Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Historia sztuki

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ma-jm-st-hs-2s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Historia sztuki
Jednostka: Wydział Artystyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 2.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Przedmiotem wykładu będzie dzieło sztuki badane w relacji do procesów społecznych, geopolitycznych i kulturowych. Wykład ma na celu usystematyzowanie wiedzy na temat historii sztuki poprzez przybliżenie i scharakteryzowanie najważniejszych dla danego okresu zjawisk z uwzględnieniem ich przyczyn oraz konsekwencji odzwierciedlonych w sposobach obrazowania.

Pełny opis:

Założenia i cele przedmiotu

1. Przekazywanie wiedzy z zakresu historii sztuki od prehistorii do XIX wieku, prezentowanej w ujęciu problemowym.

2. Kształtowanie wrażliwości estetycznej.

3. Przekazywanie wiedzy na temat metodologii historii sztuki.

4. Rozbudzanie potrzeby bezpośredniego kontaktu z dziełem sztuki realizowane w ramach zajęć terenowych.

5. Prezentacja dzieł sztuki w perspektywie badań historycznych, socjologicznych i antropologicznych.

Przedmiotem wykładu będzie dzieło sztuki badane w relacji do procesów społecznych, geopolitycznych i kulturowych. Wykład ma na celu usystematyzowanie wiedzy na temat historii sztuki poprzez przybliżenie i scharakteryzowanie najważniejszych dla danego okresu zjawisk z uwzględnieniem ich przyczyn oraz konsekwencji odzwierciedlonych w sposobach obrazowania.

Wymagania wstępne

Student posiada podstawową wiedzę z historii sztuki.

Student wykazuje zainteresowania sztuką i chęć poznania relacji historii sztuki wobec innych dyscyplin humanistycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

E. Jastrzębowska, Sztuka wczesnochrześcijańska, Kraków 2008.

2. W. Sauerländer, Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978.

3. J. Berger, Sposoby widzenia, Poznań 1997.

4. J. Białostocki, Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa 1982.

5. M. Backman, Historia malarstwa europejskiego, Poznań 1999.

Literatura uzupełniająca

1. E. Papuci – Władyka, Sztuka starożytnej Grecji, Warszawa-Kraków 2001.

2. J. Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1970.

3. J. Białostocki, Sztuka XV wieku. Od Parlerów do Dürera, Warszawa 2011.4. P. Krasny, Figury obecności i nieobecności. Wprowadzenie do francuskiej dysputy o świętych obrazach i o roli sztuki w życiu Kościoła w epoce nowożytnej, Kraków 2016.5. D. Freedberg, Potęga wizerunków. Studia z historii sztuki i teorii oddziaływania, Warszawa 2005.

6. U. Eco, Historia piękna, Warszawa 2011.

7. M. Praz, Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, Gdańsk 2006.

Efekty uczenia się:

https://docs.google.com/document/d/1Sa64H3elT-IUKtQu85mf-3Bfi4hVO8Un/edit

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

wiedza na temat historii sztuki, metodologii, ikonografii (100%)

ocena cel. (5,5) - Osoba studiująca inicjuje dyskusję podczas zajęć, pogłębia wiadomości zdobyte w ramach wykładów i poszerza ją w dodatkowych lekturach. Uzyskała na egzaminie max. ilość punktów.

ocena bdb (5) - Osoba studiująca potrafi dokonywać autorskich analiz tekstów kultury na bazie wiedzy z wykładów i informacji zdobytych w trakcie czytania lektur wskazanych w bibliografii do zajęć. Uzyskała na egzaminie max. ilość punktów.

ocena db+ (4,5) - Osoba studiująca potrafi odtworzyć treści z wykładów i autorsko zinterpretować wskazany tekst kultury. Potrafi umiejscowić wskazane dzieło w kontekście historycznym i społecznym. Uzyskała na egzaminie 80 % punktów.

ocena db (4) - Osoba studiująca potrafi odtworzyć treści z wykładów i autorsko zinterpretować tekst kultury. Uzyskała na egzaminie 75 punktów.

ocena dst+ (3,5) - Osoba studiująca potrafi odtworzyć większość treści przekazywane w czasie wykładów. Uzyskała na egzaminie 70 % punktów.

ocena 3 - Osoba studiująca potrafi odtworzyć w stopniu częściowym treści przekazywane w czasie wykładów. Uzyskała na egzaminie 65 % punktów

ocena 2 - Osoba studiująca nie potrafi odtworzyć treści przekazywanych w ramach wykładów. Uzyskała na egzaminie poniżej 65 % punktów.

Warunki zaliczenia

obecność - Obecność na zajęciach, dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze

aktywność studenta - Egzamin pisemny w formie testu

Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2024-02-10 - 2024-05-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Marta Lisok
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Wykład - Zaliczenie z oceną

Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Wykład, 30 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Zofia Małysa-Janczy
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Wykład - Zaliczenie z oceną
Skrócony opis:

Przedmiotem wykładu będzie dzieło sztuki badane w relacji do procesów społecznych, geopolitycznych i kulturowych. Wykład ma na celu usystematyzowanie wiedzy na temat historii sztuki poprzez przybliżenie i scharakteryzowanie najważniejszych dla danego okresu zjawisk z uwzględnieniem ich przyczyn oraz konsekwencji odzwierciedlonych w sposobach obrazowania.

Pełny opis:

Założenia i cele przedmiotu

1. Przekazywanie wiedzy z zakresu historii sztuki od prehistorii do XIX wieku, prezentowanej w ujęciu problemowym.

2. Kształtowanie wrażliwości estetycznej.

3. Przekazywanie wiedzy na temat metodologii historii sztuki.

4. Rozbudzanie potrzeby bezpośredniego kontaktu z dziełem sztuki realizowane w ramach zajęć terenowych.

5. Prezentacja dzieł sztuki w perspektywie badań historycznych, socjologicznych i antropologicznych.

Przedmiotem wykładu będzie dzieło sztuki badane w relacji do procesów społecznych, geopolitycznych i kulturowych. Wykład ma na celu usystematyzowanie wiedzy na temat historii sztuki poprzez przybliżenie i scharakteryzowanie najważniejszych dla danego okresu zjawisk z uwzględnieniem ich przyczyn oraz konsekwencji odzwierciedlonych w sposobach obrazowania.

Wymagania wstępne:

Student posiada podstawową wiedzę z historii sztuki.

Student wykazuje zainteresowania sztuką i chęć poznania relacji historii sztuki wobec innych dyscyplin humanistycznych.

Literatura:

Literatura obowiązkowa

E. Jastrzębowska, Sztuka wczesnochrześcijańska, Kraków 2008.

2. W. Sauerländer, Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978.

3. J. Berger, Sposoby widzenia, Poznań 1997.

4. J. Białostocki, Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa 1982.

5. M. Backman, Historia malarstwa europejskiego, Poznań 1999.

Literatura uzupełniająca

1. E. Papuci – Władyka, Sztuka starożytnej Grecji, Warszawa-Kraków 2001.

2. J. Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1970.

3. J. Białostocki, Sztuka XV wieku. Od Parlerów do Dürera, Warszawa 2011.4. P. Krasny, Figury obecności i nieobecności. Wprowadzenie do francuskiej dysputy o świętych obrazach i o roli sztuki w życiu Kościoła w epoce nowożytnej, Kraków 2016.5. D. Freedberg, Potęga wizerunków. Studia z historii sztuki i teorii oddziaływania, Warszawa 2005.

6. U. Eco, Historia piękna, Warszawa 2011.

7. M. Praz, Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, Gdańsk 2006.

Uwagi:

Zagadnienia i tematy ćwiczeń: semestr zimowy i semestr letni

- Wprowadzenie do metodologii historii sztuki

- Wenus w sztuce

- Sztuka antycznej Grecji i Rzymu

- Sztuka wczesnochrześcijańska i bizantyńska

- Tradycja antyczna w dobie średniowiecza

- Iluzjonizm w malarstwie

- Ikonoklazmy

- Narodziny renesansu we Włoszech

- Sztuka cinquecenta

- Sztuka północnej Europy u progu nowożytności

- Akt męski w sztuce

- Wędrówka motywów ikonograficznych w malarstwie nowożytnym

- Autoportret

- Manieryzm

- Gabinety osobliwości - historia muzealnictwa

- Mise-en-abyme

- Barok i teatralizacja sztuki

- Narodziny pejzażu

- Motyw vanitas w martwej naturze

- Ornament i zbrodnia

- Rokoko

- Sztuka doby klasycyzmu

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-7 (2025-03-24)