Podstawy grafiki cyfrowej
Informacje ogólne
Kod przedmiotu: | gw-jm-st-pgc-3s |
Kod Erasmus / ISCED: | (brak danych) / (brak danych) |
Nazwa przedmiotu: | Podstawy grafiki cyfrowej |
Jednostka: | Wydział Artystyczny |
Grupy: | |
Punkty ECTS i inne: |
3.00
|
Język prowadzenia: | Polski |
Skrócony opis: |
Celem przedmiotu jest przygotowanie studenta do pracy z obrazem cyfrowym jak również zwracanie uwagi na umiejętność konstruowania przez studenta własnej idei wobec zadanego tematu/problemu. Student pozna podstawy zagadnień związanych z budowaniem obrazu wirtualnego i z drukiem cyfrowym, obejmujących m.in.: technologię druku, oraz wiadomości dotyczące urządzeń drukujących i podłoży. Zajęcia praktyczne umożliwiają ponadto zdobycie wiedzy i doświadczenia z dziedziny sztuki współczesnej oraz rozwijanie zdolności samodzielnego podejmowania zadań twórczych. |
Pełny opis: |
Wprowadzenie studentów w tematykę i problematykę kształcenia. Charakterystyka dziedziny, przykłady prac, twórcy. Instruktaż warsztatowy odbywa się w trakcie pracy studenta nad grafiką cyfrową za pomocą dowolnych aplikacji graficznych. Szczegóły projektu omawiane są indywidualnie z prowadzącymi zajęcia. Program Pracowni Grafiki Cyfrowej prowadzony jest w oparciu o indywidualne możliwości i predyspozycje studenta. |
Literatura: |
Wykaz literatury, literatura podstawowa: - Kluszczyński R. W., Sztuka interaktywna - Od dzieła-instrumentu do interaktywnego spektaklu, Wydawnictwa akademickie i profesjonalne, Warszawa 2010 - red. Porczak A., Interaktywne media sztuki, ASP Kraków 2009 - Manovich L., Język nowych mediów, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa2006 - Kluszczyński R. W., Film, wideo, multimedia. Sztuka ruchomego obrazu w erze elektronicznej, Instytut Kultury, Warszawa 1999 Wykaz literatury, literatura uzupełniająca: 2. “Techniki graficzne”, Jorki Catafal, Clara Oliwa, Wydawnictwo „Arkady”, Warszawa, 2004 3. “Podręcznik metod grafiki artystycznej”, A. Jurkiewicz, „Arkady”, Warszawa, 1975 4. “Techniki sztuk graficznych”, Ales Krejca, Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe, Warszawa, 1984 5. “Podstawy technologii malarstwa i grafiki”, J. Werner, Warszawa-Kraków,1981 - red. Gwóźdź A., Pejzaże audiowizualne, Universitas, Kraków 1997 - Gwóźdź A. Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, wybór, wstęp i opracowanie A. Gwóźdź, Universitas, Kraków 2001 - Arnheim R., Sztuka i percepcja wzrokowa, PWN, W-wa 1979 - Kluszczyński R. W., Społeczeństwo informacyjne. Cyberkultura. Sztuka multimediów, Rabid, Kraków 2001 - Kluszczyński R. W., Izabella Gustowska I., Namiętności i inne przypadki / Izabella Gustowska: Passions and Other Cases, Centrum Sztuki Współczesnej, Warszawa 2001 - Kluszczyński R. W., Obrazy na wolności. Studia z historii sztuk medialnych w Polsce, Instytut Kultury, Warszawa 1998 - red. Ostrowicki M., Estetyka wirtulaności, Universitas, Kraków 2005 - Turowski A., Krzysztof Wodiczko. Pomnikoterapia, Zachęta 2005 - Kandinsky W., Punkt, linia, płaszczyzna, Warszawa 1989 - Wasilewski M., Czy sztuka jest wściekłym psem?, Stowarzyszenie Czasu Kultury, Poznań 2009 - Rottenberg A., Sztuka w Polsce 1945-2005, Stentor, Warszawa 2005 - Biennale Grafiki Studenckiej, katalogi towarzyszące wystawom - Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej, katalogi towarzyszące wystawom - I, II, III, IV, V Międzynarodowe Biennale Grafiki Cyfrowej, Gdynia 2008, 2010, 2012, 2014, 2016, katalogi towarzyszące wystawom - Międzynarodowe Triennale Grafiki, Kolor w grafice 2006, 2009, 2012, 2015; Galeria Sztuki Wozownia, Toruń, 2006, 2009, 2012, 2015 - Katalogi wystawy MTG - Kraków 2006, 2009, 2012, 2015 Grand Prix Młodej Grafiki Polskiej - ArsGrafia / PrintArt 2012, 2015 Międzynarodowe Triennale PrintArt Kraków - Katowice 2012, 2015, wydawca ASP w Katowicach - Międzynarodowe Triennale Grafiki w Krakowie, katalogi wystawy głównej Ponadto strony www: – https://magazynszum.pl – http://artmuseum.pl/pl/filmoteka – http://www.csw.art.pl – http://www.saatchigallery.com – https://www.artbasel.com https://frieze.com/fairs/frieze-london – http://www.labiennale.org – http://www.asp.poznan.pl/bgs/7-BGS/nagrody.html – https://zacheta.art.pl/pl – http://artmuseum.pl/pl/wystawy |
Efekty uczenia się: |
wiedza wiedza podstawowa K_W02 Ma podstawową wiedzę dotyczącą realizacji prac artystycznych w dziedzinach uzupełniających warsztat malarski. Przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki Zajęcia pracowniane, ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_W03 Ma podstawową wiedzę dotyczącą środków ekspresji i umiejętności warsztatowych w technikach malarskich i pokrewnych dyscyplinach artystycznych. Przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki Zajęcia pracowniane, ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_W04 Ma podstawową wiedzę dotyczącą technologii rysunku, malarstwa oraz technik pokrewnych Przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki Zajęcia pracowniane, ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_W09 Posiada podstawową wiedzę w zakresie technologii w obszarze technik graficznych. Przegląd prac, indywidualnie ustalone warunki Zajęcia pracowniane, ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela umiejętności umiejętności podstawowe K_U02 Posiada umiejętności konieczne do realizowania własnych koncepcji. Indywidualne, korekty, przeglądy zaliczeniowe i międzysemestralne, indywidualnie ustalone warunki Zajęcia pracowniane, ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U07 Umiejętnie dobiera właściwą technologię i technikę do realizowanej pracy. Indywidualne, korekty, przeglądy zaliczeniowe i międzysemestralne, indywidualnie ustalone warunki Zajęcia pracowniane, ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela K_U08 Posiada umiejętność tworzenia i realizowania własnych koncepcji w wybranych technikach graficznych. Indywidualne, korekty, przeglądy zaliczeniowe i międzysemestralne, indywidualnie ustalone warunki Zajęcia pracowniane, ćwiczenia, zajęcia praktyczne artystyczne, samodzielna nauka pod kierunkiem nauczyciela |
Metody i kryteria oceniania: |
ocena cel. (5,5) znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena bdb (5) b. dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db+ (4,5) więcej niż dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena db (4) dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena dst+ (3,5) więcej niż zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 3 zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne ocena 2 niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne Podstawą zaliczenia przedmiotu i uzyskania oceny jest systematyczne uczestniczenie w zajęciach i realizacja postawionych zadań. Ocena jest wypadkową zaangażowania w przebieg procesu dydaktycznego, osiąganych wyników i frekwencji. |
Zajęcia w cyklu "2023-2024 Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2023-10-01 - 2024-01-26 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Justyna Mędrala, Marta Pogorzelec, Adam Romaniuk | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Zajęcia w cyklu "2024-2025 Semestr zimowy" (zakończony)
Okres: | 2024-10-01 - 2025-02-02 |
Przejdź do planu
PN WT ŚR CZ PT |
Typ zajęć: |
Ćwiczenia, 45 godzin
|
|
Koordynatorzy: | (brak danych) | |
Prowadzący grup: | Jan Dybała, Marta Pogorzelec | |
Lista studentów: | (nie masz dostępu) | |
Zaliczenie: |
Przedmiot -
Zaliczenie z oceną
Ćwiczenia - Zaliczenie z oceną |
Właścicielem praw autorskich jest Akademia Sztuk Pięknych w Katowicach.