Projektowanie systemów informacji wizualnej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | wz-1s-st-psiw-3s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Projektowanie systemów informacji wizualnej |
Jednostka: | Wydział Projektowy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Celem nauczania przedmiotu jest przekazanie studentom wiedzy niezbędnej do projektowania elementów systemu informacji wizualnej jak i systemu. Celem zajęć ćwiczeniowych (praktycznych) jest rozwinięcie umiejętności analizy przedmiotu projektowania, sformułowania problemu i określenia założeń oraz zakresu projektowego a także kreatywnego podejścia w rozwiązywaniu problemu. Zdobycie umiejętności: przeprowadzania analizy i badań przestrzeni, projektowania map informacyjnych, formułowania i lokalizowania treści informacji kierunkowych przy uwzględnieniu takich problemów jak: skala, czytelność i hierarchia informacji, dobór kroju pisma, kolorystyki i formy graficznej Zapoznanie studentów z etapami projektowania systemów informacji kierunkowej. Zdobywania umiejętności organizacji pracy w zespole Efektem cyklu dydaktycznego są projekty systemowe z zakresu informacji wizualnej (znaki, schematy i diagramy, mapy, systemy informacji wizualnej dla przestrzeni) |
Pełny opis: |
Słowa klucze: tradycja, historia, kultura, cywilizacja, tożsamość, alternatywność, konwencjonalność, autonomia. Omówienie zjawisk przyrodniczych mających swoje odbicie w kulturze i cywilizacji. Projektowanie z wykorzystaniem klasycznych technik graficznych i mediów cyfrowej technologii. Stawianie problemu plastycznego w kontekście konwencjonalnego rozwiązania, próba zmiany rozpoznanych uwarunkowań, pozwalająca na wygenerowanie nowego, nawet zaprzeczającego rozwiązania. Przetworzenie wizualnego komunikatu wizualnego klasycznymi środkami graficznymi w cykl narracyjnej fabuły. Wykorzystanie ascetycznej formy plastycznej. Wykorzystanie technik fotograficznych jako źródła analizy różnych aspektów (czasu, przemijania, starzenia się, zużycia, procesu eksploatacji). Podstawowe zagadnienia związane z budowaniem zestawu i systemu znaków (analiza i synteza, dobór środków graficznych), wizualizacja informacji i danych statystycznych w formie wykresów, diagramów, schematów. Wykłady: – Czym jest komunikacja wizualna? – definicja pojęcia i podstawowa terminologia. – Systemy znaków – definicja pojęcia i podstawowa terminologia. Omówienie na przykładach rodzajów i przeznaczenie oraz sposobu budowy znaków. – Systemy informacji wizualnej – definicja pojęcia i podstawowa terminologia. Omówienie na przykładach elementów składowych i przeznaczenie oraz doboru środków projektowych. Omówienie zakresu i poziomów informacji oraz organizacji pracy nad zagadnieniem. – Dane statystyczne i diagramy, metody wizualizacji informacji. Definicje pojęć i podstawowa terminologia. – Omówienie na przykładach rodzajów i przeznaczenie oraz rodzajów wizualizacji. Rola koloru, typografii i elementów graficznych, przeznaczenia, odbiorcy i medium. Ćwiczenia – Rodzina 6 znaków – projekt rodziny znaków związanej z wybraną krainą geograficzną, jeden znak ma zostać przeprojektowany tak by zmienił formę. Prezentacja 2 znaków na wskazanym materiale wykonany w modelarni. – Wizualizacja danych statystycznych dotyczących rajdu Złombol. – Projekt zespołowy 2 i 3 rok. Projekt zestawu informacji wizualnych w Odlewni Żeliwa Teksid Iron Poland. |
Literatura: |
Wykaz literatury, literatura podstawowa: Literatura obowiązkowa ● Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka. Rudolf Arnheim, Wydawnictwo: słowo/obraz terytoria ● Frutiger – człowiek i jego znaki, Wydawnictwo: d2d.pl, 2007 ● Magazyn 2+3 D ● Projektowanie ikon i piktogramów, Elena González-Miranda, Tania Quindós, wydawnictwo: d2d.pl, 2016 Wykaz literatury, literatura uzupełniająca 1. E. Hall – Poza kulturą 2. P. Lindsay, A Norman – procesy przetwarzania informacji u człowieka |
Efekty uczenia się: |
Efekty kształcenia, sposoby weryfikacji efektów kształcenia oraz forma i warunki zaliczenia przedmiotu: wiedza K_W01 z zakresu metodyki: zna zasady podejmowania problemów projektowych przegląd prac wykłady,ćwiczenia K_W02 w zakresie znajomości procesu projektowego: zna procedury projektowe Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: zapoznanie studentów z metodami projektowymi, tworzeniem harmonogramu pracy zgodnego z procesem projektowym przegląd prac wykłady,ćwiczenia K_W05 z zakresu kolorystyki: zna pojęcia i zasady z zakresu historii barwy, zasady kształtowania układów kolorystycznych, kwestii oddziaływania koloru na odbiorcę Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: zapoznanie studentów z praktycznym wykorzystaniem wiedzy związanej z kolorystykąna przykładzie rozwiązańsystemowych przegląd prac ćwiczenia,samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_W06 z zakresu typografii: zna podstawowe pojęcia i zasady z zakresu typografii, zasady składu typograficznego, kryteria czytelności typografii w druku i na ekranie Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: zapoznanie studentów z praktycznym wykorzystaniem wiedzy związanej z typografiąna przykładzie rozwiązańsystemowych przegląd prac ćwiczenia,samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_W10 z zakresu komunikacji wizualnej: zna podstawowe uwarunkowania funkcjonalne i estetyczne, posiada podstawową wiedzę na temat dokonywania studium projektowego i podstawowej dokumentacji projektu Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: tworzenie rozwiązań systemowych w kontekście ich funkcji i wynikającej z niej estetyki, ćwiczenie umiejętności związanych z prezentacjąprojektu referaty, indywidualnie ustalone warunki ćwiczenia,samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_W11 z zakresu prawa autorskiego: zna główne zagadnienia prawa autorskiego i ochrony własności intelektualnej Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: studenci zapoznają się z zagadnieniami z zakresu praw autorskich dotyczące m.in. typografii oraz projektów z obszaru działań systemowych. indywidualnie ustalone warunki wykłady umiejętności K_U01 w zakresie wykonywania zawodu projektanta: posiada umiejętności projektowe oraz umiejętności pracy w zespołach interdyscyplinarnych Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: poszczególne zadania studenci wykonująw zespołach projektowych oraz przy współpracy z partnerem zewnętrznym lub ekspertami przegląd prac ćwiczenia, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U02 w zakresie definiowania problemów projektowych: potrafi dostrzec, opisać i zdefiniować problem projektowy Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: student samodzielnie wskazuje problemy projektowy z zakresu projektowania systemów informacji. przegląd prac ćwiczenia, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U03 w zakresie tworzenia założeń projektowych: potrafi formułować założenia projektowe, selekcjonując i porządkując w tym celu zebrany materiał Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: formułuje założenia projektowe z zakresu projektowania systemów informacji. przegląd prac ćwiczenia, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U04 w zakresie zdobywania i wartościowania informacji projektowych: posiada umiejętność wyszukiwania rzetelnych, istotnych dla procesu projektowego informacji, monitoruje inne działania projektowe oraz ich kontekst Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: student samodzielnie potrafi zdobywaći analizować informacje z zakresu projektowania systemów informacji wizualnej. przegląd prac ćwiczenia, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U05 z zakresu realizacji prac projektowych i artystycznych: potrafi podejmować samodzielne decyzje odnośnie realizacji i projektowania własnych prac projektowych i artystycznych Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: Student potrafi samodzielnie podejmować decyzje projektowe w obszarze systemów informacji wizualnej. przegląd prac ćwiczenia, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U06 w zakresie podejmowania problematyki techniczno-technologicznej: posiada umiejętność zrozumienia uwarunkowań technicznych, technologicznych i konstrukcyjnych Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: Student rozumie uwarunkowania i ograniczenia techniczne w zakresie projektowania systemów informacji wizualnej. przegląd prac ćwiczenia K_U07 w zakresie podejmowania zagadnień ekonomicznych: posiada umiejętność szacowania kosztów realizowanego projektu Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: Student potrafi samodzielnie oszacować koszty realizacji projektów z zakresu projektowania systemów informacji wizualnej. przegląd prac samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U08 w zakresie przeprowadzania analizy procesu użytkowego i potrzeb użytkownika: posiada umiejętność przeprowadzania analiz dotyczących projektu oraz jego kontekstu, potrafi wysnuć podstawowe wnioski wspierające proces projektowy Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: posiada umiejętnośćprzeprowadzania analiz dotyczących projektu oraz jego kontekstu, potrafi wysnuć podstawowe wnioski wspierające proces projektowy w zakresie komunikacji wizualnej. przegląd prac ćwiczenia,samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U09 w zakresie oceny stanu istniejącego: umiejętność adekwatnego doboru przykładów ilustrujących stan istniejący Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: umiejętność adekwatnego doboru przykładów ilustrujących stan istniejący w zakresie komunikacji wizualnej. przegląd prac ćwiczenia K_U10 w zakresie syntezy: posiada podstawową umiejętność syntezy w odniesieniu do projektowanych produktów, struktur użytkowych, komunikacji wizualnej Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: posiada podstawowąumiejętność syntezy w odniesieniu do projektowanych produktów, struktur użytkowych, komunikacji wizualnej a w szczególności w odniesieniu do systemów informacji wizualnej. przegląd prac ćwiczenia, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U11 w zakresie stosowania metod badawczych w procesie projektowania: trafnie dobiera badania wspierające projekt, następnie podsumowuje je oraz wykazuje umiejętność wnioskowania Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: trafnie dobiera badania wspierające projekt, następnie podsumowuje je oraz wykazuje umiejętnośćwnioskowania - w szczególności w odniesieniu do systemów informacji wizualnej. przegląd prac wykłady,ćwiczenia K_U12 w zakresie opracowania dokumentacji projektowej: posiada umiejętność przygotowania dokumentacji projektowej Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: posiada umiejętnośćprzygotowania dokumentacji projektowej - z zakresu projektowania systemów informacji wizualnej. przegląd prac wykłady,ćwiczenia K_U16 w zakresie obsługi programów komputerowych wspomagających projektowanie: wykazuje bardzo dobrą znajomość programów wspomagających projektowanie Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: wykazuje bardzo dobrą znajomośćprogramów wspomagających projektowanie - w szczególności w zakresie programów wektorowych. przegląd prac ćwiczenia kompetencje społeczne K_K01 w aspekcie twórczego myślenia: cechuje go kreatywne podejście do projektowana i sztuki, poszukuje innowacyjnych rozwiązań wspierając swoje działania różnorodnymi inspiracjami Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: cechuje go kreatywne podejście do projektowania i sztuki, poszukuje innowacyjnych rozwiązańwspierając swoje działania różnorodnymi inspiracjami - w szczególności w odniesieniu do komunikacji wizualnej. przegląd prac ćwiczenia,samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_K02 w zakresie pracy w zespole: jest przygotowany do pracy w zespole Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: jest przygotowany do pracy w zespole - w szczególności w zespołach podejmujących tematy z zakresu komunikacji wizualnej. przegląd prac Warsztaty Praca w grupie, Samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_K03 w aspekcie komunikatywności: odznacza się wysoką kulturą osobistą, wyraża swoje myśli w zrozumiały, uporządkowany sposób, reaguje na uwagi, wykazuje się elastycznością Efekty uszczegółowione przez prowadzącego w ramach prowadzonego przedmiotu: odznacza sięwysoką kulturąosobistą, wyraża swoje myśli w zrozumiały, uporządkowany sposób, reaguje na uwagi, wykazuje się elastycznością– w szczególności w kontekście prowadzenia prezentacji, formułowania myśli i podejmowania dyskusji w zakresie komunikacji wizualnej. przegląd prac, referaty Warsztaty, Praca w grupie,Samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: ocena celująca (5,5) 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, samodzielność i zaangażowanie w pracę, ponadprzeciętne efekty projektowe oraz dyscyplina pracy ocena bardzo dobra (5) 81–90 pkt – b. dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, samodzielność i zaangażowanie w pracę, b. dobre efekty projektowe oraz dyscyplina pracy ocena dobra plus (4,5) 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, zaangażowanie w pracę, dobre efekty projektowe oraz dyscyplina pracy ocena dobra (4) 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, umiarkowane zaangażowanie w pracę, poprawne efekty projektowe oraz dyscyplina pracy na przeciętnym poziomie ocena dostateczna plus (3,5) 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, umiarkowane zaangażowanie w pracę, poprawne efekty projektowe oraz niezadowalająca dyscyplina pracy ocena dostateczna (3) 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, umiarkowane zaangażowanie w pracę, słabe efekty projektowe oraz poważne uchybienia w dyscyplinie pracy ocena niedostateczna (2) 31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, brak zaangażowania w pracę, niezadowalające efekty projektowe oraz brak dyscypliny pracy |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.