Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Fotografia

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: wz-2s-st-fot-1s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Fotografia
Jednostka: Wydział Projektowy
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Założenia: Fotografia postrzegana jako narzędzie projektanta, jako medium artystycznej ekspresji oraz jako nośnik treści dotyczących współczesnych problemów społecznych.

Pełny opis:

Cele: Rozwijanie wiedzy i umiejętności zdobytych podczas studiów licencjackich oraz poszerzanie ich o nowe elementy. Wyposażenie studentów w wiedzę dot. fotografii jako medium, roli fotografii w sztuce, rozwijanie wiedzy z zakresu historii fotografii oraz podnoszenie świadomości kulturowej roli fotografii. Współczesna (najnowsza) fotografia użytkowa, fotografia mody - rozumienie zjawisk. Nabycie umiejętności pracy na rozbudowanym planie zdjęciowym, organizacji planu zdjęciowego i koordynacji pracy ekipy zdjęciowej (na przykładzie fotografii mody). Rozwijanie umiejętności samodzielnego dostrzegania niektórych ważkich problemów współczesnych społeczeństw oraz formułowania tematów własnych projektów fotograficznych odnoszących się do tych problemów. Rozwijanie umiejętności adekwatnego doboru technik warsztatowych w zakresie realizacji projektów fotograficznych, ze szczególnym naciskiem na niezależny, poszukiwawczy i eksperymentalny charakter pracy nad tematami autorskimi. Rozwijanie warsztatu badawczego na potrzeby wykonywania zadań w obrębie medium fotografii. Pogłębienie świadomej i twórczej postawy wobec wykorzystania medium fotografii w pracy projektowej.

1. Studenci realizują dwa ćwiczenia praktyczne (fotograficzne) – projekty długoterminowe w semestrze zimowym, tj.:

a) Rozbudowany temat autorski. Poszczególne tematy autorskie mają charakter indywidualny i są związane z tymi

zainteresowaniami studenta, które pragnie on rozwijać w formę wypowiedzi artystycznej za pomocą medium

fotografii. Praca nad tematem autorskim rozpoczyna się prezentacją koncepcji tematu, wstępnym badaniem

dostępnych rozwiązań i poszukiwaniem przykładów (jeśli takie istnieją) w perspektywie historycznej. Propozycję

tematu autorskiego należy przedstawić podczas zajęć. Prezentacja koncepcji tematu autorskiego, w formie pliku

cyfrowego (pdf), powinna zawierać krótki opis koncepcji tematu, wstępne założenia formalne/techniczne

dotyczące realizacji tematu przy użyciu medium fotografii, wnioski ze wstępnego badania istniejących rozwiązań

tego zagadnienia, materiał wizualny (inspiracje, istniejące realizacje w zakresie proponowanego obszaru

tematycznego).

2. b) Moda – interpretacja. Fotografia mody. Cykl/zestaw fotografii mody, którego technika wykonania, stylistyka, inspiracje, nawiązania, szczegóły budowy planu zdjęciowego (stopień rozbudowania i zaangażowania ekipy zdjęciowej) jest określany i proponowany przez studenta. Propozycję rozwiązania powyższych zagadnień należy przedstawić podczas zajęć. Prezentacja koncepcji cyklu fotografii mody, w formie pliku cyfrowego (pdf), powinna zawierać krótki opis koncepcji tematu, wstępne założenia formalne/techniczne dotyczące realizacji tematu przy użyciu medium fotografii, wnioski ze wstępnego badania istniejących rozwiązań tego zagadnienia, materiał wizualny (inspiracje, istniejące realizacje w zakresie proponowanego obszaru tematycznego), opis pracy na planie zdjęciowym z obsadzeniem poszczególnych ról (fotograf, modele, stylista (stroje), oświetlenie, makijaż, stylizacja włosów, scenografia, inne.)

3. Historia fotografii mody, część I. Erwin Blumenfeld, Horst P. Horst, Cecil Beaton, Edward Steichen, Melvin Sokolsky. Wykład informacyjny.

4. Historia fotografii mody, część II. Guy Burdin, Helmut Newton, Janloup Sieff, Irving Penn, Richard Avedon, David Bailey, Peter Lindberg. Wykład informacyjny.

5. Historia fotografii mody, część III. Annie Leibovitz, Nick Night. Kalendarz Pirelli. Wykład informacyjny. Wykład problemowy.

6. Współczesne przykłady fotografii użytkowych wykonywanych dla czasopism: Elle, Harper's Bazaar, Vanity Fair, Vogue (wybór). Wykład informacyjny.

Literatura:

Wykaz literatury, literatura podstawowa:

1. Sontag S., O fotografii, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2009.

Wykaz literatury, literatura uzupełniająca:

1. Vanity, Fashion/Photography from the F.C. Gundlach Collection. Catalogue, Kunsthalle Wien, Verlag für Moderne Kunst, Nürnberg 2011.

2. Dostępne na rynku czasopisma poświęcone fotografii oraz czasopisma promujące fotografię mody (np. Elle, Harper's Bazaar, Vanity Fair, Vogue i inne).

3. Literatura uzupełniająca dobierana indywidualnie do wymagań realizowanego przez studenta tematu autorskiego.

4. Literatura dotycząca reportażu i dokumentu społecznego - do wyboru. Np. Eyes on the World, The Alexia Foundation, 2006 , katalogi wystawy World Press Photo, inne.

Efekty uczenia się:

Efekty kształcenia, sposoby weryfikacji efektów kształcenia oraz forma i warunki zaliczenia przedmiotu:

wiedza

K_W06

Efekty z matrycy efektów kształcenia:

z zakresu komunikacji wizualnej: zna złożone uwarunkowania funkcjonalne i estetyczne oraz kontekst kulturowy, posiada wiedzę na temat dokonywania studium projektowego i pełnej dokumentacji projektu

Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu:

Historia fotografii reklamowej (moda, portret, produkt) – wybrane przykłady. Świadomość funkcji fotografii portretowej jako metody kształtowania wizerunku. Reportaż i dokument społeczny (funkcja, przykłady, konteksty). Wiedza o fotografii będącej obrazem regionu: fotografia na Górnym Śląsku po II Wojnie Światowej i jej społeczne konteksty. Wiedza o tworzeniu dokumentacji prowadzonych badań i przebiegu procesu projektowego pracy dyplomowej (magisterskiej) przy pomocy narzędzi fotograficznych.

Kolokwium, przegląd prac, prace kontrolne

Wykład, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela, seminaria, zajęcia praktyczne artystyczne

K_W07

Efekty z matrycy efektów kształcenia:z zakresu kontekstu sztuk plastycznych: dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat kontekstu historycznego i kulturowego sztuk plastycznych i ich związków z projektowaniem

Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu:

Historia fotografii mody i portretu: Erwin Blumenfeld, Horst P. Horst, Cecil Beaton, Edward Steichen, Melvin Sokolsky, Guy Burdin, Helmut Newton, Janloup Sieff, Irving Penn, Richard Avedon, David Bailey, Peter Lindberg, Annie Leibovitz, Nick Night, Bert Stern, Anton Corbijn. Kalendarz Pirelli. Współczesne przykłady fotografii użytkowej wykonywanych dla czasopism: Elle, Harper's Bazaar, Vanity Fair, Vogue.

kolokwium

Wykład, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela

umiejętności

K_U01

Efekty z matrycy efektów kształcenia:

w zakresie wykonywania zawodu projektanta: posiada wysoko rozwinięte umiejętności projektowe oraz umiejętności współpracy z podmiotami rynkowymi

Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu:

Umiejętność pracy nad długoterminowym projektem fotograficznym. Umiejętność pracy na rozbudowanym planie zdjęciowym, umiejętność organizacji planu zdjęciowego i koordynacji pracy ekipy zdjęciowej (na przykładzie fotografii mody).

przegląd prac, prace kontrolne

Wykład, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela, seminaria, zajęcia praktyczne artystyczne

kompetencje społeczne

K_K01

Efekty z matrycy efektów kształcenia:

aspekcie twórczego myślenia: cechuje go niezależne podejście do projektowana, poszukuje innowacyjnych rozwiązań wspierając swoje działania inspiracjami

prowadzonego przedmiotu:

Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu:

Świadomość związków fotografii i projektowania. Fotografia postrzegana jako narzędzie projektanta, jako medium artystycznej ekspresji oraz jako nośnik treści dotyczących współczesnych problemów społecznych. Fotografia wykorzystywana jako narzędzie wspierające metody badawcze. Narzędzia fotograficzne jako narzędzia dokumentacji prowadzonych badań i przebiegu procesu projektowego.

Kolokwium, przegląd prac, prace kontrolne

Wykład, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela, seminaria, zajęcia praktyczne artystyczne

Metody i kryteria oceniania:

ocena cel. (5,5) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena bdb (5) – b. dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db+ (4,5) – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db (4) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena dst+ (3,5) – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena 3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena 2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr zimowy" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Barbara Kubska, Anna Sielska
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)