskiej projektu wraz z doborem rodzaju papieru i typu oprawy introligatorskiej.

Drugi semestr studiów przewiduje realizację tematu zadania w formie interaktywnej publikacji ekranowej (interaktywny pdf)

Student ma możliwość realizacji zadania w oparciu o indywidualnie wybrany temat, z zastrzeżeniem,

że ten sam temat należy opracować kolejno w formie publikacji drukowanej i ekranowej.

Student realizuje 1 wybrany temat, spośród podanych poniżej.

Tematy do wyboru:

1. Projekt i skład powieści Olgi Tokarczuk „Prowadź swój pług przez kości umarłych”.

Zadanie polega na opracowaniu spójnej i komunikatywnej struktury publikacji na podstawie dostarczonego materiału.

Obowiązkowe uwzględnienie w projekcie materiału ilustracyjnego, wg propozycji studenta. Możliwe użycie ilustracji własnego

autorstwa lub wykorzystanie prac innego autora.

Studenci dostarczają finalną pracę w formie kompletnej makiety introligatorskiej.

W kolejnym semestrze obligatoryjnie realizacja wersji ekranowej (eksperymentalna publikacja w formie pliku folio,

oparta na tekście O. Tokarczuk.)

Kolejne etapy realizacji projektu:

 wybór formatu i rodzaju oprawy

 dobór proporcji strony i kolumny

 dobór kroju pisma – makro I mikrotypograficzne parametry tekstu

 opracowanie stałych elementów strony

 skład publikacji

 opracowanie ilustracji

 projekt okładki

 opracowanie stron tytułowych i spisu treści

 druk (cyfrowy)

 realizacja makiety introligatorskiej

2. Projekt i skład katalogu „Żydowskie druki ulotne w Warszawie 1918–1939“.

Publikacja dwujęzyczna (pl/ang.), zawierająca znaczną ilość przypisów. Zadanie polega na opracowaniu spójnej I komunikatywnej struktury uporządkowania i przedstawienia dostarczonego materiału.

Studenci realizują finalną pracę w formie kompletnej makiety introligatorskiej. W kolejnym semestrze obligatoryjnie realizacja wersji

ekranowej.

Kolejne etapy realizacji projektu:

 analiza materiału – sporządzenie I przedyskutowanie założeń koncepcyjnych

 wybór formatu

 projekt siatki publikacji

 dobór elementów typograficznych

 dobór rodzaju oprawy

 skład publikacji

 projekt okładki

 opracowanie stron tytułowych i spisu treści

 druk (cyfrowy)

 realizacja makiety introligatorskiej

3. Projekt i skład publikacji na podstawie własnych materiałów

Zadanie polega na opracowaniu spójnej I komunikatywnej struktury publikacji na podstawie wybranego przez siebie i omówionego z prowadzącymi materiału. Studenci dostarczają finalną pracę w formie kompletnej makiety introligatorskiej. W kolejnym semestrze obligatoryjnie realizacja wersji ekranowej.

Kolejne etapy realizacji projektu:

 analiza materiału – sporządzenie I przedyskutowanie założeń koncepcyjnych

 wybór formatu

 projekt siatki publikacji

 dobór elementów typograficznych

 dobór rodzaju oprawy

 skład publikacji

 projekt okładki z winietą

 opracowanie stron tytułowych i spisu treści

 druk (cyfrowy)

 realizacja makiety introligatorskiej

Wykłady:

 Budowa książki

 Cykl wykładów: Funkcje edytorskie w programie InDesign

 Ćwiczenia dodatkowe: praktyczne wsparcie techniczne w programie InDesign

 Ćwiczenia dodatkowe: warsztaty introligatorskie, realizacja oprawy wydawniczej (dla zainteresowanych

Literatura:

Wykaz literatury, literatura podstawowa:

Mitchell M., Wightman S. Typografia książki, D2D / Kraków, 2012

Bringhurst R. Elementarz stylu w typografii, Design Plus / Kraków, 2007

Burke Pariah, e-Publikacje w InDesign CS6, APN Promise SA / Warszawa, 2013

Hochuli J., Detal w typografii, D2D / Kraków, 2009

Wykaz literatury, literatura uzupełniająca:

Heller S., Vienne V., 100 idei które zmieniły projektowanie graficzne, Top Mark Centre / Raszyn, 2012

Chwałowski R. Typografia typowej książki, Helion / Gliwice, 2002

French N., InDesign i tekst, APN Promise SA / Warszawa, 2010

Mrowczyk J., Warda M., PGR, Projektowanie graficzne w Polsce, Karater / Kraków, 2010

Kwartalnik sztuki projektowej 2+3D (numery archiwalne)

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia, sposoby weryfikacji efektów kształcenia oraz forma i warunki zaliczenia przedmiotu:

wiedza

K_W01

Efekty z matrycy efektów kształcenia:

Posiada podstawową wiedzę z zakresu kreowania przekazu plastycznego oraz zna metody służące do rozwiązania problemu rysunkowego/ projektowego

korekta

ćwiczenia, wykład

K_W02

Efekty z matrycy efektów kształcenia:

ma wiedzę na temat procesu projektowego i sposobów jego planowania

korekta

ćwiczenia, wykład

K_W05

Efekty z matrycy efektów kształcenia:

ma wiedzę na temat procesu projektowania produktu, włącznie z uwarunkowaniami konstrukcyjnymi, użytkowymi, etc.

jego żywotnością

korekta

ćwiczenia, wykład

K_W06

Efekty z matrycy efektów kształcenia:

ma wiedzę na temat przebiegu procesu projektowania komunikacji wizualnej

korekta

ćwiczenia, wykład

K_W07

Efekty z matrycy efektów kształcenia:

Ma świadomość funkcjonowania w określonych realiach kulturowych, estetycznych a także historycznych

korekta

ćwiczenia, wykład

umiejętności

K_U01

Efekty z matrycy efektów kształcenia:

swobodnie posługuje się warsztatem projektowym,

sam oraz we współpracy z innymi podmiotami

korekta

ćwiczenia, wykład

K_U04

Efekty z matrycy efektów kształcenia:

samodzielnie podejmuje decyzje projektowe

korekta

ćwiczenia, wykład

K_U06

Efekty z matrycy efektów kształcenia:

potrafi samodzielnie przeprowadzić proces analizy projektu oraz wyciągnąć odpowiednie wnioski

korekta

ćwiczenia, wykład

K_U08

Efekty z matrycy efektów kształcenia:

potrafi samodzielnie wykonać dokumentację projektową

korekta

ćwiczenia, wykład

kompetencje społeczne

K_K01

Efekty z matrycy efektów kształcenia:

poszukuje innowacyjnych rozwiązań

korekta

ćwiczenia, wykład

K_K02

Efekty z matrycy efektów kształcenia:

potrafi współpracować w zespole

korekta

ćwiczenia, wykład

Metody i kryteria oceniania:

Ocena odzwierciedla zakładany poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych uzyskanych przez studenta w trakcie zajęć z zakresu grafiki edytorskiej, wyrażony w skali ocen od 2 do 5,5.

Szczegółowe elementy składające się na powyższą ocenę to: jakość komunikacyjna, estetyczna, technologiczna zrealizowanego projektu i jego zgodność z założeniami, samodzielność pracy studenta, oryginalność zaproponowanego rozwiązania, frekwencja

w trakcie zajęć.

ocena cel. (5,5): 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena bdb (5): 81–90 pkt – b. dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db+ (4,5): 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db (4): 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena dst+ (3,5): 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena 3: 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena 2: 31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest realizacja wszystkich zadań projektowych określonych w programie pracowni i dostarczenie ich w formie druków i plików cyfrowych o parametrach zdefiniowanych w poszczególnych zadaniach w terminie określonym datą przeglądu zaliczeniowego i egzaminu semestralnego. Druki należy dostarczyć wraz z cyfrową wersją prac do archiwizacji. Koniecznym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest także zadowalająca frekwencja studenta w trakcie trwania zajęć.

Zaliczenie z oceną ma formę przeglądu prac zrealizowanych drukiem, chyba, że obowiązuje inna forma finalnego przekazania zrealizowanej pracy (np. wyeksportowanie pliku folio).

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności USOSweb 7.0.1.0-3 (2024-02-26)