Podstawy liternictwa i typografii
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | gw-jm-st-plit-1s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy liternictwa i typografii |
Jednostka: | Wydział Artystyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
(brak)
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Nauka konstruowania kongenialnej narracji wizualnej za pomocą̨ środków typograficznych. Podstawy projektowania pism akcydensowych. Nauka konstruowania adekwatnej narracji wizualnej przekazów za pomocą̨ środków typograficznych. |
Pełny opis: |
Cykl kształcenia w pracownii Typografii opiera się o następujące treści programowe: Student utrwala dotychczasową wiedzę i umiejętności z dziedziny typografii uczy się tworzyć funkcjonalne komunikaty uczy się tworzy skuteczną narrację wizualną w oparciu o zróżnicowany materiał ikonograficzny i tekstowy potrafi określić specyfikę użytkownika potrafi świadomie dobierać środki i parametry typograficzne uczy się pracy w zespole oraz współpracy interdyscyplinarnej uczy się pracować z briefem W zależności od semestru nauki treści te są wprowadzane na wyższym etapie zaawansowania. a. Student uczy się samodzielnie wykonać/przeprowadzić projekt komunikatu typograficznego b. Rozwiązywanie problemów projektowych metodą analizy (praca z powierzonym materiałem oraz praca z briefem) c. Student zaczyna rozumieć istotę projektowania publikacji nie dla samego artefaktu, ale przez pryzmat doświadczenia (czytania) – potrafi projektować doświadczenie czytania (elementy ux) d. Student uczy się sprawnie zrealizować funkcjonalny artefakt wynikający z dobrze przeprowadzonego procesu projektowego (umięjętność adekwatnego doboru środków do celu i potrzeb odbiorcy komunikatu typograficznego) f. Student uczy się pracy w zespole również interdyscyplinarnym |
Literatura: |
Wykaz literatury, literatura podstawowa: Phil Baines, Robert Haslam Pismo i typografia Joost Hochuli Detal w typografii Michael Mitchell, Susan Wighman Typografia Książki, podręcznik projektanta Jacek Mrowczyk Niewielki słownik typograficzny Tomasz Bierkowski O typografii Wykaz literatury, literatura uzupełniająca: Jacek Mrowczyk, Przemek Dębowski Widzieć/wiedzieć Ewa Repucho Typografia kompletna. Kultura książki w twórczości Leona Urbańskiego James Felici Przewodnik po typografii Teodor Zbierski Semiotyka książki Cyrus Highsmith Niezbędnik typograficzny, czyli o akapitach w kilku paragrafach Krzysztof Lenk Krótkie teksty o sztuce projektowania Rober Chwałowski Typografia typowej książki Ellen Lupton Design, Writing, Research Erik Spiekerman Stop Stealing Sheep Robert Bringhurst Elementarz stylów w typografii |
Efekty uczenia się: |
wiedza wiedza podstawowa K_W02 Ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych w dziedzinach uzupełniających warsztat malarski. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_W03 Ma podstawową wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w technikach malarskich i pokrewnych dyscyplinach artystycznych. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_W06 Posiada podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych związanych z różnorodnymi środkami ekspresji. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_W07 Posiada podstawową wiedzę o projektowaniu i współczesnej technologii informatycznej. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela wiedza w zakresie umiejętności kreatywnych K_W18 Ma wiedzę umożliwiającą realizację prac o wyjątkowej oryginalności. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_W19 Posiada szeroki zakres wiedzy w zakresie sztuki i nauki potrzebnej do rozwiązywania i prezentacji zagadnień związanych z wybraną dyscypliną artystyczną. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_W20 Ma szeroki zakres wiedzy dotyczący środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w prezentowanej dyscyplinie artystycznej. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_W21 Ma wiedzę umożliwiającą rozumienie zależności pomiędzy teorią a praktyką w realizacji prac plastycznych. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_W22 Zna i rozumie wzorce leżące u podstaw kreacji artystycznej. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela umiejętności umiejętności podstawowe K_U01 Posiada w dobrym stopniu umiejętność posługiwania się współczesnym warsztatem projektowym. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U02 Posiada umiejętności konieczne do realizowania własnych koncepcji. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U03 Ma umiejętność posługiwania się w dobrym stopniu współczesnymi mediami komputerowymi i mediami elektronicznymi, oraz twórczego wykorzystania powyższych w działaniach artystycznych. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U04 Posiada umiejętność tworzenia i realizowania własnych koncepcji artystycznych w oparciu o różnorodne techniki i media. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U07 Umiejętnie dobiera właściwą technologię i technikę do realizowanej pracy. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela umiejętności ekspresji i kreacji K_U10 Tworzy, realizuje i wyraża własne koncepcje artystyczne w oparciu o rozbudowaną osobowość artystyczną. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U12 Umie realizować własne koncepcje artystyczne w zakresie wybranych dyscyplin artystycznych. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U13 Umie projektować efekty prac artystycznych w aspekcie estetycznym, społecznym i prawnym. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U14 Posiada umiejętność współpracy z innymi osobami w ramach działań zespołowych. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U15 Posiada obszerny zakres umiejętności warsztatowych i ma świadomość konieczności ich ciągłego rozwijania. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U16 Potrafi przyjąć rolę koordynatora i prowadzącego w działaniach zespołowych. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U17 Posiada umiejętność podejmowania samodzielnych decyzji odnośnie projektowania i realizacji prac artystycznych, w odniesieniu do własnych motywacji, oraz umiejętność indywidualnego postrzegania i obrazowania rzeczywistości. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U18 Potrafi wypracować własną wizję artystyczną popartą osobistym komentarzem. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U19 Posiada umiejętność kreacji w oparciu o niezależną i swobodną wypowiedź artystyczną. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela umiejętności werbalne K_U22 W sposób odpowiedzialny podchodzi do publicznych wystąpień związanych z prezentacjami artystycznymi. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela kompetencje społeczne K_K01 Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_K02 Potrafi skutecznie wykorzystać nabytą wiedzę do nowych i kompleksowych działań. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_K03 Posiada umiejętność pracy opartej na wyobraźni, intuicji, twórczym myśleniu, umiejętności adaptacji do nowych okoliczności. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_K04 Potrafi krytycznie odnieść się do twórczości własnej i innych. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_K05 Potrafi w sposób pewny komunikować się w relacjach społecznych. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_K06 Potrafi inicjować współpracę z innymi osobami w ramach wspólnych projektów i działań. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_K07 Potrafi integrować się w grupie w ramach wspólnych działań kulturalnych. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_K08 Posiada umiejętność syntetycznego podejścia do skomplikowanych zadań. Przegląd prac, referaty, indywidualnie ustalone warunki Ćwiczenia, wykłady, zajęcia praktyczne projektowe, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
Kryteria oceny: ocena cel. (5,5) Znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena bdb (5) b. dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db+ (4,5) więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db (4) dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena dst+ (3,5) więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 3 zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 2 niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.