Ilustracja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | pg-1s-st-ilu-6s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Ilustracja |
Jednostka: | Wydział Projektowy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
6.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Pełny opis: |
Celem przedmiotu jest poznanie różnych form ilustracji oraz nabycie umiejętności tworzenia i stosowania obrazu w projektowaniu, a także umiejętności budowania narracji obrazem. Celem jest wypracowanie własnego, oryginalnego sposobu obrazowania, opartego na własnych predyspozycjach i preferencjach z uwzględnieniem założeń projektowych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: 1. Stacja ilustracja. Polska ilustracja książkowa 1950–1980, artystyczne kreacje i realizacje; Anita Wincencjusz-Patyna, Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu im. Eugeniusza Gepperta, 2008 2. Captains of illustration. 100 years of children’s books from Poland; pod red. Anity Wincencjusz-Patyny, Instytut Adama Mickiewicza, Warszawa, 2019 3. Najpierw okładka! Polskie okładki książkowe 1944–1970, pod red. Janusza Górskiego i Piotra Sitkiewicza, Czysty Warsztat, Gdańsk, 2017 Inna literatura: dobrana indywidualnie w zależności od tematu dyplomowego. Literatura uzupełniająca: 1. Zrozumieć komiks; Scott McCloud; Kultura Gniewu, Warszawa, 2015 i 2021 2. The Encyclopedia of Writing and Illustrating Children’s Books: From Creating Characters to developing Stories; Desdemona McCannon; Sue Thornton; Yadzia Williams; London; 2008 3. Ten łokieć źle się zgina. Rozmowy o ilustracji; Sebastian Frąckiewicz; Wydawnictwo Czarne, Wołowiec; 2017 Ilustrowane książki dla dzieci, katalogi rysunku satyrycznego, komiksy, prasa ilustrowana – z zasobów pracowni Ilustracji. |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: W 01 (P6S_WG) Zna i rozumie metodyczne postępowanie wykorzystywane w procesie projektowym, twórczym oraz jego etapy i wie jak je efektywnie wykorzystać w realizacji własnych projektów. Przedmiotowe: Zna i rozumie metodyczne postępowanie wykorzystywane w procesie projektowym, twórczym oraz jego etapy oraz wie jak je dobrać i efektywnie wykorzystać w realizacji własnych projektów z zakresu ilustracji. W zakresie umiejętności: U 02 (P6S_UW) Potrafi samodzielnie opracować założenia projektowe i świadomie realizować je w procesie projektowym w zakresie projektowania graficznego i multimediów. Przedmiotowe: Potrafi samodzielnie opracować założenia projektowe i świadomie realizować je w procesie projektowym w obszarze spójnej serii ilustracji oraz budowania narracji. U 03 (P6S_UW) Potrafi łączyć intuicyjne i metodyczne podejście do pracy twórczej i projektowej. Przedmiotowe: W pracy nad ilustracją/serią ilustracji/narracją obrazem wykorzystuje zarówno metodyczne, jak i intuicyjne podejście oraz rozwija indywidualne predyspozycje. U 04 (P6S_UW) Potrafi opracować projekt wraz z jego umieszczeniem w kontekście rynkowym. Przedmiotowe: Potrafi opracować projekt z zakresu ilustracji wraz z jego umieszczeniem w kontekście rynkowym. Analizuje swoje projekty pod kątem przyszłych odbiorców oraz klientów. U 05 (P6S_UW) Potrafi świadomie posługiwać się podstawowymi narzędziami warsztatu projektanta adekwatnymi technologiami i technikami oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój. Przedmiotowe: Potrafi świadomie posługiwać się podstawowymi narzędziami warsztatu projektanta adekwatnymi technologiami i technikami wykorzystanymi w ilustracji oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój. W procesie dydaktycznym poznaje różnorodne techniki oraz dąży do wypracowania indywidualnej formy wypowiedzi, doskonaląc swój warsztat ilustratorski. U 06 (P6S_UW) Potrafi opracować podstawową dokumentację projektową obejmującą część prezentacyjną oraz dokumentację koncepcji. Przedmiotowe: Potrafi opracować podstawową dokumentację projektową obejmującą część prezentacyjną oraz dokumentację koncepcji. U 07 (P6S_UW) Cechuje go niezależne podejście do projektowania, kreatywność, potrafi realizować prace projektowe o wysokim stopniu oryginalności w odpowiedzi na potrzeby odbiorcy. Cechuje go niezależne podejście do projektowania ilustracji, kreatywność, potrafi realizować prace projektowe o wysokim stopniu oryginalności w odpowiedzi na potrzeby odbiorcy. U 08 (P6S_UK) Potrafi opracowywać oraz w komunikatywny sposób publicznie prezentować opracowane rozwiązania projektowe przy zastosowaniu specjalistycznej terminologii oraz wykorzystaniu adekwatnych technik informacyjno-komunikacyjnych. Przedmiotowe: Potrafi opracowywać oraz w komunikatywny sposób publicznie prezentować opracowane rozwiązania projektowe przy zastosowaniu specjalistycznej terminologii z zakresu ilustracji i pokrewnych dziedzin oraz wykorzystaniu adekwatnych technik informacyjno-komunikacyjnych. Jest przygotowana/y do prezentacji założeń oraz przyjętych rozwiązań projektowych. W zakresie kompetencji społecznych: KS 01 (P6S_KR) Jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji projektowych, rozwijania idei i właściwej argumentacji założeń. Przedmiotowe: Jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji projektowych rozwijania idei i właściwej argumentacji założeń. KS 03 (P6S_KR) Jest gotów do odkrywania nowych zjawisk, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania wiedzy i doświadczeń. Przedmiotowe: Jest gotów do odkrywania nowych zjawisk, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania wiedzy i doświadczeń, przede wszystkim z zakresu ilustracji i dziedzin pokrewnych. KS 08 (P6S_KK) Jest gotów samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie w odniesieniu do dynamicznie rozwijającego się otoczenia. Przedmiotowe: Jest gotów samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie w odniesieniu do dynamicznie rozwijającego się otoczenia. |
Metody i kryteria oceniania: |
• ocena poziomu projektowego i technicznego wykonania prac • ocena stopnia zaangażowania w realizację programu • ocena poziomu publicznej prezentacji • rzetelność wykonywania zadań • frekwencja • umiejętność uzasadniania wykorzystywanych środków i adekwatność doboru środków wyrazu • aktywność w dyskusjach dydaktycznych • adekwatność do tematyki zadań • umiejętność praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy w zadaniach projektowych • oryginalność i innowacyjność realizacji zadań |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2024-02-10 - 2024-05-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Lemańska, Anna Machwic | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jadwiga Lemańska, Anna Machwic | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.