Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Kompozycja

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ma-jm-st-kom-4s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Kompozycja
Jednostka: Wydział Artystyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Program pracowni ma na celu zapoznanie osób studenckich I i II roku kierunku Malarstwo

z podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy dzieła plastycznego i znaczeniem kompozycji, jako elementu ukierunkowującego jego wymowę i postrzeganie. Kompozycja – rozumiana szeroko i współcześnie, ma tu być przede wszystkim kluczem do precyzyjnego posługiwania się przekazem w obrazie. Zadaniem głównym pracowni jest poprawienie zdolności operowania komunikatem wizualnym w sposób świadomy

i kontrolowany, zarówno w technikach tradycyjnych, jak i nowych, wykorzystując dostępne metody rejestracji obrazu.

Pełny opis:

Założenia i cele przedmiotu:

Program pracowni ma na celu zapoznanie osób studenckich I i II roku kierunku Malarstwo

z podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy dzieła plastycznego i znaczeniem kompozycji, jako elementu ukierunkowującego jego wymowę i postrzeganie. Kompozycja – rozumiana szeroko i współcześnie, ma tu być przede wszystkim kluczem do precyzyjnego posługiwania się przekazem w obrazie. Zadaniem głównym pracowni jest poprawienie zdolności operowania komunikatem wizualnym w sposób świadomy

i kontrolowany, zarówno w technikach tradycyjnych, jak i nowych, wykorzystując dostępne metody rejestracji obrazu.

Zróżnicowane zadania pracowni kompozycji, uaktywniające kreatywność, poczucie humoru, obserwację i swobodę twórczych poszukiwań, mają także stworzyć bazę doświadczeń plastycznych, którą osoby studenckie kierunku Malarstwo będą mogły wykorzystać w innych pracowniach. Jednym z założeń programu pracowni jest też wstępne przygotowanie do pracy z koncepcją, do działań konceptualnych, co dla osób studenckich na etapie I i II roku studiów jest znaczącym uzupełnieniem dla prac rysunkowych i malarskich, realizowanych głównie w oparciu o obserwację modela i martwej natury.

Analiza wybranych problemów kompozycji odbywa się w trakcie realizowania tematów, uwzględniając stopień trudności dla studentów i studentek I i II roku. Bogactwo warsztatowe i otwartość na nowe techniki oraz interesujące tematy mają zachęcić osoby studenckie do rozwijania indywidualnych predyspozycji, a także kreowania własnych form wypowiedzi, w których sprawne posługiwanie się kompozycją będzie pomocne

w dokonywaniu twórczych wyborów.

Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych technik rysunkowych i malarskich, (ewentualna wstępna znajomość komputerowych programów graficznych i technik cyfrowych), odpowiednio dla osób studenckich I i II roku. Zdolność kreatywnej obserwacji i twórczego interpretowania zadanych tematów w wybranych technikach.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

→ Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, Słowo/Obraz/Terytoria, Warszawa, 2004

→ Charles Bouleau, The Painter's Secret Geometry. A study of Composition in Art, Dover Books of Fine Art, New York, 2014

→ S. Sheybal, Kompozycja plastyczna, PZWS, Warszawa, 1964

→ H. Hofman, B. Łukaszewski, A.Olszewski, Forma plastyczna teoria i praktyka, Politechnika Radomska, Radom, 2007

→ H. Hofman, B. Łukaszewski, A. Olszewski, Kompozycja plastyczna, Politechnika Radomska, Radom, 2007

→ Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 2016

→ P. Taranczewski, O płaszczyźnie obrazu, Ossolineum, Wrocław, 1992

→ J. Młodkowski, Aktywność wizualna człowieka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1998

→ J. A. Zieliński, O widzeniu artystycznym, Wydawnictwo Związkowe CRZZ, Warszawa 1966

→ Simone Genew, Kompozycja w sztuce cyfrowej, d2d.pl, Kraków, 2022

→ Gavin Evans, Historia kolorów. Tajemniczy świat barw, Wydawnictwo Bellona, 2017

→ Kassia St Clair, Sekrety kolorów, Grupa Wydawnicza Foksal, 2022

Literatura uzupełniająca:

→ Gavin Ambrose, Paul Harris Layout – zasady/kompozycja/zastosowanie, PWN, Warszawa, 2008

→ David Dabner, Design & Layout. Sztuka projektowania, G+J Gruner+Jahr Polska, Warszawa, 2004

→ David Dabner, Sheena Calvent, Anoki Casey, Szkoła projektowania graficznego, Arkady, Warszawa, 2012

Efekty uczenia się:

https://docs.google.com/document/d/19MlWUt4lNtg9h1U8zLcpJ2aP9FNJrM-l/edit

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

ocena cel. (5,5) - 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena bdb (5) - 81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db+ (4,5) - 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db (4) - 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena dst+ (3,5) - 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena 3 - 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena 2 - 31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Warunki zaliczenia:

obecność - Warunek zaliczenia - obecność 70%

pozytywne oceny - Tak

aktywność studenta - Udział w wykładach, warsztatach i spotkaniach z gośćmi

udział w przeglądzie - Konieczny aktywny udział w przeglądzie międzysemestralnym i końcoworocznym, obligatoryjna dokumentacja i wgranie prac do classrooma.

Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2024-02-10 - 2024-05-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Szymon Kobylarz, Małgorzata Rozenau
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną

Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Szymon Kobylarz, Mikołaj Szpaczyński
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną
Skrócony opis:

Program pracowni ma na celu zapoznanie osób studenckich II roku kierunku Malarstwo

z podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy dzieła plastycznego i znaczeniem kompozycji, jako elementu ukierunkowującego jego wymowę i postrzeganie. Kompozycja – rozumiana szeroko i współcześnie, ma tu być przede wszystkim kluczem do precyzyjnego posługiwania się przekazem w obrazie. Zadaniem głównym pracowni jest poprawienie zdolności operowania komunikatem wizualnym w sposób świadomy

i kontrolowany, zarówno w technikach tradycyjnych, jak i nowych, wykorzystując dostępne metody rejestracji obrazu.

Pełny opis:

Założenia i cele przedmiotu:

Program pracowni ma na celu zapoznanie osób studenckich I i II roku kierunku Malarstwo

z podstawowymi zagadnieniami z zakresu budowy dzieła plastycznego i znaczeniem kompozycji, jako elementu ukierunkowującego jego wymowę i postrzeganie. Kompozycja – rozumiana szeroko i współcześnie, ma tu być przede wszystkim kluczem do precyzyjnego posługiwania się przekazem w obrazie. Zadaniem głównym pracowni jest poprawienie zdolności operowania komunikatem wizualnym w sposób świadomy

i kontrolowany, zarówno w technikach tradycyjnych, jak i nowych, wykorzystując dostępne metody rejestracji obrazu.

Zróżnicowane zadania pracowni kompozycji, uaktywniające kreatywność, poczucie humoru, obserwację i swobodę twórczych poszukiwań, mają także stworzyć bazę doświadczeń plastycznych, którą osoby studenckie kierunku Malarstwo będą mogły wykorzystać w innych pracowniach. Jednym z założeń programu pracowni jest też wstępne przygotowanie do pracy z koncepcją, do działań konceptualnych, co dla osób studenckich na etapie I i II roku studiów jest znaczącym uzupełnieniem dla prac rysunkowych i malarskich, realizowanych głównie w oparciu o obserwację modela i martwej natury.

Analiza wybranych problemów kompozycji odbywa się w trakcie realizowania tematów, uwzględniając stopień trudności dla studentów i studentek I i II roku. Bogactwo warsztatowe i otwartość na nowe techniki oraz interesujące tematy mają zachęcić osoby studenckie do rozwijania indywidualnych predyspozycji, a także kreowania własnych form wypowiedzi, w których sprawne posługiwanie się kompozycją będzie pomocne

w dokonywaniu twórczych wyborów.

Wymagania wstępne:

Znajomość podstawowych technik rysunkowych i malarskich, (ewentualna wstępna znajomość komputerowych programów graficznych i technik cyfrowych), odpowiednio dla osób studenckich I i II roku. Zdolność kreatywnej obserwacji i twórczego interpretowania zadanych tematów w wybranych technikach.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

→ Rudolf Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, Słowo/Obraz/Terytoria, Warszawa, 2004

→ Charles Bouleau, The Painter's Secret Geometry. A study of Composition in Art, Dover Books of Fine Art, New York, 2014

→ S. Sheybal, Kompozycja plastyczna, PZWS, Warszawa, 1964

→ H. Hofman, B. Łukaszewski, A.Olszewski, Forma plastyczna teoria i praktyka, Politechnika Radomska, Radom, 2007

→ H. Hofman, B. Łukaszewski, A. Olszewski, Kompozycja plastyczna, Politechnika Radomska, Radom, 2007

→ Władysław Strzemiński, Teoria widzenia, Muzeum Sztuki w Łodzi, Łódź, 2016

→ P. Taranczewski, O płaszczyźnie obrazu, Ossolineum, Wrocław, 1992

→ J. Młodkowski, Aktywność wizualna człowieka, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 1998

→ J. A. Zieliński, O widzeniu artystycznym, Wydawnictwo Związkowe CRZZ, Warszawa 1966

→ Simone Genew, Kompozycja w sztuce cyfrowej, d2d.pl, Kraków, 2022

→ Gavin Evans, Historia kolorów. Tajemniczy świat barw, Wydawnictwo Bellona, 2017

→ Kassia St Clair, Sekrety kolorów, Grupa Wydawnicza Foksal, 2022

Literatura uzupełniająca:

→ Gavin Ambrose, Paul Harris Layout – zasady/kompozycja/zastosowanie, PWN, Warszawa, 2008

→ David Dabner, Design & Layout. Sztuka projektowania, G+J Gruner+Jahr Polska, Warszawa, 2004

→ David Dabner, Sheena Calvent, Anoki Casey, Szkoła projektowania graficznego, Arkady, Warszawa, 2012

Uwagi:

Zagadnienia i tematy ćwiczeń:

W semestrze trzecim studenci poprzez zadane tematy o podwyższonym stopniu trudności kontynuują poszukiwania warsztatowe i dopasowanie warsztatu do rodzaju wypowiedzi. Jeden z zadanych tematów wymaga również użycia narzędzi cyfrowych takich jak videorejestracja lub animacja. Studenci w swoich pracach poruszają problemy kompozycji wielowymiarowej składającej się z przestrzeni, czasu i dźwięku. Realizują także temat Artbook, który jest kontynuacją prostej książeczki z semestru 1 i prowadzi do bardziej zaawansowanej realizacji, którą jest artystyczny obiekt książkowy (książka artystyczna). Bardzo dobrym pod względem szkolenia umiejętności kompozycji jest także temat Trzy tytuły (filmów lub książek), zrealizowany przy użyciu przedmiotów codziennego użytku, który zmusza do poszukiwań wizualnych.

Semestr czwarty przeznaczony jest w całości na realizację projektu wystawienniczego, w pełnym wymiarze, od koncepcji do wystawy, gdzie studenci i studentki angażują się w samodzielne przygotowanie wydarzenia i udział w nim na wszystkich poziomach aktywności, łącznie z przygotowaniem prac. Wernisaż wystawy/projektu wystawienniczego jest podsumowaniem i zwieńczeniem pracy 4 semestrów w pracowni Kompozycji.

2 ROK TEMATY:

--> Trzy tytuły (książek lub filmów) zilustrowane tym samym przedmiotem codziennego użytku (+ warsztat foto z użyciem stołu bezcieniowego)

--> ARTBOOK (książka artystyczna, obiekt książkowy)

--> Videoklip (krótka animacja do muzyki)

--> Miejsce (temat site-specyfic)

--> Bezsenność (temat pandemiczny)

--> Projekt ze słowem (praca na styku słowo-emocja)

--> Projekt w przestrzeni miejskiej (miejskie narracje / mural)

--> Projekt wystawienniczy (realizacja wystawy od koncepcji, przez podział na zespoły odpowiedzialne za poszczególne części, przygotowanie prac, aż do pełnej realizacji i wernisażu).

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)