Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia projektowania graficznego

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: pg-1s-st-hpg-4s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia projektowania graficznego
Jednostka: Wydział Projektowy
Grupy:
Punkty ECTS i inne: (brak) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Tematyka zaję obejmuje historięprojektowania graficznego od końca XIX wieku do współczesności. Zajęcia

prowadzone sąw oparciu o prezentacjęi omówienie dokonańz obszaru projektowania graficznego z

uwzględnieniem wydarzeń́z zakresu historii, historii sztuki, filozofii, przeobrażeń społecznych i kulturowych

oraz techniki, które miały istotne znaczenie dla przemian formalnych, pojawiania się nowej tematyki czy

wprowadzania nowych rozwiązań́ technicznych z zakresu projektowania graficznego.

W czasie trwania kursu uczestnicy zdobywają wiedzę na temat historycznych i współczesnych realizacji z zakresu

projektowania graficznego, jednocześnie zapoznając się z różnymi perspektywami metodologicznymi.

Zajęcia odbędą się w formie hybrydowej, z przewagą zajęć realizowanych stacjonarnie.

Pełny opis:

Założenia i cele przedmiotu

1. Przekazywanie wiedzy z zakresu historii projektowania graficznego w ujęciu problemowym.

2. Kształtowanie wrażliwości estetycznej.

3. Zapoznanie z terminologiąz zakresu historii sztuki, w tym z obszaru historii projektowania graficznego.

4. Zapoznanie z aktualnymi perspektywami badawczymi i metodologią w zakresie historii sztuki.

5. Rozwijanie wyobraźni twórczej oraz poszerzenie wiedzy na temat teorii i historii sztuki.

6. Wzbogacenie wyobraźni estetycznej oraz praktyki twórczej o przykłady zaczerpnięte z historycznych

realizacji oraz działalności współczesnych projektantów i projektantek.

7. Rozbudzanie potrzeby kontaktu z twórczością artystyczną, w tym poznawania realizacji z obszaru

projektowania graficznego.

8. Prezentacja dzieł z obszaru projektowania graficznego w perspektywie badań historycznych,

socjologicznych i antropologicznych.

9. Kształtowanie krytycznej postawy wobec twórczości artystycznej, skutkujące umiejętnością

samodzielnej analizy i interpretacji do dokonańdawnych i współczesnych projektantów.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

1. P. B. Meggs, A. W. Purvis, Megg's History of Graphic Design, New Jersey 2006

2. Jacek Mrowczyk, Zdenek Kolesár, Historia projektowania graficznego, Kraków 2018

3. Piękni XX-wieczni. Polscy projektanci graficy, red. J. Mrowczyk, Kraków 2017

Literatura uzupełniająca

1. Jens Müller, Julius Wiedemann (Ed.), The history of graphic design: 1890-today, Köln, 2022

K. Houston, Ksiąka. Najpotęniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, Kraków

2017;

2. Marian Misiak, Agata Szydłowska, Paneuropa, Kometa, Hel. Szkice z historii projektowania liter w

Polsce, Kraków 2015;

3. Widzieć/Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, red. P. Dębowski, J. Mrowczyk, Kraków

2011

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

W 04 (P6S_WG) Zna główne trendy rozwojowe oraz posiada wiedzę szczegółową właściwą dla projektowania graficznego i multimediów w tym dot. środków ekspresji i umiejętności warsztatowych/ Przedmiotowe: Zna kluczowe nurty i postaci związane m.in. z rozwojem typografii, projektowaniem książek, czasopism, plakatów oraz systemów identyfikacji wizualnej.

W 05 (P6S_WG) Zna i rozumie zależności pomiędzy kontekstem historycznym, kulturowym, społeczno-ekonomicznym a rozwojem dziedziny sztuk projektowych wraz z etycznymi uwarunkowaniami / Przedmiotowe: Potrafi naszkicować kontekst społeczno-kulturowy wybranych zjawisk z historii projektowania graficznego, jest w stanie powiązać przeobrażenia w zakresie techniki, rozwoju technologicznego czy gospodarki ze zmianami w obrębie projektowania graficznego.

W zakresie umiejętności:

U 01 (P6S_UW) Potrafi umiejętnie dobierać źródła wiedzy i informacji z nich pochodzących oraz dokonywać analizy i syntezy tych informacji właściwej dla kontekstu zastosowania / Przemiotowe: Wykazuje zdolność do krytycznego myślenia oraz samodzielnego formułowania wniosków, które są oparte na rzetelnej ocenie dostępnych materiałów i danych. Rozumie znaczenie kontekstu w doborze i interpretacji informacji.

U 09 (P6S_UK) Potrafi przygotowywać prace pisemne z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i różnych źródeł / Przedmiotowe: Wykazuje zdolność do formułowania klarownych argumentów, stosowania właściwych metod badawczych i analiz a także prezentowania wyników w sposób logiczny i uporządkowany. Rozumie zasady rzetelnego cytowania i odniesień do źródeł.

W zakresie kompetencji społecznych:

KS 03 (P6S_KR) Jest gotów do odkrywania nowych zjawisk, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania wiedzy i

doświadczeń. / Przedmiotowe: Potrafi krytycznie ocenić omawiane informacje i przykłady, odnosząc je do rozwoju własnych projektów

artystycznych. Wykazuje gotowość do pogłębiania wiedzy poprzez sięganie do dodatkowych materiałów przygotowywanych przez osobę

prowadzącą zajęcia.

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny

(Opis kryteriów wraz ze wskazaniem maksymalnej ilości punktów, które student może uzyskać w ramach

każdego z kryteriów)

ocena cel. (5,5)

91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena bdb (5)

81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db+ (4,5)

71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db (4)

61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena dst+ (3,5)

51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje

społeczne

ocena 3

41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena 2

31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Dopuszczalna liczba nieusprawiedliwionych nieobecności: dwie.

Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie co najmniej 50% maksymalnej liczby

punktów z egzaminu.

Przedmiot nie jest oferowany w żadnym z aktualnych cykli dydaktycznych.
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)