Grafika edytorska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | wz-2s-st-ged-1s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Grafika edytorska |
Jednostka: | Wydział Projektowy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest dalszy rozwój kompetencji z zakresu grafiki edytorskiej uzyskanych podczas studiów I stopnia. W ramach zajęć studenci poszerzają zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji w obszarze projektowania publikacji, umożliwiających samodzielne podejmowanie złożonych zadań projektowych z dziedziny grafiki wydawniczej. Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności studentów w zakresie świadomego projektowania i wykorzystania form edytorskich wyrażających oryginalne koncepcje autora i kreatywnie odpowiadających na zdefiniowane przez niego problemy projektowe. Zajęcia mają na celu wyposażenie studenta w umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji dotyczących wyboru właściwego warsztatu i dostosowania go do własnych zamierzeń twórczych. W rezultacie programu zajęć student jest w stanie zrealizować oryginalne opracowania edytorskie o wysokich walorach artystycznych i użytkowych, w pełni zgodne z przyjętymi założeniami i adekwatne do potrzeb odbiorcy. |
Pełny opis: |
Treść programu zajęć z wyboru obejmuje realizację projektów z zakresu grafiki wydawniczej o rosnącym stopniu złożoności. W trakcie realizacji zadań programowych student doskonali umiejętność kompetentnego posługiwania się zarówno środkami warsztatu tradycyjnego, jak i najnowszymi technologiami, wypracowuje oryginalne formy edytorskie odpowiadające na zróżnicowane potrzeby odbiorcy. W 1. i 2. semestrze zajęć student realizuje kompleksowe zadanie edytorskie według założeń określonych w programie pracowni. Student ma możliwość realizacji zadania w oparciu o zawartość merytoryczną w różny sposób definiującą wymagania projektu i charakteryzującą się różnym stopniem strukturalnego zróżnicowania treści. Założenie to pozwala studentowi na dostosowanie zakresu zadania do aktualnego poziomu własnych kompetencji z zakresu grafiki edytorskiej i planowanego kierunku ich rozwoju. Pozwala też na zróżnicowanie stopnia trudności zadania dla różnych grup studentów. W toku praktycznej realizacji zadania student ma możliwość rozwijania szeroko pojętych umiejętności warsztatowych, łączących wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin projektowania graficznego oraz z obszaru DTP i technologii wydawniczych. Uczestnicząc w wykładach i dyskusjach podczas korekt student ma możliwość odniesienia proponowanych przez siebie rozwiązań do szerszych aspektów historycznych i teoretycznych z obszaru grafiki edytorskiej. Zajęcia z wyboru Studenci realizują zadanie indywidualnie. Zadanie: Kompleksowe opracowanie projektu wybranej publikacji w formie realizowanej drukiem. Zadanie obejmuje powiązane ze sobą tematy realizowane kolejno w I i II semestrze studiów. Pierwszy semestr studiów przewiduje realizację tematu zadania w formie publikacji drukowanej (książki) i obejmuje druk (cyfrowy) całości zaprojektowanych materiałów oraz realizację kompletnej makiety introligatorskiej projektu wraz z doborem rodzaju papieru i typu oprawy introligatorskiej. Drugi semestr studiów przewiduje realizację tematu zadania w formie interaktywnej publikacji ekranowej (interaktywny pdf) Student ma możliwość realizacji zadania w oparciu o indywidualnie wybrany temat, z zastrzeżeniem, że ten sam temat należy opracować kolejno w formie publikacji drukowanej i ekranowej. Student realizuje 1 wybrany temat, spośród podanych poniżej. Tematy do wyboru: 1. Projekt i skład powieści Olgi Tokarczuk „Prowadź swój pług przez kości umarłych”. Zadanie polega na opracowaniu spójnej i komunikatywnej struktury publikacji na podstawie dostarczonego materiału. Obowiązkowe uwzględnienie w projekcie materiału ilustracyjnego, wg propozycji studenta. Możliwe użycie ilustracji własnego autorstwa lub wykorzystanie prac innego autora. Studenci dostarczają finalną pracę w formie kompletnej makiety introligatorskiej. W kolejnym semestrze obligatoryjnie realizacja wersji ekranowej (eksperymentalna publikacja w formie pliku folio, oparta na tekście O. Tokarczuk.) Kolejne etapy realizacji projektu: wybór formatu i rodzaju oprawy dobór proporcji strony i kolumny dobór kroju pisma – makro I mikrotypograficzne parametry tekstu opracowanie stałych elementów strony skład publikacji opracowanie ilustracji projekt okładki opracowanie stron tytułowych i spisu treści druk (cyfrowy) realizacja makiety introligatorskiej 2. Projekt i skład katalogu „Żydowskie druki ulotne w Warszawie 1918–1939“. Publikacja dwujęzyczna (pl/ang.), zawierająca znaczną ilość przypisów. Zadanie polega na opracowaniu spójnej I komunikatywnej struktury uporządkowania i przedstawienia dostarczonego materiału. Studenci realizują finalną pracę w formie kompletnej makiety introligatorskiej. W kolejnym semestrze obligatoryjnie realizacja wersji ekranowej. Kolejne etapy realizacji projektu: analiza materiału – sporządzenie I przedyskutowanie założeń koncepcyjnych wybór formatu projekt siatki publikacji dobór elementów typograficznych dobór rodzaju oprawy skład publikacji projekt okładki opracowanie stron tytułowych i spisu treści druk (cyfrowy) realizacja makiety introligatorskiej 3. Projekt i skład publikacji na podstawie własnych materiałów Zadanie polega na opracowaniu spójnej I komunikatywnej struktury publikacji na podstawie wybranego przez siebie i omówionego z prowadzącymi materiału. Studenci dostarczają finalną pracę w formie kompletnej makiety introligatorskiej. W kolejnym semestrze obligatoryjnie realizacja wersji ekranowej. Kolejne etapy realizacji projektu: analiza materiału – sporządzenie I przedyskutowanie założeń koncepcyjnych wybór formatu projekt siatki publikacji dobór elementów typograficznych dobór rodzaju oprawy skład publikacji projekt okładki z winietą opracowanie stron tytułowych i spisu treści druk (cyfrowy) realizacja makiety introligatorskiej Wykłady: Budowa książki Cykl wykładów: Funkcje edytorskie w programie InDesign Ćwiczenia dodatkowe: praktyczne wsparcie techniczne w programie InDesign Ćwiczenia dodatkowe: warsztaty introligatorskie, realizacja oprawy wydawniczej (dla zainteresowanych |
Literatura: |
Wykaz literatury, literatura podstawowa: Mitchell M., Wightman S. Typografia książki, D2D / Kraków, 2012 Bringhurst R. Elementarz stylu w typografii, Design Plus / Kraków, 2007 Burke Pariah, e-Publikacje w InDesign CS6, APN Promise SA / Warszawa, 2013 Hochuli J., Detal w typografii, D2D / Kraków, 2009 Wykaz literatury, literatura uzupełniająca: Heller S., Vienne V., 100 idei które zmieniły projektowanie graficzne, Top Mark Centre / Raszyn, 2012 Chwałowski R. Typografia typowej książki, Helion / Gliwice, 2002 French N., InDesign i tekst, APN Promise SA / Warszawa, 2010 Mrowczyk J., Warda M., PGR, Projektowanie graficzne w Polsce, Karater / Kraków, 2010 Kwartalnik sztuki projektowej 2+3D (numery archiwalne) |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia, sposoby weryfikacji efektów kształcenia oraz forma i warunki zaliczenia przedmiotu: wiedza K_W01 Efekty z matrycy efektów kształcenia: Posiada podstawową wiedzę z zakresu kreowania przekazu plastycznego oraz zna metody służące do rozwiązania problemu rysunkowego/ projektowego korekta ćwiczenia, wykład K_W02 Efekty z matrycy efektów kształcenia: ma wiedzę na temat procesu projektowego i sposobów jego planowania korekta ćwiczenia, wykład K_W05 Efekty z matrycy efektów kształcenia: ma wiedzę na temat procesu projektowania produktu, włącznie z uwarunkowaniami konstrukcyjnymi, użytkowymi, etc. jego żywotnością korekta ćwiczenia, wykład K_W06 Efekty z matrycy efektów kształcenia: ma wiedzę na temat przebiegu procesu projektowania komunikacji wizualnej korekta ćwiczenia, wykład K_W07 Efekty z matrycy efektów kształcenia: Ma świadomość funkcjonowania w określonych realiach kulturowych, estetycznych a także historycznych korekta ćwiczenia, wykład umiejętności K_U01 Efekty z matrycy efektów kształcenia: swobodnie posługuje się warsztatem projektowym, sam oraz we współpracy z innymi podmiotami korekta ćwiczenia, wykład K_U04 Efekty z matrycy efektów kształcenia: samodzielnie podejmuje decyzje projektowe korekta ćwiczenia, wykład K_U06 Efekty z matrycy efektów kształcenia: potrafi samodzielnie przeprowadzić proces analizy projektu oraz wyciągnąć odpowiednie wnioski korekta ćwiczenia, wykład K_U08 Efekty z matrycy efektów kształcenia: potrafi samodzielnie wykonać dokumentację projektową korekta ćwiczenia, wykład kompetencje społeczne K_K01 Efekty z matrycy efektów kształcenia: poszukuje innowacyjnych rozwiązań korekta ćwiczenia, wykład K_K02 Efekty z matrycy efektów kształcenia: potrafi współpracować w zespole korekta ćwiczenia, wykład |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena odzwierciedla zakładany poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych uzyskanych przez studenta w trakcie zajęć z zakresu grafiki edytorskiej, wyrażony w skali ocen od 2 do 5,5. Szczegółowe elementy składające się na powyższą ocenę to: jakość komunikacyjna, estetyczna, technologiczna zrealizowanego projektu i jego zgodność z założeniami, samodzielność pracy studenta, oryginalność zaproponowanego rozwiązania, frekwencja w trakcie zajęć. ocena cel. (5,5): 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena bdb (5): 81–90 pkt – b. dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db+ (4,5): 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db (4): 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena dst+ (3,5): 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 3: 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 2: 31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest realizacja wszystkich zadań projektowych określonych w programie pracowni i dostarczenie ich w formie druków i plików cyfrowych o parametrach zdefiniowanych w poszczególnych zadaniach w terminie określonym datą przeglądu zaliczeniowego i egzaminu semestralnego. Druki należy dostarczyć wraz z cyfrową wersją prac do archiwizacji. Koniecznym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest także zadowalająca frekwencja studenta w trakcie trwania zajęć. Zaliczenie z oceną ma formę przeglądu prac zrealizowanych drukiem, chyba, że obowiązuje inna forma finalnego przekazania zrealizowanej pracy (np. wyeksportowanie pliku folio). |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.