Kompozycja
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ma-jm-st-kom-4s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Kompozycja |
Jednostka: | Wydział Artystyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Program pracowni ma na celu zapoznanie osób studenckich I i II roku kierunku Malarstwo z podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy dzieła plastycznego i znaczeniem kompozycji, jako elementu ukierunkowującego jego wymowę i postrzeganie. Kompozycja – rozumiana szeroko i współcześnie, ma tu być przede wszystkim kluczem do precyzyjnego posługiwania się przekazem w obrazie. Zadaniem głównym pracowni jest poprawienie zdolności operowania komunikatem wizualnym w sposób świadomy i kontrolowany, zarówno w technikach tradycyjnych, jak i nowych, wykorzystując dostępne metody rejestracji obrazu. |
Pełny opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Program pracowni ma na celu zapoznanie osób studenckich I i II roku kierunku Malarstwo z podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy dzieła plastycznego i znaczeniem kompozycji, jako elementu ukierunkowującego jego wymowę i postrzeganie. Kompozycja – rozumiana szeroko i współcześnie, ma tu być przede wszystkim kluczem do precyzyjnego posługiwania się przekazem w obrazie. Zadaniem głównym pracowni jest poprawienie zdolności operowania komunikatem wizualnym w sposób świadomy i kontrolowany, zarówno w technikach tradycyjnych, jak i nowych, wykorzystując dostępne metody rejestracji obrazu. Zróżnicowane zadania pracowni kompozycji, uaktywniające kreatywność, poczucie humoru, obserwację i swobodę twórczych poszukiwań, mają także stworzyć bazę doświadczeń plastycznych, którą osoby studenckie kierunku Malarstwo będą mogły wykorzystać w innych pracowniach. Jednym z założeń programu pracowni jest też wstępne przygotowanie do pracy z koncepcją, do działań konceptualnych, co dla osób studenckich na etapie I i II roku studiów jest znaczącym uzupełnieniem dla prac rysunkowych i malarskich, realizowanych głównie w oparciu o obserwację modela i martwej natury. Analiza wybranych problemów kompozycji odbywa się w trakcie realizowania tematów, uwzględniając stopień trudności dla studentów i studentek I i II roku. Bogactwo warsztatowe i otwartość na nowe techniki oraz interesujące tematy mają zachęcić osoby studenckie do rozwijania indywidualnych predyspozycji, a także kreowania własnych form wypowiedzi, w których sprawne posługiwanie się kompozycją będzie pomocne w dokonywaniu twórczych wyborów. Wymagania wstępne: Znajomość podstawowych technik rysunkowych i malarskich, (ewentualna wstępna znajomość komputerowych programów graficznych i technik cyfrowych), odpowiednio dla osób studenckich I i II roku. Zdolność kreatywnej obserwacji i twórczego interpretowania zadanych tematów w wybranych technikach. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: → Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, Słowo/Obraz/Terytoria, Warszawa, 2004 → Charles Bouleau, The Painter's Secret Geometry. A study of Composition in Art, Dover Books of Fine Art, New York, 2014 → S. Sheybal, Kompozycja plastyczna, PZWS, Warszawa, 1964 → H. Hofman, B. Łukaszewski, A.Olszewski, Forma plastyczna teoria i praktyka, Politechnika Radomska, Radom, 2007 → H. Hofman, B. Łukaszewski, A. Olszewski, Kompozycja plastyczna, Politechnika Radomska, Radom, 2007 → Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 2016 → P. Taranczewski, O płaszczyźnie obrazu, Ossolineum, Wrocław, 1992 → J. Młodkowski, Aktywność wizualna człowieka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1998 → J. A. Zieliński, O widzeniu artystycznym, Wydawnictwo Związkowe CRZZ, Warszawa 1966 → Simone Genew, Kompozycja w sztuce cyfrowej, d2d.pl, Kraków, 2022 → Gavin Evans, Historia kolorów. Tajemniczy świat barw, Wydawnictwo Bellona, 2017 → Kassia St Clair, Sekrety kolorów, Grupa Wydawnicza Foksal, 2022 Literatura uzupełniająca: → Gavin Ambrose, Paul Harris Layout – zasady/kompozycja/zastosowanie, PWN, Warszawa, 2008 → David Dabner, Design & Layout. Sztuka projektowania, G+J Gruner+Jahr Polska, Warszawa, 2004 → David Dabner, Sheena Calvent, Anoki Casey, Szkoła projektowania graficznego, Arkady, Warszawa, 2012 |
Efekty uczenia się: |
https://docs.google.com/document/d/19MlWUt4lNtg9h1U8zLcpJ2aP9FNJrM-l/edit |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: ocena cel. (5,5) - 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena bdb (5) - 81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db+ (4,5) - 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db (4) - 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena dst+ (3,5) - 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 3 - 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 2 - 31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne Warunki zaliczenia: obecność - Warunek zaliczenia - obecność 70% pozytywne oceny - Tak aktywność studenta - Udział w wykładach, warsztatach i spotkaniach z gośćmi udział w przeglądzie - Konieczny aktywny udział w przeglądzie międzysemestralnym i końcoworocznym, obligatoryjna dokumentacja i wgranie prac do classrooma. |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2024-02-10 - 2024-05-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Szymon Kobylarz, Małgorzata Rozenau | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ cw
PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Szymon Kobylarz, Mikołaj Szpaczyński | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
|
Skrócony opis: |
Program pracowni ma na celu zapoznanie osób studenckich II roku kierunku Malarstwo z podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy dzieła plastycznego i znaczeniem kompozycji, jako elementu ukierunkowującego jego wymowę i postrzeganie. Kompozycja – rozumiana szeroko i współcześnie, ma tu być przede wszystkim kluczem do precyzyjnego posługiwania się przekazem w obrazie. Zadaniem głównym pracowni jest poprawienie zdolności operowania komunikatem wizualnym w sposób świadomy i kontrolowany, zarówno w technikach tradycyjnych, jak i nowych, wykorzystując dostępne metody rejestracji obrazu. |
|
Pełny opis: |
Założenia i cele przedmiotu: Program pracowni ma na celu zapoznanie osób studenckich I i II roku kierunku Malarstwo z podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy dzieła plastycznego i znaczeniem kompozycji, jako elementu ukierunkowującego jego wymowę i postrzeganie. Kompozycja – rozumiana szeroko i współcześnie, ma tu być przede wszystkim kluczem do precyzyjnego posługiwania się przekazem w obrazie. Zadaniem głównym pracowni jest poprawienie zdolności operowania komunikatem wizualnym w sposób świadomy i kontrolowany, zarówno w technikach tradycyjnych, jak i nowych, wykorzystując dostępne metody rejestracji obrazu. Zróżnicowane zadania pracowni kompozycji, uaktywniające kreatywność, poczucie humoru, obserwację i swobodę twórczych poszukiwań, mają także stworzyć bazę doświadczeń plastycznych, którą osoby studenckie kierunku Malarstwo będą mogły wykorzystać w innych pracowniach. Jednym z założeń programu pracowni jest też wstępne przygotowanie do pracy z koncepcją, do działań konceptualnych, co dla osób studenckich na etapie I i II roku studiów jest znaczącym uzupełnieniem dla prac rysunkowych i malarskich, realizowanych głównie w oparciu o obserwację modela i martwej natury. Analiza wybranych problemów kompozycji odbywa się w trakcie realizowania tematów, uwzględniając stopień trudności dla studentów i studentek I i II roku. Bogactwo warsztatowe i otwartość na nowe techniki oraz interesujące tematy mają zachęcić osoby studenckie do rozwijania indywidualnych predyspozycji, a także kreowania własnych form wypowiedzi, w których sprawne posługiwanie się kompozycją będzie pomocne w dokonywaniu twórczych wyborów. Wymagania wstępne: Znajomość podstawowych technik rysunkowych i malarskich, (ewentualna wstępna znajomość komputerowych programów graficznych i technik cyfrowych), odpowiednio dla osób studenckich I i II roku. Zdolność kreatywnej obserwacji i twórczego interpretowania zadanych tematów w wybranych technikach. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: → Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, Słowo/Obraz/Terytoria, Warszawa, 2004 → Charles Bouleau, The Painter's Secret Geometry. A study of Composition in Art, Dover Books of Fine Art, New York, 2014 → S. Sheybal, Kompozycja plastyczna, PZWS, Warszawa, 1964 → H. Hofman, B. Łukaszewski, A.Olszewski, Forma plastyczna teoria i praktyka, Politechnika Radomska, Radom, 2007 → H. Hofman, B. Łukaszewski, A. Olszewski, Kompozycja plastyczna, Politechnika Radomska, Radom, 2007 → Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 2016 → P. Taranczewski, O płaszczyźnie obrazu, Ossolineum, Wrocław, 1992 → J. Młodkowski, Aktywność wizualna człowieka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1998 → J. A. Zieliński, O widzeniu artystycznym, Wydawnictwo Związkowe CRZZ, Warszawa 1966 → Simone Genew, Kompozycja w sztuce cyfrowej, d2d.pl, Kraków, 2022 → Gavin Evans, Historia kolorów. Tajemniczy świat barw, Wydawnictwo Bellona, 2017 → Kassia St Clair, Sekrety kolorów, Grupa Wydawnicza Foksal, 2022 Literatura uzupełniająca: → Gavin Ambrose, Paul Harris Layout – zasady/kompozycja/zastosowanie, PWN, Warszawa, 2008 → David Dabner, Design & Layout. Sztuka projektowania, G+J Gruner+Jahr Polska, Warszawa, 2004 → David Dabner, Sheena Calvent, Anoki Casey, Szkoła projektowania graficznego, Arkady, Warszawa, 2012 |
|
Uwagi: |
Zagadnienia i tematy ćwiczeń: W semestrze trzecim studenci poprzez zadane tematy o podwyższonym stopniu trudności kontynuują poszukiwania warsztatowe i dopasowanie warsztatu do rodzaju wypowiedzi. Jeden z zadanych tematów wymaga również użycia narzędzi cyfrowych takich jak videorejestracja lub animacja. Studenci w swoich pracach poruszają problemy kompozycji wielowymiarowej składającej się z przestrzeni, czasu i dźwięku. Realizują także temat Artbook, który jest kontynuacją prostej książeczki z semestru 1 i prowadzi do bardziej zaawansowanej realizacji, którą jest artystyczny obiekt książkowy (książka artystyczna). Bardzo dobrym pod względem szkolenia umiejętności kompozycji jest także temat Trzy tytuły (filmów lub książek), zrealizowany przy użyciu przedmiotów codziennego użytku, który zmusza do poszukiwań wizualnych. Semestr czwarty przeznaczony jest w całości na realizację projektu wystawienniczego, w pełnym wymiarze, od koncepcji do wystawy, gdzie studenci i studentki angażują się w samodzielne przygotowanie wydarzenia i udział w nim na wszystkich poziomach aktywności, łącznie z przygotowaniem prac. Wernisaż wystawy/projektu wystawienniczego jest podsumowaniem i zwieńczeniem pracy 4 semestrów w pracowni Kompozycji. 2 ROK TEMATY: --> Trzy tytuły (książek lub filmów) zilustrowane tym samym przedmiotem codziennego użytku (+ warsztat foto z użyciem stołu bezcieniowego) --> ARTBOOK (książka artystyczna, obiekt książkowy) --> Videoklip (krótka animacja do muzyki) --> Miejsce (temat site-specyfic) --> Bezsenność (temat pandemiczny) --> Projekt ze słowem (praca na styku słowo-emocja) --> Projekt w przestrzeni miejskiej (miejskie narracje / mural) --> Projekt wystawienniczy (realizacja wystawy od koncepcji, przez podział na zespoły odpowiedzialne za poszczególne części, przygotowanie prac, aż do pełnej realizacji i wernisażu). |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.