Grafika edytorska
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | wz-2s-st-ge-2s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Grafika edytorska |
Jednostka: | Wydział Projektowy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
5.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest dalszy rozwój kompetencji z zakresu grafiki edytorskiej uzyskanych podczas studiów I stopnia. W ramach zajęć studenci poszerzają zdolności tworzenia, realizowania i wyrażania własnych koncepcji w obszarze projektowania publikacji, umożliwiających samodzielne podejmowanie złożonych zadań projektowych z dziedziny grafiki wydawniczej. Celem zajęć jest doskonalenie umiejętności studentów w zakresie świadomego projektowania i wykorzystania form edytorskich wyrażających oryginalne koncepcje autora i kreatywnie odpowiadających na zdefiniowane przez niego problemy projektowe. Zajęcia mają na celu wyposażenie studenta w umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji dotyczących wyboru właściwego warsztatu i dostosowania go do własnych zamierzeń twórczych. W rezultacie programu zajęć student jest w stanie zrealizować oryginalne opracowania edytorskie o wysokich walorach artystycznych i użytkowych, w pełni zgodne z przyjętymi założeniami i adekwatne do potrzeb odbiorcy. |
Pełny opis: |
Treść programu zajęć z wyboru obejmuje realizację projektów z zakresu grafiki wydawniczej o rosnącym stopniu złożoności. W trakcie realizacji zadań programowych student doskonali umiejętność kompetentnego posługiwania się zarówno środkami warsztatu tradycyjnego, jak i najnowszymi technologiami, wypracowuje oryginalne formy edytorskie odpowiadające na zróżnicowane potrzeby odbiorcy. Student realizuje kompleksowe zadanie edytorskie według założeń określonych w programie pracowni. Student ma możliwość realizacji zadania w oparciu o zawartość merytoryczną w różny sposób definiującą wymagania projektu i charakteryzującą się różnym stopniem strukturalnego zróżnicowania treści. Założenie to pozwala studentowi na dostosowanie zakresu zadania do aktualnego poziomu własnych kompetencji z zakresu grafiki edytorskiej i planowanego kierunku ich rozwoju. Pozwala też na zróżnicowanie stopnia trudności zadania dla różnych grup studentów. W toku praktycznej realizacji zadania student ma możliwość rozwijania szeroko pojętych umiejętności warsztatowych, łączących wiedzę i umiejętności z różnych dziedzin projektowania graficznego oraz z obszaru DTP i technologii wydawniczych. Uczestnicząc w wykładach i dyskusjach podczas korekt student ma możliwość odniesienia proponowanych przez siebie rozwiązań do szerszych aspektów historycznych i teoretycznych z obszaru grafiki edytorskiej. Studenci realizują zadanie indywidualnie. Zadanie: Opracowanie projektu wybranej publikacji w formie interaktywnego pliku ekranowego (interaktywny pdf). Student realizacje wersję ekranową publikacji zaprojektowanej w poprzednim semestrze. Wyboru tematu należy dokonać zgodnie z wyborem z poprzedniego semestru. Tematy do wyboru: 1. Opracowanie wersji ekranowej powieści Olgi Tokarczuk „Prowadź swój pług przez kości umarłych". Zadanie polega na opracowaniu eksperymentalnej publikacji tabletowej w oparciu o opracowaną wcześniej wersję projektu przeznaczoną do druku wraz z wykorzystaniem autorskich ilustracji. Studenci dostarczają finalną pracę w formie interaktywnej publikacji tabletowej. Kolejne etapy realizacji projektu: analiza materiału – sporządzenie I przedyskutowanie założeń koncepcyjnych projekt siatki publikacji projekt interakcji i elementów ruchomych dobór elementów typograficznych skład publikacji opracowanie ilustracji w wersji ekranowej projekt okładki opracowanie stron tytułowych, redakcyjnych, spisu treści publikacja w formie pliku folio opracowanie stron tytułowych i spisu treści druk (cyfrowy) realizacja makiety introligatorskiej 2. Opracowanie wersji ekranowej projektu katalogu „Żydowskie druki ulotne w Warszawie 1918–1939“. Zadanie polega na opracowaniu publikacji tabletowej w oparciu o opracowaną wcześniej wersję projektu przeznaczoną do druku. Studenci dostarczają finalną pracę w formie interaktywnej publikacji tabletowej. Kolejne etapy realizacji projektu: analiza materiału – sporządzenie I przedyskutowanie założeń koncepcyjnych projekt siatki publikacji projekt interakcji i elementów ruchomych dobór elementów typograficznych skład publikacji projekt okładki opracowanie stron tytułowych, redakcyjnych, spisu treści publikacja w formie pliku folio 3. Opracowanie publikacji według własnych materiałów w wersji ekranowej, w formie interaktywnego pliku pdf. Zadanie polega na opracowaniu publikacji tabletowej w oparciu o przygotowaną wcześniej wersję projektu przeznaczoną do druku. Studenci dostarczają finalną pracę w formie interaktywnej publikacji tabletowej. Kolejne etapy realizacji projektu: analiza materiału – sporządzenie I przedyskutowanie założeń koncepcyjnych projekt siatki publikacji projekt interakcji i elementów ruchomych dobór elementów typograficznych skład publikacji projekt okładki opracowanie stron tytułowych, redakcyjnych, spisu treści publikacja w formie pliku folio Wykłady i warsztaty: InDesign (zakres zaawansowany, lub podstawowy + zaawansowany) Tworzenie interaktywnych plików PDF/ SWF / DPS / ePub |
Literatura: |
Wykaz literatury, literatura podstawowa: Mitchell M., Wightman S. Typografia książki, D2D / Kraków, 2012 Bringhurst R. Elementarz stylu w typografii, Design Plus / Kraków, 2007 Burke Pariah, e-Publikacje w InDesign CS6, APN Promise SA / Warszawa, 2013 Hochuli J., Detal w typografii, D2D / Kraków, 2009 Wykaz literatury, literatura uzupełniająca: Heller S., Vienne V., 100 idei które zmieniły projektowanie graficzne, Top Mark Centre / Raszyn, 2012 Chwałowski R. Typografia typowej książki, Helion / Gliwice, 2002 French N., InDesign i tekst, APN Promise SA / Warszawa, 2010 Mrowczyk J., Warda M., PGR, Projektowanie graficzne w Polsce, Karater / Kraków, 2010 Kwartalnik sztuki projektowej 2+3D (numery archiwalne) |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia, sposoby weryfikacji efektów kształcenia oraz forma i warunki zaliczenia przedmiotu: wiedza K_W01 Efekty z matrycy efektów kształcenia: Posiada podstawową wiedzę z zakresu kreowania przekazu plastycznego oraz zna metody służące do rozwiązania problemu rysunkowego/ projektowego korekta ćwiczenia, wykład K_W02 Efekty z matrycy efektów kształcenia: ma wiedzę na temat procesu projektowego i sposobów jego planowania korekta ćwiczenia, wykład K_W05 Efekty z matrycy efektów kształcenia: ma wiedzę na temat procesu projektowania produktu, włącznie z uwarunkowaniami konstrukcyjnymi, użytkowymi, etc. jego żywotnością korekta ćwiczenia, wykład K_W06 Efekty z matrycy efektów kształcenia: ma wiedzę na temat przebiegu procesu projektowania komunikacji wizualnej korekta ćwiczenia, wykład K_W07 Efekty z matrycy efektów kształcenia: Ma świadomość funkcjonowania w określonych realiach kulturowych, estetycznych a także historycznych korekta ćwiczenia, wykład umiejętności K_U01 Efekty z matrycy efektów kształcenia: swobodnie posługuje się warsztatem projektowym, sam oraz we współpracy z innymi podmiotami korekta ćwiczenia, wykład K_U04 Efekty z matrycy efektów kształcenia: samodzielnie podejmuje decyzje projektowe korekta ćwiczenia, wykład K_U06 Efekty z matrycy efektów kształcenia: potrafi samodzielnie przeprowadzić proces analizy projektu oraz wyciągnąć odpowiednie wnioski korekta ćwiczenia, wykład K_U08 Efekty z matrycy efektów kształcenia: potrafi samodzielnie wykonać dokumentację projektową korekta ćwiczenia, wykład kompetencje społeczne K_K01 Efekty z matrycy efektów kształcenia: poszukuje innowacyjnych rozwiązań korekta ćwiczenia, wykład K_K02 Efekty z matrycy efektów kształcenia: potrafi współpracować w zespole korekta ćwiczenia, wykład |
Metody i kryteria oceniania: |
Ocena odzwierciedla zakładany poziom wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych uzyskanych przez studenta w trakcie zajęć z zakresu grafiki edytorskiej, wyrażony w skali ocen od 2 do 5,5. Szczegółowe elementy składające się na powyższą ocenę to: jakość komunikacyjna, estetyczna, technologiczna zrealizowanego projektu i jego zgodność z założeniami, samodzielność pracy studenta, oryginalność zaproponowanego rozwiązania, frekwencja w trakcie zajęć. ocena cel. (5,5): 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena bdb (5): 81–90 pkt – b. dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db+ (4,5): 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db (4): 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena dst+ (3,5): 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 3: 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 2: 31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest realizacja wszystkich zadań projektowych określonych w programie pracowni i dostarczenie ich w formie druków i plików cyfrowych o parametrach zdefiniowanych w poszczególnych zadaniach w terminie określonym datą przeglądu zaliczeniowego i egzaminu semestralnego. Druki należy dostarczyć wraz z cyfrową wersją prac do archiwizacji. Koniecznym warunkiem zaliczenia przedmiotu jest także zadowalająca frekwencja studenta w trakcie trwania zajęć. Zaliczenie z oceną ma formę przeglądu prac zrealizowanych drukiem, chyba, że obowiązuje inna forma finalnego przekazania zrealizowanej pracy (np. wyeksportowanie pliku folio). |
Zajęcia w cyklu "2022-2023 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Kopaczewska, Bogna Otto-Węgrzyn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (w trakcie)
Okres: | 2024-02-10 - 2024-05-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Kopaczewska, Bogna Otto-Węgrzyn | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.