Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Grafika - interpretacje literatury

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ma-jm-st-gil-8s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Grafika - interpretacje literatury
Jednostka: Wydział Artystyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 4.00 Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Założeniem pracowni jest kształcenie wrażliwości potrzebnej do rozpoznania własnego doświadczenia w kontekście dynamiki zmian współczesnej rzeczywistości oraz umiejętności odczytywania różnorodnych tekstów kultury symptomatycznych dla aktualnych przemian.

Werbalizacja myśli, analizowanie i artykułowanie problemów w toku procesu konceptualizacji idei-formy wypowiedzi, a w konsekwencji świadomy wybór adekwatnego języka otwartego na kontekst przestrzenny i społeczny oraz pełne spektrum interdyscyplinarności medium (technologii i narzędzi obrazowania) tworzy środowisko pracy otwarte na kształtowanie nowych form komunikacji za pomocą języka wizualnego.

Zajęcia mają charakter indywidualnych i zbiorowych dyskusji/korekt i zależnie od zainteresowań oraz kompetencji osób studenckich obliczone są na kształtowanie osobowości artysty_ek oraz rozwijanie umiejętności dokonywania niezbędnych wyborów w procesie tworzenia.

Pełny opis:

Założeniem pracowni jest kształcenie wrażliwości potrzebnej do rozpoznania własnego doświadczenia w kontekście dynamiki zmian współczesnej rzeczywistości oraz umiejętności odczytywania różnorodnych tekstów kultury symptomatycznych dla aktualnych przemian.

Werbalizacja myśli, analizowanie i artykułowanie problemów w toku procesu konceptualizacji idei-formy wypowiedzi, a w konsekwencji świadomy wybór adekwatnego języka otwartego na kontekst przestrzenny i społeczny oraz pełne spektrum interdyscyplinarności medium (technologii i narzędzi obrazowania) tworzy środowisko pracy otwarte na kształtowanie nowych form komunikacji za pomocą języka wizualnego.

Zajęcia mają charakter indywidualnych i zbiorowych dyskusji/korekt i zależnie od zainteresowań oraz kompetencji osób studenckich obliczone są na kształtowanie osobowości artysty_ek oraz rozwijanie umiejętności dokonywania niezbędnych wyborów w procesie tworzenia.

Celem jest:

- rozwój świadomości artystycznej;

- zapoznanie z możliwościami twórczej, indywidualnej i subiektywnej interpretacji szeroko rozumianych tekstów kultury przy pomocy języka wizualnego w całym spektrum jego interdscyplinarności;

- kształtowanie umiejętności poszukiwań adekwatnego przekazu i przestrzeni (kontekstu) dla własnej wypowiedzi artystycznej;

- kształtowanie umiejętności analizowania i artykułowania problemów związanych z poszukiwaniem odpowiedniej formy dla wizualnego wyrażenia idei;

- realizacja przekazu wizualnego, będącego autorską interpretacją obszarów problemowych wynikających m.in. z tekstów, z możliwością korzystania z całego spektrum obrazowania, które – co do decyzji o wyborze medium - ma charakter wtórny wobec idei;

- istotną wartością ćwiczeń jest sam proces, w którym konkretyzacja „tekstu”,poddana analizie, inspiruje idee wyrażane językiem plastycznym.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia mają charakter indywidualnych korekt lub konsultacji grupowych zależnie od założeń realizowanych projektów. Okazjonalnie zajęcia mogą mieć formę warsztatów prowadzonych w grupach, wykładu lub innych form (np. badania terenowe), których celem jest uzupełnienie i poszerzenie wiedzy związanej z aktualnie podejmowanym tematem. Podczas korekt odbywa się szczegółowa analiza propozycji, projektu lub prac wykonanych przez osoby studenckie na każdym etapie. Jej celem jest płynny rozwój projektu polegający na przejściu przez cały proces: od wstępnego rozpoznania poprzez formowanie koncepcji (wspomagane tworzeniem map myśli) aż do finalnej realizacji (ustalenie i wybór adekwatnego medium ma miejsce w końcowej fazie procesu). Wymagane jest regularne uczestnictwo w zajęciach, systematyczna praca zakończona terminowo oddanymi pracami wraz z cyfrową dokumentacją. Oceniane jest zaangażowanie, poziom prac, obecność na zajęciach.

Wymagania wstępne:

- umiejętność myślenia problemowego i krytycznej refleksji na temat zjawisk zachodzących w świecie i kulturze,

- umiejętność samodzielnego prowadzenia poszukiwań na zadany temat (riserczu) oraz tworzenia map myśli w oparciu o znalezione materiały i informacje,

- kreatywność,

- gotowość do współpracy i poszukiwań własnych,

- otwartość na poszukiwania formalne i gotowość do poruszania się w różnych mediach, technikach czy językach wizualnych,

- umiejętność sporządzenia cyfrowej dokumentacji prac,

- umiejętność przedstawienia koncepcji w formie pisemnej wypowiedzi.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jerzy Ludwiński: „Sztuka w epoce postartystycznej”

Stephen Wright: „Toward a Lexicon of Usership” („W stronę leksykonu użytkowania”)

„Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Literatura uzupełniająca:

1. Sontag S.: „Przeciw interpretacji i inne eseje”, Wydawnictwo Karakter, Kraków, 2012

2. „Antropologia słowa. Zagdanienia i wybór tekstów”. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2003

3. Marc Auge: „Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności”

4. „Nieposłuszeństwo. Teoria i praktyka”, Format P (wyd.: Bęc Zmiana)

5. Andrzej Leder: „Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej”

6. „Prawda jest konkretna. Artystyczne strategie w polityce. Podręcznik” Redakcja: Florian Malzacher

7. „Humanistyka prewencyjna” praca zbiorowa (wyd.: MSN)

8. „Sztuka ze społecznością” oprac. zbiorowe

9. Jacques Ranciere: „Dzielenie postrzegalnego”

10. Jolanta Brach-Czaina: „Błony umysłu”

11. Jolanta Brach-Czaina: „Szczeliny istnienia”

12. Judith Butler: „Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka peformatywu”

13. Zygmunt Bauman: „Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość”

14. Zygmunt Bauman: „Obcy u naszych drzwi”

15. Michał Książek: „Atlas dziur i szczelin”

16. Anna Burzyńska: „Dekonstrukcja, polityka i performatyka”

17. Ewa Bińczyk: „Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu”

18. Marc Auge: „Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności”

19. Theodor Schwenk: „Sensitive Chaos. The Creation of Flowing Forms in Water and Air

20. Daniel Heller-Roazen: „Echolalie. O zapominaniu języka”

21. Claire Bishop „Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni”

22. Juhani Pallasma „Oczy skóry. Architektura i zmysły”

23. Martin Pollack „Skażone krajobrazy”

24. Artur Żmijewski „Drżące ciała. Rozmowy z artystami”

25. Timothy Morton „Mroczna ekologia. Ku logice przyszłego współistnienia”

26. Andrzej Marzec „Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata”

27. Monika Bakke „Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu”

28. Marek Krajewski „Są w życiu rzeczy… Szkice z socjologii przedmiotów”

29. Maciej Robert „Rzeki, których nie ma”

30. Filip Springer „Zaczyn: o Zofii i Oskarze Hansenach”

Efekty uczenia się:

https://docs.google.com/document/d/1NVxcuA8CaNJhSiRsUVVozqzx9F4nkS2N/edit

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

ocena cel. (5,5) - 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena bdb (5) - 81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db+ (4,5) - 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db (4) - 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena dst+ (3,5) - 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena 3 - 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena 2 - 31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Warunki zaliczenia:

obecność - 20%

pozytywne oceny - 10%

aktywność studenta - 50%

udział w przeglądzie - 20%

Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2024-02-10 - 2024-05-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grzegorz Hańderek, Małgorzata Szandała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną

Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 60 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Grzegorz Hańderek, Małgorzata Szandała
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną
Skrócony opis:

Założeniem pracowni jest kształcenie wrażliwości potrzebnej do rozpoznania własnego doświadczenia w kontekście dynamiki zmian współczesnej rzeczywistości oraz umiejętności odczytywania różnorodnych tekstów kultury symptomatycznych dla aktualnych przemian.

Werbalizacja myśli, analizowanie i artykułowanie problemów w toku procesu konceptualizacji idei-formy wypowiedzi, a w konsekwencji świadomy wybór adekwatnego języka otwartego na kontekst przestrzenny i społeczny oraz pełne spektrum interdyscyplinarności medium (technologii i narzędzi obrazowania) tworzy środowisko pracy otwarte na kształtowanie nowych form komunikacji za pomocą języka wizualnego.

Zajęcia mają charakter indywidualnych i zbiorowych dyskusji/korekt i zależnie od zainteresowań oraz kompetencji osób studenckich obliczone są na kształtowanie osobowości artysty_ek oraz rozwijanie umiejętności dokonywania niezbędnych wyborów w procesie tworzenia.

Pełny opis:

Założeniem pracowni jest kształcenie wrażliwości potrzebnej do rozpoznania własnego doświadczenia w kontekście dynamiki zmian współczesnej rzeczywistości oraz umiejętności odczytywania różnorodnych tekstów kultury symptomatycznych dla aktualnych przemian.

Werbalizacja myśli, analizowanie i artykułowanie problemów w toku procesu konceptualizacji idei-formy wypowiedzi, a w konsekwencji świadomy wybór adekwatnego języka otwartego na kontekst przestrzenny i społeczny oraz pełne spektrum interdyscyplinarności medium (technologii i narzędzi obrazowania) tworzy środowisko pracy otwarte na kształtowanie nowych form komunikacji za pomocą języka wizualnego.

Zajęcia mają charakter indywidualnych i zbiorowych dyskusji/korekt i zależnie od zainteresowań oraz kompetencji osób studenckich obliczone są na kształtowanie osobowości artysty_ek oraz rozwijanie umiejętności dokonywania niezbędnych wyborów w procesie tworzenia.

Celem jest:

- rozwój świadomości artystycznej;

- zapoznanie z możliwościami twórczej, indywidualnej i subiektywnej interpretacji szeroko rozumianych tekstów kultury przy pomocy języka wizualnego w całym spektrum jego interdscyplinarności;

- kształtowanie umiejętności poszukiwań adekwatnego przekazu i przestrzeni (kontekstu) dla własnej wypowiedzi artystycznej;

- kształtowanie umiejętności analizowania i artykułowania problemów związanych z poszukiwaniem odpowiedniej formy dla wizualnego wyrażenia idei;

- realizacja przekazu wizualnego, będącego autorską interpretacją obszarów problemowych wynikających m.in. z tekstów, z możliwością korzystania z całego spektrum obrazowania, które – co do decyzji o wyborze medium - ma charakter wtórny wobec idei;

- istotną wartością ćwiczeń jest sam proces, w którym konkretyzacja „tekstu”,poddana analizie, inspiruje idee wyrażane językiem plastycznym.

Metody dydaktyczne:

Zajęcia mają charakter indywidualnych korekt lub konsultacji grupowych zależnie od założeń realizowanych projektów. Okazjonalnie zajęcia mogą mieć formę warsztatów prowadzonych w grupach, wykładu lub innych form (np. badania terenowe), których celem jest uzupełnienie i poszerzenie wiedzy związanej z aktualnie podejmowanym tematem. Podczas korekt odbywa się szczegółowa analiza propozycji, projektu lub prac wykonanych przez osoby studenckie na każdym etapie. Jej celem jest płynny rozwój projektu polegający na przejściu przez cały proces: od wstępnego rozpoznania poprzez formowanie koncepcji (wspomagane tworzeniem map myśli) aż do finalnej realizacji (ustalenie i wybór adekwatnego medium ma miejsce w końcowej fazie procesu). Wymagane jest regularne uczestnictwo w zajęciach, systematyczna praca zakończona terminowo oddanymi pracami wraz z cyfrową dokumentacją. Oceniane jest zaangażowanie, poziom prac, obecność na zajęciach.

Wymagania wstępne:

- umiejętność myślenia problemowego i krytycznej refleksji na temat zjawisk zachodzących w świecie i kulturze,

- umiejętność samodzielnego prowadzenia poszukiwań na zadany temat (riserczu) oraz tworzenia map myśli w oparciu o znalezione materiały i informacje,

- kreatywność,

- gotowość do współpracy i poszukiwań własnych,

- otwartość na poszukiwania formalne i gotowość do poruszania się w różnych mediach, technikach czy językach wizualnych,

- umiejętność sporządzenia cyfrowej dokumentacji prac,

- umiejętność przedstawienia koncepcji w formie pisemnej wypowiedzi.

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

Jerzy Ludwiński: „Sztuka w epoce postartystycznej”

Stephen Wright: „Toward a Lexicon of Usership” („W stronę leksykonu użytkowania”)

„Antropologia ciała. Zagadnienia i wybór tekstów”, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2008

Literatura uzupełniająca:

1. Sontag S.: „Przeciw interpretacji i inne eseje”, Wydawnictwo Karakter, Kraków, 2012

2. „Antropologia słowa. Zagdanienia i wybór tekstów”. Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa, 2003

3. Marc Auge: „Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności”

4. „Nieposłuszeństwo. Teoria i praktyka”, Format P (wyd.: Bęc Zmiana)

5. Andrzej Leder: „Prześniona rewolucja. Ćwiczenia z logiki historycznej”

6. „Prawda jest konkretna. Artystyczne strategie w polityce. Podręcznik” Redakcja: Florian Malzacher

7. „Humanistyka prewencyjna” praca zbiorowa (wyd.: MSN)

8. „Sztuka ze społecznością” oprac. zbiorowe

9. Jacques Ranciere: „Dzielenie postrzegalnego”

10. Jolanta Brach-Czaina: „Błony umysłu”

11. Jolanta Brach-Czaina: „Szczeliny istnienia”

12. Judith Butler: „Walczące słowa. Mowa nienawiści i polityka peformatywu”

13. Zygmunt Bauman: „Retrotopia. Jak rządzi nami przeszłość”

14. Zygmunt Bauman: „Obcy u naszych drzwi”

15. Michał Książek: „Atlas dziur i szczelin”

16. Anna Burzyńska: „Dekonstrukcja, polityka i performatyka”

17. Ewa Bińczyk: „Epoka człowieka. Retoryka i marazm antropocenu”

18. Marc Auge: „Nie-miejsca. Wprowadzenie do antropologii hipernowoczesności”

19. Theodor Schwenk: „Sensitive Chaos. The Creation of Flowing Forms in Water and Air

20. Daniel Heller-Roazen: „Echolalie. O zapominaniu języka”

21. Claire Bishop „Sztuczne piekła. Sztuka partycypacyjna i polityka widowni”

22. Juhani Pallasma „Oczy skóry. Architektura i zmysły”

23. Martin Pollack „Skażone krajobrazy”

24. Artur Żmijewski „Drżące ciała. Rozmowy z artystami”

25. Timothy Morton „Mroczna ekologia. Ku logice przyszłego współistnienia”

26. Andrzej Marzec „Antropocień. Filozofia i estetyka po końcu świata”

27. Monika Bakke „Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu”

28. Marek Krajewski „Są w życiu rzeczy… Szkice z socjologii przedmiotów”

29. Maciej Robert „Rzeki, których nie ma”

30. Filip Springer „Zaczyn: o Zofii i Oskarze Hansenach”

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)