Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Ilustracja - pracownia dyplomowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: pg-1s-st-d-ilu-7s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Ilustracja - pracownia dyplomowa
Jednostka: Wydział Projektowy
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 19.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Pełny opis:

Celem przedmiotu jest poszukiwanie i doskonalenia indywidualnej formy wypowiedzi w zakresie ilustracji, a także zdobycie wiedzy, umiejętności i kompetencji, które znajdą zastosowanie w przyszłych działaniach projektowych z wykorzystaniem obrazu i narracji obrazem.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

1. Stacja ilustracja. Polska ilustracja książkowa 1950–1980, artystyczne kreacje i realizacje;

2. Anita Wincencjusz-Patyna, Akademia Sztuk Pięknych we Wrocławiu im. Eugeniusza Gepperta, 2008

3. Captains of illustration. 100 years of children’s books from Poland; pod red. Anity Wincencjusz-Patyny, Instytut Adama Mickiewicza, Warszawa, 2019

4. Najpierw okładka! Polskie okładki książkowe 1944–1970, pod red. Janusza Górskiego i Piotra Sitkiewicza, Czysty Warsztat, Gdańsk, 2017

Inna literatura: dobrana indywidualnie w zależności od tematu dyplomowego.

Literatura uzupełniająca:

1. Zrozumieć komiks; Scott McCloud; Kultura Gniewu, Warszawa, 2015 i 2021

2. The Encyclopedia of Writing and Illustrating Children’s Books: From Creating Characters to developing Stories; Desdemona McCannon; Sue Thornton; Yadzia Williams; London; 2008

3. Ten łokieć źle się zgina. Rozmowy o ilustracji; Sebastian Frąckiewicz; Wydawnictwo Czarne, Wołowiec; 2017

4. Ilustrowane książki dla dzieci, katalogi rysunku satyrycznego, komiksy, prasa ilustrowana – z zasobów pracowni Ilustracji

Efekty uczenia się:

W zakresie wiedzy:

W 01 (P6S_WG) Zna i rozumie metodyczne postępowanie wykorzystywane w procesie projektowym, twórczym oraz jego etapy i wie jak je efektywnie wykorzystać w realizacji własnych projektów. Przedmiotowe: Zna i rozumie metodyczne postępowanie wykorzystywane w procesie projektowym, twórczym oraz jego etapy oraz wie jak je dobrać i efektywnie wykorzystać w realizacji własnych projektów z zakresu ilustracji.

W 04 (P6S_WG) Zna główne trendy rozwojowe oraz posiada wiedzę szczegółową właściwą dla projektowania graficznego i multimediów w tym dot. środków ekspresji i umiejętności warsztatowych. Przedmiotowe: Zna główne trendy rozwojowe oraz posiada wiedzę szczegółową właściwą dla projektowania obrazu i narracji w tym dot. środków ekspresji i umiejętności warsztatowych, które dobiera i rozwija w zgodzie ze swoimi predyspozycjami i indywidualnym językiem wypowiedzi w zakresie ilustracji.

W 05 (P6S_WG) Zna i rozumie zależności pomiędzy kontekstem historycznym, kulturowym, społeczno-ekonomicznym a rozwojem dziedziny sztuk projektowych wraz z etycznymi uwarunkowaniami. Przedmiotowe: Zna i rozumie zależności pomiędzy kontekstem historycznym, kulturowym, społeczno-ekonomicznym a rozwojem dziedziny sztuk projektowych, z naciskiem na ilustrację, wraz z etycznymi uwarunkowaniami.

W zakresie umiejętności:

U 01 (P6S_UW) Potrafi umiejętnie dobierać źródła wiedzy i informacji z nich pochodzących oraz dokonywać analizy i syntezy tych informacji właściwej dla kontekstu zastosowania. Przedmiotowe: Potrafi umiejętnie dobierać źródła wiedzy i informacji z nich pochodzących oraz dokonywać analizy i syntezy tych informacji właściwej dla kontekstu zastosowania w odniesieniu do pracy dyplomowej z zakresu ilustracji.

U 02 (P6S_UW) Potrafi samodzielnie opracować założenia projektowe i świadomie realizować je w procesie projektowym w zakresie projektowania graficznego i multimediów. Przedmiotowe: Potrafi samodzielnie opracować założenia projektowe i świadomie realizować je w procesie projektowym w zakresie ilustracji. Jest przygotowana/y do samodzielnej pracy nad złożonymi projektami zawierającymi aspekty narracji obrazem.

U 03 (P6S_UW) Potrafi łączyć intuicyjne i metodyczne podejście do pracy twórczej i projektowej. Przedmiotowe: W pracy nad ilustracją/serią

ilustracji/narracją obrazem wykorzystuje zarówno metodyczne, jak i intuicyjne podejście oraz rozwija indywidualne predyspozycje.

U 04 (P6S_UW) Potrafi opracować projekt wraz z jego umieszczeniem w kontekście rynkowym. Przedmiotowe: Potrafi opracować projekt z zakresu ilustracji wraz z jego umieszczeniem w kontekście rynkowym. Analizuje swoje projekty pod kątem przyszłych odbiorców oraz klientów.

U 05 (P6S_UW) Potrafi świadomie posługiwać się podstawowymi narzędziami warsztatu projektanta adekwatnymi technologiami i technikami oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój. Przedmiotowe: Potrafi świadomie posługiwać się

podstawowymi narzędziami warsztatu projektanta adekwatnymi technologiami i technikami wykorzystanymi w ilustracji oraz stosować efektywne techniki ćwiczenia tych umiejętności, umożliwiające ciągły ich rozwój. W procesie dydaktycznym poznaje różnorodne techniki oraz dąży do wypracowania indywidualnej formy wypowiedzi, doskonaląc swój warsztat ilustratorski.

U 06 (P6S_UW) Potrafi opracować podstawową dokumentację projektową obejmującą część prezentacyjną oraz dokumentację

koncepcji. Przedmiotowe: Potrafi opracować dokumentację koncepcji w postaci opisu procesu projektowego oraz prezentacji ekranowej pracy dyplomowej.

U 07 (P6S_UW) Cechuje go niezależne podejście do projektowania, kreatywność, potrafi realizować prace projektowe o wysokim stopniu oryginalności w odpowiedzi na potrzeby odbiorcy. Przedmiotowe: Cechuje go niezależne podejście do projektowania ilustracji, kreatywność,

potrafi realizować prace projektowe o wysokim stopniu oryginalności w odpowiedzi na potrzeby odbiorcy.

U 08 (P6S_UK) Potrafi opracowywać oraz w komunikatywny sposób publicznie prezentować opracowane rozwiązania projektowe przy zastosowaniu specjalistycznej terminologii oraz wykorzystaniu adekwatnych technik informacyjno-komunikacyjnych. Przedmiotowe: Potrafi opracowywać oraz w komunikatywny sposób publicznie prezentować opracowane rozwiązania projektowe przy zastosowaniu

specjalistycznej terminologii z zakresu ilustracji i pokrewnych dziedzin oraz wykorzystaniu adekwatnych technik informacyjno-komunikacyjnych. Jest przygotowana/y do prezentacji założeń oraz przyjętych rozwiązań projektowych.

U 09 (P6S_UK) Potrafi przygotowywać prace pisemne z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i różnych źródeł. Przedmiotowe: Potrafi przygotowywać prace pisemne z wykorzystaniem ujęć teoretycznych i różnych źródeł dotyczące tematów z zakresu ilustracji. Potrafi opisać proces projektowy oraz uzasadnić dobrane środki w odniesieniu do źródeł.

W zakresie kompetencji społecznych:

KS 01 (P6S_KR) Jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji projektowych, rozwijania idei i właściwej argumentacji założeń. Przedmiotowe: Jest gotów do samodzielnego podejmowania decyzji projektowych rozwijania idei i właściwej argumentacji założeń.

KS 02 (P6S_KR) Jest gotów do przeprowadzania konstruktywnej krytyki, przyjmowania krytyki dotyczącej posiadanej wiedzy i umiejętności.

Przedmiotowe: Jest gotów do przeprowadzania konstruktywnej krytyki, przyjmowania krytyki dotyczącej posiadanej wiedzy i umiejętności z zakresu projektowania ilustracji oraz narracji obrazem.

KS 03 (P6S_KR) Jest gotów do odkrywania nowych zjawisk, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania wiedzy i

doświadczeń. Przedmiotowe: Poprzez research, analizę, wybór i prezentację zebranych materiałów przygotowujących do realizacji pracy

dyplomowej jest gotowa/ów do odkrywania nowych zjawisk, wykazując się umiejętnością zbierania, analizowania i interpretowania wiedzy i doświadczeń, przede wszystkim z zakresu ilustracji i dziedzin pokrewnych.

KS 04 (P6S_KR) Jest gotów do opracowywania wyceny projektu i harmonogramu prac. Przedmiotowe: Jest gotów do opracowywania wyceny

projektu i harmonogramu prac w odniesieniu do pracy dyplomowej.

KS 05 (P6S_KR) Jest gotów do pracy w zespole projektowym także o charakterze interdyscyplinarnym (ma świadomość roli swojej oraz

pozostałych członków zespołu). Przedmiotowe: Jest gotów do pracy w zespole projektowym także o charakterze interdyscyplinarnym (ma świadomość roli swojej oraz pozostałych członków zespołu).

KS 06 (P6S_KO, P6S_KR) Jest gotów do kształtowania umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej, rozumie ich rolę w procesie twórczym i rozwiązywaniu problemów, w szczególności wartość przyjmowania różnych punktów widzenia dla analizowanych kontekstów.

Przedmiotowe: Jest gotów do kształtowania umiejętności z zakresu komunikacji interpersonalnej, rozumie ich rolę w procesie twórczym i rozwiązywaniu problemów, w szczególności wartość przyjmowania różnych punktów widzenia dla analizowanych kontekstów.

KS 07 (P6S_KO) Jest gotów do realizowania projektów, wynikających ze świadomości społecznych, naukowych oraz etycznych aspektów związanych z własną pracą i dziedziną projektowania oraz inicjowania działań w społeczeństwie związanych z etyką zawodu. Przedmiotowe: Jest gotów do realizowania projektów, wynikających ze świadomości społecznych, naukowych oraz etycznych aspektów związanych z własną pracą i dziedziną projektowania oraz inicjowania działań w społeczeństwie związanych z etyką zawodu.

KS 08 (P6S_KK) Jest gotów samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie w odniesieniu do dynamicznie rozwijającego się otoczenia. Przedmiotowe: Jest gotów samodzielnie planować i realizować własne uczenie się przez całe życie w odniesieniu do

dynamicznie rozwijającego się otoczenia.

Metody i kryteria oceniania:

• ocena poziomu projektowego i technicznego wykonania prac

• ocena stopnia zaangażowania w realizację programu

• ocena poziomu publicznej prezentacji

• rzetelność wykonywania zadań

• frekwencja

• umiejętność uzasadniania wykorzystywanych środków i adekwatność doboru środków wyrazu

• aktywność w dyskusjach dydaktycznych

• adekwatność do tematyki zadań

• umiejętność praktycznego zastosowania zdobytej wiedzy w zadaniach projektowych

• oryginalność i innowacyjność realizacji zadań

Zajęcia w cyklu "2022-2023 Semestr zimowy" (zakończony)

Okres: 2022-10-01 - 2023-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Machwic
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną

Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr zimowy" (zakończony)

Okres: 2023-10-01 - 2024-01-26
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Anna Machwic
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną

Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr zimowy" (zakończony)

Okres: 2024-10-01 - 2025-02-02
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jadwiga Lemańska, Anna Machwic
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną
Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.0.0-5 (2024-09-13)