Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Malarstwo

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ma-jm-st-mal-2s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Malarstwo
Jednostka: Wydział Artystyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 7.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Malarstwo jako forma twórczości plastycznej obejmuje ćwiczenia z zakresu obserwacji zastanego lub wykreowanego świata i jego rejestracji w postaci kombinacji kolorystycznych. Podstawowym założeniem dotyczącym zajęć z przedmiotu malarstwo jest praktyczne rozwijanie technik oraz terminów i pojęć związanych z malarstwem tradycyjnym, odwołującym się do doświadczeń wielkich mistrzów tej dziedziny.

Pełny opis:

Założenia i cele przedmiotu:

Malarstwo jako forma twórczości plastycznej obejmuje ćwiczenia z zakresu obserwacji zastanego lub wykreowanego świata i jego rejestracji w postaci kombinacji kolorystycznych. Podstawowym założeniem dotyczącym zajęć z przedmiotu malarstwo jest praktyczne rozwijanie technik oraz terminów i pojęć związanych z malarstwem tradycyjnym, odwołującym się do doświadczeń wielkich mistrzów tej dziedziny. Obserwacja i podjęcie próby zrozumienia szeroko pojętego obrazu, którego należałoby szukać w fotografii, kinie, teatrze, życiu codziennym i świadomość własnej pracy, to równie ważne cele stawiane studentom pierwszego roku. Student kończący kształcenie na pierwszym roku studiów powinien dysponować dobrym warsztatem malarskim, potrafić korzystać z doświadczeń innych artystów i mieć rozeznanie we współczesnych trendach artystycznych z naciskiem na dokonania malarskie. Powinien umieć argumentować podjęte problemy artystyczne i bronić ich, mieć świadomość własnej pracy i podejmować próby analizy obrazów zawartych w różnych przestrzeniach kultury.

Wymagania wstępne:

Zanim rozpocznie edukację w ASP student pierwszego roku powinien:

posiadać podstawowe umiejętności malarskie i rysunkowe znać podstawowe pojęcia dotyczące kompozycji i narzędzi malarskich potrafić podać przykłady dzieł oraz przedstawicieli z dziedziny malarstwa czy rysunku

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

David Hockney i Martin Gayford, Historia obrazów, Poznań 2016

David Hockney, Wiedza tajemna. Sekrety technik malarskich Dawnych Mistrzów, Kraków 2006

Tony Godfrey, Painting today, London 2011

red. Rebecca Morrill, Vitamin P 3. New perspectives in painting, London 2016

Barry Schwabsky, Vitamin P 2. New perspectives in painting, New York 2011

Barry Schwabsky, Vitamin P. New Perspectives in Painting, London 2002

Kurt Beers, 100 painters of tomorrow, London 2014

Czasopisma internetowe:

Magazyn Szum / magazynszum.pl

Notes Na 6 Tygodni / nn6t.pl

Dwutygodnik / dwutygodnik.com

Autoportret pismo o dobrej przestrzeni / autoportret.pl

Literatura uzupełniająca:

Jon Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne, Kraków 2006

Johannes Itten, Sztuka barwy, Kraków 2020

John Berger, Sposoby widzenia, Poznań 1997

Rudolf Arnheim, Myślenie wzrokowe, Gdańsk 2013

Victor Stoichita, Ustanowienie obrazu, Gdańsk 2011

Filip Pręgowski, Francis Bacon. Metamorfozy obrazu, Warszawa 2011

Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, Łódź 2016

Marta Smolińska, Otwieranie obrazu, Toruń 2012

Maria Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Warszawa 2009

Efekty uczenia się:

https://docs.google.com/document/d/1W6nqdAbswFHQkE5GypzlLPgetJ9arE6l/edit

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

ocena cel. (5,5) - 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena bdb (5) - 81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db+ (4,5) - 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db (4) - 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena dst+ (3,5) - 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena 3 - 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena 2 - 31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Warunki zaliczenia:

- obecność - Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Warunkiem zaliczenia jest obecność na wszystkich zajęciach z uwzględnieniem dwóch dopuszczalnych, nieusprawiedliwionych nieobecności studenta w semestrze.

- pozytywne oceny - Prowadzący na bieżąco, w trakcie roku akademickiego weryfikuje wiedzę studenta z zakresu technologii jak i historii malarstwa. Ocena w głównej mierze dotyczyć będzie intensywności procesu kształtowania świadomości artystycznej (systematyczność, obecność na zajęciach) i zaangażowania studenta, popartego konkretnymi realizacjami. Pozytywna ocena końcowa będzie zależeć od skali postępu w określonym kalendarzem, przedziale czasu.

- aktywność studenta - Bieżąca kontrola podjętych przez studenta realizacji i zobowiązań, przestrzeganie frekwencji. Na każdym etapie pracy, zarówno tej prowadzonej w szkole jak i w domu student otrzymuje podpowiedzi jakie elementy wiedzy i technologii malarskiej należy rozwijać. Student ma obowiązek pracy również poza szkołą, czego rezultatem mają być przynajmniej dwie realizacje malarskie w miesiącu.

- udział w przeglądzie - Dwa razy w roku (po zakończeniu każdego semestru) odbywa się przegląd prac malarskich wykonanych w szkole i poza nią. Udział w przeglądzie semestralnym jest warunkiem obowiązkowym, który student musi spełnić by otrzymać ocenę. Na przeglądzie prowadzący mogą dokonać pełnej oceny pracy studenta

Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2024-02-10 - 2024-05-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 150 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jakub Adamek, Paweł Szeibel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną

Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 150 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jakub Adamek, Paweł Szeibel
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną
Skrócony opis:

Malarstwo jako forma twórczości plastycznej obejmuje ćwiczenia z zakresu obserwacji zastanego lub wykreowanego świata i jego rejestracji w postaci kombinacji kolorystycznych. Podstawowym założeniem dotyczącym zajęć z przedmiotu malarstwo jest praktyczne rozwijanie technik oraz terminów i pojęć związanych z malarstwem tradycyjnym, odwołującym się do doświadczeń wielkich mistrzów tej dziedziny. Obserwacja i podjęcie próby zrozumienia szeroko pojętego obrazu, którego należałoby szukać w fotografii, kinie, teatrze, życiu codziennym i świadomość własnej pracy, to równie ważne cele stawiane studentom pierwszego roku. Student kończący kształcenie na pierwszym roku studiów powinien dysponować dobrym warsztatem malarskim, potrafić korzystać z doświadczeń innych artystów i mieć rozeznanie we współczesnych trendach artystycznych z naciskiem na dokonania malarskie. Powinien umieć argumentować podjęte problemy artystyczne i bronić ich, mieć świadomość własnej pracy i podejmować próby analizy obrazów zawartych w różnych przestrzeniach kultury.

Pełny opis:

Założenia i cele przedmiotu:

Malarstwo jako forma twórczości plastycznej obejmuje ćwiczenia z zakresu obserwacji zastanego lub wykreowanego świata i jego rejestracji w postaci kombinacji kolorystycznych. Podstawowym założeniem dotyczącym zajęć z przedmiotu malarstwo jest praktyczne rozwijanie technik oraz terminów i pojęć związanych z malarstwem tradycyjnym, odwołującym się do doświadczeń wielkich mistrzów tej dziedziny. Obserwacja i podjęcie próby zrozumienia szeroko pojętego obrazu, którego należałoby szukać w fotografii, kinie, teatrze, życiu codziennym i świadomość własnej pracy, to równie ważne cele stawiane studentom pierwszego roku. Student kończący kształcenie na pierwszym roku studiów powinien dysponować dobrym warsztatem malarskim, potrafić korzystać z doświadczeń innych artystów i mieć rozeznanie we współczesnych trendach artystycznych z naciskiem na dokonania malarskie. Powinien umieć argumentować podjęte problemy artystyczne i bronić ich, mieć świadomość własnej pracy i podejmować próby analizy obrazów zawartych w różnych przestrzeniach kultury.

Wymagania wstępne:

Zanim rozpocznie edukację w ASP student pierwszego roku powinien:

posiadać podstawowe umiejętności malarskie i rysunkowe znać podstawowe pojęcia dotyczące kompozycji i narzędzi malarskich potrafić podać przykłady dzieł oraz przedstawicieli z dziedziny malarstwa czy rysunku

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

David Hockney i Martin Gayford, Historia obrazów, Poznań 2016

David Hockney, Wiedza tajemna. Sekrety technik malarskich Dawnych Mistrzów, Kraków 2006

Tony Godfrey, Painting today, London 2011

red. Rebecca Morrill, Vitamin P 3. New perspectives in painting, London 2016

Barry Schwabsky, Vitamin P 2. New perspectives in painting, New York 2011

Barry Schwabsky, Vitamin P. New Perspectives in Painting, London 2002

Kurt Beers, 100 painters of tomorrow, London 2014

Czasopisma internetowe:

Magazyn Szum / magazynszum.pl

Notes Na 6 Tygodni / nn6t.pl

Dwutygodnik / dwutygodnik.com

Autoportret pismo o dobrej przestrzeni / autoportret.pl

Literatura uzupełniająca:

Jon Thompson, Jak czytać malarstwo współczesne, Kraków 2006

Johannes Itten, Sztuka barwy, Kraków 2020

John Berger, Sposoby widzenia, Poznań 1997

Rudolf Arnheim, Myślenie wzrokowe, Gdańsk 2013

Victor Stoichita, Ustanowienie obrazu, Gdańsk 2011

Filip Pręgowski, Francis Bacon. Metamorfozy obrazu, Warszawa 2011

Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, Łódź 2016

Marta Smolińska, Otwieranie obrazu, Toruń 2012

Maria Rzepińska, Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego, Warszawa 2009

Uwagi:

Zagadnienia i tematy ćwiczeń:

Ćwiczenia praktyczne w pracowni, wykłady zbiorowe i indywidualne, praca poza szkołą, plenery. Zajęcia prowadzone są w postaci praktycznej. Każdy student pracuje przy własnym stanowisku pracy. Podczas zajęć student powinien zadbać o właściwe ustawienie się względem obiektów, które maluje, kontrolować na bieżąco zmieniające się warunki oświetlenia i reagować na nie. Na pierwszych zajęciach student otrzymuje podstawowe informacje z zakresu przygotowania warsztatu malarskiego (paleta i układ barw, grunt, płótno, pędzle). W trakcie zajęć prowadzący przeprowadza korektę prac podejmując przy tym wymianę poglądów ze studentem. Partnerski dialog, rozmowa obejmuje terminy plastyczne oraz fakty historyczne z dziedziny malarstwa.

Sposobem osiągnięcia założonych w programie nauczania celów są następujące metody dydaktyczne: problemowa - poszukująca (służy znalezieniu własnych odpowiedzi na zadany temat plastyczny), inscenizacji (dotyczy interpretacji wykreowanej scenografii), aktywizacji (student podczas korekty dokonuje analizy własnej pracy)

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)