Fotografia
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | wz-2s-st-fot-1s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Fotografia |
Jednostka: | Wydział Projektowy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Założenia: Fotografia postrzegana jako narzędzie projektanta, jako medium artystycznej ekspresji oraz jako nośnik treści dotyczących współczesnych problemów społecznych. |
Pełny opis: |
Cele: Rozwijanie wiedzy i umiejętności zdobytych podczas studiów licencjackich oraz poszerzanie ich o nowe elementy. Wyposażenie studentów w wiedzę dot. fotografii jako medium, roli fotografii w sztuce, rozwijanie wiedzy z zakresu historii fotografii oraz podnoszenie świadomości kulturowej roli fotografii. Współczesna (najnowsza) fotografia użytkowa, fotografia mody - rozumienie zjawisk. Nabycie umiejętności pracy na rozbudowanym planie zdjęciowym, organizacji planu zdjęciowego i koordynacji pracy ekipy zdjęciowej (na przykładzie fotografii mody). Rozwijanie umiejętności samodzielnego dostrzegania niektórych ważkich problemów współczesnych społeczeństw oraz formułowania tematów własnych projektów fotograficznych odnoszących się do tych problemów. Rozwijanie umiejętności adekwatnego doboru technik warsztatowych w zakresie realizacji projektów fotograficznych, ze szczególnym naciskiem na niezależny, poszukiwawczy i eksperymentalny charakter pracy nad tematami autorskimi. Rozwijanie warsztatu badawczego na potrzeby wykonywania zadań w obrębie medium fotografii. Pogłębienie świadomej i twórczej postawy wobec wykorzystania medium fotografii w pracy projektowej. 1. Studenci realizują dwa ćwiczenia praktyczne (fotograficzne) – projekty długoterminowe w semestrze zimowym, tj.: a) Rozbudowany temat autorski. Poszczególne tematy autorskie mają charakter indywidualny i są związane z tymi zainteresowaniami studenta, które pragnie on rozwijać w formę wypowiedzi artystycznej za pomocą medium fotografii. Praca nad tematem autorskim rozpoczyna się prezentacją koncepcji tematu, wstępnym badaniem dostępnych rozwiązań i poszukiwaniem przykładów (jeśli takie istnieją) w perspektywie historycznej. Propozycję tematu autorskiego należy przedstawić podczas zajęć. Prezentacja koncepcji tematu autorskiego, w formie pliku cyfrowego (pdf), powinna zawierać krótki opis koncepcji tematu, wstępne założenia formalne/techniczne dotyczące realizacji tematu przy użyciu medium fotografii, wnioski ze wstępnego badania istniejących rozwiązań tego zagadnienia, materiał wizualny (inspiracje, istniejące realizacje w zakresie proponowanego obszaru tematycznego). 2. b) Moda – interpretacja. Fotografia mody. Cykl/zestaw fotografii mody, którego technika wykonania, stylistyka, inspiracje, nawiązania, szczegóły budowy planu zdjęciowego (stopień rozbudowania i zaangażowania ekipy zdjęciowej) jest określany i proponowany przez studenta. Propozycję rozwiązania powyższych zagadnień należy przedstawić podczas zajęć. Prezentacja koncepcji cyklu fotografii mody, w formie pliku cyfrowego (pdf), powinna zawierać krótki opis koncepcji tematu, wstępne założenia formalne/techniczne dotyczące realizacji tematu przy użyciu medium fotografii, wnioski ze wstępnego badania istniejących rozwiązań tego zagadnienia, materiał wizualny (inspiracje, istniejące realizacje w zakresie proponowanego obszaru tematycznego), opis pracy na planie zdjęciowym z obsadzeniem poszczególnych ról (fotograf, modele, stylista (stroje), oświetlenie, makijaż, stylizacja włosów, scenografia, inne.) 3. Historia fotografii mody, część I. Erwin Blumenfeld, Horst P. Horst, Cecil Beaton, Edward Steichen, Melvin Sokolsky. Wykład informacyjny. 4. Historia fotografii mody, część II. Guy Burdin, Helmut Newton, Janloup Sieff, Irving Penn, Richard Avedon, David Bailey, Peter Lindberg. Wykład informacyjny. 5. Historia fotografii mody, część III. Annie Leibovitz, Nick Night. Kalendarz Pirelli. Wykład informacyjny. Wykład problemowy. 6. Współczesne przykłady fotografii użytkowych wykonywanych dla czasopism: Elle, Harper's Bazaar, Vanity Fair, Vogue (wybór). Wykład informacyjny. |
Literatura: |
Wykaz literatury, literatura podstawowa: 1. Sontag S., O fotografii, Wydawnictwo Karakter, Kraków 2009. Wykaz literatury, literatura uzupełniająca: 1. Vanity, Fashion/Photography from the F.C. Gundlach Collection. Catalogue, Kunsthalle Wien, Verlag für Moderne Kunst, Nürnberg 2011. 2. Dostępne na rynku czasopisma poświęcone fotografii oraz czasopisma promujące fotografię mody (np. Elle, Harper's Bazaar, Vanity Fair, Vogue i inne). 3. Literatura uzupełniająca dobierana indywidualnie do wymagań realizowanego przez studenta tematu autorskiego. 4. Literatura dotycząca reportażu i dokumentu społecznego - do wyboru. Np. Eyes on the World, The Alexia Foundation, 2006 , katalogi wystawy World Press Photo, inne. |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia, sposoby weryfikacji efektów kształcenia oraz forma i warunki zaliczenia przedmiotu: wiedza K_W06 Efekty z matrycy efektów kształcenia: z zakresu komunikacji wizualnej: zna złożone uwarunkowania funkcjonalne i estetyczne oraz kontekst kulturowy, posiada wiedzę na temat dokonywania studium projektowego i pełnej dokumentacji projektu Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: Historia fotografii reklamowej (moda, portret, produkt) – wybrane przykłady. Świadomość funkcji fotografii portretowej jako metody kształtowania wizerunku. Reportaż i dokument społeczny (funkcja, przykłady, konteksty). Wiedza o fotografii będącej obrazem regionu: fotografia na Górnym Śląsku po II Wojnie Światowej i jej społeczne konteksty. Wiedza o tworzeniu dokumentacji prowadzonych badań i przebiegu procesu projektowego pracy dyplomowej (magisterskiej) przy pomocy narzędzi fotograficznych. Kolokwium, przegląd prac, prace kontrolne Wykład, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela, seminaria, zajęcia praktyczne artystyczne K_W07 Efekty z matrycy efektów kształcenia:z zakresu kontekstu sztuk plastycznych: dysponuje rozszerzoną wiedzą na temat kontekstu historycznego i kulturowego sztuk plastycznych i ich związków z projektowaniem Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: Historia fotografii mody i portretu: Erwin Blumenfeld, Horst P. Horst, Cecil Beaton, Edward Steichen, Melvin Sokolsky, Guy Burdin, Helmut Newton, Janloup Sieff, Irving Penn, Richard Avedon, David Bailey, Peter Lindberg, Annie Leibovitz, Nick Night, Bert Stern, Anton Corbijn. Kalendarz Pirelli. Współczesne przykłady fotografii użytkowej wykonywanych dla czasopism: Elle, Harper's Bazaar, Vanity Fair, Vogue. kolokwium Wykład, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela umiejętności K_U01 Efekty z matrycy efektów kształcenia: w zakresie wykonywania zawodu projektanta: posiada wysoko rozwinięte umiejętności projektowe oraz umiejętności współpracy z podmiotami rynkowymi Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: Umiejętność pracy nad długoterminowym projektem fotograficznym. Umiejętność pracy na rozbudowanym planie zdjęciowym, umiejętność organizacji planu zdjęciowego i koordynacji pracy ekipy zdjęciowej (na przykładzie fotografii mody). przegląd prac, prace kontrolne Wykład, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela, seminaria, zajęcia praktyczne artystyczne kompetencje społeczne K_K01 Efekty z matrycy efektów kształcenia: aspekcie twórczego myślenia: cechuje go niezależne podejście do projektowana, poszukuje innowacyjnych rozwiązań wspierając swoje działania inspiracjami prowadzonego przedmiotu: Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: Świadomość związków fotografii i projektowania. Fotografia postrzegana jako narzędzie projektanta, jako medium artystycznej ekspresji oraz jako nośnik treści dotyczących współczesnych problemów społecznych. Fotografia wykorzystywana jako narzędzie wspierające metody badawcze. Narzędzia fotograficzne jako narzędzia dokumentacji prowadzonych badań i przebiegu procesu projektowego. Kolokwium, przegląd prac, prace kontrolne Wykład, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela, seminaria, zajęcia praktyczne artystyczne |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena cel. (5,5) – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena bdb (5) – b. dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db+ (4,5) – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db (4) – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena dst+ (3,5) – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 3 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 2 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Barbara Kubska, Anna Sielska | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.