Działania multigraficzne
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | ma-jm-st-dmg-6s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Działania multigraficzne |
Jednostka: | Wydział Artystyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
4.00
|
Język prowadzenia: | (brak danych) |
Skrócony opis: |
Pracownia Działań Multigraficznych jest pracownią otwartą na każdą wypowiedź artystyczną. W programie zakłada się korzystanie i łączenie wszystkich technik graficznych z malarstwem, fotografią, obiektem przestrzennym, instalacją, performansem, dźwiękiem, działaniami AR, VR i projektowymi. Program dopuszcza wszystkie sposoby wizualnej wypowiedzi artystycznej. Zadania starają się poszerzać możliwości kreatywnego myślenia, pobudzać wyobraźnię twórczą łamiąc granice stereotypowych pojęć. |
Pełny opis: |
Pracownia Działań Multigraficznych jest pracownią otwartą na każdą wypowiedź artystyczną. W programie zakłada się korzystanie i łączenie wszystkich technik graficznych z malarstwem, fotografią, obiektem przestrzennym, instalacją, performansem, dźwiękiem, działaniami AR, VR i projektowymi. Program dopuszcza wszystkie sposoby wizualnej wypowiedzi artystycznej. Zadania starają się poszerzać możliwości kreatywnego myślenia, pobudzać wyobraźnię twórczą łamiąc granice stereotypowych pojęć. Wymagania wstępne Posiada wiedzę w zakresie teoretycznych, metodologicznych i praktycznych zagadnień związanych z technologią i możliwościami wyrazu artystycznego w obszarze współczesnej grafiki warsztatowej oraz wiedzę nt. współczesnej problematyki w zakresie malarstwa, rysunku, fotografii i druku cyfrowego. Ma opanowane podstawy grafiki warsztatowej, umiejętność komponowania, posługiwania się technikami graficznymi i łączenia ich z innymi dyscyplinami sztuki. Posiada szczegółową wiedzę w zakresie zjawisk zachodzących w kulturze i sztuce współczesnej oraz wzorców leżących u ich podstaw niezbędnych do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień w procesie twórczym. Powinien też posiadać wiedzę nt. formalnej struktury dzieła plastycznego oraz jego związku z zawartym w nim komunikatem artystycznym. Potrafi wykorzystywać umiejętności artystyczne w interdyscyplinarnych kontekstach innych dziedzin naukowych, takich jak nauki humanistyczne, społeczne i technologiczne. Zna elementy procesu badawczego, w tym koncepcję, metody, oraz formułowanie pytań badawczych, co pozwala na rozwój krytycznego i analitycznego myślenia. Rozwija umiejętności tworzenia projektów, które łączą artystyczne, naukowe oraz projektowe podejście, co otwiera nowe perspektywy badawcze i artystyczne. |
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bernaś J., rozdział „Wariantywność w obrazowaniu cyklu JEDNIA – kilka refleksji od autora”, ss. 161-176, 2019, monografia “Wielość w jedności. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i działania intermedialne w grafice polskiej. Materiały z sesji naukowej 18-19 października 2018 roku”, Galeria Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, ISBN 978-83-63572-59-4 Jenkins H., Transmedia Storytelling 101, 2007 (dla studentów VII i VIII semestru planujących realizację pracy dyplomowej) https://henryjenkins.org/blog/2007/03/transmedia_storytelling_101.html Kluszczyński R.W. , Paradygmat sztuk nowych mediów, “Kwartalnik Filmowy” 2014, nr 85, s. 198 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/kf/article/view/2471/1705 Manovich L., Język Nowych Mediów, Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne, Warszawa 2006 Rottenberg A., Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80., Open Art Projects, Warszawa 2009 Rottenberg A., Rozrzut, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2023 Tarara P., Art Creating Art. Creative machines?, inAW Journal - Multidisciplinary Academic Magazine, VOL. 1 (2020), nr 1, https://systeminawjournal.asp.krakow.pl/index.php/inaw/article/view/25/80 Literatura uzupełniająca: Bernaś J., rozdział „Transgresja sacrum i profanum w sztuce kobiet – wybrane aspekty” / “Transgressing the sacred and the profane in women’s art - selected aspects”, ss. 61-74, 2016, monografia “Energia = Energy” podsumowująca cykl wystaw i konferencji w ramach projektu ArsGrafia w latach 2013-2014, redakcja Mieczysław Juda, Katowice, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, ISBN 978-83-61424-90-1 Donguy J., Poezja eksperymentalna. Epoka Cyfrowa 1953-2007, Słowo/obraz/terytoria, 2014 Tarara P., A Certain Place On The Internet. Reddit Place, inAW Journal - Multidisciplinary Academic Magazine, VOL. 3 (2022) , nr 1, https://systeminawjournal.asp.krakow.pl/index.php/inaw/article/view/106/153 |
Efekty uczenia się: |
https://docs.google.com/document/d/1sMFsBuWYSN0rFpsqR6n5Br9MqFHckGBC/edit |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny ocena cel. (5,5) - 91–100 pkt – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena bdb (5) - 81–90 pkt – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db+ (4,5) - 71–80 pkt – więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db (4) - 61–70 pkt – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena dst+ (3,5) - 51–60 pkt – więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 3 - 41–50 pkt – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 2 - 31–40 pkt – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne Warunki zaliczenia obecność - Obowiązuje 75% uczestnictwo w zajęciach. aktywność studenta - Korekta, werbalne i logiczne uzasadnienie formy plastycznej, uczestnictwo w dyskusji w obszarze sztuki i mediów, krytyczna analiza prac artystycznych i projektowych. Przygotowanie autorskiej indywidualnej wystawy w przestrzeni BA\SEN w terminie ustalonym na zajęciach (semestralny projekt site specific). Przygotowanie dokumentacji prac w podanych na zajęciach formatach, wgranie plików na dysk. udział w przeglądzie - Udział w przeglądzie roboczym w połowie semestru oraz w przeglądzie końcowym i zaprezentowanie wszystkich dokonanych realizacji. |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr letni" (zakończony)
Okres: | 2024-02-10 - 2024-05-31 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 60 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Judyta Bernaś, Paulina Tarara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr letni" (w trakcie)
Okres: | 2025-02-17 - 2025-06-08 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 120 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Judyta Bernaś, Paulina Tarara | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
|
Skrócony opis: |
Pracownia Działań Multigraficznych jest pracownią otwartą na każdą wypowiedź artystyczną. W programie zakłada się korzystanie i łączenie wszystkich technik graficznych z malarstwem, fotografią, obiektem przestrzennym, instalacją, performansem, dźwiękiem, działaniami AR, VR i projektowymi. Program dopuszcza wszystkie sposoby wizualnej wypowiedzi artystycznej. Zadania starają się poszerzać możliwości kreatywnego myślenia, pobudzać wyobraźnię twórczą łamiąc granice stereotypowych pojęć. |
|
Pełny opis: |
Pracownia Działań Multigraficznych jest pracownią otwartą na każdą wypowiedź artystyczną. W programie zakłada się korzystanie i łączenie wszystkich technik graficznych z malarstwem, fotografią, obiektem przestrzennym, instalacją, performansem, dźwiękiem, działaniami AR, VR i projektowymi. Program dopuszcza wszystkie sposoby wizualnej wypowiedzi artystycznej. Zadania starają się poszerzać możliwości kreatywnego myślenia, pobudzać wyobraźnię twórczą łamiąc granice stereotypowych pojęć. Wymagania wstępne Posiada wiedzę w zakresie teoretycznych, metodologicznych i praktycznych zagadnień związanych z technologią i możliwościami wyrazu artystycznego w obszarze współczesnej grafiki warsztatowej oraz wiedzę nt. współczesnej problematyki w zakresie malarstwa, rysunku, fotografii i druku cyfrowego. Ma opanowane podstawy grafiki warsztatowej, umiejętność komponowania, posługiwania się technikami graficznymi i łączenia ich z innymi dyscyplinami sztuki. Posiada szczegółową wiedzę w zakresie zjawisk zachodzących w kulturze i sztuce współczesnej oraz wzorców leżących u ich podstaw niezbędnych do formułowania i rozwiązywania złożonych zagadnień w procesie twórczym. Powinien też posiadać wiedzę nt. formalnej struktury dzieła plastycznego oraz jego związku z zawartym w nim komunikatem artystycznym. Potrafi wykorzystywać umiejętności artystyczne w interdyscyplinarnych kontekstach innych dziedzin naukowych, takich jak nauki humanistyczne, społeczne i technologiczne. Zna elementy procesu badawczego, w tym koncepcję, metody, oraz formułowanie pytań badawczych, co pozwala na rozwój krytycznego i analitycznego myślenia. Rozwija umiejętności tworzenia projektów, które łączą artystyczne, naukowe oraz projektowe podejście, co otwiera nowe perspektywy badawcze i artystyczne. |
|
Literatura: |
Literatura obowiązkowa: Bernaś J., rozdział „Wariantywność w obrazowaniu cyklu JEDNIA – kilka refleksji od autora”, ss. 161-176, 2019, monografia “Wielość w jedności. Offset, serigrafia, techniki cyfrowe i działania intermedialne w grafice polskiej. Materiały z sesji naukowej 18-19 października 2018 roku”, Galeria Sztuki Nowoczesnej, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy, Bydgoszcz, ISBN 978-83-63572-59-4 Jenkins H., Transmedia Storytelling 101, 2007 (dla studentów VII i VIII semestru planujących realizację pracy dyplomowej) https://henryjenkins.org/blog/2007/03/transmedia_storytelling_101.html Kluszczyński R.W. , Paradygmat sztuk nowych mediów, “Kwartalnik Filmowy” 2014, nr 85, s. 198 https://czasopisma.ispan.pl/index.php/kf/article/view/2471/1705 Manovich L., Język Nowych Mediów, Wydawnictwa Akademickie i profesjonalne, Warszawa 2006 Rottenberg A., Przeciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80., Open Art Projects, Warszawa 2009 Rottenberg A., Rozrzut, Wydawnictwo Krytyki Politycznej, Warszawa 2023 Tarara P., Art Creating Art. Creative machines?, inAW Journal - Multidisciplinary Academic Magazine, VOL. 1 (2020), nr 1, https://systeminawjournal.asp.krakow.pl/index.php/inaw/article/view/25/80 Literatura uzupełniająca: Bernaś J., rozdział „Transgresja sacrum i profanum w sztuce kobiet – wybrane aspekty” / “Transgressing the sacred and the profane in women’s art - selected aspects”, ss. 61-74, 2016, monografia “Energia = Energy” podsumowująca cykl wystaw i konferencji w ramach projektu ArsGrafia w latach 2013-2014, redakcja Mieczysław Juda, Katowice, Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach, ISBN 978-83-61424-90-1 Donguy J., Poezja eksperymentalna. Epoka Cyfrowa 1953-2007, Słowo/obraz/terytoria, 2014 Tarara P., A Certain Place On The Internet. Reddit Place, inAW Journal - Multidisciplinary Academic Magazine, VOL. 3 (2022) , nr 1, https://systeminawjournal.asp.krakow.pl/index.php/inaw/article/view/106/153 |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.