Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Technologia rysunku i malarstwa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ma-jm-st-trim-8s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Technologia rysunku i malarstwa
Jednostka: Wydział Artystyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Założeniem zajęć jest nie tylko uzyskanie umiejętności swobodnego wyrażania się w różnych technikach malarskich – organicznych i mineralnych – ale także pełna świadomość ich właściwości, zastosowań i wpływu na trwałość oraz estetykę dzieła. Osoba studiująca zdobywa praktyczną wiedzę o całym procesie twórczym, począwszy od samodzielnego budowania podobrazia malarskiego – od wyboru podłoża, poprzez przygotowanie zapraw i gruntów – aż po finalne warstwy malarskie. Kluczowym aspektem zajęć jest pełna kontrola nad materiałami, co obejmuje własnoręczne przygotowanie farb i innych mediów malarskich, umożliwiające świadome podejmowanie decyzji artystycznych i technologicznych. Celem zajęć jest nie tylko opanowanie poszczególnych technik, ale także zrozumienie uniwersalnych zasad malarskich, które mają zastosowanie w większości metod twórczych, co pozwala na swobodę eksperymentowania i rozwijanie indywidualnego języka artystycznego.

Pełny opis:

Założeniem zajęć jest nie tylko uzyskanie umiejętności swobodnego wyrażania się w różnych technikach malarskich – organicznych i mineralnych – ale także pełna świadomość ich właściwości, zastosowań i wpływu na trwałość oraz estetykę dzieła. Osoba studiująca zdobywa praktyczną wiedzę o całym procesie twórczym, począwszy od samodzielnego budowania podobrazia malarskiego – od wyboru podłoża, poprzez przygotowanie zapraw i gruntów – aż po finalne warstwy malarskie. Kluczowym aspektem zajęć jest pełna kontrola nad materiałami, co obejmuje własnoręczne przygotowanie farb i innych mediów malarskich, umożliwiające świadome podejmowanie decyzji artystycznych i technologicznych. Celem zajęć jest nie tylko opanowanie poszczególnych technik, ale także zrozumienie uniwersalnych zasad malarskich, które mają zastosowanie w większości metod twórczych, co pozwala na swobodę eksperymentowania i rozwijanie indywidualnego języka artystycznego.

Wymagania wstępne:

Znajomość uniwersalnych zasad, które mają zastosowanie w większości technik

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Max Doerner „Materiały malarskie i ich zastosowanie”, Arkady, 2017.

Władysław Ślesiński „Techniki malarskie – spoiwa organiczne”, Arkady, 1984.

Władysław Ślesiński „Techniki malarskie – spoiwa mineralne”, Arkady, 1984

.Jerzy Werner „Technologia malarstwa i grafiki”, PWN, 1981.

Literatura uzupełniająca:

Cennino Cennini „Rzecz o malarstwie”, Ossolineum, 1955.

Jan Hopliński „Farby i spoiwa malarskie”, Ossolineum, 1990.

Bodo Jaxtheimer „Zarys technologii malarstwa”, PWN, 1953.

Efekty uczenia się:

https://docs.google.com/document/d/1SdYo3xGFNsZZWUU0bk2R9D-3E5VLD3MN/edit

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

ocena cel. (5,5) - 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena bdb (5) - 81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db+ (4,5) - 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db (4) - 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena dst+ (3,5) - 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena 3 - 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena 2 - 31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Warunki zaliczenia:

obecność - 10%

pozytywne oceny - 30%

aktywność studenta - 50%

udział w przeglądzie - 10%

Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2024-02-10 - 2024-05-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Rzeźniczek, Agnieszka Trzos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną

Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Krzysztof Rzeźniczek, Agnieszka Trzos
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną
Skrócony opis:

Założeniem zajęć jest nie tylko uzyskanie umiejętności swobodnego wyrażania się w różnych technikach malarskich – organicznych i mineralnych – ale także pełna świadomość ich właściwości, zastosowań i wpływu na trwałość oraz estetykę dzieła. Osoba studiująca zdobywa praktyczną wiedzę o całym procesie twórczym, począwszy od samodzielnego budowania podobrazia malarskiego – od wyboru podłoża, poprzez przygotowanie zapraw i gruntów – aż po finalne warstwy malarskie. Kluczowym aspektem zajęć jest pełna kontrola nad materiałami, co obejmuje własnoręczne przygotowanie farb i innych mediów malarskich, umożliwiające świadome podejmowanie decyzji artystycznych i technologicznych. Celem zajęć jest nie tylko opanowanie poszczególnych technik, ale także zrozumienie uniwersalnych zasad malarskich, które mają zastosowanie w większości metod twórczych, co pozwala na swobodę eksperymentowania i rozwijanie indywidualnego języka artystycznego.

Pełny opis:

Założeniem zajęć jest nie tylko uzyskanie umiejętności swobodnego wyrażania się w różnych technikach malarskich – organicznych i mineralnych – ale także pełna świadomość ich właściwości, zastosowań i wpływu na trwałość oraz estetykę dzieła. Osoba studiująca zdobywa praktyczną wiedzę o całym procesie twórczym, począwszy od samodzielnego budowania podobrazia malarskiego – od wyboru podłoża, poprzez przygotowanie zapraw i gruntów – aż po finalne warstwy malarskie. Kluczowym aspektem zajęć jest pełna kontrola nad materiałami, co obejmuje własnoręczne przygotowanie farb i innych mediów malarskich, umożliwiające świadome podejmowanie decyzji artystycznych i technologicznych. Celem zajęć jest nie tylko opanowanie poszczególnych technik, ale także zrozumienie uniwersalnych zasad malarskich, które mają zastosowanie w większości metod twórczych, co pozwala na swobodę eksperymentowania i rozwijanie indywidualnego języka artystycznego.

Wymagania wstępne:

Znajomość uniwersalnych zasad, które mają zastosowanie w większości technik

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Max Doerner „Materiały malarskie i ich zastosowanie”, Arkady, 2017.

Władysław Ślesiński „Techniki malarskie – spoiwa organiczne”, Arkady, 1984.

Władysław Ślesiński „Techniki malarskie – spoiwa mineralne”, Arkady, 1984

.Jerzy Werner „Technologia malarstwa i grafiki”, PWN, 1981.

Literatura uzupełniająca:

Cennino Cennini „Rzecz o malarstwie”, Ossolineum, 1955.

Jan Hopliński „Farby i spoiwa malarskie”, Ossolineum, 1990.

Bodo Jaxtheimer „Zarys technologii malarstwa”, PWN, 1953.

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)