Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach - Centralny System Uwierzytelniania
Strona główna

Grafika cyfrowa

Informacje ogólne

Kod przedmiotu: ma-jm-st-gc-10s
Kod Erasmus / ISCED: (brak danych) / (brak danych)
Nazwa przedmiotu: Grafika cyfrowa
Jednostka: Wydział Artystyczny
Grupy:
Punkty ECTS i inne: 0 LUB 9.00 (w zależności od programu) Podstawowe informacje o zasadach przyporządkowania punktów ECTS:
  • roczny wymiar godzinowy nakładu pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się dla danego etapu studiów wynosi 1500-1800 h, co odpowiada 60 ECTS;
  • tygodniowy wymiar godzinowy nakładu pracy studenta wynosi 45 h;
  • 1 punkt ECTS odpowiada 25-30 godzinom pracy studenta potrzebnej do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się;
  • tygodniowy nakład pracy studenta konieczny do osiągnięcia zakładanych efektów uczenia się pozwala uzyskać 1,5 ECTS;
  • nakład pracy potrzebny do zaliczenia przedmiotu, któremu przypisano 3 ECTS, stanowi 10% semestralnego obciążenia studenta.

zobacz reguły punktacji
Język prowadzenia: (brak danych)
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest kompleksowe przygotowanie studenta do świadomej i profesjonalnej pracy z obrazem cyfrowym, ze szczególnym uwzględnieniem technologii druku cyfrowego. Program zajęć obejmuje zarówno teoretyczne, jak i praktyczne aspekty pracy w tym obszarze, zapewniając solidne podstawy technologiczne oraz umiejętność krytycznej analizy i twórczego wykorzystania druku cyfrowego w działalności artystycznej i projektowej.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest kompleksowe przygotowanie studenta do świadomej i profesjonalnej pracy z obrazem cyfrowym, ze szczególnym uwzględnieniem technologii druku cyfrowego. Program zajęć obejmuje zarówno teoretyczne, jak i praktyczne aspekty pracy w tym obszarze, zapewniając solidne podstawy technologiczne oraz umiejętność krytycznej analizy i twórczego wykorzystania druku cyfrowego w działalności artystycznej i projektowej.

Student zapozna się z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi technologii druku, różnorodnych urządzeń drukujących oraz właściwości podłoży, co pozwoli na świadome i optymalne dobieranie technik oraz materiałów do realizacji własnych projektów. Istotnym elementem procesu dydaktycznego jest praktyczne doświadczanie technologii, eksperymentowanie z narzędziami oraz rozwiązywanie problemów związanych z drukiem cyfrowym.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu i uzyskania oceny końcowej jest systematyczne uczestnictwo w zajęciach oraz rzetelna realizacja postawionych zadań. Ocena stanowi wynikową frekwencji, jakości wykonanych prac, poziomu zaangażowania w proces twórczy oraz zdolności do samodzielnej analizy i rozwiązywania problemów technologicznych.

Ponadto, ocenie podlega także praca końcowa prezentowana podczas obrony dyplomu magisterskiego. Weryfikowana jest nie tylko jakość artystyczna i techniczna realizacji, ale również umiejętność integracji zdobytej wiedzy technologicznej z koncepcją twórczą, a także zdolność krytycznego uzasadnienia własnych wyborów artystycznych i technologicznych w kontekście pracy dyplomowej.

Wymagania wstępne:

Znajomość programów graficznych 2D oraz do edycji dźwieku i wideo ze środowiska Adobe

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- ArsGrafia / PrintArt 2012 Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2012, wydawca ASP w Katowicach

- ArsGrafia / PrintArt 2009 Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach

- Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie, katalogi wystawy głównej

- Międzynarodowe Triennale Grafiki, Kolor w grafice 2006, 2009, 2012; Toruń, Kolor w grafice, Toruń: Galeria Sztuki Wozownia, 2006, 2009, 2012

- Katalog wystawy MTG - Kraków 2006, 2009, 2012 Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej

- R. W. Kluszczyński, Sztuka interaktywna - Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwa akademickie i profesjonalne, Warszawa 2010

- Interaktywne media sztuki, red. Antoni Porczak, ASP Kraków 2009

- R. W. Kluszczyński, Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Instytut Kultury, Warszawa 1999

- I, II, III Międzynarodowe Biennale Grafiki Cyfrowej, Gdynia 2008, 2010, 2012, katalogi towarzyszące wystawom

Literatura uzupełniająca:

- Pejzaże audiowizualne, red. A. Gwóźdź , Universitas, Kraków 1997

- Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, wybór, wstęp i opracowanie A. Gwóźdź, Universitas, Kraków 2001

- R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, PWN, W-wa 1979

- R. W. Kluszczyński, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Rabid, Kraków 2001

- R. W. Kluszczyński, Izabella Gustowska, Namiętności i inne przypadki / Izabella Gustowska: Passions and Other Cases, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa 2001.

- R. W. Kluszczyński, Obrazy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce, Instytut Kultury, Warszawa 1998.

- Estetyka wirtulaności, red. M. Ostrowicki, Universitas, Kraków 2005.

- A. Turowski, Krzysztof Wodiczko. Pomnikoterapia, wyd. Zachęta 2005

- W. Kandinsky, Punkt, linia, płaszczyzna, Warszawa 1989

- M. Wasilewski, Czy sztuka jest wściekłym psem?, Stowarzyszenie Czasu Kultury, Poznań 2009

- A. Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, Stentor, Warszawa 2005

- Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006

Efekty uczenia się:

https://docs.google.com/document/d/10mWCk6DKTA1AmJ_DugrGv7wZ3uPHpRPM/edit

Metody i kryteria oceniania:

Kryteria oceny:

Metody weryfikacji pracy osoby studiującej:

korekta - praca studenta jest na bieżąco kontrolowana i omawiana w trakcie rozmów przynajmniej raz w ciągu jednego dnia zajęć przegląd semestralny (zaliczenie z oceną) – na zakończenie semestru odbywa się przegląd wszystkich wykonanych prac w trakcie całego semestru:

prace są analizowane i omawiane, oraz wspólnie proponowane są dalsze ewentualne rozwiązania i koncepcje na najbliższy semestr

przegląd końcoworoczny (zaliczenie z oceną) – analizie i ocenie podlega dorobek studenta z przebiegu całego roku akademickiego; analizowane są wszystkie prace, jednocześnie proponowane dalsze rozwiązania w kolejnym roku akademickim;

dokonuje się wyboru prac na wystawę końcoworoczną

ocena cel. (5,5) - 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena bdb (5) - 81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db+ (4,5) - 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena db (4) - 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena dst+ (3,5) - 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena 3 - 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

ocena 2 - 31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne

Warunki zaliczenia:

Podstawą do zaliczenia i uzyskania oceny jest systematyczne uczestniczenie w zajęciach i realizacja postawionych zadań. Ocena jest wypadkową frekwencji, osiąganych wyników i zaangażowania w przebieg procesu dydaktycznego. Skala ocen: 2 do 5+

obecność - jest istotnym warunkiem zaliczenia przedmiotu

pozytywne oceny - samodzielność, praca własna, zaangażowanie, frekwencja

aktywność studenta - współpraca z prowadzącymi, dyskurs, wymiana doświadczeń

udział w przeglądzie - tak; omówienie prac i procesu w trakcie przeglądu semestralnego

Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)

Okres: 2024-02-10 - 2024-05-31
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Justyna Mędrala, Marta Pogorzelec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną

Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (w trakcie)

Okres: 2025-02-17 - 2025-06-08
Wybrany podział planu:
Przejdź do planu
Typ zajęć:
Ćwiczenia, 120 godzin więcej informacji
Koordynatorzy: (brak danych)
Prowadzący grup: Jan Dybała, Olga Pałka-Ślaska, Marta Pogorzelec
Lista studentów: (nie masz dostępu)
Zaliczenie: Przedmiot - Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną
Skrócony opis:

Celem przedmiotu jest kompleksowe przygotowanie studenta do świadomej i profesjonalnej pracy z obrazem cyfrowym, ze szczególnym uwzględnieniem technologii druku cyfrowego. Program zajęć obejmuje zarówno teoretyczne, jak i praktyczne aspekty pracy w tym obszarze, zapewniając solidne podstawy technologiczne oraz umiejętność krytycznej analizy i twórczego wykorzystania druku cyfrowego w działalności artystycznej i projektowej.

Pełny opis:

Celem przedmiotu jest kompleksowe przygotowanie studenta do świadomej i profesjonalnej pracy z obrazem cyfrowym, ze szczególnym uwzględnieniem technologii druku cyfrowego. Program zajęć obejmuje zarówno teoretyczne, jak i praktyczne aspekty pracy w tym obszarze, zapewniając solidne podstawy technologiczne oraz umiejętność krytycznej analizy i twórczego wykorzystania druku cyfrowego w działalności artystycznej i projektowej.

Student zapozna się z kluczowymi zagadnieniami dotyczącymi technologii druku, różnorodnych urządzeń drukujących oraz właściwości podłoży, co pozwoli na świadome i optymalne dobieranie technik oraz materiałów do realizacji własnych projektów. Istotnym elementem procesu dydaktycznego jest praktyczne doświadczanie technologii, eksperymentowanie z narzędziami oraz rozwiązywanie problemów związanych z drukiem cyfrowym.

Warunkiem zaliczenia przedmiotu i uzyskania oceny końcowej jest systematyczne uczestnictwo w zajęciach oraz rzetelna realizacja postawionych zadań. Ocena stanowi wynikową frekwencji, jakości wykonanych prac, poziomu zaangażowania w proces twórczy oraz zdolności do samodzielnej analizy i rozwiązywania problemów technologicznych.

Ponadto, ocenie podlega także praca końcowa prezentowana podczas obrony dyplomu magisterskiego. Weryfikowana jest nie tylko jakość artystyczna i techniczna realizacji, ale również umiejętność integracji zdobytej wiedzy technologicznej z koncepcją twórczą, a także zdolność krytycznego uzasadnienia własnych wyborów artystycznych i technologicznych w kontekście pracy dyplomowej.

Wymagania wstępne:

Znajomość programów graficznych 2D oraz do edycji dźwieku i wideo ze środowiska Adobe

Literatura:

Literatura obowiązkowa:

- ArsGrafia / PrintArt 2012 Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2012, wydawca ASP w Katowicach

- ArsGrafia / PrintArt 2009 Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2009, wydawca ASP w Katowicach

- Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie, katalogi wystawy głównej

- Międzynarodowe Triennale Grafiki, Kolor w grafice 2006, 2009, 2012; Toruń, Kolor w grafice, Toruń: Galeria Sztuki Wozownia, 2006, 2009, 2012

- Katalog wystawy MTG - Kraków 2006, 2009, 2012 Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej

- R. W. Kluszczyński, Sztuka interaktywna - Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwa akademickie i profesjonalne, Warszawa 2010

- Interaktywne media sztuki, red. Antoni Porczak, ASP Kraków 2009

- R. W. Kluszczyński, Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Instytut Kultury, Warszawa 1999

- I, II, III Międzynarodowe Biennale Grafiki Cyfrowej, Gdynia 2008, 2010, 2012, katalogi towarzyszące wystawom

Literatura uzupełniająca:

- Pejzaże audiowizualne, red. A. Gwóźdź , Universitas, Kraków 1997

- Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, wybór, wstęp i opracowanie A. Gwóźdź, Universitas, Kraków 2001

- R. Arnheim, Sztuka i percepcja wzrokowa, PWN, W-wa 1979

- R. W. Kluszczyński, Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Rabid, Kraków 2001

- R. W. Kluszczyński, Izabella Gustowska, Namiętności i inne przypadki / Izabella Gustowska: Passions and Other Cases, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa 2001.

- R. W. Kluszczyński, Obrazy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce, Instytut Kultury, Warszawa 1998.

- Estetyka wirtulaności, red. M. Ostrowicki, Universitas, Kraków 2005.

- A. Turowski, Krzysztof Wodiczko. Pomnikoterapia, wyd. Zachęta 2005

- W. Kandinsky, Punkt, linia, płaszczyzna, Warszawa 1989

- M. Wasilewski, Czy sztuka jest wściekłym psem?, Stowarzyszenie Czasu Kultury, Poznań 2009

- A. Rottenberg, Sztuka w Polsce 1945-2005, Stentor, Warszawa 2005

- Lev Manovich, Język nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2006

Opisy przedmiotów w USOS i USOSweb są chronione prawem autorskim.
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.
ul. Raciborska 37, 40-074 Katowice tel: +48 32 7587 600 https://asp.katowice.pl kontakt deklaracja dostępności mapa serwisu USOSweb 7.1.1.0-4 (2025-01-17)