Ilustracja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | pg-2s-st-d-ilu-4s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ilustracja |
Jednostka: | Wydział Projektowy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
16.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Rozwijanie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych studentów z szerokim spektrum możliwości użycia ilustracji w projektowaniu graficznym; Rozwój indywidualnych predyspozycji i umiejętności w zakresie tworzenia obrazu i narracji w projekcie graficznym oraz ich wzbogacenie i poszerzanie; Świadome posługiwanie się obrazem w sposób adekwatny do percepcji odbiorcy oraz weryfikowanie realizacji projektowych w bezpośrednim kontakcie z odbiorcą; Umiejętność zmierzenia się z różnorodnymi tematycznie wyzwaniami projektowymi. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Captains of illustration. 100 years of children’s books from Poland; pod red. Anity Wincencjusz-Patyny, Instytut Adama Mickiewicza, 2019. 2. Illustrating Children’s Books. Creating pictures for publication, Martin Salisbury, Quarto Children's Books, Londyn, 2004. 3. Children’s Picturebooks. The art of visual storytelling, Martin Salisbury, Morgan Styles, Laurence King Publishing, Londyn, 2020. Literatura uzupełniająca: - Odpowiedni dać rzeczy obraz. O genezie ilustracji książkowych, Anita Wincencjusz-Patyna, Akademia Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu, Wrocław, 2019. - Look! Polish picturebook!; Małgorzata Cackowska; Anita Wincencjusz-Patyna; Gdańsk; 2016. - History of illustration, Susan Doyle editor ; Jaleen Grove associate editor, Whitney Sherman associate editor, Fairchild Books an imprint of Bloomsbury Publishing, New York, 2019. - Ilustrowane książki dla dzieci, katalogi rysunku satyrycznego, komiksy, prasa ilustrowana, książki o ilustracji – z zasobów pracowni Ilustracji *Odpowiednio dobrana do realizowanego projektu dyplomowego, ustalana indywidualnie a rekomendacje przekazywane podczas konsultacji lub za pomocą Google classroom. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie WIEDZY: W 01 (W7S_WG) Zna i rozumie etapy złożonego procesu projektowego z obszaru projektowania graficznego lub multimediów wraz z elementami jego wdrożenia, oraz możliwości jego modyfikacji w zależności od kontekstu (etapy procesu, metody i narzędzia projektowe). Przedmiotowe: Zna i rozumie etapy projektowania ilustrowanej publikacji oraz projektów opartych o narrację obrazem wraz z elementami jej wdrożenia, oraz możliwości jej modyfikacji w zależności od kontekstu (etapy procesu, metody i narzędzia projektowe). W 02 (W7S_WG) Zna i rozumie w stopniu pogłębionym uwarunkowania procesu projektowego (konstrukcyjne, technologiczne, użytkowe, estetyczne, percepcyjne, kulturowe, rynkowe). Przedmiotowe: Zna i rozumie w stopniu pogłębionym uwarunkowania procesu tworzenia serii ilustracji i ilustrowanej publikacji w szerokim kontekście (konstrukcyjne, technologiczne, użytkowe, estetyczne, percepcyjne, kulturowe, rynkowe). W 03 (P7S_WG) Posiada pogłębioną wiedzę o metodach i narzędziach projektowych, umożliwiające swobodę i niezależność. Przedmiotowe: Posiada pogłębioną wiedzę o metodach i narzędziach projektowych, umożliwiające swobodę i niezależność w zakresie tworzenia ilustracji i ilustrowanych publikacji. W 06 (P7S_WG) Rozumie zależności pomiędzy projektowanie a wybranymi aspektami psychologii, socjologii, antropologii kultury i technologii. Przedmiotowe: Rozumie zależności pomiędzy projektowaniem złożonych projektów opartych na narracji obrazem a wybranymi aspektami psychologii, socjologii, antropologii kultury i technologii. W 07 (P7S_WG) Zna aspekty ekonomiczne i prawne prowadzenia działalności projektowej, prawa autorskiego, ochrony własności oraz wdrażania projektów, produktów, usług. Przedmiotowe: Zna i rozumie ekonomiczne i prawne prowadzenia działalności projektowej w zakresie związanym z tworzeniem pracy dyplomowej. W zakresie UMIEJTNOŚCI: U 01 (P7S_UW) Potrafi samodzielnie lub zespole interdyscyplinarnym przeprowadzić proces projektowy z obszaru projektowania graficznego lub multimediów oraz nadzorować jego wdrożenie. Przedmiotowe: Potrafi samodzielnie przeprowadzić proces tworzenia serii ilustracji, ilustrowanej publikacji lub innej formy projektu opartego o narrację obrazem oraz przygotować projekt do wdrożenia. U 02 (P7S_UW) Potrafi samodzielnie definiować problem projektowy, opracowywać i zweryfikować założenia projektowe, następnie świadomie realizować je w procesie projektowym z obszaru projektowania graficznego i multimediów. Przedmiotowe: Na bazie danego tematu potrafi samodzielnie zdefiniować treść, dobrać adekwatne środki, następnie świadomie realizować je w procesie projektowym w obszarze narracji obrazem. U 04 (P7S_UW) Potrafi umiejętnie dobierać źródła wiedzy i informacji z nich pochodzących oraz dokonywać analizy i syntezy tych informacji w procesie projektowym. Przedmiotowe: Potrafi umiejętnie dobierać źródła wiedzy i informacji z nich pochodzących oraz dokonywać analizy i syntezy tych informacj w procesie projektowania pracy dyplomowej. U 05 (P7S_UW) Potrafi przeprowadzić szeroką, pogłębioną analizę kontekstów właściwych dla projektu, w szczególności rynkowych oraz oceniać skutki jego wdrożenia. Przedmiotowe: Potrafi przeprowadzić szeroką, pogłębioną analizę kontekstów właściwych dla realizowanego projektu, w szczególności rynkowych oraz oceniać skutki jego wdrożenia w procesie projektowym dotyczącym pracy dyplomowej. U 06 (P7S_UW) Potrafi opracować złożoną dokumentację projektową, obejmującą część prezentacyjną oraz dokumentację wykonawczą z zakresu projektowania graficznego i multimediów. Przedmiotowe: Potrafi opracować złożoną dokumentację projektową, obejmującą część prezentacyjną oraz dokumentację wykonawczą z zakresu projektowania ilustracji/serii ilustracji bądź ilustrowanej publikacji. Potrafi przygotować prezentację zawierającą efekty pracy semestralnej oraz projektu dyplomowego. U 07 (P7S_UW) (P7S_UU) Potrafi świadomie posługiwać sie specjalistycznymi narzędziami projektanta, adekwatnymi technologiami i technikami oraz potrafi samodzielnie rozwijać te kompetencje. Przedmiotowe: Potrafi świadomie posługiwać się specjalistycznymi narzędziami projektanta, adekwatnymi technologiami i technikami używanymi przy tworzeniu ilustracji oraz złożonych projektów zawierających ilustracje/narrację obrazem oraz potrafi samodzielnie rozwijać te kompetencje. U 08 (P7S_UW) (P7S_UU) Cechuje go kreatywność oraz dojrzałe i samodzielne podejście do projektowania. Potrafi realizować innowacyjne prace projektowe w odpowiedzi na potrzeby odbiorcy. Przedmiotowe: Proponuje rozwiązania, argumentuje swoje wybory dotyczące doboru treści i środków formalnych. Jest otwarta/y na podjęcie ryzyka i eksperymentowanie w zakresie szerokiej gamy środków wizualnych i jednocześnie weryfikuje swoje wybory w stosunku do odbiorcy. U 09 (P7S_UK) Potrafi odpowiedzialnie podchodzić do publicznych wystąpień. Potrafi komunikatywnie prezentować projekty, stosując język, terminologię i narzędzia odpowiednie do rodzaju komunikacji i kompetencji odbiorcy. Przedmiotowe: Potrafi odpowiedzialnie podchodzić do publicznych wystąpień. Potrafi komunikatywnie prezentować projekty, stosując język, terminologię i narzędzia odpowiednie do rodzaju komunikacji i kompetencji odbiorcy. U 11 (P7S_UK) Potrafi komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców (zarówno specjalistami z innych dziedzin jak i z użytkownikami proponowanego rozwiązania projektowego). Przedmiotowe: Potrafi komunikować się ze zróżnicowanymi kręgami odbiorców dedykując swoje rozwiązania ilustracyjne konkretnym grupom odbiorców, różnicując wiek odbiorcy i definiując grupę odbiorców. W zakresie kompetencji społecznych: KS 01 (P7S_KR) Jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji projektowych z obszaru projektowania graficznego i multimediów. Przedmiotowe: Jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji projektowych podczas własnej pracy nad projektem. Przeprowadza konsultacje swoich projektów z innymi pracowniami lub ekspertami z danej dziedziny. Podejmuje samodzielne decyzje na podstawie zgromadzonych informacji. KS 02 (P7S_KR) Jest gotów do przeprowadzania konstruktywnej krytyki, przyjmowania krytyki oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy. Przedmiotowe: Jest gotów do przeprowadzania konstruktywnej krytyki, przyjmowania krytyki oraz krytycznej oceny posiadanej wiedzy w zakresie ilustracji i tematów pokrewnych. KS 03 (P7S_KR) Jest gotów do poszukiwania i poznawania nowych dla siebie zjawisk i łączenia zdobytej wiedzy z własnymi doświadczeniami. Przedmiotowe: Jest gotów do poszukiwania i poznawania nowych dla siebie zjawisk z obszaru ilustracji i ilustrowanych publikacji i łączenia zdobytej wiedzy z własnymi doświadczeniami. KS 04 (P7S_KK) Jest gotów do zarządzania złożonymi projektami, opracowywania wyceny projektu oraz harmonogramu prac. Przedmiotowe: Jest gotów do zarządzania złożonymi projektami, opracowywania wyceny projektu oraz harmonogramu prac w zakresie realizacji kompleksowego projektu opartego na ilustracji i ilustrowanej publikacji. KS 05 (P7_KK) (P7S_KO) Jest gotów do zarządzania i pracy w interdyscyplinarnym zespole projektowym. Przedmiotowe: Jest gotów do zarządzania i pracy w interdyscyplinarnym zespole projektowym, w szczególności do pracy z obrazem, narracją i ilustracją. KS 07 (P7S_KO) (P7S_KR) Jest gotów do wypełniania roli społecznej projektanta i rozumie społeczne, naukowe i etyczne aspekty związane ze swoją pracą. Przedmiotowe: Jest gotów do wypełniania roli społecznej projektanta i rozumie społeczne, naukowe i etyczne aspekty związane ze swoją pracą. KS 08 (P7S_KO) (P7S_KR) Jest gotów do realizowania etycznie uzasadnionych projektów. Chce i potrafi budować nowe narzędzia pogłębiające wiedzę na temat potrzeb społecznych i zrównoważonego rozwoju. Przedmiotowe: Jest gotów do realizowania etycznie uzasadnionych projektów. Chce i potrafi budować nowe narzędzia pogłębiające wiedzę na temat potrzeb społecznych i zrównoważonego rozwoju. KS 09 (P7S_KK) Jest gotów samodzielnie uczyć się i motywować innych do nauki nowych umiejętności. Przedmiotowe: Jest gotów samodzielnie uczyć się i motywować innych do nauki nowych umiejętności w zakresie tworzenia ilustracji, ilustrowanych publikacji, narracji obrazem. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: • ocena poziomu projektowego i technicznego wykonania prac • ocena stopnia zaangażowania w realizację programu • ocena poziomu publicznej prezentacji • rzetelność wykonywania zadań • frekwencja • umiejętność uzasadniania wykorzystywanych środków i adekwatność doboru środków wyrazu • aktywność w dyskusjach dydaktycznych • adekwatność do tematyki zadań • umiejętność praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy w zadaniach projektowych • oryginalność i innowacyjność realizacji zadań |
Zajęcia w cyklu "2022-2023 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2023-02-27 - 2023-06-25 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 140 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Machwic, Justyna Szklarczyk-Lauer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2024-02-10 - 2024-05-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 135 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Machwic, Justyna Szklarczyk-Lauer | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT cw
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 135 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Anna Machwic | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.