Historia projektowania graficznego
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | pg-1s-st-hpg-4s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia projektowania graficznego |
Jednostka: | Wydział Projektowy |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Tematyka zaję obejmuje historięprojektowania graficznego od końca XIX wieku do współczesności. Zajęcia prowadzone sąw oparciu o prezentacjęi omówienie dokonańz obszaru projektowania graficznego z uwzględnieniem wydarzeń́z zakresu historii, historii sztuki, filozofii, przeobrażeń społecznych i kulturowych oraz techniki, które miały istotne znaczenie dla przemian formalnych, pojawiania się nowej tematyki czy wprowadzania nowych rozwiązań́ technicznych z zakresu projektowania graficznego. W czasie trwania kursu uczestnicy zdobywają wiedzę na temat historycznych i współczesnych realizacji z zakresu projektowania graficznego, jednocześnie zapoznając się z różnymi perspektywami metodologicznymi. Zajęcia odbędą się w formie hybrydowej, z przewagą zajęć realizowanych stacjonarnie. |
Pełny opis: |
Założenia i cele przedmiotu 1. Przekazywanie wiedzy z zakresu historii projektowania graficznego w ujęciu problemowym. 2. Kształtowanie wrażliwości estetycznej. 3. Zapoznanie z terminologiąz zakresu historii sztuki, w tym z obszaru historii projektowania graficznego. 4. Zapoznanie z aktualnymi perspektywami badawczymi i metodologią w zakresie historii sztuki. 5. Rozwijanie wyobraźni twórczej oraz poszerzenie wiedzy na temat teorii i historii sztuki. 6. Wzbogacenie wyobraźni estetycznej oraz praktyki twórczej o przykłady zaczerpnięte z historycznych realizacji oraz działalności współczesnych projektantów i projektantek. 7. Rozbudzanie potrzeby kontaktu z twórczością artystyczną, w tym poznawania realizacji z obszaru projektowania graficznego. 8. Prezentacja dzieł z obszaru projektowania graficznego w perspektywie badań historycznych, socjologicznych i antropologicznych. 9. Kształtowanie krytycznej postawy wobec twórczości artystycznej, skutkujące umiejętnością samodzielnej analizy i interpretacji do dokonańdawnych i współczesnych projektantów. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa 1. P. B. Meggs, A. W. Purvis, Megg's History of Graphic Design, New Jersey 2006 2. Jacek Mrowczyk, Zdenek Kolesár, Historia projektowania graficznego, Kraków 2018 3. Piękni XX-wieczni. Polscy projektanci graficy, red. J. Mrowczyk, Kraków 2017 Literatura uzupełniająca 1. Jens Müller, Julius Wiedemann (Ed.), The history of graphic design: 1890-today, Köln, 2022 K. Houston, Ksiąka. Najpotęniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski, Kraków 2017; 2. Marian Misiak, Agata Szydłowska, Paneuropa, Kometa, Hel. Szkice z historii projektowania liter w Polsce, Kraków 2015; 3. Widzieć/Wiedzieć. Wybór najważniejszych tekstów o dizajnie, red. P. Dębowski, J. Mrowczyk, Kraków 2011 |
Efekty uczenia się: |
W zakresie wiedzy: W 04 (P6S_WG) Zna główne trendy rozwojowe oraz posiada wiedzę szczegółową właściwą dla projektowania graficznego i multimediów w tym dot. środków ekspresji i umiejętności warsztatowych/ Przedmiotowe: Zna kluczowe nurty i postaci związane m.in. z rozwojem typografii, projektowaniem książek, czasopism, plakatów oraz systemów identyfikacji wizualnej. W 05 (P6S_WG) Zna i rozumie zależności pomiędzy kontekstem historycznym, kulturowym, społeczno-ekonomicznym a rozwojem dziedziny sztuk projektowych wraz z etycznymi uwarunkowaniami / Przedmiotowe: Potrafi naszkicować kontekst społeczno-kulturowy wybranych zjawisk z historii projektowania graficznego, jest w stanie powiązać przeobrażenia w zakresie techniki, rozwoju technologicznego czy gospodarki ze zmianami w obrębie projektowania graficznego. W zakresie umiejętności: U 01 (P6S_UW) Potrafi umiejętnie dobierać źródła wiedzy i informacji z nich pochodzących oraz dokonywać analizy i syntezy tych informacji właściwej dla kontekstu zastosowania / Przemiotowe: Wykazuje zdolność do krytycznego myślenia oraz samodzielnego formułowania wniosków, które są oparte na rzetelnej ocenie dostępnych materiałów i danych. Rozumie znaczenie kontekstu w doborze i interpretacji informacji. U 09 (P6S_UK) Potrafi przygotowywać prace pisemne z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i różnych źródeł / Przedmiotowe: Wykazuje zdolność do formułowania klarownych argumentów, stosowania właściwych metod badawczych i analiz a także prezentowania wyników w sposób logiczny i uporządkowany. Rozumie zasady rzetelnego cytowania i odniesień do źródeł. W zakresie kompetencji społecznych: KS 03 (P6S_KR) Jest gotów do odkrywania nowych zjawisk, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania wiedzy i doświadczeń. / Przedmiotowe: Potrafi krytycznie ocenić omawiane informacje i przykłady, odnosząc je do rozwoju własnych projektów artystycznych. Wykazuje gotowość do pogłębiania wiedzy poprzez sięganie do dodatkowych materiałów przygotowywanych przez osobę prowadzącą zajęcia. |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny (Opis kryteriów wraz ze wskazaniem maksymalnej ilości punktów, które student może uzyskać w ramach każdego z kryteriów) ocena cel. (5,5) 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena bdb (5) 81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db+ (4,5) 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db (4) 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena dst+ (3,5) 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 3 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 2 31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne Dopuszczalna liczba nieusprawiedliwionych nieobecności: dwie. Warunkiem zaliczenia wykładu jest uzyskanie co najmniej 50% maksymalnej liczby punktów z egzaminu. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.