Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ilustracja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: pg-1s-st-ilu-6s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ilustracja
Jednostka: Wydział Projektowy
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 6.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

Celem przedmiotu jest poznanie różnych form ilustracji oraz nabycie umiejętności tworzenia i stosowania obrazu w projektowaniu, a także umiejętności budowania narracji obrazem. Celem jest wypracowanie własnego, oryginalnego sposobu obrazowania, opartego na własnych predyspozycjach i preferencjach z uwzględnieniem założeń projektowych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Stacja ilustracja. Polska ilustracja książkowa 1950–1980, artystyczne kreacje i realizacje; Anita Wincencjusz-Patyna, Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu im. Eugeniusza Gepperta, 2008

2. Captains of illustration. 100 years of children’s books from Poland; pod red. Anity Wincencjusz-Patyny, Instytut Adama Mickiewicza, Warszawa, 2019

3. Najpierw okładka! Polskie okładki książkowe 1944–1970, pod red. Janusza Górskiego i Piotra Sitkiewicza, Czysty Warsztat, Gdańsk, 2017

Inna literatura: dobrana indywidualnie w zależności od tematu dyplomowego.

Literatura uzupełniająca:

1. Zrozumieć komiks; Scott McCloud; Kultura Gniewu, Warszawa, 2015 i 2021

2. The Encyclopedia of Writing and Illustrating Children’s Books: From Creating Characters to developing Stories; Desdemona McCannon; Sue Thornton; Yadzia Williams; London; 2008

3. Ten łokieć źle się zgina. Rozmowy o ilustracji; Sebastian Frąckiewicz; Wydawnictwo Czarne, Wołowiec; 2017 Ilustrowane książki dla dzieci, katalogi rysunku satyrycznego, komiksy, prasa ilustrowana – z zasobów pracowni Ilustracji.

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

W 01 (P6S_WG) Zna i rozumie metodyczne postępowanie wykorzystywane w procesie projektowym, twórczym oraz jego etapy i wie jak je efektywnie wykorzystać w realizacji własnych projektów. Przedmiotowe: Zna i rozumie metodyczne postępowanie wykorzystywane w procesie projektowym, twórczym oraz jego etapy oraz wie jak je dobrać i efektywnie wykorzystać w realizacji własnych projektów z zakresu ilustracji.

W zakresie umiejętności:

U 02 (P6S_UW) Potrafi samodzielnie opracować założenia projektowe i świadomie realizować je w procesie projektowym w zakresie projektowania

graficznego i multimediów. Przedmiotowe: Potrafi samodzielnie opracować założenia projektowe i świadomie realizować je w procesie projektowym w obszarze spójnej serii ilustracji oraz budowania narracji.

U 03 (P6S_UW) Potrafi łączyć intuicyjne i metodyczne podejście do pracy twórczej i projektowej. Przedmiotowe: W pracy nad ilustracją/serią

ilustracji/narracją obrazem wykorzystuje zarówno metodyczne, jak i intuicyjne podejście oraz rozwija indywidualne predyspozycje.

U 04 (P6S_UW) Potrafi opracować projekt wraz z jego umieszczeniem w kontekście rynkowym. Przedmiotowe: Potrafi opracować projekt z zakresu ilustracji wraz z jego umieszczeniem w kontekście rynkowym. Analizuje swoje projekty pod kątem przyszłych odbiorców oraz klientów.

U 05 (P6S_UW) Potrafi świadomie posługiwać się podstawowymi narzędziami warsztatu projektanta adekwatnymi technologiami i technikami oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój. Przedmiotowe: Potrafi świadomie posługiwać się

podstawowymi narzędziami warsztatu projektanta adekwatnymi technologiami i technikami wykorzystanymi w ilustracji oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój. W procesie dydaktycznym poznaje różnorodne techniki oraz dąży do

wypracowania indywidualnej formy wypowiedzi, doskonaląc swój warsztat ilustratorski.

U 06 (P6S_UW) Potrafi opracować podstawową dokumentację projektową obejmującą część prezentacyjną oraz dokumentację koncepcji.

Przedmiotowe: Potrafi opracować podstawową dokumentację projektową obejmującą część prezentacyjną oraz dokumentację koncepcji.

U 07 (P6S_UW) Cechuje go niezależne podejście do projektowania, kreatywność, potrafi realizować prace projektowe o wysokim stopniu oryginalności w odpowiedzi na potrzeby odbiorcy. Cechuje go niezależne podejście do projektowania ilustracji, kreatywność, potrafi realizować prace projektowe o wysokim stopniu oryginalności w odpowiedzi na potrzeby odbiorcy.

U 08 (P6S_UK) Potrafi opracowywać oraz w komunikatywny sposób publicznie prezentować opracowane rozwiązania projektowe przy

zastosowaniu specjalistycznej terminologii oraz wykorzystaniu adekwatnych technik informacyjno-komunikacyjnych. Przedmiotowe: Potrafi opracowywać oraz w komunikatywny sposób publicznie prezentować opracowane rozwiązania projektowe przy zastosowaniu

specjalistycznej terminologii z zakresu ilustracji i pokrewnych dziedzin oraz wykorzystaniu adekwatnych technik informacyjno-komunikacyjnych. Jest przygotowana/y do prezentacji założeń oraz przyjętych rozwiązań projektowych.

W zakresie kompetencji społecznych:

KS 01 (P6S_KR) Jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji projektowych, rozwijania idei i właściwej argumentacji założeń. Przedmiotowe: Jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji projektowych rozwijania idei i właściwej argumentacji założeń.

KS 03 (P6S_KR) Jest gotów do odkrywania nowych zjawisk, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania wiedzy i

doświadczeń. Przedmiotowe: Jest gotów do odkrywania nowych zjawisk, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania wiedzy i doświadczeń, przede wszystkim z zakresu ilustracji i dziedzin pokrewnych.

KS 08 (P6S_KK) Jest gotów samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie w odniesieniu do dynamicznie rozwijającego się otoczenia. Przedmiotowe: Jest gotów samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie w odniesieniu do dynamicznie

rozwijającego się otoczenia.

Metody i kryteria oceniania:

• ocena poziomu projektowego i technicznego wykonania prac

• ocena stopnia zaangażowania w realizację programu

• ocena poziomu publicznej prezentacji

• rzetelność wykonywania zadań

• frekwencja

• umiejętność uzasadniania wykorzystywanych środków i adekwatność doboru środków wyrazu

• aktywność w dyskusjach dydaktycznych

• adekwatność do tematyki zadań

• umiejętność praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy w zadaniach projektowych

• oryginalność i innowacyjność realizacji zadań

Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2024-02-10 - 2024-05-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jadwiga Lemańska, Anna Machwic
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną

Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 45 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jadwiga Lemańska, Anna Machwic
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)