Technologia rysunku i malarstwa
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ma-jm-st-trim-8s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Technologia rysunku i malarstwa |
Jednostka: | Wydział Artystyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Założeniem zajęć jest nie tylko uzyskanie umiejętności swobodnego wyrażania się w różnych technikach malarskich – organicznych i mineralnych – ale także pełna świadomość ich właściwości, zastosowań i wpływu na trwałość oraz estetykę dzieła. Osoba studiująca zdobywa praktyczną wiedzę o całym procesie twórczym, począwszy od samodzielnego budowania podobrazia malarskiego – od wyboru podłoża, poprzez przygotowanie zapraw i gruntów – aż po finalne warstwy malarskie. Kluczowym aspektem zajęć jest pełna kontrola nad materiałami, co obejmuje własnoręczne przygotowanie farb i innych mediów malarskich, umożliwiające świadome podejmowanie decyzji artystycznych i technologicznych. Celem zajęć jest nie tylko opanowanie poszczególnych technik, ale także zrozumienie uniwersalnych zasad malarskich, które mają zastosowanie w większości metod twórczych, co pozwala na swobodę eksperymentowania i rozwijanie indywidualnego języka artystycznego. |
Pełny opis: |
Założeniem zajęć jest nie tylko uzyskanie umiejętności swobodnego wyrażania się w różnych technikach malarskich – organicznych i mineralnych – ale także pełna świadomość ich właściwości, zastosowań i wpływu na trwałość oraz estetykę dzieła. Osoba studiująca zdobywa praktyczną wiedzę o całym procesie twórczym, począwszy od samodzielnego budowania podobrazia malarskiego – od wyboru podłoża, poprzez przygotowanie zapraw i gruntów – aż po finalne warstwy malarskie. Kluczowym aspektem zajęć jest pełna kontrola nad materiałami, co obejmuje własnoręczne przygotowanie farb i innych mediów malarskich, umożliwiające świadome podejmowanie decyzji artystycznych i technologicznych. Celem zajęć jest nie tylko opanowanie poszczególnych technik, ale także zrozumienie uniwersalnych zasad malarskich, które mają zastosowanie w większości metod twórczych, co pozwala na swobodę eksperymentowania i rozwijanie indywidualnego języka artystycznego. Wymagania wstępne: Znajomość uniwersalnych zasad, które mają zastosowanie w większości technik |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Max Doerner „Materiały malarskie i ich zastosowanie”, Arkady, 2017. Władysław Ślesiński „Techniki malarskie – spoiwa organiczne”, Arkady, 1984. Władysław Ślesiński „Techniki malarskie – spoiwa mineralne”, Arkady, 1984 .Jerzy Werner „Technologia malarstwa i grafiki”, PWN, 1981. Literatura uzupełniająca: Cennino Cennini „Rzecz o malarstwie”, Ossolineum, 1955. Jan Hopliński „Farby i spoiwa malarskie”, Ossolineum, 1990. Bodo Jaxtheimer „Zarys technologii malarstwa”, PWN, 1953. |
Efekty uczenia się: |
https://docs.google.com/document/d/1SdYo3xGFNsZZWUU0bk2R9D-3E5VLD3MN/edit |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: ocena cel. (5,5) - 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena bdb (5) - 81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db+ (4,5) - 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db (4) - 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena dst+ (3,5) - 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 3 - 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 2 - 31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne Warunki zaliczenia: obecność - 10% pozytywne oceny - 30% aktywność studenta - 50% udział w przeglądzie - 10% |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2024-02-10 - 2024-05-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Rzeźniczek, Agnieszka Trzos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT cw
ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Krzysztof Rzeźniczek, Agnieszka Trzos | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
|
Skrócony opis: |
Założeniem zajęć jest nie tylko uzyskanie umiejętności swobodnego wyrażania się w różnych technikach malarskich – organicznych i mineralnych – ale także pełna świadomość ich właściwości, zastosowań i wpływu na trwałość oraz estetykę dzieła. Osoba studiująca zdobywa praktyczną wiedzę o całym procesie twórczym, począwszy od samodzielnego budowania podobrazia malarskiego – od wyboru podłoża, poprzez przygotowanie zapraw i gruntów – aż po finalne warstwy malarskie. Kluczowym aspektem zajęć jest pełna kontrola nad materiałami, co obejmuje własnoręczne przygotowanie farb i innych mediów malarskich, umożliwiające świadome podejmowanie decyzji artystycznych i technologicznych. Celem zajęć jest nie tylko opanowanie poszczególnych technik, ale także zrozumienie uniwersalnych zasad malarskich, które mają zastosowanie w większości metod twórczych, co pozwala na swobodę eksperymentowania i rozwijanie indywidualnego języka artystycznego. |
|
Pełny opis: |
Założeniem zajęć jest nie tylko uzyskanie umiejętności swobodnego wyrażania się w różnych technikach malarskich – organicznych i mineralnych – ale także pełna świadomość ich właściwości, zastosowań i wpływu na trwałość oraz estetykę dzieła. Osoba studiująca zdobywa praktyczną wiedzę o całym procesie twórczym, począwszy od samodzielnego budowania podobrazia malarskiego – od wyboru podłoża, poprzez przygotowanie zapraw i gruntów – aż po finalne warstwy malarskie. Kluczowym aspektem zajęć jest pełna kontrola nad materiałami, co obejmuje własnoręczne przygotowanie farb i innych mediów malarskich, umożliwiające świadome podejmowanie decyzji artystycznych i technologicznych. Celem zajęć jest nie tylko opanowanie poszczególnych technik, ale także zrozumienie uniwersalnych zasad malarskich, które mają zastosowanie w większości metod twórczych, co pozwala na swobodę eksperymentowania i rozwijanie indywidualnego języka artystycznego. Wymagania wstępne: Znajomość uniwersalnych zasad, które mają zastosowanie w większości technik |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Max Doerner „Materiały malarskie i ich zastosowanie”, Arkady, 2017. Władysław Ślesiński „Techniki malarskie – spoiwa organiczne”, Arkady, 1984. Władysław Ślesiński „Techniki malarskie – spoiwa mineralne”, Arkady, 1984 .Jerzy Werner „Technologia malarstwa i grafiki”, PWN, 1981. Literatura uzupełniająca: Cennino Cennini „Rzecz o malarstwie”, Ossolineum, 1955. Jan Hopliński „Farby i spoiwa malarskie”, Ossolineum, 1990. Bodo Jaxtheimer „Zarys technologii malarstwa”, PWN, 1953. |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.