Historia sztuki
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ma-jm-st-hs-2s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Historia sztuki |
Jednostka: | Wydział Artystyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
2.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Przedmiotem wykładu będzie dzieło sztuki badane w relacji do procesów społecznych, geopolitycznych i kulturowych. Wykład ma na celu usystematyzowanie wiedzy na temat historii sztuki poprzez przybliżenie i scharakteryzowanie najważniejszych dla danego okresu zjawisk z uwzględnieniem ich przyczyn oraz konsekwencji odzwierciedlonych w sposobach obrazowania. |
Pełny opis: |
Założenia i cele przedmiotu 1. Przekazywanie wiedzy z zakresu historii sztuki od prehistorii do XIX wieku, prezentowanej w ujęciu problemowym. 2. Kształtowanie wrażliwości estetycznej. 3. Przekazywanie wiedzy na temat metodologii historii sztuki. 4. Rozbudzanie potrzeby bezpośredniego kontaktu z dziełem sztuki realizowane w ramach zajęć terenowych. 5. Prezentacja dzieł sztuki w perspektywie badań historycznych, socjologicznych i antropologicznych. Przedmiotem wykładu będzie dzieło sztuki badane w relacji do procesów społecznych, geopolitycznych i kulturowych. Wykład ma na celu usystematyzowanie wiedzy na temat historii sztuki poprzez przybliżenie i scharakteryzowanie najważniejszych dla danego okresu zjawisk z uwzględnieniem ich przyczyn oraz konsekwencji odzwierciedlonych w sposobach obrazowania. Wymagania wstępne Student posiada podstawową wiedzę z historii sztuki. Student wykazuje zainteresowania sztuką i chęć poznania relacji historii sztuki wobec innych dyscyplin humanistycznych. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa E. Jastrzębowska, Sztuka wczesnochrześcijańska, Kraków 2008. 2. W. Sauerländer, Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978. 3. J. Berger, Sposoby widzenia, Poznań 1997. 4. J. Białostocki, Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa 1982. 5. M. Backman, Historia malarstwa europejskiego, Poznań 1999. Literatura uzupełniająca 1. E. Papuci – Władyka, Sztuka starożytnej Grecji, Warszawa-Kraków 2001. 2. J. Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1970. 3. J. Białostocki, Sztuka XV wieku. Od Parlerów do Dürera, Warszawa 2011.4. P. Krasny, Figury obecności i nieobecności. Wprowadzenie do francuskiej dysputy o świętych obrazach i o roli sztuki w życiu Kościoła w epoce nowożytnej, Kraków 2016.5. D. Freedberg, Potęga wizerunków. Studia z historii sztuki i teorii oddziaływania, Warszawa 2005. 6. U. Eco, Historia piękna, Warszawa 2011. 7. M. Praz, Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, Gdańsk 2006. |
Efekty uczenia się: |
https://docs.google.com/document/d/1Sa64H3elT-IUKtQu85mf-3Bfi4hVO8Un/edit |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: wiedza na temat historii sztuki, metodologii, ikonografii (100%) ocena cel. (5,5) - Osoba studiująca inicjuje dyskusję podczas zajęć, pogłębia wiadomości zdobyte w ramach wykładów i poszerza ją w dodatkowych lekturach. Uzyskała na egzaminie max. ilość punktów. ocena bdb (5) - Osoba studiująca potrafi dokonywać autorskich analiz tekstów kultury na bazie wiedzy z wykładów i informacji zdobytych w trakcie czytania lektur wskazanych w bibliografii do zajęć. Uzyskała na egzaminie max. ilość punktów. ocena db+ (4,5) - Osoba studiująca potrafi odtworzyć treści z wykładów i autorsko zinterpretować wskazany tekst kultury. Potrafi umiejscowić wskazane dzieło w kontekście historycznym i społecznym. Uzyskała na egzaminie 80 % punktów. ocena db (4) - Osoba studiująca potrafi odtworzyć treści z wykładów i autorsko zinterpretować tekst kultury. Uzyskała na egzaminie 75 punktów. ocena dst+ (3,5) - Osoba studiująca potrafi odtworzyć większość treści przekazywane w czasie wykładów. Uzyskała na egzaminie 70 % punktów. ocena 3 - Osoba studiująca potrafi odtworzyć w stopniu częściowym treści przekazywane w czasie wykładów. Uzyskała na egzaminie 65 % punktów ocena 2 - Osoba studiująca nie potrafi odtworzyć treści przekazywanych w ramach wykładów. Uzyskała na egzaminie poniżej 65 % punktów. Warunki zaliczenia obecność - Obecność na zajęciach, dopuszczalne są dwie nieusprawiedliwione nieobecności w semestrze aktywność studenta - Egzamin pisemny w formie testu |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2024-02-10 - 2024-05-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Marta Lisok | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Wykład - Zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN wyk
WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Wykład, 30 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Zofia Małysa-Janczy | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Wykład - Zaliczenie z oceną |
|
Skrócony opis: |
Przedmiotem wykładu będzie dzieło sztuki badane w relacji do procesów społecznych, geopolitycznych i kulturowych. Wykład ma na celu usystematyzowanie wiedzy na temat historii sztuki poprzez przybliżenie i scharakteryzowanie najważniejszych dla danego okresu zjawisk z uwzględnieniem ich przyczyn oraz konsekwencji odzwierciedlonych w sposobach obrazowania. |
|
Pełny opis: |
Założenia i cele przedmiotu 1. Przekazywanie wiedzy z zakresu historii sztuki od prehistorii do XIX wieku, prezentowanej w ujęciu problemowym. 2. Kształtowanie wrażliwości estetycznej. 3. Przekazywanie wiedzy na temat metodologii historii sztuki. 4. Rozbudzanie potrzeby bezpośredniego kontaktu z dziełem sztuki realizowane w ramach zajęć terenowych. 5. Prezentacja dzieł sztuki w perspektywie badań historycznych, socjologicznych i antropologicznych. Przedmiotem wykładu będzie dzieło sztuki badane w relacji do procesów społecznych, geopolitycznych i kulturowych. Wykład ma na celu usystematyzowanie wiedzy na temat historii sztuki poprzez przybliżenie i scharakteryzowanie najważniejszych dla danego okresu zjawisk z uwzględnieniem ich przyczyn oraz konsekwencji odzwierciedlonych w sposobach obrazowania. Wymagania wstępne: Student posiada podstawową wiedzę z historii sztuki. Student wykazuje zainteresowania sztuką i chęć poznania relacji historii sztuki wobec innych dyscyplin humanistycznych. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa E. Jastrzębowska, Sztuka wczesnochrześcijańska, Kraków 2008. 2. W. Sauerländer, Rzeźba średniowieczna, Warszawa 1978. 3. J. Berger, Sposoby widzenia, Poznań 1997. 4. J. Białostocki, Symbole i obrazy w świecie sztuki, Warszawa 1982. 5. M. Backman, Historia malarstwa europejskiego, Poznań 1999. Literatura uzupełniająca 1. E. Papuci – Władyka, Sztuka starożytnej Grecji, Warszawa-Kraków 2001. 2. J. Le Goff, Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1970. 3. J. Białostocki, Sztuka XV wieku. Od Parlerów do Dürera, Warszawa 2011.4. P. Krasny, Figury obecności i nieobecności. Wprowadzenie do francuskiej dysputy o świętych obrazach i o roli sztuki w życiu Kościoła w epoce nowożytnej, Kraków 2016.5. D. Freedberg, Potęga wizerunków. Studia z historii sztuki i teorii oddziaływania, Warszawa 2005. 6. U. Eco, Historia piękna, Warszawa 2011. 7. M. Praz, Mnemosyne. Rzecz o powinowactwie literatury i sztuk plastycznych, Gdańsk 2006. |
|
Uwagi: |
Zagadnienia i tematy ćwiczeń: semestr zimowy i semestr letni - Wprowadzenie do metodologii historii sztuki - Wenus w sztuce - Sztuka antycznej Grecji i Rzymu - Sztuka wczesnochrześcijańska i bizantyńska - Tradycja antyczna w dobie średniowiecza - Iluzjonizm w malarstwie - Ikonoklazmy - Narodziny renesansu we Włoszech - Sztuka cinquecenta - Sztuka północnej Europy u progu nowożytności - Akt męski w sztuce - Wędrówka motywów ikonograficznych w malarstwie nowożytnym - Autoportret - Manieryzm - Gabinety osobliwości - historia muzealnictwa - Mise-en-abyme - Barok i teatralizacja sztuki - Narodziny pejzażu - Motyw vanitas w martwej naturze - Ornament i zbrodnia - Rokoko - Sztuka doby klasycyzmu |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.