Malarstwo
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ma-jm-st-mal-2s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Malarstwo |
Jednostka: | Wydział Artystyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
7.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Malarstwo jako forma twórczości plastycznej obejmuje ćwiczenia z zakresu obserwacji zastanego lub wykreowanego świata i jego rejestracji w postaci kombinacji kolorystycznych. Podstawowym założeniem dotyczącym zajęć z przedmiotu malarstwo jest praktyczne rozwijanie technik oraz terminów i pojęć związanych z malarstwem tradycyjnym, odwołującym się do doświadczeń wielkich mistrzów tej dziedziny. |
Pełny opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Malarstwo jako forma twórczości plastycznej obejmuje ćwiczenia z zakresu obserwacji zastanego lub wykreowanego świata i jego rejestracji w postaci kombinacji kolorystycznych. Podstawowym założeniem dotyczącym zajęć z przedmiotu malarstwo jest praktyczne rozwijanie technik oraz terminów i pojęć związanych z malarstwem tradycyjnym, odwołującym się do doświadczeń wielkich mistrzów tej dziedziny. Obserwacja i podjęcie próby zrozumienia szeroko pojętego obrazu, którego należałoby szukać w fotografii, kinie, teatrze, życiu codziennym i świadomość własnej pracy, to równie ważne cele stawiane studentom pierwszego roku. Student kończący kształcenie na pierwszym roku studiów powinien dysponować dobrym warsztatem malarskim, potrafić korzystać z doświadczeń innych artystów i mieć rozeznanie we współczesnych trendach artystycznych z naciskiem na dokonania malarskie. Powinien umieć argumentować podjęte problemy artystyczne i bronić ich, mieć świadomość własnej pracy i podejmować próby analizy obrazów zawartych w różnych przestrzeniach kultury. Wymagania wstępne: Zanim rozpocznie edukację w ASP student pierwszego roku powinien: posiadać podstawowe umiejętności malarskie i rysunkowe znać podstawowe pojęcia dotyczące kompozycji i narzędzi malarskich potrafić podać przykłady dzieł oraz przedstawicieli z dziedziny malarstwa czy rysunku |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: David Hockney i Martin Gayford, Historia obrazów, Poznań 2016 David Hockney, Wiedza tajemna. Sekrety technik malarskich Dawnych Mistrzów, Kraków 2006 Tony Godfrey, Painting today, London 2011 red. Rebecca Morrill, Vitamin P 3. New perspectives in painting, London 2016 Barry Schwabsky, Vitamin P 2. New perspectives in painting, New York 2011 Barry Schwabsky, Vitamin P. New Perspectives in Painting, London 2002 Kurt Beers, 100 painters of tomorrow, London 2014 Czasopisma internetowe: Magazyn Szum / magazynszum.pl Notes Na 6 Tygodni / nn6t.pl Dwutygodnik / dwutygodnik.com Autoportret pismo o dobrej przestrzeni / autoportret.pl Literatura uzupełniająca: Jon Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne, Kraków 2006 Johannes Itten, Sztuka barwy, Kraków 2020 John Berger, Sposoby widzenia, Poznań 1997 Rudolf Arnheim, Myślenie wzrokowe, Gdańsk 2013 Victor Stoichita, Ustanowienie obrazu, Gdańsk 2011 Filip Pręgowski, Francis Bacon. Metamorfozy obrazu, Warszawa 2011 Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, Łódź 2016 Marta Smolińska, Otwieranie obrazu, Toruń 2012 Maria Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Warszawa 2009 |
Efekty uczenia się: |
https://docs.google.com/document/d/1W6nqdAbswFHQkE5GypzlLPgetJ9arE6l/edit |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: ocena cel. (5,5) - 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena bdb (5) - 81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db+ (4,5) - 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db (4) - 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena dst+ (3,5) - 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 3 - 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 2 - 31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne Warunki zaliczenia: - obecność - Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Warunkiem zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach z uwzględnieniem dwóch dopuszczalnych, nieusprawiedliwionych nieobecności studenta w semestrze. - pozytywne oceny - Prowadzący na bieżąco, w trakcie roku akademickiego weryfikuje wiedzę studenta z zakresu technologii jak i historii malarstwa. Ocena w głównej mierze dotyczyć będzie intensywności procesu kształtowania świadomości artystycznej (systematyczność, obecność na zajęciach) i zaangażowania studenta, popartego konkretnymi realizacjami. Pozytywna ocena końcowa będzie zależeć od skali postępu w określonym kalendarzem, przedziale czasu. - aktywność studenta - Bieżąca kontrola podjętych przez studenta realizacji i zobowiązań, przestrzeganie frekwencji. Na każdym etapie pracy, zarówno tej prowadzonej w szkole jak i w domu student otrzymuje podpowiedzi jakie elementy wiedzy i technologii malarskiej należy rozwijać. Student ma obowiązek pracy również poza szkołą, czego rezultatem mają być przynajmniej dwie realizacje malarskie w miesiącu. - udział w przeglądzie - Dwa razy w roku (po zakończeniu każdego semestru) odbywa się przegląd prac malarskich wykonanych w szkole i poza nią. Udział w przeglądzie semestralnym jest warunkiem obowiązkowym, który student musi spełnić by otrzymać ocenę. Na przeglądzie prowadzący mogą dokonać pełnej oceny pracy studenta |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2024-02-10 - 2024-05-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jakub Adamek, Paweł Szeibel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN cw
WT ŚR cw
CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 150 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jakub Adamek, Paweł Szeibel | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
|
Skrócony opis: |
Malarstwo jako forma twórczości plastycznej obejmuje ćwiczenia z zakresu obserwacji zastanego lub wykreowanego świata i jego rejestracji w postaci kombinacji kolorystycznych. Podstawowym założeniem dotyczącym zajęć z przedmiotu malarstwo jest praktyczne rozwijanie technik oraz terminów i pojęć związanych z malarstwem tradycyjnym, odwołującym się do doświadczeń wielkich mistrzów tej dziedziny. Obserwacja i podjęcie próby zrozumienia szeroko pojętego obrazu, którego należałoby szukać w fotografii, kinie, teatrze, życiu codziennym i świadomość własnej pracy, to równie ważne cele stawiane studentom pierwszego roku. Student kończący kształcenie na pierwszym roku studiów powinien dysponować dobrym warsztatem malarskim, potrafić korzystać z doświadczeń innych artystów i mieć rozeznanie we współczesnych trendach artystycznych z naciskiem na dokonania malarskie. Powinien umieć argumentować podjęte problemy artystyczne i bronić ich, mieć świadomość własnej pracy i podejmować próby analizy obrazów zawartych w różnych przestrzeniach kultury. |
|
Pełny opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Malarstwo jako forma twórczości plastycznej obejmuje ćwiczenia z zakresu obserwacji zastanego lub wykreowanego świata i jego rejestracji w postaci kombinacji kolorystycznych. Podstawowym założeniem dotyczącym zajęć z przedmiotu malarstwo jest praktyczne rozwijanie technik oraz terminów i pojęć związanych z malarstwem tradycyjnym, odwołującym się do doświadczeń wielkich mistrzów tej dziedziny. Obserwacja i podjęcie próby zrozumienia szeroko pojętego obrazu, którego należałoby szukać w fotografii, kinie, teatrze, życiu codziennym i świadomość własnej pracy, to równie ważne cele stawiane studentom pierwszego roku. Student kończący kształcenie na pierwszym roku studiów powinien dysponować dobrym warsztatem malarskim, potrafić korzystać z doświadczeń innych artystów i mieć rozeznanie we współczesnych trendach artystycznych z naciskiem na dokonania malarskie. Powinien umieć argumentować podjęte problemy artystyczne i bronić ich, mieć świadomość własnej pracy i podejmować próby analizy obrazów zawartych w różnych przestrzeniach kultury. Wymagania wstępne: Zanim rozpocznie edukację w ASP student pierwszego roku powinien: posiadać podstawowe umiejętności malarskie i rysunkowe znać podstawowe pojęcia dotyczące kompozycji i narzędzi malarskich potrafić podać przykłady dzieł oraz przedstawicieli z dziedziny malarstwa czy rysunku |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: David Hockney i Martin Gayford, Historia obrazów, Poznań 2016 David Hockney, Wiedza tajemna. Sekrety technik malarskich Dawnych Mistrzów, Kraków 2006 Tony Godfrey, Painting today, London 2011 red. Rebecca Morrill, Vitamin P 3. New perspectives in painting, London 2016 Barry Schwabsky, Vitamin P 2. New perspectives in painting, New York 2011 Barry Schwabsky, Vitamin P. New Perspectives in Painting, London 2002 Kurt Beers, 100 painters of tomorrow, London 2014 Czasopisma internetowe: Magazyn Szum / magazynszum.pl Notes Na 6 Tygodni / nn6t.pl Dwutygodnik / dwutygodnik.com Autoportret pismo o dobrej przestrzeni / autoportret.pl Literatura uzupełniająca: Jon Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne, Kraków 2006 Johannes Itten, Sztuka barwy, Kraków 2020 John Berger, Sposoby widzenia, Poznań 1997 Rudolf Arnheim, Myślenie wzrokowe, Gdańsk 2013 Victor Stoichita, Ustanowienie obrazu, Gdańsk 2011 Filip Pręgowski, Francis Bacon. Metamorfozy obrazu, Warszawa 2011 Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, Łódź 2016 Marta Smolińska, Otwieranie obrazu, Toruń 2012 Maria Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Warszawa 2009 |
|
Uwagi: |
Zagadnienia i tematy ćwiczeń: Ćwiczenia praktyczne w pracowni, wykłady zbiorowe i indywidualne, praca poza szkołą, plenery. Zajęcia prowadzone są w postaci praktycznej. Każdy student pracuje przy własnym stanowisku pracy. Podczas zajęć student powinien zadbać o właściwe ustawienie się względem obiektów, które maluje, kontrolować na bieżąco zmieniające się warunki oświetlenia i reagować na nie. Na pierwszych zajęciach student otrzymuje podstawowe informacje z zakresu przygotowania warsztatu malarskiego (paleta i układ barw, grunt, płótno, pędzle). W trakcie zajęć prowadzący przeprowadza korektę prac podejmując przy tym wymianę poglądów ze studentem. Partnerski dialog, rozmowa obejmuje terminy plastyczne oraz fakty historyczne z dziedziny malarstwa. Sposobem osiągnięcia założonych w programie nauczania celów są następujące metody dydaktyczne: problemowa - poszukująca (służy znalezieniu własnych odpowiedzi na zadany temat plastyczny), inscenizacji (dotyczy interpretacji wykreowanej scenografii), aktywizacji (student podczas korekty dokonuje analizy własnej pracy) |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.