Historia sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ma-jm-st-hs-4s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki |
Jednostka: | Wydział Artystyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Przedmiotem wykładu będzie dzieło sztuki badane w relacji do procesów społecznych, geopolitycznych i kulturowych. Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy na temat historii sztuki poprzez przybliżenie i scharakteryzowanie najważniejszych dla danego okresu zjawisk z uwzględnieniem ich przyczyn oraz konsekwencji odzwierciedlonych w sposobach obrazowania. |
Pełny opis: |
Założenia i cele przedmiotu Przekazywanie wiedzy z zakresu historii sztuki prezentowanej w ujęciu problemowym Kształtowanie wrażliwości estetycznej. Przekazywanie wiedzy na temat metodologii historii sztuki. Rozbudzanie potrzeby bezpośredniego kontaktu z dziełem sztuki realizowane w ramach zajęć terenowych. Prezentacja dzieł sztuki w perspektywie badań historycznych, socjologicznych i antropologicznych. Przedstawienie najnowszych tendencji w badaniach nad sztuką współczesną. Rozbudzanie potrzeby bezpośredniego kontaktu z dziełem sztuki realizowane w ramach zajęć terenowych. Kształtowanie krytycznej postawy wobec dzieła sztuki, skutkujące umiejętnością samodzielnej analizy i interpretacji dzieła sztuki w szerokim kontekście socjologicznym i filozoficznym. Przedmiotem wykładu będzie dzieło sztuki badane w relacji do procesów społecznych, geopolitycznych i kulturowych. Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy na temat historii sztuki poprzez przybliżenie i scharakteryzowanie najważniejszych dla danego okresu zjawisk z uwzględnieniem ich przyczyn oraz konsekwencji odzwierciedlonych w sposobach obrazowania. W czasie trwania kursu uczestnicy zdobywają również wiedzę na temat historii muzealnictwa i krytyki instytucjonalnej, jednocześnie zapoznając się z różnymi perspektywami metodologicznymi stosowanymi w interpretacji dzieła sztuki. Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie testu, którego zakres obejmuje problematykę poruszaną podczas wykładów. Wymagania wstępne: Student posiada podstawową wiedzę z historii sztuki. Student wykazuje chęć poznania relacji historii sztuki wobec innych dyscyplin humanistycznych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: P. Piotrowski, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Poznań 2010. C. Bishop, Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, Warszawa 2015. E. Twardoch - Raś, Sztuka biometryczna w perspektywie filozofii pots i transhumanizmu, Kraków 2021. Literatura uzupełniająca: M. Porębski, Kubizm, Warszawa 1980. C. Baumgarth, Futuryzm, Warszawa 1978. H. Richter, Dadaizm, Warszawa 1983. K. Janicka, Surrealizm, Warszawa 1973. A. Turowski., Budowniczowie świata, Kraków 2000. E. Jedlińska, Sztuka po Holocauście, Łódź 2001. B. O’Doherty, Biały sześcian od wewnątrz. Ideologia przestrzeni galerii, Gdańsk 2015. H. Foster, Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, Kraków 201 Ł. Guzek, Sztuka instalacji. Zagadnienie związku przestrzeni i obecności w sztuce współczesnej, Warszawa 2007. G. Dziamski, Sztuka u progu XXI wieku, Poznań 2002. Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl i in., Poznań 2009. A. D’Alleva, Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008. Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1997. J. Kristeva, Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, Kraków 2007. H. Belting, Antropologia obrazu, Kraków 2007. W.J.T. Mitchell, Czego chcą obrazy?, Warszawa 2013. G. Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko, Kraków 2012. E. Domańska, Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006. K. Hessel. Historia sztuki bez mężczyzn, Warszawa 2024. |
Efekty uczenia się: |
https://docs.google.com/document/d/1ZVa3MiMtBc5tH-rDTCnN-gwsHaFBr339/edit |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: - wiedza na temat historii sztuki, metodologii, ikonografii - umiejętność krytycznej lektury tekstów kultury - umiejętność samodzielnej pracy badawczej nad wybranym zagadnieniem w konkretnej perspektywie metodologicznej - umiejętność analizy długofalowych procesów zachodzących w sztuce - umiejętność rekonstrukcji społeczno-kulturowej genezy omawianych zjawisk w historii sztuki - obecność na zajęciach ocena cel. (5,5) - Osoba studiująca inicjuje dyskusję podczas zajęć, pogłębia wiadomości zdobyte w ramach wykładów i poszerza ją w dodatkowych lekturach. Uzyskała na egzaminie max. ilość punktów. ocena bdb (5) - Osoba studiująca potrafi dokonywać autorskich analiz tekstów kultury na bazie wiedzy z wykładów i informacji zdobytych w trakcie czytania lektur wskazanych w bibliografii do zajęć. Uzyskała na egzaminie max. ilość punktów. ocena db+ (4,5) - Osoba studiująca potrafi odtworzyć treści z wykładów i autorsko zinterpretować wskazany tekst kultury. Potrafi umiejscowić wskazane dzieło w kontekście historycznym i społecznym. Uzyskała na egzaminie 80 % punktów. ocena db (4) - Osoba studiująca potrafi odtworzyć treści z wykładów i autorsko zinterpretować tekst kultury. Uzyskała na egzaminie 75 punktów. ocena dst+ (3,5) - Osoba studiująca potrafi odtworzyć większość treści przekazywane w czasie wykładów. Uzyskała na egzaminie 70 % punktów. ocena 3 - Osoba studiująca potrafi odtworzyć w stopniu częściowym treści przekazywane w czasie wykładów. Uzyskała na egzaminie 65 % punktów ocena 2 - Osoba studiująca nie potrafi odtworzyć treści przekazywanych w ramach wykładów. Uzyskała na egzaminie poniżej 65 % punktów. Warunki zaliczenia: obecność - Obecność na zajęciach, dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze aktywność studenta - Egzamin pisemny w formie testu |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2024-02-10 - 2024-05-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marta Lisok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN wyk
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marta Lisok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
|
Skrócony opis: |
Przedmiotem wykładu będzie dzieło sztuki badane w relacji do procesów społecznych, geopolitycznych i kulturowych. Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy na temat historii sztuki poprzez przybliżenie i scharakteryzowanie najważniejszych dla danego okresu zjawisk z uwzględnieniem ich przyczyn oraz konsekwencji odzwierciedlonych w sposobach obrazowania. |
|
Pełny opis: |
Założenia i cele przedmiotu: - Przekazywanie wiedzy z zakresu historii sztuki prezentowanej w ujęciu problemowym - Kształtowanie wrażliwości estetycznej. - Przekazywanie wiedzy na temat metodologii historii sztuki. - Rozbudzanie potrzeby bezpośredniego kontaktu z dziełem sztuki realizowane w ramach zajęć terenowych. - Prezentacja dzieł sztuki w perspektywie badań historycznych, socjologicznych i antropologicznych. - Przedstawienie najnowszych tendencji w badaniach nad sztuką współczesną. - Rozbudzanie potrzeby bezpośredniego kontaktu z dziełem sztuki realizowane w ramach zajęć terenowych. - Kształtowanie krytycznej postawy wobec dzieła sztuki, skutkujące umiejętnością samodzielnej analizy i interpretacji dzieła sztuki w szerokim kontekście socjologicznym i filozoficznym. Przedmiotem wykładu będzie dzieło sztuki badane w relacji do procesów społecznych, geopolitycznych i kulturowych. Zajęcia mają na celu usystematyzowanie wiedzy na temat historii sztuki poprzez przybliżenie i scharakteryzowanie najważniejszych dla danego okresu zjawisk z uwzględnieniem ich przyczyn oraz konsekwencji odzwierciedlonych w sposobach obrazowania. W czasie trwania kursu uczestnicy zdobywają również wiedzę na temat historii muzealnictwa i krytyki instytucjonalnej, jednocześnie zapoznając się z różnymi perspektywami metodologicznymi stosowanymi w interpretacji dzieła sztuki. Zaliczenie przedmiotu odbywa się na podstawie testu, którego zakres obejmuje problematykę poruszaną podczas wykładów. Wymagania wstępne: Student posiada podstawową wiedzę z historii sztuki. Student wykazuje chęć poznania relacji historii sztuki wobec innych dyscyplin humanistycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: P. Piotrowski, Agorafilia. Sztuka i demokracja w postkomunistycznej Europie, Poznań 2010. C. Bishop, Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni, Warszawa 2015. E. Twardoch - Raś, Sztuka biometryczna w perspektywie filozofii pots i transhumanizmu, Kraków 2021. Literatura uzupełniająca: M. Porębski, Kubizm, Warszawa 1980. C. Baumgarth, Futuryzm, Warszawa 1978. H. Richter, Dadaizm, Warszawa 1983. K. Janicka, Surrealizm, Warszawa 1973. A. Turowski., Budowniczowie świata, Kraków 2000. E. Jedlińska, Sztuka po Holocauście, Łódź 2001. B. O’Doherty, Biały sześcian od wewnątrz. Ideologia przestrzeni galerii, Gdańsk 2015. H. Foster, Powrót realnego. Awangarda u schyłku XX wieku, Kraków 201 Ł. Guzek, Sztuka instalacji. Zagadnienie związku przestrzeni i obecności w sztuce współczesnej, Warszawa 2007. G. Dziamski, Sztuka u progu XXI wieku, Poznań 2002. Perspektywy współczesnej historii sztuki. Antologia przekładów „Artium Quaestiones”, red. M. Bryl i in., Poznań 2009. A. D’Alleva, Metody i teorie historii sztuki, Kraków 2008. Postmodernizm. Antologia przekładów, red. R. Nycz, Kraków 1997. J. Kristeva, Potęga obrzydzenia. Esej o wstręcie, Kraków 2007. H. Belting, Antropologia obrazu, Kraków 2007. W.J.T. Mitchell, Czego chcą obrazy?, Warszawa 2013. G. Didi-Huberman, Obrazy mimo wszystko, Kraków 2012. E. Domańska, Historie niekonwencjonalne. Refleksja o przeszłości w nowej humanistyce, Poznań 2006. K. Hessel. Historia sztuki bez mężczyzn, Warszawa 2024. |
|
Uwagi: |
Zagadnienia i tematy ćwiczeń: semestr zimowy: - Sztuka w dobie rewolucji przemysłowej - 90 min - Ewolucja gatunku pejzażu i land art - 90 min - Wynalazki optyczne a nowe modele percepcji –90 min - Sound art - 90 min - W poszukiwaniu stylu – architektura XIX wieku – 90 min - Ludowa historia Polski w malarstwie rodzajowym – 90 min - Awangarda: kubizm, futuryzm, dadaizm, konstruktywizm, surrealizm –180 min - Krytyka modernizmu w sztuce współczesnej - 90 min - Otwieranie się obrazu – historia malarstwa abstrakcyjnego – 90 min godziny - Historia architektury XX wieku - 90 min - Ciało jako medium. Historia performance - 90 min - Radykalne mykologie - 90 minut semestr letni: - Inne zmysły – detronizacja wzroku w sztuce współczesnej – 180 min - Sztuka partycypacyjna - 90 min - Pamięć i tożsamość - 90 minut - Zajęcia terenowe - 90 minut - Strategie kuratorskie w budowaniu wspólnoty - 90 minut - Sztuka konceptualna - 90 minut - Sztuka PRL i sztuka krytyczna - 90 minut - Postkolonialne reinterpretacje historii - 90 min - Błękitna humanistyka i animal studies - 90 minut - Sztuka biometryczna - 90 minut - Symbolika koloru - 90 minut - Rzeźba w rozszerzonym polu - 90 minut - Ciało jako pole walki. Polityczne wymiary fotografii - 90 minut |
Zajęcia w cyklu "2025-2026 Semestr letni" (jeszcze nie rozpoczęty)
Okres: | 2026-02-10 - 2026-05-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marta Lisok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Egzamin
Wykład - Egzamin |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.