Fotografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | wz-2s-st-fot-2s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fotografia |
Jednostka: | Wydział Projektowy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Założenia: Fotografia postrzegana jako narzędzie projektanta, jako medium artystycznej ekspresji oraz jako nośnik treści dotyczących współczesnych problemów społecznych. |
Pełny opis: |
Cele: Rozwijanie wiedzy i umiejętności zdobytych podczas studiów licencjackich oraz poszerzanie ich o nowe elementy. Wyposażenie studentów w wiedzę dot. fotografii jako medium, roli fotografii w sztuce, rozwijanie wiedzy z zakresu historii fotografii oraz podnoszenie świadomości kulturowej roli fotografii. Współczesna (najnowsza) fotografia użytkowa, fotografia mody - rozumienie zjawisk. Nabycie umiejętności pracy na rozbudowanym planie zdjęciowym, organizacji planu zdjęciowego i koordynacji pracy ekipy zdjęciowej (na przykładzie fotografii mody). Rozwijanie umiejętności samodzielnego dostrzegania niektórych ważkich problemów współczesnych społeczeństw oraz formułowania tematów własnych projektów fotograficznych odnoszących się do tych problemów. Rozwijanie umiejętności adekwatnego doboru technik warsztatowych w zakresie realizacji projektów fotograficznych, ze szczególnym naciskiem na niezależny, poszukiwawczy i eksperymentalny charakter pracy nad tematami autorskimi. Rozwijanie warsztatu badawczego na potrzeby wykonywania zadań w obrębie medium fotografii. Pogłębienie świadomej i twórczej postawy wobec wykorzystania medium fotografii w pracy projektowej. Historia fotografii mody na przykładzie wybranych twórców (Erwin Blumenfeld, Horst P. Horst, Cecil Beaton, Edward Steichen, Melvin Sokolsky, Guy Burdin, Helmut Newton, Janloup Sieff, Irving Penn, Richard Avedon, David Bailey, Peter Lindberg, Annie Leibovitz, Nick Night. Kalendarz Pirelli. Współczesne przykłady fotografii wykonywanych dla czasopism: Elle, Harper's Bazaar, Vanity Fair, Vogue i innych). Fotografia portretowa jako metoda kształtowania wizerunku, fotografowie ikon popkultury; Bert Stern, Anton Corbijn. Esej fotograficzny jako wizualna metoda formułowania wypowiedzi dotyczących współczesnych problemów społecznych. Praca nad długoterminowym projektem fotograficznym. 1. Shannah Laumeister: Bert Stern. Prawdziwy madman (Bert Stern: Original Madman), 2011. Film dokumentalny. 2. Klaartje Quirijns: Anton Corbijn. Na wylot (Anton Corbijn: Inside Out), 2012. Film dokumentalny. 3. Studenci realizują obowiązkowo jeden tematu wybrany z: a) reportaż lub dokument fotograficzny (relacjonowane wydarzenie/wydarzenia lub dokumentowane zagadnienie/zjawisko zaproponowane przez studenta; zestaw minimum 10 zdjęć tworzących narrację – opowiadających historię.) b) Produkt – interpretacja, cykl fotografii kładących nacisk na twórcze rozwiązanie zagadnienia fotografii produktu, kontrolę złożonego planu fotograficznego, zaawansowaną aranżację tła i oświetlenia, wysoką jakość techniczną obrazu, oryginalność pomysłu/interpretacji. c) Interpretacja hasła Technologia, cykl fotografii. Rozwiązanie tematu dowolne (dokument, fotografia reklamowa/katalogowa, fotografia inscenizowana, książka, kalendarz, folder, obiekty.) 4)charakter indywidualny i są związane z tymi zainteresowaniami studenta, które pragnie on rozwijać w formę wypowiedzi artystycznej za pomocą medium fotografii. Praca nad tematem autorskim rozpoczyna się prezentacją koncepcji tematu, wstępnym badaniem dostępnych rozwiązań i poszukiwaniem przykładów (jeśli takie istnieją) w perspektywie historycznej. Propozycję tematu autorskiego należy przedstawić podczas zajęć. Prezentacja koncepcji tematu autorskiego, w formie pliku cyfrowego (pdf), powinna zawierać krótki opis koncepcji tematu, wstępne założenia formalne/techniczne dotyczące realizacji tematu przy użyciu medium fotografii, wnioski ze wstępnego badania istniejących rozwiązań tego zagadnienia, materiał wizualny (inspiracje, istniejące realizacje w zakresie proponowanego obszaru tematycznego). 5. Cykle fotograficzne prezentowane podczas FotoArtFestivalu w Bielsku-Białej od początku jego powstania (tj. od 2005 r.) ze szczególnym uwzględnieniem esejów fotograficznych poruszających tematy współczesnych problemów społecznych. Wykład informacyjny. Wykład problemowy. 6. Produkt – interpretacja. Oryginalne i poszukujące postawy twórcze w przedstawianiu przedmiotu i martwej natury oraz w fotografii reklamowej na przestrzeni historii fotografii od I połowy XIX wieku. Wykład informacyjny. Wykład problemowy. 7. Technologia, jej rola we współczesnym świecie, zagadnienia, problemy, wyzwania. Możliwe twórcze interpretacje tego zjawiska. Dyskusja - przygotowanie do realizacji tematu "Technologia - interpretacja". 8. Przygotowanie wystawy końcoworocznej prezentującej wyniki wykonanych ćwiczeń i projektów (praktycznych). |
Literatura: |
Wykaz literatury, literatura podstawowa: 1. Sontag S., O fotografii, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2009. Wykaz literatury, literatura uzupełniająca: 1. Vanity, Fashion/Photography from the F.C. Gundlach Collection. Catalogue, Kunsthalle Wien, Verlag für Moderne Kunst, Nürnberg 2011. 2. Dostępne na rynku czasopisma poświęcone fotografii oraz czasopisma promujące fotografię mody (np. Elle, Harper's Bazaar, Vanity Fair, Vogue i inne). 3. Literatura uzupełniająca dobierana indywidualnie do wymagań realizowanego przez studenta tematu autorskiego. 4. Literatura dotycząca reportażu i dokumentu społecznego - do wyboru. Np. Eyes on the World, The Alexia Foundation, 2006 , katalogi wystawy World Press Photo, inne. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia, sposoby weryfikacji efektów kształcenia oraz forma i warunki zaliczenia przedmiotu: wiedza K_W06 Efekty z matrycy efektów kształcenia: z zakresu komunikacji wizualnej: zna złożone uwarunkowania funkcjonalne i estetyczne oraz kontekst kulturowy, posiada wiedzę na temat dokonywania studium projektowego i pełnej dokumentacji projektu Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: Historia fotografii reklamowej (moda, portret, produkt) – wybrane przykłady. Świadomość funkcji fotografii portretowej jako metody kształtowania wizerunku. Reportaż i dokument społeczny (funkcja, przykłady, konteksty). Wiedza o fotografii będącej obrazem regionu: fotografia na Górnym Śląsku po II Wojnie Światowej i jej społeczne konteksty. Wiedza o tworzeniu dokumentacji prowadzonych badań i przebiegu procesu projektowego pracy dyplomowej (magisterskiej) przy pomocy narzędzi fotograficznych. Kolokwium, przegląd prac, prace kontrolne Wykład, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela, seminaria, zajęcia praktyczne artystyczne K_W07 Efekty z matrycy efektów kształcenia: z zakresu kontekstu sztuk plastycznych: dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat kontekstu historycznego i kulturowego sztuk plastycznych i ich związków z projektowaniem Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: Historia fotografii mody i portretu: Erwin Blumenfeld, Horst P. Horst, Cecil Beaton, Edward Steichen, Melvin Sokolsky, Guy Burdin, Helmut Newton, Janloup Sieff, Irving Penn, Richard Avedon, David Bailey, Peter Lindberg, Annie Leibovitz, Nick Night, Bert Stern, Anton Corbijn. Kalendarz Pirelli. Współczesne przykłady fotografii użytkowej wykonywanych dla czasopism: Elle, Harper's Bazaar, Vanity Fair, Vogue. kolokwium Wykład, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela umiejętności K_U01 Efekty z matrycy efektów kształcenia: w zakresie wykonywania zawodu projektanta: posiada wysoko rozwinięte umiejętności projektowe oraz umiejętności współpracy z podmiotami rynkowymi Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: Umiejętność pracy nad długoterminowym projektem fotograficznym. Umiejętność pracy na rozbudowanym planie zdjęciowym, umiejętność organizacji planu zdjęciowego i koordynacji pracy ekipy zdjęciowej (na przykładzie fotografii mody). przegląd prac, prace kontrolne Wykład, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela, seminaria, zajęcia praktyczne artystyczne kompetencje społeczne K_K01 Efekty z matrycy efektów kształcenia: aspekcie twórczego myślenia: cechuje go niezależne podejście do projektowana, poszukuje innowacyjnych rozwiązań wspierając swoje działania inspiracjami prowadzonego przedmiotu: Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: Świadomość związków fotografii i projektowania. Fotografia postrzegana jako narzędzie projektanta, jako medium artystycznej ekspresji oraz jako nośnik treści dotyczących współczesnych problemów społecznych. Fotografia wykorzystywana jako narzędzie wspierające metody badawcze. Narzędzia fotograficzne jako narzędzia dokumentacji prowadzonych badań i przebiegu procesu projektowego. Kolokwium, przegląd prac, prace kontrolne Wykład, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela, seminaria, zajęcia praktyczne artystyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena cel. (5,5) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena bdb (5) – b. dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db+ (4,5) – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db (4) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena dst+ (3,5) – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2024-02-10 - 2024-05-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Warsztaty, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | (brak danych) | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Warsztaty - Zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.